Werken in het weekend

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kimberly1995
Berichten: 2423
Geregistreerd: 24-03-10

Werken in het weekend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-16 11:14

Hallo allemaal,

Al een tijdje zit ik met voor mijn gevoel een probleem, waarvan ik niet goed weet of mijn gevoel ook echt gerechtvaardigd is. Om hier beter inzicht op te krijgen, wil ik aan jullie vragen hoeveel jullie gemiddeld per maand/jaar in het weekend werken en in welke branche jullie werken? Voor een weekendhulp is het natuurlijk logisch dat je in het weekend werkt, dus het gaat mij vooral om mensen die in principe gewoon parttime of fulltime werken en niet als zijnde 'weekendhulp' of vergelijkbaar. Maakt het voor jou nog verschil (qua gevoel) of je op zaterdag of zondag werkt? Werk je een hele dag, etc.

Ik zal mijn eigen situatie neerzetten: ik ben leidinggevende in een supermarkt. Vanwege studie werk ik op zaterdag niet, omdat ik dan dus colleges heb. Ik werk iedere maand sowieso 1 zondag en soms 2. In de zomervakantie werk ik gemiddeld 2 zaterdagen. Voor mij persoonlijk betekent dat: 32 van de 52 zaterdagen studie en 2 van de 20 overgebleven zaterdagen werken. Van de 52 zondagen werk ik er gemiddeld 12 tot 18/20.

Groetjes Kimberly.

meisje_

Berichten: 2531
Geregistreerd: 23-11-10
Woonplaats: Op de wereld

Re: Werken in het weekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 11:23

Hoi,
Werk als verpleegkundige in een ziekenhuis. Waar ik dus ook weekenddiensten draai. Soms avond soms dagdienst. Dus dat wil zeggen van 07.00-15.30 of van 15.00-23.30.
Voor mijn gevoel als ik eenmaal daar ben maakt het niks uit. Het gaan is soms wel vervelend als mijn vriend ook thuis is. Due werkt vaak ook op zaterdag dus dat maakt verder niet uit.
Verder werk ik qua werk graag in t weekend. Is dan vaak net iets rustiger.

0000
Berichten: 5473
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 11:25

Dat is heel netjes denk ik. Ik werk in een andere branche waar weekenden werken er gewoon standaard in zit en werk 2 of 3 van iedere 4 weekenden. En dan dus zaterdag en zondag. Ook voorheen in de horeca werkte ik vrijwel ieder weekend en was vaak de regel dat je ieder weekend of vrijdag, of zaterdag of zondag vrij was.
Ik vind het trouwens niet erg, vind het lekker om door de week eens vrij te zijn. Lastigste is het op tijd kunnen plannen van mijn wedstrijden eigenlijk.

WinSel

Berichten: 20570
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 11:26

Ik werk op een makelaarskantoor in de binnendienst.
Onze werkweek is van dinsdag tot en met zaterdag, ik ben dus elke zaterdag van 10.00 tot 17.00 uur aan het werk. Op zich vind ik het geen probleem, de zondag en maandag ben ik dan vrij, maar er zijn vaak leuke dingen te doen op zaterdag en dat mis ik dan wel....

Lis_Ol

Berichten: 4470
Geregistreerd: 24-08-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 11:27

Ik werk in de zorg, werk om het weekend beide dagen. Meestal avond of nachtdienst

Voor mij ook het enige nadeel dat ik niet altijd op wedstrijd kan :+
Laatst bijgewerkt door Lis_Ol op 29-12-16 11:27, in het totaal 1 keer bewerkt

mika11

Berichten: 11106
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 11:27

Ik werk in een verpleeghuis.
Normaal gesproken ben ik om het weekend vrij.
Dus dat betekent dat ik de helft van alle weekenden werk. :D

Ik vind het niet erg om te werken in de weekenden.
Alleen een nadeel dat je soms een feestje o.i.d. mist.
Je kan wel proberen een dienst te ruilen, maar dat lukt niet altijd.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 29-12-16 11:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Renske_W

Berichten: 13842
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 11:27

Voorheen in de paarden gewerkt waar ik ook bijna ieder weekend moest werken.
momenteel boerin en melkster via een uitzendbureau.
Ik melk standaard de zaterdag ochtend bij een boer in de buurt.
En in de weekenden thuis. (Mijn vriend heeft een melkveehouderij)
Ik werk dus alle weekenden per jaar.
Dit was ik al gewend vanuit de paarden.
Op zaterdag kan ik nog wel een keer vrij krijgen, maar zondag is echt thuis volle bak aan de gang.

Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Werken in het weekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 11:35

Ik werk bij de NS op een besturingscentrum, en ik heb volgens de CAO recht op 1 zondag per 3 weken vrij. En tot nu toe klopt dat ook wel, ik werk bijna alle zaterdagen en veel zondagen.

Fish_n_Chips
Berichten: 1215
Geregistreerd: 27-08-15

Re: Werken in het weekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 11:43

Mijn vorige baan was op een evenement dat alleen op zondag plaatsvond, zo'n 9-10 keer per jaar.

Nu doe ik vrijwilligerswerk op zaterdagochtend.

chazzie
Berichten: 428
Geregistreerd: 14-04-13

Re: Werken in het weekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 11:47

Ik werk in de beveiliging en per 4 weken heb ik 1 (roostervrij) weekend vrij, wij werken verder 24/7.

Yv_
Berichten: 19115
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Re: Werken in het weekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 11:49

Bij supermarkten is het algemeen bekend dat je veel weekenden moet draaien toch?

Ik heb 2 banen, 1 in de g&f-branche, 1 in de transport. Werk alleen van ma-vrij. Wil niet in het weekend werken, heb daar dus ook gedeeltelijk mn banen op uitgezocht.

kimberly1995
Berichten: 2423
Geregistreerd: 24-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-16 11:58

Yv_ schreef:
Bij supermarkten is het algemeen bekend dat je veel weekenden moet draaien toch?

Ik heb 2 banen, 1 in de g&f-branche, 1 in de transport. Werk alleen van ma-vrij. Wil niet in het weekend werken, heb daar dus ook gedeeltelijk mn banen op uitgezocht.


Niet per se. Toen ik nog medewerker was en er voldoende weekendhulpen waren werkte ik misschien 2 zondagen per maand en geen zaterdag.

Yv_
Berichten: 19115
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Re: Werken in het weekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 11:59

Oh echt? Ik weet niet beter. Vriend van me zit ergens in de hogere sferen bij een supermarkt en die werkt ook al zo lang als dat ik hem ken in de weekenden. Dacht eigenlijk dat dat standaard was!

xxxmh

Berichten: 3482
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 12:02

Ik werk partime in een winkel en werk bijna elke zaterdag en soms ook nog de zondag erbij.

Florenc
Berichten: 1439
Geregistreerd: 14-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 12:12

Ik heb meestal 1 weekend per maand volledig vrij (zaterdag en zondag). De andere weekends is zaterdag, of zondag, of beiden. Vroege (6-13), late (13-21) of nacht (21-6). Ik vind het wel oke, algemeen zorgt dat ervoor dat ik ergens door de week een dag vrij heb, wat het een stuk makkelijker (/rustiger) maakt als je bv een naar de supermarkt of winkel moet. Het enige wat soms lastig is, is als mijn vriend geen plannen heeft in het weekend en ik dan wel moet werken....

_Yasmine_

Berichten: 4582
Geregistreerd: 12-03-08
Woonplaats: Bij een kapotte Hefbrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 12:16

Voor mijzelf in de horeca iets anders natuurlijk als oproepkracht.

Mijn vriend werkt echter in Gouda in de horeca als leidinggevende met een fulltime baan. Hij probeert het nu zo te plannen dat alle vaste krachten 1 heel weekend per maand vrij kunnen zijn. Dat is overigens bijna niet haalbaar. Met een beetje geluk hebben ze 1 zaterdag of 1 zondag per maand vrij. Hun "weekend" is bijna altijd door de weeks. En dan ook gewoon 7,5/8 uur per dag.

Maakt het overigens wel heel moeilijk met verjaardagen en feesten, die vallen dus altijd in het gewone weekend. Hij zelf vind het niet vervelend, ik merk dat ik het regelmatig jammer vind om eerder naar huis te moeten of gewoon niet te gaan naar dat soort dingen.

Komt over alsof jij nog vrij luxe zit :o Ze houden al rekening met jouw studie op de zaterdag. Maar de winkel is wel gewoon open heel het weekend, merendeel van de maand op zaterdag en zondag uitgeroosterd lijkt mij vrij netjes :j

Duhelo

Berichten: 28533
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 12:19

Ik heb 10 jaar in een dierenspeciaalzaak gewerkt. De eerste 4 jaar werkte ik iedere zaterdag en iedere zondag. we hadden op dinsdag + een extra dag in de week vrij, op maandagvoormiddag was de winkel ook gesloten.
Per jaar hadden we recht op 6 weekends verlof (daarvan gaan er al 2 weekends weg met je groot verlof van 14 dagen.) Dus schoten er 4 weekends over dat vrij in te delen was, deze mochten wel gesplitst worden.
Dus van de 52 weken werd er 46 weekends gewerkt. Ook op feestdagen, uitgezonderd 25 december, 1 januari, 15 augustus en 1 november.

Daarna ben ik door uurvermindering veranderd naar 1 weekend op de twee. een tijdje 1 zaterdag op de 2, en de laatste jaren werkte ik iedere zaterdag, en soms eens een zondag.

Zolang ik vrijgezel was en thuis woonde vond ik het wel prima, ik had doordeweeks veel tijd voor de paarden, was jong, dus ging op vrijdag en zaterdag lekker uit en dan gewoon op zaterdag en zondag gaan werken, maandag uitslapen, en de andere dagen door mijn uurschema kon ik lekker naar de verzorgpaarden.
Eenmaal in een relatie met iemand die toen nog doordeweeks naar school ging, en daarna doordeweeks gewone werkuren had, begon het moeilijker te worden, we hadden nooit een dag samen behalve in vakantie's . Gelukkig kreeg ik dan de kans om 1 weekend op twee te gaan werken, en daarna enkel de zaterdag, dus dan werkte het wel prima.

Nu heb ik een gewone kantoorjob van 32 uur zonder weekendwerk, en ik moet eerlijk zeggen dat ik dat niet zo erg meer vind :P. Moesten er kinderen komen zou ik wel overwegen om doordeweeks een dag thuis te zijn en bv de zaterdag te gaan werken om zo opvang te kunnen uitsparen, de zaterdag is voor ons eigenlijk ook gewoon een weekdag, maar zondag is me heilig geworden.
edit: werkuren waren gewoon van 9.30-19.00 (en als je pech had zat je er tot 19.30-20 uur als er lastige klanten waren die de sluitingsuren niet respecteren)

Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: Werken in het weekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 12:25

Ik werkte op het lab (microbiologie) en wij moesten ongeveer een weekend per 6 weken en een feestdag per jaar werken

Rebel_Jits

Berichten: 5631
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 23:47

Ik werk momenteel 2 op de 3 weekenden en feestdagen van 8 tot half 5 als fysiotherapeute in een ziekenhuis. Mijn afdelingen zijn orthopedie (nieuwe heup/knie) en neurochirurgie (rugoperatie's), maar soms spring ik ook bij voor m'n collega's op de andere afdelingen. We werken in de weekenden met vier therapeuten voor twee campussen tesamen (811 bedden).
Om mijn uren te halen, vang ik doordeweeks verlof en ziekte op, waardoor ik op bijna elke afdeling kom en heel wisselende uren heb (2 weken voor Kerst + Kerst zelf elke dag gewerkt, nu ben ik 1,5 week vrij). Meestal werk ik een ochtend doordeweeks als ik het weekend werk. Als ik vrij ben in het weekend, werk ik maandag, woensdag, donderdag en vrijdag een halve of hele dag.

Ik vind het heerlijk werken! Er is minder hectiek op de afdelingen (kan gewoon rustig m'n ding doen zonder dat er patienten weg zijn voor onderzoek oid), m'n vaste collega's zijn supergezellig en ik heb nooit last van file :D Als ik naar de stad moet of een controle bij de tandarts heb ik alle ruimte om te plannen, daar hoef ik nooit verlof voor te pakken.
Enige nadeel is dat ik echt weken vooraf moet plannen wanneer ik mijn familie zie. Zij wonen allemaal in midden Nederland en ik zit bij de zuiderburen. En ik kan heel moeilijk een weekend vrij nemen, omdat vervanging lastig te regelen is (weinig mensen die willen/kunnen).

enny
Berichten: 2244
Geregistreerd: 01-11-04

Re: Werken in het weekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 23:52

Ik werk ook in de zorg en vind het heerlijk om in het weekend te werken! Die dagen worden dan de week ervoor of na weer gecompenseerd, dus dat is dan mijn "weekend". Ik denk dat ik gemiddeld op één werkweekend in de zes weken zit, dus dat valt ook nog reuze mee.

OleJon
Berichten: 2502
Geregistreerd: 04-07-14

Re: Werken in het weekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 23:55

ik werk in een fabriek, door ploegendiensten moesten we de ene week zaterdagsmorgenss of smidags of vrijdagnachten. en nu ook alweer een paar weken van 6 dagen gemaakt. waarvan ik dan zondagsmorgenss ook werkte. zelf lijkt 5 ploegendiensten ideaal.dan moet je ook veel weekenden werken.maar heb je ook veel vrije tijd. het maakt mij niet zoveel uit. ik heb geen kinderen dat scheelt ook.

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 23:57

ik werk in de zorg, gemiddeld 2 tot 2,5 weekend per maand.

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 23:58

Ik werk in een dierenartspraktijk.
Ook op zaterdagochtend open.
Ik werk fulltime en daarnaast om de week op zaterdag. Krijg daar geen extra tijd of euro's voor.
En het zijn ook nog eens overuren. Moet ik gewoon weer tijd voor vrij nemen.

Ik werk 36 uur. 36 uur contract
Zaterdag erbij betekend die week 40 uur. Dus 4 over uren.

newt

Berichten: 2043
Geregistreerd: 09-02-04
Woonplaats: Rechts van Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 00:06

Lis_Ol schreef:
Ik werk in de zorg, werk om het weekend beide dagen. Meestal avond of nachtdienst

Voor mij ook het enige nadeel dat ik niet altijd op wedstrijd kan :+


Ook ik werk in de zorg, 36u, werk qua weekend meestal om en om of twee achter elkaar en twee achter elkaar vrij, hangt een beetje van mijn eventuele aanvragen af. Ons rooster word in blokken van drie maanden uitgeschreven en daarbij is de helft werken.

Ik werk voornamelijk avonden en zorg er voor dat mijn nachten door de week vallen.
Ik vind het juist prima om avond te werken in het weekend dan kan ik nl nog in de ochtend op wedstrijd. :Y)

Jou weekenden lijken mij ook best wel schappelijk :).

Mijn vrouw werkt in de Horeca en is 10 van de 52 weekenden vrij.

Esaqar

Berichten: 3178
Geregistreerd: 22-05-13

Re: Werken in het weekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 00:22

Op mijn vorige werk (supermarkt) begon ik als hulpkracht en werkte toen elke zaterdag van 6 tot 1. Toen ik daar later als BBL'er begon heb ik gemeld dat ik de zaterdag wel wou blijven werken. Zaterdag was toch altijd anders dan een doordeweekse dag, veel gezelliger en minder serieus, en daardoor voelde ik mij juist meer 'leidinggevende' op zaterdag omdat ik meer wist / kon / mocht.

Nu werk ik weer bij een supermarkt, maar dan een andere. Contract was bij de vorige helaas verlopen na 22 maanden en ze deden niet aan BBL contracten. Heb hier nog nooit in het weekend gewerkt, al hoewel dat wel de bedoeling zou zijn.