Gambia veilig??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
HouVanUtopia
Berichten: 7173
Geregistreerd: 19-03-07
Woonplaats: Zuid Holland

Gambia veilig??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-16 14:38

Hallo bakkers

Ik en een vriendin willen naar gambia weekje half januari

Maar er is daar nu van alles gaande iemand die er net is geweest of me kan vertellen of het verstandig is om een vakantie te boeken...

Hoor graag ervaringen!


Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 14:40


Electra63

Berichten: 17822
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 14:50

Ik ben in 2006 naar Gambia geweest. Heerlijke vakantie in een resort. Zodra je echter buiten je resort komt, wordt je echter wel continu lastig gevallen door mensen die wat van je willen. Wij waren eens met een prive-chauffeur en gids onderweg en werden toen aangehouden door militairen. Het viel op, dat de gids en chauffeur erg bang waren. De militairen maakten toen wel opmerkingen over onze dochters ( hoeveel ze kosten) en daar hebben we toen met een grapje op gereageerd en konden we doorrijden, dat was de enige keer dat ik me niet veilig voelde.
Nu zijn er problemen in de politiek/militairen, ik zou nu niet gaan. Misschien is Kaap Verdie een goed alternatief?

intral
Berichten: 2597
Geregistreerd: 06-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 14:53

Ik ben van 14 dec tot 21 december jl in Gambia geweest. Niks gemerkt van de onrust. Wij zaten in een resort, zijn met de boot van Banjul naar Senegal geweest, elke avond uiteten geweest. Enige lastige was geld pinnen, genoeg contant geld meenemen (euros) en deze daar omwisselen. Geen garantie dat de pinautomaten het doen namelijk. En het mobiel internet was zeer slecht. Maar met een VPN goed omstreden. Bellen en smsen kon wel gewoon.

Je rijdt van tijd tot tijd langs militaire posten op de weg. Vaak mag je gewoon doorrijden, soms controleren ze de papieren van de auto/driver. Wij zijn 1x aan de kant gezet, en dat was maar goed ook aangezien hun zagen dat er rook uit de moterkap van onze gids kwam en wij nog niet.

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15106
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 15:22

Ik ben in 2015 in Gambia geweest en heb geen onrust ervaren. Ik herken wel de dingen die Electra zegt (als het gaat om het belaagd worden zodra je de straat op loopt) maar heb het eigenlijk nooit als vervelend ervaren. Wij hebben toen gekozen om elke keer dezelfde taxi chauffeur te vragen om mee te gaan, en dat zorgde ervoor dat andere inwoners ons niet aanspraken. De meesten willen je gewoon een goede ervaring geven door te helpen, als je het naar je zin hebt kom je immers weer terug... :)

Heb me nooit onveilig gevoeld op wat voor manier dan ook :n

        ''Even when you're gone, it never really ends...'' :)ddd

Brainless

Berichten: 29720
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Gambia veilig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 15:33

In januari zou ik niet gaan.
Als de huidige afgezette president dan nog niet is vertrokken (hij heeft verloren maar weigert te vertrekken), dan volgt op 19 een (militair) ingrijpen.
Het klopt dat het internet heel slecht is, want de regering probeert alles te blokkeren.

In november was er nog een avondklok ingesteld en als het in januari uit de hand loopt; zal dat zeker weer worden ingesteld.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Anoniem

Re: Gambia veilig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 15:42

Ik ben niet naar gambia geweest maar ik ben wel naar rusland afgereisd met een (overheids) negatief reisadvies.
Ik heb mij nog nooit zo vermaakt en veilig gevoeld. :')

De situatie is nu wel veranderd in Gambia en ik denk dat het misschien handig is om je reisbureau te vragen of je het kunt verplaatsen naar een aantal maanden (of weken later).

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Gambia veilig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 16:23

Zelf ben ik ook in zat landen geweest met negatief reisadvies, maar als je voor een zonvakantie wilt gaan, dan zijn daar momenteel wel betere alternatieven voor. De situatie is nu wel zorgelijk en als alles al fragiel is, dan vraag ik me af of je dat moet willen. Dan zou ik eerder gaan voor Egypte en Turkije (beide ook geen positief reisadvies, maar geen gekke ontwikkelingen). Een vriend van mij komt net terug uit Hurghada en was er erg over te spreken. Mooi weer en rustig :D

Electra63

Berichten: 17822
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 16:39

Muurp schreef:
Ik ben in 2015 in Gambia geweest en heb geen onrust ervaren. Ik herken wel de dingen die Electra zegt (als het gaat om het belaagd worden zodra je de straat op loopt) maar heb het eigenlijk nooit als vervelend ervaren. Wij hebben toen gekozen om elke keer dezelfde taxi chauffeur te vragen om mee te gaan, en dat zorgde ervoor dat andere inwoners ons niet aanspraken. De meesten willen je gewoon een goede ervaring geven door te helpen, als je het naar je zin hebt kom je immers weer terug... :)

Heb me nooit onveilig gevoeld op wat voor manier dan ook :n


De enige keer dat ik me onveilig voelde was met die controle door militairen. Dit was in een afgelegen gebied en ze waren zwaar bewapend. Zeker omdat onze gids en chauffeur ook allebei bang waren.

Verder een fantastische vakantie gehad. De mensen zijn verder erg vriendelijk.
Wij konden toen wel geld pinnen met een Visa-card. Deze heb ik toen speciaal aangeschaft.

HouVanUtopia
Berichten: 7173
Geregistreerd: 19-03-07
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Gambia veilig??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-16 18:47

Egypte is het weer niet zo dacht ik?

Party like there is no tomorrow!
Dance like there's nobody watching!

mvdende

Berichten: 5685
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Re: Gambia veilig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 18:53

Azië heeft het goede seizoen in januari. Is ook redelijk goedkoop.

HouVanUtopia
Berichten: 7173
Geregistreerd: 19-03-07
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-16 19:02

mvdende schreef:
Azië heeft het goede seizoen in januari. Is ook redelijk goedkoop.




Waar kan ik kan het beste kijken?

Floemii
Berichten: 619
Geregistreerd: 13-08-09

Re: Gambia veilig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 19:07

Vriend van me is 14dec hals overkop terug gehaald van zijn minor in gambia wegens de plotse onrust daar. Ik zou het er niet op wagen

Neem jij een kijkje in mijn vinted kledingkast? Wellicht zit er iets voor je bij!
https://www.vinted.fr/member/59025619-flinkelen

Anoniem

Re: Gambia veilig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 19:10

Als het echt om een zonvakantie gaat zou ik eigenlijk naar Bali vliegen ofzo, dat is hartstikke betaalbaar buiten het seizoen als je all inclusive voor een weekje gaat. Lijkt me in ieder geval niet dat Gambia heel veel goedkoper is dan dat.

Electra63

Berichten: 17822
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 23:12

Emmaa_ schreef:
Als het echt om een zonvakantie gaat zou ik eigenlijk naar Bali vliegen ofzo, dat is hartstikke betaalbaar buiten het seizoen als je all inclusive voor een weekje gaat. Lijkt me in ieder geval niet dat Gambia heel veel goedkoper is dan dat.


Voordeel van Gambia vonden wij toen, dat er bijna geen tijdsverschil is en "maar" 6 uur vliegen. Wij waren er in februari en het was 30 graden.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 23:37

HouVanUtopia schreef:
Egypte is het weer niet zo dacht ik?

Kan redelijk koud zijn, eigenlijk pas vanaf februari wordt het beter....maar ook nog koude dagen met winterjas.
Nadeel, er is geen verwarming -O-

Latijns Amerika, is het nu echt lekker warm :-)
Ben leuke aanbiedingen tegengekomen, tijdens googlen.

Vuurwerk helemaal zat?
Teken de petitie,!!!!
https://petities.nl/petitions/vuurwerkv ... htqSlfkUUw

Paisano

Berichten: 12586
Geregistreerd: 28-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 14:28

Mijn beste vriendinnetje woont in Gambia. Ik heb haar eens gevraagd wat ze zou adviseren. :)

Ze zei dat je op dit moment veilig bent. Politiek is wel het onderwerp van de elke dag, maar verder is er weinig onrust. Nadat de huidige president had aangekondigd dat hij de verkiezingsuitslag niet (meer) accepteerde zijn er presidenten van verschillende west-Afrikaanse landen samengekomen om hem over te halen op te stappen, maar dat heeft tot niks geleid. De nieuwe president moet 19 januari ingewilligd worden. Als de oude president dan nog niet wil aftreden, is er een probleem. Er wordt zoals Brainless al zegt inderdaad gesproken over militair ingrijpen door de ECOWAS (een soort EU van West-Afrikaanse landen).

Op dit moment kun je er dus prima op vakantie, maar de situatie halverwege januari is nog heel onzeker.

Brainless

Berichten: 29720
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Gambia veilig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 14:33

@Paisano
TS wilt juist halverwege januari naar Gambia, maar (zoals jij ook al aangaf) kan het zijn dat het dan juist onrustig wordt.
Mijn moeder gaat normaal rond die tijd; maar mijn zus (die woont daar al heel wat jaren met haar gezin) heeft aangeraden het uit te stellen totdat duidelijk is wat er nu gaat gebeuren met de oude president.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)


Paisano

Berichten: 12586
Geregistreerd: 28-07-08

Re: Gambia veilig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 14:36

Dat lijkt mij ook het meest verstandige advies. :j Het is simpelweg nog te onzeker hoe het land er begin volgend jaar aan toe is.

maaikemuis
Berichten: 5273
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 14:41

Emmaa_ schreef:
Als het echt om een zonvakantie gaat zou ik eigenlijk naar Bali vliegen ofzo, dat is hartstikke betaalbaar buiten het seizoen als je all inclusive voor een weekje gaat. Lijkt me in ieder geval niet dat Gambia heel veel goedkoper is dan dat.


Bali in januari is wegspoelen. Dat is de tijd van de moesson daar... Maleisië en Thailand zijn daarentegen wel goed te doen.

stijntilla

Berichten: 600
Geregistreerd: 24-12-07
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 14:44

Als je zoekt naar een alternatief, zoals al eerder werd genoemd, kaap verdie. Hele jaar rond, rond de 30 graden, 6 uur vliegen, mooie stranden, goede hotels;) en niet onbelangrijk, veilig.

HouVanUtopia
Berichten: 7173
Geregistreerd: 19-03-07
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-16 14:35

stijntilla schreef:
Als je zoekt naar een alternatief, zoals al eerder werd genoemd, kaap verdie. Hele jaar rond, rond de 30 graden, 6 uur vliegen, mooie stranden, goede hotels;) en niet onbelangrijk, veilig.


Alleen is daar nu bv een grote zandstorm dus klinkt dan niet echt lekker.

Brainless

Berichten: 29720
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Gambia veilig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 14:40

Ik neem aan dat die halverwege januari wel is gaan liggen :D

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

HouVanUtopia
Berichten: 7173
Geregistreerd: 19-03-07
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Gambia veilig??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-16 14:45

Klopt maar had contact met tui en die zeiden dat het vaak voorkomt deze periode januari februari staan er bekend om zou erg balen als ik een vakantie boek en je kan niet gaan

Party like there is no tomorrow!
Dance like there's nobody watching!

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Gambia veilig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 16:07

Er zijn meer eilanden daar die er geen last van hebben. Niet heel Kaapverdië ligt plat hoor :D


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, Kirsha, M_I_K_A, Rijsa en 137 bezoekers