Bittersweet memories

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Noisy

Berichten: 5378
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Bittersweet memories

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-16 21:06

Wat was ik vorig jaar blij dat het eindelijk gelukt was om Joan drachtig te krijgen.
Na 3 jaar ploeteren, dierenarts bezoeken, naar het dekstation en verslagen weer terug was het eindelijk gelukt!
Afbeelding

De dracht verliep heel voorspoedig, Joan wandelde er met gemak doorheen. Op het laatst werd ze wel zwaar en liep ze meer te waggelen dan stappen maar ze deed het nog steeds prima.

De uitgerekende datum kwam steeds dichterbij en zodoende ging het alarm om en de camera erop zodat we erbij konden zijn en alles in de gaten konden houden.

So far so good..

Op 30 mei om 6:45 uur krijg ik een telefoontje van de pensionhoudster. Helemaal overstuur. Het veulentje is geboren en het is dood!
Ik heb me in 2 tellen aangekleed en ben naar stal gereden.
Daar aangekomen trof ik Joan zo aan (in een spoiler want misschien wil niet iedereen dit zien)
Spoiler:
Afbeelding

Een prachtig Classic Champagne merrieveulen.
Ze is in de vruchtzak blijven zitten en daardoor gestikt ;(

Hoe kon dit toch gebeuren?! Het alarm heb ik zelfs de avond ervoor nog gecontroleerd.
Maar het is een voldongen feit, ze is niet meer bij ons. Het enige wat ik kan doen is huilen en mijn merrie troosten.
Ze is zo ontzettend lief voor haar veulentje. Heel zachtjes hinniken, voorzichtig aanstoten en aan het neusje snuffelen...Hartverscheurend..Als ik er weer aan denk prikken de tranen alweer achter m'n ogen ;(

Nadat ik van de eerste schok bekomen was en weer een beetje helder kon denken heb ik Joan eerst even gewassen en de stal weer op orde gemaakt.
Toen ze weer op stal stond was ze gelijk weer op zoek naar haar kind (deze had ik uit de gehaald om uit te mesten). Op dat moment besloot ik om een pleegveulen te zoeken voor haar. Ze wilde zo graag mama zijn. Ook had ze de biest nog en dan had zo'n kleintje zonder mama toch een kans.

Zo gezegd, zo gedaan.
ik plaatste een oproep op Facebook en na 15 minuten was er al een reactie. Een springpaard merrieveulen die haar moeder had verloren aan een inwendige bloeding. Gelijk contact opgenomen en zodra ze konden zouden ze onze kant opkomen met het veulentje.
Ik heb daarna nog contact gehad met de dierenarts over hoe te handelen als het veulen er is. Antwoord: "Het dode veulen bij de moeder laten liggen en nageboorte bewaren. Het nieuwe veulen insmeren met de nageboorte en dan voor de stal houden zodat de merrie kan kennismaken. Is ze niet gelijk nijdig dan kan het veulen erbij om te proberen het aan het drinken te krijgen en kan het dode veulen tegelijkertijd uit de stal gehaald worden."
Kortom, een grote wisseltruc dus.

Door omstandigheden duurde het nog erg lang voordat het veulentje er was. Pas om 22:00uur waren ze er. Ze hadden 2 uur gereden dus nu maar hopen dat Joan zou accepteren.

De klep van de trailer ging open en daar lag een prachtig bruin merrietje met de meest mooie bruine kijkers ons aan te kijken. Wat een lief koppie!! En wij waren niet de enigen die er zo over dachten. Achter ons een hoop gehinnik en druk gedoe, Joan had de baby ook gezien!
We hebben de kleine voor de zekerheid maar ingesmeerd met de nageboorte maar eigenlijk was het niet nodig.

Het arme ding kwam wiebelend de trailer af, verzwakt door weinig melk en de lange reis, arm ding.
Eerst maar even voor de stal zodat Joan kon ruiken. Dat ging goed, geen oren in de nek of trappen. Volgende stap: stal deur open, de kleine erin en tegelijkertijd het dode veulen eruit. Een spannend moment. Gelukkig ging het goed, heel goed zelfs. Joan ontpopte zich als een perfecte moeder. Ze begon de kleine gelijk droog te likken en richting de melkbar te duwen. Die was binnen no-time gevonden. Succes!!
We moesten eventjes helpen omdat de kleine zo wiebelig was maar na 5 minuten zijn we de stal uit gegaan en konden ze ongestoord samen zijn om goed aan elkaar te binden.

En zo komt het dat we dit jaar toch een veulentje hebben :)
Ook had ze nog geen naam en het moest met een L beginnen. Het werd Lavendel. Een prachtige naam voor een prachtig meisje.

Genoeg gepraat.
Kijk en geniet mee!

De eerste momenten samen:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Samen moe maar voldaan:
Afbeelding

Voor het eerst buiten:
Afbeelding
Afbeelding

Deze staat ingelijst thuis <3
Afbeelding

Ruim 2 weken oud en al flink gegroeid:
Afbeelding

Een maand oud en we kunnen inmiddels al over de rand kijken:
Afbeelding

In de tussentijd is Joan weer gedekt en drachtig bevonden.

Ruim 2,5 maand:
Afbeelding

Met handdoek:
Afbeelding

3,5 maand oud en een nat pak:
Afbeelding

4 maanden oud:
Afbeelding

Inmiddels is Lavendel weer terug naar haar baasje en richten wij ons op het veulentje dat komen gaat.

Verdriet en vreugde staan dicht bij elkaar, dat hebben we wel geleerd in deze tijd..maar mocht zo'n situatie zich weer voordoen zou ik me geen moment bedenken en het weer helemaal overdoen.

Catch My Star B+12 l L1+10 l L2+1 :)
Volg onze avonturen op Instagram


agee

Berichten: 767
Geregistreerd: 10-06-05
Woonplaats: Velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 21:20

Wat een mooi verhaal.
Heel erg jammer dat het eigen veulen het niet gered heeft, maar ook erg fijn dat jouw merrie een ander veulen een goede start heeft kunnen geven.
Hopelijk kan ze volgend jaar haar eigen veulen groot brengen.

Cynthia82

Berichten: 9285
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Re: Bittersweet memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 21:25

Het blijft een bijzonder verhaal.
Lavendel zal jou en Joan altijd dankbaar zijn.

Ik kijk uit naar volgend jaar!

Volg ons op Instagram: www.instagram.com/stal.belides
Fiore 10 jaar (20-04-2013) & Finesse 0 jaar (01-05-2023)

Piuni

Berichten: 982
Geregistreerd: 20-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 21:26

Wat goed van je om het zo op te lossen!
Heel erg veel sterkte maar ook heel erg veel succes met deze mooie meid!

wendy1987

Berichten: 6891
Geregistreerd: 29-10-07

Re: Bittersweet memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 08:39

Lavendel <3 Wat een knap ding is dat toch! Jammer dat ze weer weg is, die blije oogjes over de rand van de stal waren echt te schattig!
Hopelijk volgend jaar een gezond en blij veulen naast Joan!!

Cynthia82

Berichten: 9285
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Re: Bittersweet memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 10:56

En dan kom ik echt op kraamvisite!
Kan ik gelijk weer met Kayenne knuffelen :)

Volg ons op Instagram: www.instagram.com/stal.belides
Fiore 10 jaar (20-04-2013) & Finesse 0 jaar (01-05-2023)

AndreaB

Berichten: 1621
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Meppen

Re: Bittersweet memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 07:05

Heel verdrietig dat het zo gelopen is en ook heel mooi dat je Lavendel hebt kunnen helpen. Zijn jullie er nog achter gekomen waarom de geboortemelder niet is afgegaan?

May B April (Ferguson x Chippendale) 2017
Pheline B (Ferguson x Chippendale) 2020

ReadTheRulez
Berichten: 1429
Geregistreerd: 20-11-10
Woonplaats: friesland

Re: Bittersweet memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 08:46

Ik dacht eerst, daar komt een zielig verhaal ;( maar hoe leuk om te lezen dat er ook iets heel positiefs van is gekomen! :+:
Ik hoop dat je met volgende veulen meer geluk hebt

Gepassioneerd Recreatieruiter ♡

Knolselder

Berichten: 4316
Geregistreerd: 28-12-10

Re: Bittersweet memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 12:18

Ondanks datt het start met groot verdriet, is het eigenlijk wel een prachtig verhaal...

Voor jou een verlies, voor Lavendel het leven.

Ik duim mee voor een voorspoedige bevalling in 2017!

Een grote passie voor kleine paardjes.

Volg onze veulentjes in 2024!
[KS-MK] Mini’s verwachten mini’s bij Spots N Dots Paradise 2024

Mette

Berichten: 4012
Geregistreerd: 09-02-08

Re: Bittersweet memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 20:16

Prachtig dat je een ander veulen en je merrie zo'n kans hebt gegeven. Verdriet en vreugde staan dan inderdaad erg dichtbij elkaar. Het verdriet is goed te zien bij je merrie, maar daarna ook de blijdschap met haar pleegkind <3 Ik duim voor een prachtig en gezond veulen volgend jaar! +:)+

Lynn_Nikita

Berichten: 25421
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Bittersweet memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 20:21

Wat een mooie kans heeft het veulen gekregen bij jouw paard. En wat mooi dat zij haar melk en moeder gevoelens kon delen met Lavendel. Afschuwelijk om mee te maken dat jullie eerste veulen het niet heeft gered maar een happy ending

laraxXxemma

Berichten: 4687
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Re: Bittersweet memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 20:34

Wat een bijzonder verhaal! Hoe zo iets verdrietigs zo iets moois kan worden

What sort of weirdo doesn't laugh at it's own jokes?


Noisy

Berichten: 5378
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-16 19:18

Afgelopen week kreeg ik foto's van Lavendel toegestuurd. Die wilde ik jullie niet onthouden.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Stiekem ben ik best een beetje trots dat ze het zo goed doet :o

Catch My Star B+12 l L1+10 l L2+1 :)
Volg onze avonturen op Instagram

Michelle_S

Berichten: 2721
Geregistreerd: 23-08-05
Woonplaats: Zuidveld (Drenthe)

Re: Bittersweet memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 03:12

Wauw wat een heftig maar oh zo bijzonder verhaal! Ik volg jullie en duim super hard voor een mooi gezond veulentje! Door welke hengst is ze gedekt?

Www.auras-sportarabians.com

djuulsie

Berichten: 12789
Geregistreerd: 13-07-08

Re: Bittersweet memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 07:45

Wauw! Mooi verhaal! Zit met tranen in mn ogen. Wat heb je super gehandeld +:)+

Shalimar

Berichten: 1505
Geregistreerd: 24-01-09

Re: Bittersweet memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 08:47

Wat een bijzonder verhaal! Ik duim dat het met de geboorte nu wel goed gaat, ga je voor de stal liggen deze keer? Zou ik me zo voor kunnen stellen na zo'n vreselijke ervaring. Knappe mama en Lavendel trouwens!

Noisy

Berichten: 5378
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Re: Bittersweet memories

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-17 11:15

Dat is inderdaad de bedoeling. Ik heb een caravan tegenwoordig dus die zet ik op de parkeerplaats :D

Catch My Star B+12 l L1+10 l L2+1 :)
Volg onze avonturen op Instagram


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense en 9 bezoekers