ik kan mijn paard niet meer vertrouwen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
elisabeth_r
Berichten: 1
Geregistreerd: 23-05-16

ik kan mijn paard niet meer vertrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-16 13:57

hallo,

ik heb mijn paard Ingrid nu al ongeveer 3 jaar :) . Het ging altijd heel goed maar als ik nu wil rijden, dan gaat ze ervan door, of ze wil de hele tijd galloperen en ik krijg haar bijna niet meer terug naar de stap. laatst maakte ik een buitenrit (iets wat ik bijna elke dag doe) en toen we in het bos op een smal pad waren, ging ze er weer vandoor en viel ik eraf doordat er een tak tegen mij aan kwam. De volgende dag ging ik weer rijden, en hetzelfde gebeurde :( . Ik lette er nog speciaal op of ze bang was of niet. Maar dat was ze totaal niet. Ze deed haar hoofd omhoog, dus had ik niet meer zo goed contact met haar mond, en ze had haar oortjes naar voren, en al briesend ging ze er weer vandoor. Ze liep uit zichzelf wel naar huis toe, en terug op stal was ze weer heel lief en rustig. Maar nu rijd ik niet meer omdat ik haar niet meer kan vertrouwen. Wat moet ik doen? -O-

groetjes Elisabeth


Dammie

Berichten: 3312
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Re: ik kan mijn paard niet meer vertrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 13:59

Galoppeer je altijd op dat pad waar ze er nu vandoor gaat?
Dan is het waarschijnlijk een gewoonte geworden.

1 hp ought to be enough for anybody
[o]

it_is_me
Berichten: 3217
Geregistreerd: 10-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 14:00

Vooraf longeren, dat de ergste frisheid weg is?
Hulp zoeken, les nemen?
Iemand met paard of op de fiets meenemen op buitenrit?

xAnthea

Berichten: 4430
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Belgie

Re: ik kan mijn paard niet meer vertrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 14:01

Is het alleen buiten of ook als je rijdt in de bak?

♡ Ferdo ♡ Siyah ♡ Lino ♡

Xyris

Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 14:01

Hoi Elisabeth,

Er komen hier 2 dingen bij me op, 1 is dat je paard wellicht door heeft dat ze een loopje met je kan nemen, een ander is dat ze misschien onder het zadel vandaan wil rennen. Misschien heeft ze pijn bij het rijden, laat het zadel en de tanden eens controleren of laat een osteopaat langs komen om dat allemaal uit te sluiten. Ik heb jarenlang een paard gereden die dat ook deed. Zou probleemgedrag zijn. Bleek later dat ze veel pijn had in haar schouder en daar voor weg probeerde te rennen. Ook met oortjes naar voren. Toen ze onder behandeling ging was het heel gauw over.

Succes!

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

WendyLotte

Berichten: 1136
Geregistreerd: 01-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 14:02

Misschien ook naar voeding kijken. Het lijkt erop dat ze erg veel energie heeft. En vergeet niet dat paarden nu ook wat frisser kunnen zijn met deze temperaturen.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 14:03

Is ze al nagekeken door een dierenarts? Daar zou ik alvast mee beginnen en dan tanden en zadel laten controleren. Zeker als het zo plots begonnen is.

tengeltje11
Berichten: 7075
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: ik kan mijn paard niet meer vertrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 14:05

Ik volg mijn voorganger,zeker laten doorlichten door DA en osteo.
Medische oorzaak kan heel makkelijk aan de basis liggen van zo'n gedrag(door pijn).
Dus eerst DA,tandarts en osteo langs laten komen.
Kans is heel groot dat een van deze je de oorzaak kan geven.

Linnie050

Berichten: 11779
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 14:11

Doet je paard dit alleen buiten of ook in de bak?

Krijg jij je paard niet meer om getrokken?

Als je bv je linker teugel helemaal naar je knie trekt verminderd je paard geen vaart?
Soort van noodstop?

Overgangen rijden kan misschien helpen?
Met je stem rustig blijven en hooooo en hooooo blijven zeggen.
En zelf diep in het zadel blijven zitten en ophoudingen maken.
Dus niet blijven trekken aan de teugels.

Verder is het altijd op dezelfde plek rij je rondje eens andersom met een buitenrit.
Paarden reageren vaak dan anders.

Wat ik verder ook deed is ik wilde stappen ging hij toch draven of in galop keerde ik terug en reed hetzelfde pad opnieuw.
Soms wel 5x maar dan had hij wel door dat het gewoon in stap moest.

En inderdaad longeer even van te voren.
Over het eten is ook al gezegd.
En misschien kan er eens iemand mee met je.

Dreamy

Berichten: 24063
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 14:48

Ik zou je paard ook medisch laten doorlichten om iets lichamelijks uit te sluiten :)

The_Cat

Berichten: 7275
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: ik kan mijn paard niet meer vertrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 14:51

Is er de laatste tijd iets veranderd van voeding? Meer binnen? Misschien iets gebeurt op de rit voor dat je gevallen bent dat de trigger kan geven? Ik zou zeker misschien al even niet meer alleen gaan, maar neem iemand mee ofzo


The books we love, they love us back. And just as we mark our places in the pages, those pages leave their marks on us.
I can see it in you, sure as I see it in me. You're a daughter of the words. A girl with a story to tell.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: ik kan mijn paard niet meer vertrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 15:19

Wat dacht je er van om eens niet je paard te schuld te geven maar er voor te gaan zorgen dat jij de leiding houd. Het paard vind jou een flap leidinggevende en daarom gaat ze het zelf maar doen. En die tak die dan tegen je aan komt, tja dat snapt dat paard toch niet, je moet opletten en op tijd bukken. Of nog beter de leiding houden en geen takken in je buurt krijgen. Het lijkt er op dat jij nog moet leren om buiten te rijden, en dan zeggen dat je je paard niet kunt vertrouwen... Jee wat klink jij zielig, terwijl je dat helemaal niet bent.

Bejaarde bokkers weten meer

sas66
Berichten: 625
Geregistreerd: 18-03-15

Re: ik kan mijn paard niet meer vertrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 15:51

jeetje Mrie, mag het wat aardiger? Iemand vraagt hulp en dat doet ze op een open manier, afbranden hoeft niet. En dat van die tak had ze vast zelf ook al bedacht.

TS, Sluit me verder aan bij de rest, laat je paard goed checken zodat je dat kunt uitsluiten.

Palmera

Berichten: 9444
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 16:10

mrie schreef:
Wat dacht je er van om eens niet je paard te schuld te geven maar er voor te gaan zorgen dat jij de leiding houd. Het paard vind jou een flap leidinggevende en daarom gaat ze het zelf maar doen. En die tak die dan tegen je aan komt, tja dat snapt dat paard toch niet, je moet opletten en op tijd bukken. Of nog beter de leiding houden en geen takken in je buurt krijgen. Het lijkt er op dat jij nog moet leren om buiten te rijden, en dan zeggen dat je je paard niet kunt vertrouwen... Jee wat klink jij zielig, terwijl je dat helemaal niet bent.

Kerst voorbij en we mogen weer lelijk doen?

@TS: als blijkt (laten onderzoeken dus) dat jouw paard geen medische problemen heeft, het zadel goed ligt en er geen recente (voer)veranderingen zijn geweest raad ik je aan een paar stappen terug te doen. En weer samen te werken aan wederzijds vertrouwen. Ook zou het denk ik geen kwaad kunnen om de hulp in te roepen van een instructrice, die kan jullie samen weer op weg helpen.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 16:16

Ik mag altijd lelijk doen, dat wil zeggen jullie vinden blijkbaar dat dit lelijk doen is. Ik ben nogal direct, ook hier. Zij vraag op een open manier advies en dat krijgt ze hier. Niet lief...? dan maar niet, maar wel gemeend.

Bejaarde bokkers weten meer

Dammie

Berichten: 3312
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 16:24

mrie schreef:
Ik mag altijd lelijk doen, dat wil zeggen jullie vinden blijkbaar dat dit lelijk doen is. Ik ben nogal direct, ook hier. Zij vraag op een open manier advies en dat krijgt ze hier. Niet lief...? dan maar niet, maar wel gemeend.

Jij bent 48, TS is 15.
Kom op zeg. Je bent oud genoeg om op een nette manier je advies te geven.

1 hp ought to be enough for anybody
[o]

Ineke2

Berichten: 33035
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 16:27

Het lijkt hier soms wel de omgekeerde wereld. Hoe ouder hoe gekker...

@ TS heb je les en heb je dit al eens met je instructrice besproken?
Als je geen les hebt, dan zou ik dat als eerste gaan regelen en dan eerst werken aan de basis in een veilige ( omheinde) omgeving.

Als dat goed gaat en je hebt weer wat vertrouwen terug kun je proberen om een goed afgestelde martingaal werkt. Die werkt alleen in als het paard zijn hoofd zo hoog doet dat je niets te zeggen hebt.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Palmera

Berichten: 9444
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 16:30

mrie schreef:
Ik mag altijd lelijk doen, dat wil zeggen jullie vinden blijkbaar dat dit lelijk doen is. Ik ben nogal direct, ook hier. Zij vraag op een open manier advies en dat krijgt ze hier. Niet lief...? dan maar niet, maar wel gemeend.

Je kunt je advies natuurlijk ook anders verwoorden. Advies hoeft echt niet in een zijden zakdoekje verpakt te worden, maar jouw manier van advies geven is gewoon echt lelijk.
Ja, ik denk ook dat TS nog veel te leren heeft, maar dan is ze nog niet meteen zielig. ;)


jasmijn16

Berichten: 961
Geregistreerd: 19-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 16:33

mrie schreef:
Ik mag altijd lelijk doen, dat wil zeggen jullie vinden blijkbaar dat dit lelijk doen is. Ik ben nogal direct, ook hier. Zij vraag op een open manier advies en dat krijgt ze hier. Niet lief...? dan maar niet, maar wel gemeend.

mrie schreef:
Wat dacht je er van om eens niet je paard te schuld te geven maar er voor te gaan zorgen dat jij de leiding houd. Het paard vind jou een flap leidinggevende en daarom gaat ze het zelf maar doen. En die tak die dan tegen je aan komt, tja dat snapt dat paard toch niet, je moet opletten en op tijd bukken. Of nog beter de leiding houden en geen takken in je buurt krijgen. Het lijkt er op dat jij nog moet leren om buiten te rijden, en dan zeggen dat je je paard niet kunt vertrouwen... Jee wat klink jij zielig, terwijl je dat helemaal niet bent.


Toen ik dit las dacht ik serieus dat je 12 of 13 was... ts vraagt om hulp, als je niet normaal kan reageren wees dan gewoon stil.

If I can take it, I can make it
Without you I feel like I'm half of a whole

[o]

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Re: ik kan mijn paard niet meer vertrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 17:09

ik vind dat mrie gelijk heeft ,ik ben ook een oudje en ook direct
als het mijn kind zou zijn zou ik precies hetzelfde zeggen, zachte heelmeesters maken stinkende wonden!
moet er dan eerst een ongeluk gebeuren????

dit is gevaarlijk en daar moet ze op gewezen worden en gewoon direct zoals het is en niet met lieve woordjes,kom op zeg met 15jr moet je dit wel kunnen incasseren hoor

Cheyenne 15-06-2000 - 09-05-2009
(SkipsGiantGringo 02-07-2000 - 29-04-2019 [IM] De Artrose heeft hem ingehaald Dag Lieve Gringo
mijn hart huilt......

Chevaloe

Berichten: 73
Geregistreerd: 26-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 17:20

Hoi!
Ik heb precies hetzelfde verhaal van iemand gehoord die vroeger op de manege les had. Daar had diegene geleerd om als het paard niet luisterde, hem harder aan te pakken. Het werd alleen maar erger en dus ging hij toen een andere manier zoeken om met zijn paard om te gaan. En toen ging het weer heel goed.
Misschien moet je even wat andere dingen doen met je paard, een tijdje op de grond werken ofzo. Weer even dingen doen die je paard ook heel leuk vind. :)

Palmera

Berichten: 9444
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 17:26

Direct en bot zijn zijn twee verschillende dingen.

Direct is vaak duidelijk, betekend dat je zonder al die omwegen sneller begrepen wordt. Is écht heel handig als je iemand iets duidelijk wilt maken. :j

Als je bot bent zeg je óók zonder omwegen waar het op staat. Vaak ook zonder na te denken over hoe je overkomt. Vaak, zoals nu, blijft de botte opmerking hangen, maar de onderliggende gedachte niet. Kortom, eigenlijk hebben we helemaal niets aan de botterik op een informatief forum als dit. :)

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: ik kan mijn paard niet meer vertrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 17:42

Weet je als jullie nou eens even alllemaal je poedersuiker commentaar bij je houden dan zijn jullie ook een stuk liever

Bejaarde bokkers weten meer

Hutcherson

Berichten: 7288
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: ik kan mijn paard niet meer vertrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 17:48

Zoals ik dit topic lees lijkt het op dat het paard weet wat ie kan maken bij je, TS.
feit dat het dier met de oortjes naar voren in galop naar huis gaat, zonder jou.. Klinkt alsof het gewoon genoeg heeft van de buitenrit en jou eraf gooit.
Ergens, heb ik wel het idee van... zit jij wel goed? Ik bedoel.. als een paard er van door gaat moet je wel heel erg je evenwicht verliezen wil je eraf gaan zonder dat paard je eraf trapt.
En een tak tegen je aan, tot twee keer toe.. Ik weet niet goed hoe ik dat moet lezen. Echt zoals in die comedy films dat de ruiter om de tak heen hangt en paard rent door of is het gewoon omdat jij je evenwicht verliest dat je een tak raakt?

Anyway, ik denk wel dat je wat meer band met je paard moet krijgen die gezond is. Dus jij bent leider en JIJ bepaald wanneer er gegaloppeerd wordt. Ook al schrikt een paard (wat hier volgens mij niet het geval is) dan nog moet hij bij jou blijven. Een schrikreactie is prima. maar niet rennen. Wel eens een ander zadel geprobeerd op dit paard waardoor je beter kunt uitzitten? Western of endurance zadel?

Anne_GTI

Berichten: 18195
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: ik kan mijn paard niet meer vertrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 17:54

Goed les nemen lijkt mij belangrijker dan paard doorlichten. Je paard neemt letterlijk een loopje met je.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers