Petechiaal koorts

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jessol

Berichten: 1985
Geregistreerd: 02-11-04
Woonplaats: Gavere, Belgiƫ

Petechiaal koorts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-16 11:29

Hey bokkers :wave:

Uit de bloed resultaten van mijn halve stal pony is gisteren petechiaal koorts gebleken. Ik kan heel weinig vinden op het internet, op bokt is er ook nauwelijks iets te vinden.
Is er een bokker die hier ervaring mee heeft en hoe de ziekte verder verloopt?

Voor degene die dit helemaal niet kennen, wil ik wel in het kort even het verhaal doen.
Begin december kreeg mijn pony droes. Na een week zijn de abcessen opengegaan en dit is allemaal redelijk vlot verlopen. Vorige week viel mij plots op dat hij niet gemakkelijk meer kon stappen. Bij het afdoen van het deken zag ik dat hij 2 reusachtige knobbels had op zijn borst die hem duidelijk hinderden als hij wou stappen. De dag erna is de dierenarts gekomen en was er ook te zien dat hij dat ook had op zijn buik. Volgens de dierenarts waren dit oedemen maar kon hij toen nog niet zeggen wat de reden daarachter was. Daarom is zijn bloed genomen en is er gestart met een ab en ontstekingsremmer kuur.
Wij zagen zelf dat dit niet hielp en vanaf eergisteren is het oedeem echt gezakt naar zijn onderbuik en koker. De dierenarts vond het ook abnormaal en heeft gisterenavond laat mij nog gebeld met de bloedresultaten. Die blijkbaar echt helemaal niet in orde waren en waaruit die petechiaal koorts dus blijkt. Wat ik verstaan heb uit de dierenarts zijn uitleg aan de telefoon was dat het te maken heeft mett die droes en de aanslag op zijn immuumsysteem. Er wordt nu gestart met cortisone, eerst via spuiten, en naargelang zijn evolutie, kan het afgebouwd worden. Arme pony. ;(
Gelukkig heeft hij er niet verschrikkelijk veel last van, maar ik hoop dat het snel terug allemaal in orde komt.

Ik hoop dat iemand wat ervaringen heeft om te delen, en dat mijn ervaring misschien mensen kunnen helpen die iets gelijkaardigs voor hebben en niet weten wat het zou kunnen zijn.

MarjanB

Berichten: 16441
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Petechiaal koorts

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 11:34

Is het geen verslagen droes? Dat lijkt mij namelijk in dit geval heel waarschijnlijk..

Jessol

Berichten: 1985
Geregistreerd: 02-11-04
Woonplaats: Gavere, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-16 11:42

MarjanB schreef:
Is het geen verslagen droes? Dat lijkt mij namelijk in dit geval heel waarschijnlijk..

Nee dat heb ik eruit toch niet begrepen.
De abcessen zijn mooi opengebroken en dit wat nu heeft zijn niet echt abcessen, het zijn echt vochtophopingen waar je op kunt "duwen" en er een putje blijft staan.

Afbeelding

scrabbel

Berichten: 946
Geregistreerd: 25-04-14

Re: Petechiaal koorts

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 23:17

Niet mee bekend. Als ik zo google klinkt het alsof hij een allergische reactie heet gehad. Dit heeft puntbloedingen veroorzaakt en dit veroorzaakt koorts. De pred zal dan deze reactie moeten opheffen.