Vroeg stadium White Line Disease

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Saaaash
Berichten: 1681
Geregistreerd: 16-07-10

Vroeg stadium White Line Disease

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-16 10:31

Hoi!

Donderdag was mijn pony bij de smid en die constateerde white line disease. Het is volgens hem nog een heel klein plekje.
Ik wil het er zo snel mogelijk uit hebben (voor zo ver dat mogelijk is) en ik vraag mij af of biotine bijvoeren echt gaat helpen, er zijn ook heel veel verschillende soorten, je hebt bijvoorbeeld müsli met extra biotine maar ook poeders met biotine en andere dingen voor de hoeven.
Zelf ben ik ook niet echt bekend met white line disease. Ik heb mij wel ingelezen nu, maar er staan zooooo veel verschillende dingen op het internet..
Wie kan mij helpen?

Het gaat overigens om een e-pony, onbeperkt hooi, staat op zaagsel, krijgt brokken en müsli (pavo nature's best) en nog sportmusli+ lijnzaadolie en zout. Daarnaast natuurlijk nodige appels, snoepjes, wortels. Ik rijd haar vier tot vijf keer per week, ze staat daarnaast nog in de paddock en heeft altijd een dag vrij in de week of soms twee, ik longeer soms. Ze staat rondom op ijzers, ik start veel wedstrijden met haar (ook op gras) en wil daarvoor altijd kalkoengaten hebben. Foto's van de hoevenheb ik wel maar makkelijkste is die via mail te doen.

Wesco

Berichten: 5066
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 10:54

Propolisdruppels er op doen en dan regelmatig open vijlen want de schimmel kan niet tegen zuurstof.

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 19:42

de meeste biotine-supplementen bevatten maar weinig biotine en veel suikers. en voordat je resultaat ziet ben je maanden verder.
ik zou zorgen dat je de slechte delen van de hoef weghaalt voor zover mogelijk. en zorgen dat de hoef goed bekapt wordt. misschien iets vaker.

ik heb jaren geleden een paard gehad die 3 jaar lang white line disease heeft gehad.
als ik toen wist wat ik nu weet had het nooit zo lang geduurd.

_Margarita_

Berichten: 2332
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Opperdoes

Re: Vroeg stadium White Line Disease

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 18:26

Dagelijks honing van de imker erop smeren. Werkt super. Deden wij op advies van hoefsmid van nassau

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 18:29

Biotine gaat niet werken om de schimmel te verwijderen. Gewoon even een tubetje halen voor voetschimmel bij de apotheek en dagelijks smeren, het is dezelfde schimmel.

Karin_deB

Berichten: 8246
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 19:14

_Margarita_ schreef:
Dagelijks honing van de imker erop smeren. Werkt super. Deden wij op advies van hoefsmid van nassau


Hebben wij ook gedaan bij onze shet met beginstadium. Was geloof ik in nog geen 4 maanden over.

Mijn oude shet had het erger maar was met bovenstaande behandeling na 1,5 jaar ook schoon.

moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 19:34

Mijn pony had het heel erg aan vier hoeven.
Schimmelzalf is niet afdoende is mij verteld net als imaverol.
Formaline heeft bij hem goed geholpen en biotine bijgeven, en laurierzalf van sectolin op de kroonranden elke 3 dagen.
Biotine kreeg hij biozin, maar daar zat megaveel suiker in.
Het hielp wel top, nu krijgt hij subli biotine, die is het hoogst in biotine en hoef je weinig van te geven.
Per gram zit daar 5.8 mg biotine in, per 100 kilo minimaal 10 mg biotine geven.
Mijn pony van 250 kilo kreeg toen hij slecht was qua hoeven 40 mg per dag, het advies van de smid was verdubbelen en pas definitief stoppen als het weg is.
Hij krijgt nu nog iets van 25 mg, heeft mooie harde hoeven gekregen en doet het echt heel goed.
Er groeit momenteel weer een plek uit. :)
Mijn pony heb ik behandeld met hoefverbanden, 3 keer per week gedrenkte watten in de sleuven, plastic diepvrieszak om de hoef en dan vetrap erom.
Dat hebben ze bij de action voor 1.20, mijn pony kan ik met 2 pakjes aan vier hoefjes verbinden.
Zonder de biotine had ik écht een probleem gehad, mijn pony moet qua stand ijzers en moest er acuut af.
Drama was dat, hij kwam gewoon een stukje groei tekort en ging steeds beroerder op zijn hoeven staan, de biotine heeft echt wonderen verricht!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ikkebenhier
Berichten: 1241
Geregistreerd: 04-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 22:27

Heeft je paard ijzers?

Ja: warm beslag doodt de schimmel. De schimmel kan niet tegen de temperatuur van het warm beslag.
Nadien dagelijks de nagelgaten insmeren met honing
Nee: normaal zal je hoefsmid de plek waar de schimmel zit blootleggen (ook in het geval dat je paard hoefijzers heeft)
De plek dagelijks insmeren met honing.
Eventueel vragen aan je smid of hij even een warm ijzer kan opbranden om de schimmel te doden (bij het bekappen elke 6-8 weken)

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: Vroeg stadium White Line Disease

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 23:06

Och Moonfish, wat ziet hij er schattig uit zo. Als hij klaar is met de smurfenacademie, mag hij dan het hele pakje van grote smurf aan?. Duidelijk verhaal, goede foto's. Respect hoor voor je aanpak.

moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 00:07

mrie schreef:
Och Moonfish, wat ziet hij er schattig uit zo. Als hij klaar is met de smurfenacademie, mag hij dan het hele pakje van grote smurf aan?. Duidelijk verhaal, goede foto's. Respect hoor voor je aanpak.

Haha, ja het had wel wat hé? :D :')
Hier op stal was het heel vaak: wat een mooie blauwe sloffen! :D
Een keer moest hij het ontgelden:
Afbeelding

Ik heb er heel wat zorgen om gehad hoor, hij had ook zoveel mogelijk schoenen aan op het erf anders werden zijn hoeven echt te kort.
Niks 10 minuutjes stappen over het erf op blote voeten.
Hij is die periode ook 2x per week bijgevijld om zijn stand goed te houden, want hij sleet erg raar door die gaten in zijn hielen.
Ik hield de slijtage dus wat gelijk en heb m heel voorzichtig gecorrigeerd.
De kunst met white line disease is de hoef harder te laten groeien als de schimmel omhoog kruipt in de hoef.

Saaaash
Berichten: 1681
Geregistreerd: 16-07-10

Re: Vroeg stadium White Line Disease

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-16 19:05

Bedankt voor alle reacties!
Ze staat Inderdaad rondom op ijzers, dus nu schimmel blootleggen? Of niet? Ze wordt nu wel warm beslagen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 19:24

Schimmel blootleggen is bij mij wel steeds gedaan, al heeft mijn laatste smid een andere behandelmethode. Ik heb daar ook een topic over aangemaakt, [BEH] Gescheurde hoef, wat zijn de optie's? .

Als je dan op enkel mijn berichten kijkt is het verloop wel te zien. Enkel de laatste methode heb ik nog niet geprobeerd want het lijkt nu weg te zijn. Heeft wel aanslag gehad op haar bespiering ook, dr linker schouder is flink lager dan dr rechter schouder inmiddels..

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 19:27

Deze ziekte KAN iets te maken hebben met hoefbevangenheid,dan is het echt een ziekte van het hele lichaam die niet met plaatselijk behandelen van de hoeven is weg te krijgen. In elk geval zorgen voor voldoende beweging en minder of minder eiwitrijk voedsel.Hoe oud is je pony?

Saaaash
Berichten: 1681
Geregistreerd: 16-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-16 00:12

anjali schreef:
Deze ziekte KAN iets te maken hebben met hoefbevangenheid,dan is het echt een ziekte van het hele lichaam die niet met plaatselijk behandelen van de hoeven is weg te krijgen. In elk geval zorgen voor voldoende beweging en minder of minder eiwitrijk voedsel.Hoe oud is je pony?


Acht jaar

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 02:38

Alles kan, kan ook te maken hebben met bijvoorbeeld te weinig koper in het voedsel.. Er kan zoveel...
Anjali leg me eens uit wat het verband is tussen Hoefbevangenheid en WLD, want ik zie het niet.
Bij WLD is er een (plaatselijke) zwakte in de constructie van de hoef waardoor bacterien en schimmel de kans krijgen een symbiose aan te gaan tussen de hoefwand en de hoeflederhuid.
Bij hoefbevangenheid treed er een verstoring op tussen de hoeflederhuid en de onderliggende hoefplaatjes. Dit wordt veroorzaakt door een probleem in de eiwithuishouding of een ontregeling als bijvoorbeeld een verwerping of als gevolg van een zeer stressvolle situatie
Die twee aandoeningen zitten op verschillende plaatsen en hebben verschillende oorzaken, leg mij uit hoe jij de connectie ziet. :list:

moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 02:41

Mijn dierenarts begon anders ook gelijk over bevangenheid nadat ze hoorde dat hij zo pittig wld had gehad.
En nee hij is niet bevangen geweest zover ik weet, ik ken de fokkers waar hij de eerste 13 jaar van is geweest ook.
Ik denk er verder niks over trouwens.

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Vroeg stadium White Line Disease

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 09:01

Bij hoefbevangenheid word de witte lijn vaak opgerekt en beschadigd waardoor er eerder schimmels en andere ellende(denk aan hoefzweren) binnen kunnen dringen.

Je zie daarom meer WLD bij (ex-)hoefbevangen paarden dan bij gezonde paarden. Maar ook meer bij beslagen paarden (nagels maken gaatjes/beschadigingen) dan onbeslagen paarden. Maar dat betekend niet dat een gezond paard op blote voeten het niet kan krijgen .

Saaaash
Berichten: 1681
Geregistreerd: 16-07-10

Re: Vroeg stadium White Line Disease

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-16 11:04

Het enige wat ik nog niet echt weet is hoe ik precies weet hoe het eruit ziet in de hoef, kan ik het zien bij uitkrabben?

moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 17:19

Op deze foto is het goed.
Afbeelding
Op deze foto zie je scheurtjes in de witte lijn en dat zwarte en die geulen is door de white line disease aangetast.
Afbeelding
Hier zie je het ook duidelijk, die zwarte plekjes zijn niet goed.
Afbeelding

Saaaash
Berichten: 1681
Geregistreerd: 16-07-10

Re: Vroeg stadium White Line Disease

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-16 23:44

Dit zijn foto's van haar hoeven


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Duidelijkere foto's kan ik morgen maken, ze stond hier onder het solarium

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Vroeg stadium White Line Disease

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 00:12

De witte lijn is niet te zien met een ijzer, dus foto's hebben weinig zin nu. Behalve misschien voor de stand.
Daar kan ik meteen al op zeggen dat ze veelste wijd uitloopt (juist door het licht van het solarium kun je heel duidelijk 2 knikken in de hoefwand zien. tot de eerste knik groeit de hoef goed, daarna wordt ie al naar buiten gedrukt), dus die witte lijn is sowieso verbreed, verklaard dus ook wel hoe er makkelijk schimmels in kunnen komen.

Maar goed. Succes met de behandeling!

Saaaash
Berichten: 1681
Geregistreerd: 16-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-16 00:25

Toydoll schreef:
De witte lijn is niet te zien met een ijzer, dus foto's hebben weinig zin nu. Behalve misschien voor de stand.
Daar kan ik meteen al op zeggen dat ze veelste wijd uitloopt (juist door het licht van het solarium kun je heel duidelijk 2 knikken in de hoefwand zien. tot de eerste knik groeit de hoef goed, daarna wordt ie al naar buiten gedrukt), dus die witte lijn is sowieso verbreed, verklaard dus ook wel hoe er makkelijk schimmels in kunnen komen.

Maar goed. Succes met de behandeling!



Wat kan ik hier aan doen? Ze heeft altijd al 'platvoeten' gehad, in mijn ogen is ze op dit moment goed, het is namelijk nog veel wijder geweest

moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 00:29

Je kunt het helemaal niet behandelen als er een ijzer onder zit.
Mijn pony moest er acuut van af toen het ontdekt werd anders kan je er gewoon niet bij, heeft je smid verder niks gezegd?
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 28-12-16 00:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Saaaash
Berichten: 1681
Geregistreerd: 16-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-16 00:32

moonfish13 schreef:
Je kunt het toch helemaal niet behandelen als er een ijzer onder zit?
Mijn pony moest er acuut van af toen het ontdekt werd anders kan je er gewoon niet bij, heeft je smid verder niks gezegd?


Hij wilde aankijken hoe snel het zich ontwikkelde, maar nog niks over dat het ijzer eronderuit moet nee... Maar ik snap niet helemaal wat nou precies wel of niet moet, ene zegt warm beslaan en de ander zegt ijzer eraf. Wat is nou juist? Ik zie echt door de bomen het bos niet meer en wil niet dat het erg wordt -O-

moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 00:44

Een beetje white line disease gebeurt vaker, dat hoeft niet persé erg te zijn.
Maar je kunt er zo gewoon niet bij.
Wat wel gebeurt is de schimmel blootleggen, het kan niet tegen zuurstof en dan kan je het insmeren met hijvoorbeeld honing.
In het geval van mijn pony zat de schimmel in de hele witte lijn en dan kan je het dus gewoon niet bloot leggen, dan loopt je beest simpelweg niet meer.
Je kunt er dan ook geen ijzer meer onder slaan, nagels gaan in de witte lijn.