Schraal paard, maïs of bietenpulp?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
VeraaaBalloo
Berichten: 238
Geregistreerd: 14-05-12

Schraal paard, maïs of bietenpulp?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-16 13:54

Hallo!

Omdat mijn paard op het moment erg schraal is. Voer ik hem geweekte bietenpulp bij. Wat ik zelf klaar zet een dag van te voren. Dit is al om de reden dat de anderen het liever niet geven om dat ze het risico tw groot vinden, nu zeggen dat ik beter maïs kan geven. Maar hier heb ik ook weer over gehoord dat ze daar snel verstoppingen van kunnen krijgen....

Wat is nou echt het verschil en beter? Hij moet echt weer vet krijgen. Verder krijgen ze genoeg kuil en krijgt hij op het moment een dikke kilo basisbrok en een halve schep sportfit, ook krijgt hij nog 2 scheppen luzerne.

Zit er aan te denken om (af en op te bouwen) om te stoppen met basisbrok, en daarvoor in plaats merriebrok te geven.

Wat zouden jullie doen in mijn situatie?

Alvast bedankt
Laatst bijgewerkt door VeraaaBalloo op 21-12-16 14:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Pensionstal van Kammen #Drogeham #kleinschalig #mooieomgeving
#plekkenvrij
Vragen of intresse doe mij een privé bericht !


Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Schraal paard, maïs of bietenpulp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 13:55

Ik lees mee, voer nu pulp en lucerne maar heb gehoord dat mais niet goed is voor paarden.

nine1987

Berichten: 8321
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Schraal paard, maïs of bietenpulp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 13:56

Ik voerde mijn schrale paard seniores priores.. Goud spul.. :j

<3 Sneakers <3

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 13:57

In mais zit behoorlijk veel suiker en zetmeel, dat kunnen ze minder goed verteren.
Ik zou bietenpulp blijven geven. Je kunt het aanvullen met omega olie of mix en lucerne.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 14:00

nine1987 schreef:
Ik voerde mijn schrale paard seniores priores.. Goud spul.. :j


Hier nog een groot voorstander *\o/*

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ
A bird sitting on a tree is never afraid of the branch breaking,

because her trust is not on the branch but on her own wings.

Always believe in yourself !

Captain

Berichten: 21362
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 14:01

Seniores priores! :j met koud water moet het vier uur weken, met kokend heet water een uurtje. Ik kom op stal, maak het klaar, ga wat met de paarden doen en voer het dan na een uur/anderhalf.

maidmarry
Berichten: 46
Geregistreerd: 08-05-13
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 14:03

SP werkt echt goed
Rustig opbouwen, goed voor dikker worden en zorgt voor betere darmwerking
Mais minder goede vertering en gasvorming --> koliek

Theeglas

Berichten: 2543
Geregistreerd: 31-08-04
Woonplaats: Avenhorn (Noord-Holland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 14:04

Mais is inderdaad niet het beste voer voor paarden.

Het allerbelangrijkste is heel erg veel ruwvoer. Nu weet ik uit ervaring dat een paard soms niet meer hooi eet, omdat het ze niet meer zo smaakt. Wat ik doe is eigenlijk continue ruwvoer aanbieden maar afwisselend in hooi, voordroog en lucerne. Zo krijgen ze twee keer per dag hooi, twee keer voordroog en nog een keer per dag een emmer lucerne.
Daarnaast twee keer een halve emmer met seniores priores. Zo kwam mijn 22-jarige paard van 1.76 binnen no time super veel aan.
Niet te veel krachtvoer gaan voeren!

Achterom
Berichten: 23024
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 14:04

Seniores priores is in feite gewoon bietenpulp met een vitaminebrokje en een hoger prijskaartje :D
Ik zou dus gewoon lekker bietenpulp bij blijven voeren.

keeyzie

Berichten: 5716
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 14:06

Ik heb inderdaad een tijd SP gevoerd maar ben al een jaar overgestapt op gewone bietenpulp.
Ik merk eigenlijk weinig verschil, de pulp vul ik nu aan met een schep maisvlokken of muesli.
Ben je uiteindelijk wel een stuk goedkoper uit. Voor paarden die geen brok meer wegkrijgen is SP dan wel weer een goede optie omdat het echt weg te slobberen is.
Laatst bijgewerkt door keeyzie op 21-12-16 14:20, in het totaal 1 keer bewerkt

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 14:06

Ik zou geen brok geven, dit is slecht voor de darmen en geeft hem vooral een hoop snelle energie. Is ook geen voeding om een paard te laten aankomen. Verhoog liever zijn bietenpulp, dat is echt goed spul, luzerne erbij, lijnzaadolie en klaar is kees :j

Voorbeeld van mijn volbloed, hij staat op hooi, gras, pulp en olie. Zit paar maandjes tussen.

Afbeelding

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

Theeglas

Berichten: 2543
Geregistreerd: 31-08-04
Woonplaats: Avenhorn (Noord-Holland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 14:07

Het is inderdaad voornamelijk bietenpulp, maar door de toevoeging van de vitaminekorrel en granen smaakt het mijn paarden beter dan bijvoorbeeld Speedbeet

Autumnn

Berichten: 8028
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 14:07

Met merriebrok is mijn schrale merrie ook niet aangekomen. Toen overgestapt op SP waarnaar ze mooi aan kwam. Aanrader! Ik heb nog een halve ton over, mocht je in de buurt wonen (NH)

VeraaaBalloo
Berichten: 238
Geregistreerd: 14-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-16 14:08

Wendy schreef:
Seniores priores is in feite gewoon bietenpulp met een vitaminebrokje en een hoger prijskaartje :D
Ik zou dus gewoon lekker bietenpulp bij blijven voeren.


Hmm dus in verhouding maakt het dus niet zo veel uit, ja dat hij extra vitamines krijgt met seniores priores.

Pensionstal van Kammen #Drogeham #kleinschalig #mooieomgeving
#plekkenvrij
Vragen of intresse doe mij een privé bericht !

Arzil

Berichten: 4876
Geregistreerd: 09-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 14:09

Toen mijn bejaarde nog leefde, gaf ik hem een combi van SP, bietenpulp en mais.

<3 2014 <3
<3 2016 <3

eva1969

Berichten: 4035
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Schraal paard, maïs of bietenpulp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 14:11

Een aantal jaar terug heb ik onze schrale haflingermerrie een tijdje een schep maïsvlokken per dag bijgevoerd, ik vond dat ze heel snel bijtrok en ze at het graag.

Insta: ArtbyEvaRoeters

VeraaaBalloo
Berichten: 238
Geregistreerd: 14-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-16 14:12

Lizzyy schreef:
Met merriebrok is mijn schrale merrie ook niet aangekomen. Toen overgestapt op SP waarnaar ze mooi aan kwam. Aanrader! Ik heb nog een halve ton over, mocht je in de buurt wonen (NH)


De merriebrok is dan ook niet bewust bedoelt om hem te geven om hem echt dikker te krijgen.. wel mooi mee genomen als hij hier wel van aankomt. ook al zit er wel meer eiwitten in geloof ik ? Maar voornamelijk om hem even wat extra's te geven met alles.

Oh helaas. Woon in Friesland, is nog wel een eindje rijden.
Laatst bijgewerkt door VeraaaBalloo op 21-12-16 14:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Pensionstal van Kammen #Drogeham #kleinschalig #mooieomgeving
#plekkenvrij
Vragen of intresse doe mij een privé bericht !

_Reneee

Berichten: 5787
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 14:13

Ik voer bietenpulp, doet hij het perfect op! En het is niet duur.

VeraaaBalloo
Berichten: 238
Geregistreerd: 14-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-16 14:13

eva1969 schreef:
Een aantal jaar terug heb ik onze schrale haflingermerrie een tijdje een schep maïsvlokken per dag bijgevoerd, ik vond dat ze heel snel bijtrok en ze at het graag.


Heb je dit ook opgebouwd? En nooit last gehad van winderigheid of verstoppingen en koliek?

Pensionstal van Kammen #Drogeham #kleinschalig #mooieomgeving
#plekkenvrij
Vragen of intresse doe mij een privé bericht !

VeraaaBalloo
Berichten: 238
Geregistreerd: 14-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-16 14:14

_Reneee schreef:
Ik voer bietenpulp, doet hij het perfect op! En het is niet duur.


Hoeveel geef jij hem van de bietenpulp dan?

Pensionstal van Kammen #Drogeham #kleinschalig #mooieomgeving
#plekkenvrij
Vragen of intresse doe mij een privé bericht !

Achterom
Berichten: 23024
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 14:16

woepsie90 schreef:
Ik zou geen brok geven, dit is slecht voor de darmen en geeft hem vooral een hoop snelle energie. Is ook geen voeding om een paard te laten aankomen. Verhoog liever zijn bietenpulp, dat is echt goed spul, luzerne erbij, lijnzaadolie en klaar is kees :j

Voorbeeld van mijn volbloed, hij staat op hooi, gras, pulp en olie. Zit paar maandjes tussen.

Brok is niet per se slecht voor de darmen :n
Dan geef je je paard niet wat hij nodig heeft, dat is wachten op tekorten. Als ik die foto zo zie, zou ik bijvoorbeeld letten op koper (de lichte puntjes aan zijn manen). Is alleen maar een voorbeeldje ;)
Je zult echt iets bij moeten voeren, al is het maar een vitaminebrok, om hetgeen in het hooi/gras, luzerne en de pulp zit aan te vullen.
Bovendien moet je met de combinatie van luzerne en pulp uitkijken met de scheve calcium-fosfor verhouding http://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/ ... -ca-p.html

Goed voeren is nog niet zo simpel :n

Dayanara

Berichten: 2377
Geregistreerd: 22-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 14:17

Onbeperkt hooi, SP, zonnebloemolie was het advies toendertijd van de dierenarts


VeraaaBalloo
Berichten: 238
Geregistreerd: 14-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-16 14:21

Wendy schreef:
woepsie90 schreef:
Ik zou geen brok geven, dit is slecht voor de darmen en geeft hem vooral een hoop snelle energie. Is ook geen voeding om een paard te laten aankomen. Verhoog liever zijn bietenpulp, dat is echt goed spul, luzerne erbij, lijnzaadolie en klaar is kees :j

Voorbeeld van mijn volbloed, hij staat op hooi, gras, pulp en olie. Zit paar maandjes tussen.

Brok is niet per se slecht voor de darmen :n
Dan geef je je paard niet wat hij nodig heeft, dat is wachten op tekorten. Als ik die foto zo zie, zou ik bijvoorbeeld letten op koper (de lichte puntjes aan zijn manen). Is alleen maar een voorbeeldje ;)
Je zult echt iets bij moeten voeren, al is het maar een vitaminebrok, om hetgeen in het hooi/gras, luzerne en de pulp zit aan te vullen.
Bovendien moet je met de combinatie van luzerne en pulp uitkijken met de scheve calcium-fosfor verhouding http://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/ ... -ca-p.html

Goed voeren is nog niet zo simpel :n


Nog nooit over na gedacht eerlijk gezegt, terwijl je het best wel vaak tegen komt. Het calcium-fosfor verhoudingen.

Die van mij krijg 2 voer scheppen. En op het moment 1 keer een halve verschep bietenpulp. Dus dit kan gelukkig goed samen.

Pensionstal van Kammen #Drogeham #kleinschalig #mooieomgeving
#plekkenvrij
Vragen of intresse doe mij een privé bericht !

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 14:24

Ik zou de bietenpulp flink verhogen. Ik meng zelf 1 zak SP met 1 zak pulp en mijn snel magere paard krijgt hier 800 gram droog gewogen per dag van. Een paard wat aan moet komen zou ik gerust meerdere keren per dag een emmer geven. Dit wel opbouwen en als het echt flinke hoeveelheden worden de verhoudingen in de gaten houden natuurlijk!

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 14:26

Ik heb ook meer dan een jaar SP gevoerd, maar die van mij werd er niet echt dikker van. Ben er mee gestopt, mede omdat er ook veel troep aan toegevoegd zit en je er érg veel van moet voeren.
Ben toen gewoon bietenpulp + zemelen + luzerne gaan voeren. Daar deed hij het beter op.
Nu heeft hij ppid en is op t moment veel te schraal/mager. Bietenpulp zet nu geen zoden aan de dijk, dus ik geef nu ook Vitalbix Nutrimash + vitaminebrok + luzerne.
Laatst bijgewerkt door Ingrid_92 op 21-12-16 14:27, in het totaal 1 keer bewerkt


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler, Mar_X, MarjanB en 34 bezoekers