Los laten! Geen gehang

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Los laten! Geen gehang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-16 12:46

Ik moet even mijn gedachtes kwijt

Soms kom je ergens achter. Wat je al die tijd al weet. Maar nog geen oplossing voor weet, of het geduld niet voor hebt. Want ik weet dat ik met rijden stan behoorlijk van voren op de rem houdt. Hij zoekt dit op. Maar ik moet het oplossen.. Maar hoe?. Het lukt mij niet om van deze oude gewoonte af te komen. Zodra ik los laat duikt hij weer na voren, en heb ik weer 100kg in me handen. Hoe ik hem ook na voren rij enz. Dankzij recht richten gaan we al vooruit. Z'n achterhand enz wordt steeds beter.

Maar Ik blijf vast houden. Ik betrap me er steeds vaker op! En dan denk ik LOS laten. Het is natuurlijk super dat ik me al bewuster van ben en ook gelijk toepast.

Ook lukt het maar niet om zijn leeftijd los te laten.. .ik denk alleen maar hij is alweer 18 volgend jaar wordt hij weer 19... waarom denk ik niet, van kom op!! lkkr boeiend. Leeftijd zegt niks. Je kan zeker nog 5/6 jaar op hem hobbelen. Have Fun, Let it Go!

Go For it!!

IF You Dream It, You Can Do IT!!!

vicuele cirkels... hoe kom je er van af....

Ik hen les van een goede instrucice. Alleen dit proces loopt al heel lang. Waardoor zowel stan en ik in onze oude gewoontes vallen. We gaan vooruit. Er zitten echt stukken tussen dat t lukt.

Soms denk een jong hafje erbij? Maar dat is niet de oplossing.

Het zou me zo blij maken als ik dit samen met stan leer zodat ik bij me volgende paardje niet t zelfde probleem krijgt

Medisch is hij in orde

Princesj

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: Los laten! Geen gehang

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 12:54

Toch eens lessen bij een andere (of liever meerdere) instructrice. Ik heb jaren lang met mijn merrie met slechte aanleuning (veel te licht) rond gereden (geen probleem tot Z niveau), diverse clinics bij GP ruiters gereden zonder oplossing. Nu heb ik sinds 3 maanden een instructrice gevonden die eindelijk de vinger op de plek kon leggen en het probleem op een goede rijtechnische manier weet te benaderen.

We maken grote stappen en we zijn er nog lang niet, maar ik ben er voor overtuigd dat dit de juiste manier is voor dit paard. Met mijn andere merrie les ik nog naar volle tevredenheid bij mijn 'oude'instructrice, omdat haar manier goed aansluit bij dat paard.

rien10
Berichten: 14662
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 13:08

Het is erg lastig om uit een vicieuze cirkel te komen. Soms moet je iets radicaal doorbreken, zoals Princesj zegt door een andere instructeur op te zoeken. Of door een hulpmiddel.
Wat je je van te voren moet bedenken is het resultaat op lange termijn (niet hangen). Niet het resultaat van een dag (hij loopt met zijn hoofd op de tweede etage). Hoe hij op korte termijn loopt is totaal niet belangrijk, het is de nieuwe weg naar het lange termijn doel. Dit gezegd hebbende komt mijn tip: doorbreek de cirkel door je het onmogelijk te maken om aan elkaar te hangen. Rijd een week lang zonder teugels. Voel wat er gebeurt. Voel hoeveel je je zit gebruikt, nodig hebt bij je paard. Voel hoe je mee moet met je lijf, of terug moet met je lijf. Kijk veel in de spiegels naar je houding. Hoe zit je, wat doe je? Wat verander je. Alleen zonder teugels KAN je niet op je oude gewoonte terugvallen. Zie het als iemand die besluit om af te vallen. Die gaat in het begin ook niet toch een snoepje eten. Die eet in het begin helemaal geen snoep.
En als je na een week jezelf nog niet vertrouwt, dan doe je het langer.....

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Re: Los laten! Geen gehang

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 13:51

Dit ga je niet in een paar keer oplossen maar dit gaat veel langer duren zowel paard als jij moet wat afleren.
Waarom hangt je paard in de teugels? Heb je daar enig idee van? Daar moet je ook je plan op maken.
Wat zijn jouw eigen gedachten bij hoe je paard loopt? Je hebt een reden waarom je zo vasthoudt.

Ik ben westernruiter, ik wil je best wat aanwijzingen geven hoe ik dit aanpak maar ik weet niet of je daarvoor open staat.

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Re: Los laten! Geen gehang

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 14:04

Je zegt dat je les hebt van een goede instructrice, en tevens zeg je dat dit probleem er al heel lang is, en toch maar niet opgelost geraakt ???????
Goede instructie is er om zoiets op te lossen, en als het niet lukt na een reeks tips en trics dan is het tijd dat de instructie er zelf op stapt om het jou dan te tonen hoe dit echt opgelost kan worden.
Ik geloof best dat jij dit nu een vrij raar antwoord kan vinden, maar het is echt zo dat al bij een eerste training er een heel duidelijke verbetering zou moeten zichtbaar zijn, dus een goede instructie zou jou dit makkelijk moeten kunnen tonen, en als jij dan ziet hoe het wel lukt, dan heb je een heel mooi voorbeeld hoe je zelf verder kan proberen, uiteraard met verder les.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Los laten! Geen gehang

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 14:07

'hangen' is geen probleem dat jaren in beslag zou mogen nemen... Dan heb je imo geen goede instructrice.

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Re: Los laten! Geen gehang

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 14:14

Of je volgt de aanwijzingen van de instructrice niet op, dat kan natuurlijk ook :P

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-16 14:17

Het is moeilijk te verwoorden! Maar mijn instrucice is top. Heb nu een jaar les en we gaan vooruit!

Maar ikzelf!! Blijf vasthouden...

Waarom hij hangt en vast houdt? Denk puur omdar hij haf is,kort gebouwd en moeite heeft met achterhand plaatsen plus hij mis looplust. Hij is liever lui dan moe.

Het is de cirkel... zodra er ontspanning komt. Lijkt t net of stan schrikt en duikt weer in me handen.


Het is moeilijk te verwoorden..

Oja als ik met een bit rij met hefboom werking dan rij ik hem op 2 vingers.. maar dat is niet wat ik wil..

Heb al vele instrucices gehad.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Los laten! Geen gehang

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 14:19

Voorlopig wel ja, als je met dat bit blijft rijden went ie daar ook aan en heb je een nog groter probleem. Dat je er al veel gehad hebt betekent niet dat je nu een goede hebt. :)

Hij hangt omdat jij hem laat hangen. Niet omdat ie haf is want dat weet ie zelf niet.
Hij is niet in fout. Jij wel. Zolang je denkt in de termen "hij is haf dus hij hangt want hij mist dit en kan dit niet" ga je het niet oplossen. JIJ laat hem hangen want JIJ krijgt zijn achterhand er niet onder en JIJ weet hem niet actief te krijgen op je been.
Eerst dat maar eens oplossen. Dan komt ie vanzelf vanvoor er af.

Loes1996

Berichten: 1642
Geregistreerd: 13-04-12
Woonplaats: Gelderland

Re: Los laten! Geen gehang

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 14:24

Vind het al super dat je, je ervan bewust bent! Kunnen velen nog van leren.

Bij mij een beetje het zelfde probleem, vind het ook moeilijk om los te laten (iets met controle freak en toch ook perfectionist enzo...). Nu een instructrice die bijna hetzelfde in elkaar zit qua persoonlijkheid als ik en ook mijn valkuilen herkent. Hierdoor ga ik nu met grote sprongen vooruit...t ligt elkaar gewoon goed.

Dus verder dan andere instructrice of echt anders gaan rijden kom ik eigenlijk niet met tips. Doe eens een keer niks met die teugels, alleen voorwaarts rijden en losrijden. Dan zal hij waarschijnlijk vanzelf ontspannen en loslaten. Been eraan en je been niet afsteken zodra hij voorwaartser gaat. Misschien helpt dit? Omdat je te gefixeerd bent op de voorkant?

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 14:26

Ga eens opzoek naar een clinic. Misschien zijn er ras gerichte clinics, altijd leuk.
Gewoon en uurtje les van een hele andere instructeur, wie weet wat voor een nieuwe inzichten je krijgt.
Er zijn er vast genoeg maar bijv Jenny Veenstra geeft weleens clinics, en je hoofd echt geen top amazone te zijn

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Los laten! Geen gehang

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 14:29

Precies wat Ayasha zegt, hij hangt niet omdat hij haflinger is.
Hij hangt omdat hij die kans krijgt.

Ik heb zelf een tinker maatje bouw tank. Korte hals, brede boeg. Wat kort voorbeen, toch hangt hij niet.
Kan hij ook niet, want dan laat ik los.
Er valt niets te hangen, want die hand is er niet.

En het belangrijkste, maak hem actief.
Been is reactie, altijd.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 14:32

bruintje123 schreef:
Precies wat Ayasha zegt, hij hangt niet omdat hij haflinger is.
Hij hangt omdat hij die kans krijgt.

Er valt niets te hangen, want die hand is er niet.
.

maar dat is het probleem als ik het goed begrijp. TS is zich er bewust van maar is een moeilijke gewoonte om af te leren voor haar zelf. Loslaten klinkt simpel, is het niet als het er in gesleten is

Wdj

Berichten: 481
Geregistreerd: 26-04-13
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 14:39

Ik herken het probleem. Ik had moeite met loslaten van mijn hieperdepiepe merrie die gewoon lekker achter de loodlijn kroop. Waar ik veel baat bij heb is les van centered riding instructrice Alice Zijlstra-Hijmering. Zij is echt dé expert wat betreft omdenken en het afleren van ingesleten gewoontes.
http://www.versatilehorse-training.com
Laatst bijgewerkt door Wdj op 20-12-16 14:44, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 14:41

Gillbo schreef:
bruintje123 schreef:
Precies wat Ayasha zegt, hij hangt niet omdat hij haflinger is.
Hij hangt omdat hij die kans krijgt.

Er valt niets te hangen, want die hand is er niet.
.

maar dat is het probleem als ik het goed begrijp. TS is zich er bewust van maar is een moeilijke gewoonte om af te leren voor haar zelf. Loslaten klinkt simpel, is het niet als het er in gesleten is


Maar daar heb je dan toch die instructie voor? Die praat je er doorheen zodat je het gaat voelen:
Die dan zegt,hou hem actief! ja daar, nu hou die hand luchtig, ja daar, nee niet vast, ja daar goed zo, nee daar pak je weer vast, daar kakt hij weer in, hou hem actief, enz enz

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 14:45

Ik plak even een copie van een antwoord dat ik postte op een soortgelijke vraag.
Problememen met hangen, boren, trekken zijn altijd aan elkaar verwant.
Er zitten namelijk twee uiteinden aan de teugels.

Ik ga er van uit dat je slim bent en diverse andere voor de hand liggende problemen al hebt afgecheckt, tanden, wangen, hoofdstel, goed liggend niet te dik bit, oormijt, enz., en dat je je paard nooit achter de loodlijn rijdt.

Een paard is geen robot, hij begrijpt binnen zijn kaders heel goed wat er gebeurt en wat hij doet.
Het is communicatie, het is een uitdrukking van je paard.
Hij vertelt je dus iets over hoe hij jouw cummunicatie met het bit vindt, wat hij vindt van wat jij van hem eist met het bit.
Hij is vriendelijk, hij mept je niet met één bok van zijn rug, dat kan hij ook, maar hij vertelt je precies waar hij wil dat je verandering aanbrengt.

Het zou een goed idee kunnen zijn om even opnieuw te beginnen.
Rijdt je paard een paar maanden aan een contactteugel, jij volgt alle bewegingen van het paarden hoofd, licht, zacht, soepel, teder, gevend.
Je communiceert je wendingen en ophoudingen slechts met zachte vragen ondersteund door je stem.
Boort hij naar beneden, dan laat je gewoon de teugels doorglijden om die meteen weer op maat te maken als hij omhoog komt, je houdt je zachte contact.
Komt hij niet omhoog, ook goed, dan niet, gewoon door gaan met rustig voorwaarts drijven.
Je prijst hem voortdurend voor goed gedrag en je berispt hem, met je stem, voor minder gewenst.


Er is een groot geheim in de rijkunst, ik deel het hier met je, maar niet verder vertellen:
Een goed gereden paard loopt eigenlijk altijd aan een contactteugel, de ruiter volgt zacht en vriendelijk, met tederheid de mond, waar het paard ook gaat met hals en hoofd, pas als een paard voldoende vertrouwen in de hand heeft gekregen door die zachtheid, die zorgvuldigheid, die tederheid , pas dan.... zal het zelf ook zachtjes en vriendelijk aanleuning willen nemen en zich niet meer verzetten of ageren tegen de hand.
Het paard neemt dan zoals gezegd aanleuning, dat det het paard, in vertrouwen biedt hij zijn tere mond aan.
Pas als een paard voldoende vertrouwen in die zachte vriendelijke, zorgvuldige, tedere hand heeft gekregen zal het op een lichte weerstand binnen de beweging na gaan geven.

Probeer maar, nooit meer terugtrekken, gewoon laten gaan, vriendelijk kletsen met je paard en rustig voorwaarts drijven.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 20-12-16 14:49, in het totaal 1 keer bewerkt

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 14:47

bruintje123 schreef:
Gillbo schreef:

dat is het probleem als ik het goed begrijp. TS is zich er bewust van maar is een moeilijke gewoonte om af te leren voor haar zelf. Loslaten klinkt simpel, is het niet als het er in gesleten is


Maar daar heb je dan toch die instructie voor? Die praat je er doorheen zodat je het gaat voelen:
Die dan zegt,hou hem actief! ja daar, nu hou die hand luchtig, ja daar, nee niet vast, ja daar goed zo, nee daar pak je weer vast, daar kakt hij weer in, hou hem actief, enz enz


Als paardrijden zo simpel zou zijn he, een instructrice is geen tovenaar

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 14:49

Gillbo schreef:
bruintje123 schreef:

Maar daar heb je dan toch die instructie voor? Die praat je er doorheen zodat je het gaat voelen:
Die dan zegt,hou hem actief! ja daar, nu hou die hand luchtig, ja daar, nee niet vast, ja daar goed zo, nee daar pak je weer vast, daar kakt hij weer in, hou hem actief, enz enz


Als paardrijden zo simpel zou zijn he, een instructrice is geen tovenaar

Als ze jaren nodig heeft voor dit probleem zou ze ook geen instructrice moeten zijn.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 14:59

Toch zul je het zo gaan leren voelen. En dan heb je echt geen jaren nodig hoor.
Maar hij zal wel dat luie achterwege moeten laten. Zonder activiteit kan er niets.

Niet laten hangen, niet gaan trekken, want dat wint het paard toch.
Maar drijf hem licht voorwaarts op. Geen schoppen meppen slaan ruzie. Daar heeft niemand wat aan. Vertrouwen is de kracht.
Wel belonen met de stem of een nee daar waar ik hem niet wil, zodat het paard op die manier ook leert begrijpen wat ik wel en niet verwacht.
Laatst bijgewerkt door bruintje123 op 20-12-16 15:17, in het totaal 1 keer bewerkt

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Re: Los laten! Geen gehang

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 15:16

Wat simpelman zegt. :)

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-16 15:32

Ik snap heel goed dat me haf niet weet dat hij een haf is hahaha. Ik heb t meer dan over z'n bouw.

Tuurlijk zeg me instrucice dat. En heb nu jaar van der les. Vorige instrucice lieten t maar zo of zeiden van hij is haf bla bla..

T punt is ik raak ook gefrustreerd.. want ik denk dan @&&)(:5(:. Paard hou eens op. Zodra ik los laat duikel je weer voor over... tuurlijk komt dat omdat ik natuurlijk vergeet optijd been te geven, en geen reactie op been is tik.

In ieder geval bedank voor de tips.

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Re: Los laten! Geen gehang

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 15:51

Het lijkt er op dat jij denkt dat je steeds iets moet doen.
Hoe meer je doet hoe slechter het gaat en v.v..

Probeer eens een paar weken zo min mogelijk te doen, je volgt gewoon je paard, je laat je meenemen als een lifter.
Alleen wanneer hij in tempo terug valt drijf je rustig aan.
Komt hij dan weer op het juiste tempo dan prijs je hem, verder doe je niets, je hand volgt de mond.

Jij denkt steeds, niets doen, niets doen.
Wanneer het je lukt om dat even vol te houden, voel dan wat er gebeurt, vrijwel zeker weinig of niets behalve dat alles vanzelf gaat, dat alles begint te ontspannen, rustig wordt.

De allerbeste ruiters doen hélemaal niets...., hun paard doet alles.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-16 15:59

Ik ga zeker wat doen met de tips van 'niks' doen. Heb nu ook bij me instrucice zitlessen. Ff de focus op m'n zit.

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 16:55

Simpelman schreef:
Het lijkt er op dat jij denkt dat je steeds iets moet doen.
Hoe meer je doet hoe slechter het gaat en v.v..


Bij ons is dit echt de truuk.

Paard doet niet wat ik wil = hulp vergoten = protest = chaos en beiden boos.

Paard doet niet wat ik wil = mezelf controleren en opstapelen (zit ik ontspannen en in balans) = nog eens lief en klein en juist vragen = meewerkend paard wat ineens meer kan dan ik dacht.

Ik denk trouwens dat je eerste prio ook zou moeten zijn dat je paard goed aan het been is. Die voorkant geen kans geven om te hangen (meegaan dus, wat Simpelman zegt) en werken aan je tempocontrole. En als dat voor elkaar is pas kijken naar de volgende stap.

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 17:10

Niks doen is idd een kreet die ik met regelmaat voorbij hoor komen :D Maar soms zo lastig.

Anyway, ik heb een paar keer mensen met hun teugels gekruist zien rijden, als oefening. Die waren onbewust sterker in 1 hand, en door de teugels te kruisen ben je op dat moment dan alles kwijt. Ik denk dat het voor jou ook wel eens leuk/nuttig zou kunnen zijn om te proberen! Probeer je paard dan maar eens de bak door te sturen, dan een paar figuren, en op den duur misschien zelfs wat stelling.
Wat ik bedoel is dus de teugel op normale wijze naar je handen toe, maar net voor je handen kruisen. Je rechterhand heeft dus je linkerteugel vast en vice versa.