Fokkerij, hengsten.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xDKFJx
Berichten: 136
Geregistreerd: 06-02-12
Woonplaats: Wijchen

Fokkerij, hengsten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-16 10:49

Hallo Tinkerliefhebbers ,

Ik ben op zoek naar een Tinkerhengst met een apart kleurtje (palomino,valk enz.), boven de 1.55m en met een stamboomlijn van minimaal 3 generaties terug.

Heeft iemand een idee? Of weet iemand zo'n hengst?

Groetjes van mij

Mariett
Gouden 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 4418
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Fokkerij, hengsten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 11:12


butengeweun

Berichten: 3652
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: voorne putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 11:17

Wat is de reden dat je 3 generaties op papier wil hebben?

xDKFJx
Berichten: 136
Geregistreerd: 06-02-12
Woonplaats: Wijchen

Re: Fokkerij, hengsten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-16 11:37

Omdat ik benieuwd ben naar de voorouders, aangezien de meeste 'Onbekend' hebben staan.

xDKFJx
Berichten: 136
Geregistreerd: 06-02-12
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-16 11:38

Mariett schreef:
Ik heb eigenlijk niet zoveel verstand van tinkers, maar ik vind ITS Amadeus altijd erg mooi, een effen cremello.
http://www.irishtinkerstable.nl/dekhengsten.html

Hij misschien net iets te klein voor je? 1.54 staat er.



Klopt die is ontzettend gaaf. Maar hoorde dat hij best duur was qua dekking.

Caily

Berichten: 12516
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Fokkerij, hengsten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 12:08

Ja vind je het gek dat hij duur is met dekking als hij die kleur heeft. Je wilt wel veel voor weinig... en wat is er mis met onbekend? Dat heb je nou eenmaal met Tinkers. Je kan nog kijken naar de hengsten van Finley Stables maar die zijn nu nog te jong en niet beschikbaar voor dekdienst.

Rex_Rolfo

Berichten: 5377
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 12:24

xDKFJx schreef:
Maar hoorde dat hij best duur was qua dekking.

Dekgeld is éénmalig en een goed veulen eet net zoveel als een minder goede.


Volgorde moet dan imho zijn past de hengst bij de merrie. Dan op afstand kleurtje en dekgeld.

jorretje

Berichten: 3992
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: Blaricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 12:31

Hmm ik weet ze alleen kleiner in dat soort kleurtjes..

(Geuss Who van Sheryn, Chimello @ bokt (1,44 valk) daarvan weet ik wel zeker dat ze de afstamming weten http://ykw-gypsyhorses.com; Larry van de Mol van Chantal, lepel @ bokt (1,45 effen donekere valk); Legend van Masja , moor @ bokt (1,49 zilvervalk bont), Daragh van Felicia Garcia https://www.facebook.com/DaraghvGS/?fref=ts ( 1,45 effen valk), Phoenix from Snowville van Leon (1.40m, Valkbont)

Maarreh.. een goed paard kent geen kleur :D

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Re: Fokkerij, hengsten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 18:44

Elvis bij Irish Tinker Stable is Silverdapple, ook een aparte kleur. En boven de 1.55m, ik dacht iets van 1.57m. Zijn vader is Rob Roy (v. The Boss, vv The Business) en zijn moeder is een dochter van Thunder (v. Elite Pride & Joy, vm Black&white mare) En goedkoper dan Amadeus.

Heel veel meer bij je huidige wensen weet ik ze niet.

cp112Jarig

Berichten: 14723
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: Fokkerij, hengsten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 20:18

Ik kan ook alleen elvis bedenken.

Maar waarom zulke eisen... Ik snap dat nooit. Alsof een hengst met een mooi kleurtje en 1.55+ automatisch bij iedere willekeurige merrie matched... :\
Wanneer gaan mensen nou eens kritisch naar hun merrie kijken en aan de hand daarvan een hengstenkeuze maken.

Caily

Berichten: 12516
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Fokkerij, hengsten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 22:29

SIklver Cash vd Gorterstraat fokt ook erg groot!

Chantal. Wanneer kopers daarop letten bij koop en keuringmeestets erna kijken bij keuringen?

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 22:46

Caily schreef:
en keuringmeestets erna kijken bij keuringen?

Hoe bedoel je die?

Caily

Berichten: 12516
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Fokkerij, hengsten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 23:12

Er wordt zo enorm met eerste premies gestrooid, ofwel met hoge tweede, het onderscheid is veel te klein. Maar we gaan nogal offtopic.

De duitse valkhengst Malbec voldoet ook aan je wensen.

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Re: Fokkerij, hengsten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 23:35

Ah zo! Mee eens hoor.

VandeMol
Berichten: 1787
Geregistreerd: 29-02-08

Re: Fokkerij, hengsten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 21:42

Mocht je niet teveel haast hebben
Ik heb een cremellobont hengstveulen ( Spartacus III ) , welke ik met een paar jaar voor de fok wil in gaan zetten .

3 generaties kan ik niet terug op papier , maar 1 wel
De rest is mondeling ( zoals bij veel importhengsten )

De 155 gaat hij zeker halen en de prijs zal ook zeker netjes gaan zijn voor een dekking

Voor meer info , kan je op mijn website kijken

aricia

Berichten: 1793
Geregistreerd: 26-11-07
Woonplaats: nabij de grens friesland/drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 23:26

Duurt nog even maar Finnegan wordt in 2018 3 jaar oud en als alles meezit beschikbaar voor de dekdienst .
Hij heeft van beide kanten 3 generaties op papier en gaat de 155 makkelijk halen .

Komend jaar wordt hij 2 ,heeft de merries al wel ontdekt :D maar ik vind hem te jong om externe merries te dekken komend jaar .


Afbeelding


Afbeelding

Mariska_28

Berichten: 10499
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 10:48

xDKFJx schreef:
Hallo Tinkerliefhebbers ,

Ik ben op zoek naar een Tinkerhengst met een apart kleurtje (palomino,valk enz.), boven de 1.55m en met een stamboomlijn van minimaal 3 generaties terug.

Heeft iemand een idee? Of weet iemand zo'n hengst?

Groetjes van mij

Wil je een apart gekleurde hengst, of een apart gekleurd veulen? Bij hengsten die één kopie van de eigenschap hebben (palomino-, valk- silverdapple- hengsten) heb je 50% kans op een 'normaal' gekleurd veulen. Zelfs bij hengsten met twee kopieën van de eigenschap heb je, afhankelijk van de kleur van de merrie, nog steeds kans op een 'normaal' uitziend veulen (smokey black of silverdapple op vos bijvoorbeeld). Hou daar rekening mee, voortkomt teleurstelling.

xDKFJx
Berichten: 136
Geregistreerd: 06-02-12
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-17 11:23

Caily schreef:
Ja vind je het gek dat hij duur is met dekking als hij die kleur heeft. Je wilt wel veel voor weinig... en wat is er mis met onbekend? Dat heb je nou eenmaal met Tinkers. Je kan nog kijken naar de hengsten van Finley Stables maar die zijn nu nog te jong en niet beschikbaar voor dekdienst.



Ik zeg ook niet dat dat een probleem is? Vind dat jij wel erg snel conclusies trekt.. Ik vind het gewoon interessant om de voorouders op te zoeken enz. Oke bedankt.

xDKFJx
Berichten: 136
Geregistreerd: 06-02-12
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-17 11:28

aricia schreef:
Duurt nog even maar Finnegan wordt in 2018 3 jaar oud en als alles meezit beschikbaar voor de dekdienst .
Hij heeft van beide kanten 3 generaties op papier en gaat de 155 makkelijk halen .

Komend jaar wordt hij 2 ,heeft de merries al wel ontdekt :D maar ik vind hem te jong om externe merries te dekken komend jaar .


[ [url=m/OCECmb.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/bPdzWq.jpg]Afbeelding[/url] ]



WAUW wat een ontzettend gaaf beest, en bedankt voor je reactie.
Ik ga even wat meer opzoeken over hem bedankt:)

xDKFJx
Berichten: 136
Geregistreerd: 06-02-12
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-17 11:30

Mariska_28 schreef:
xDKFJx schreef:
Hallo Tinkerliefhebbers ,

Ik ben op zoek naar een Tinkerhengst met een apart kleurtje (palomino,valk enz.), boven de 1.55m en met een stamboomlijn van minimaal 3 generaties terug.

Heeft iemand een idee? Of weet iemand zo'n hengst?

Groetjes van mij

Wil je een apart gekleurde hengst, of een apart gekleurd veulen? Bij hengsten die één kopie van de eigenschap hebben (palomino-, valk- silverdapple- hengsten) heb je 50% kans op een 'normaal' gekleurd veulen. Zelfs bij hengsten met twee kopieën van de eigenschap heb je, afhankelijk van de kleur van de merrie, nog steeds kans op een 'normaal' uitziend veulen (smokey black of silverdapple op vos bijvoorbeeld). Hou daar rekening mee, voortkomt teleurstelling.



Ik zoek echt naar apart kleur hengst, aangezien ik een beetje wil rond kijken welke aparte kleuren er zijn, en ik nu niet aan het bekijken ben voor een dekking maar meer qua informatie en kleurslagen.

xDKFJx
Berichten: 136
Geregistreerd: 06-02-12
Woonplaats: Wijchen

Re: Fokkerij, hengsten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-17 11:42

Ik ben opzoek naar zo'n hengst ivm de kleuren, en waarom minimaal 3 generaties, dat is omdat ik het interessant vind om te kijken of zo'n apart kleurtje door fokt of dat het gewoon zo ontstaat en puur geluk hebben is.

Poosje81
Berichten: 21188
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 12:44

xDKFJx schreef:
Ik ben opzoek naar zo'n hengst ivm de kleuren, en waarom minimaal 3 generaties, dat is omdat ik het interessant vind om te kijken of zo'n apart kleurtje door fokt of dat het gewoon zo ontstaat en puur geluk hebben is.


Dat is gewoon een kwestie van genetica dus kansberekening ;)

Rex_Rolfo

Berichten: 5377
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 13:31


LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 13:37

Caily schreef:
Ja vind je het gek dat hij duur is met dekking als hij die kleur heeft. Je wilt wel veel voor weinig... en wat is er mis met onbekend? Dat heb je nou eenmaal met Tinkers. Je kan nog kijken naar de hengsten van Finley Stables maar die zijn nu nog te jong en niet beschikbaar voor dekdienst.

Aparte opmerking.... Als de ouders onbekend zijn, weet je ook niets van erfelijke gebreken....
Denk dat de genenpoel inmiddels toch groot genoeg zou moeten zijn om niet meer met ouders onbekend te werken....
Wil je als stamboek niet streven naar een gezond ras? Dan zal je, op den duur, toch van die onbekende afstammingen af moeten

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 18:04

Ik vind het ook niet vreemd om de eis te stellen dat er voorouders bekend zijn, vooral met kleurtjes.
Niet alleen voor erfelijke gebreken maar ook eventuele inteelt.