Temperaturen in huis

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Temperaturen in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 17:15

Ik heb een nieuwe CV met een slimme thermostaat en hier kan je een weekprogramma invoeren.. Nu vraag ik me altijd af of het beter is om de temperatuur laag te zetten als je er niet bent of om juist de temperatuur wat hoger te houden zodat hij niet zo hard hoeft te werken als je thuis komt.. Wat is nou beter?

Dus welke temperaturen houden jullie aan als je er wel of niet bent?

Anoniem

Re: Temperaturen in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 17:18

Ik zet hem als ik weg ga/ ga slapen op 15 graden. Juist zodat het niet te hard afkoelt in huis. Wij hebben een hoekwoning, en toen ik dit nog niet deed koelde het 's nachts af tot 10 graden. Erg koud uit bed/ thuis komen zo :oo

Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 17:18

Ik heb hem altijd op 18 graden staan.

MerleSimone

Berichten: 5727
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 17:18

Wij hebben hem op 17 als we er niet zijn in de winter. Klein huisje en snel warm dus max 20 en het is prima hier. Wij hebben hem dus inderdaad niet te laag dus hoeft die niet zo te loeien, maar vraag me af of dat niet achterhaald is.

Faline

Berichten: 7801
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Re: Temperaturen in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 17:21

Ik heb m altijd op 18.5 staan. Als ik toevallig een keer echt koud of ziek ben doe ik m wel hoger maar anders zit ik lekker met m'n fleece kleedje op de bank :D

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 17:22

Ik zet hem altijd laag als we er niet zijn en vooral s'nachts.

Ik vind het hinderlijk om hem s'nachts te horen aanslaan.

_Nadia_

Berichten: 2651
Geregistreerd: 06-11-08

Re: Temperaturen in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 17:25

Hier staat hij 's nachts op 16, en slaat over het algemeen niet aan dan. Voor het moment is het hier nog niet zo heel koud geweest, en kom ik weg met in de ochtend een uurtje aan, en dan 's avonds rond een uur of 8 nog een uurtje.Er is hier bijna altijd wel iemand thuis en met kleine kinderen wil ik het minimaal 21 graden hebben overdag.

Danielleeee_
Berichten: 3173
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Re: Temperaturen in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 17:27

In de nacht (of als we bijvoorbeeld de hele dag weg zijn) staat hij bij ons op 17 graden. Overdag meestal rond de 19, als we het allemaal heel koud hebben op 20. :)

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 17:28

Wij hebben een energielevel A huis met volledige vloerverwarming in combinatie met aardwarmte. Bij de aankoop van het huis werd ons verteld dat het pas rendabel is om de verwarming lager te zetten als we 2 weken of langer weg zijn. Wij hebben dus altijd de verwarming aan.

We hebben een hele lage energierekening, zo'n 80 euro per maand voor een huishouden van 2 personen en een huis van 140m2. We hebben groene stroom van een hele dure energiemaatschappij dus het zou nog goedkoper kunnen.

tjady

Berichten: 3460
Geregistreerd: 11-10-05

Re: Temperaturen in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 17:32

Ik heb een vrijstaande woning en heb hem op 18 graden staan. Dat betekend niet dat dan het hele huis 18 graden is. Want ik heb in de andere ruimtes thermostaatknoppen. daarnaast heb ik een temperatuur meter aan de andere kant van de kamer hangen en daar is het altijd minimaal 2 graden kouder dan de thermostaat aangeeft. Als ik savonds in de rust ga als ik thuis ben, zet ik hem op 20 of 21 graden. Of ik steek de houtkachel aan.

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Re: Temperaturen in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 19:55

Aangezien dit gaat over (het gebruik van) techniek in huis verplaats ik je topic van Leven Zonder Paarden naar Huis, Tuin en Techniek.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Temperaturen in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 22:24

Standje vorstbescherming.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Temperaturen in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 22:30

Hier altijd op 20 tenzij we op vakantie gaan.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 22:35

Faline schreef:
Ik heb m altijd op 18.5 staan. Als ik toevallig een keer echt koud of ziek ben doe ik m wel hoger maar anders zit ik lekker met m'n fleece kleedje op de bank :D

Ik zit met 20 graden ook met trui en wollen deken op de bank :D

In de nacht gaat hij terug naar 15.

Boven staan de thermostaatknoppen op vorst bescherming. Daar stoken we niet.
In de woonkamer brand veel de houtkachel. Dan slaat de verwarming niet aan.

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 22:39

Ik heb dr vorig jaar een Google onderzoek naar gedaan en je kunt de verwarming beter maximaal 4 graden terugzetten omdat het anders teveel energie kost om t weer te verwarmen.

Seventeen
Berichten: 1203
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Temperaturen in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 22:43

Mijn moeder werkt bij een energiebedrijf en die zegt dat het beter is om hem niet teveel terug te draaien. De grote kosten zitten hem namelijk in het opwarmen van je huis.

Lienek

Berichten: 4094
Geregistreerd: 11-07-06
Woonplaats: Waipawa, Nieuw Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 22:44

bruintje123 schreef:
Faline schreef:
Ik heb m altijd op 18.5 staan. Als ik toevallig een keer echt koud of ziek ben doe ik m wel hoger maar anders zit ik lekker met m'n fleece kleedje op de bank :D

Ik zit met 20 graden ook met trui en wollen deken op de bank :D

In de nacht gaat hij terug naar 15.

Boven staan de thermostaatknoppen op vorst bescherming. Daar stoken we niet.
In de woonkamer brand veel de houtkachel. Dan slaat de verwarming niet aan.

Wij huren een deel van een huis. Verwarming overdag op 'eco stand' wat betekend dat het overdag gemiddeld 8-10 graden is in huis..
Bij 20 graden zou ik in bikini in huis gaan zitten!

Je kan als je weg bent kun je ipv uitzetten wel beter een paar graden lager doen. Dit verspild een stuk minder namelijk :)

8nnemiek

Berichten: 43392
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 22:45

Bij vloerverwarming zeggen ze vaak dat het beter en zelfs goedkoper is om altijd dezelfde temperatuur te houden, maar of dat echt goedkoper is vraag ik me af. Bij gewone verwarming is het altijd beter om hem lager te zetten.
Wij hebben hem zelf eigenlijk altijd vrij laag staan (16 graden) en stoken alleen als we het echt koud hebben. Bijna nooit eigenlijk :=

Flits__

Berichten: 667
Geregistreerd: 05-12-06
Woonplaats: Veendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 22:49

De verwarming staat eigenlijk de hele dagen door op 16 graden. Ben vrij weinig thuis, en als ik thuis ben is het maar voor korte duur of ik ga vrij snel naar bed. Dus dan zet ik de verwarming niet aan. Als ik wel langer thuis ben gaat hij op max 19 graden. Als ik het koud heb pak ik gewoon een fleecedekentje erbij :).

Nou moet ik zeggen dat ik in een appartement achtig huisje woon. Dus heb onder mij iemand wonen en aan beide kanten ook. Dus dat scheelt wel!

Toffeltje

Berichten: 527
Geregistreerd: 08-08-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 22:50

Ligt het er ook niet erg aan hoe goed je huis geïsoleerd is? Bij zeer slechte isolatie lijkt het mij niet rendabel om de verwarming aan te laten wanneer je niet thuis bent.

Tooske

Berichten: 6547
Geregistreerd: 26-07-03
Woonplaats: Almkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 22:52

Hier als ik thuis ben op 19/19,5. Als ik weg ben op 17. Teveel terugzetten kost weer veel energie het weer op te warmen.

Flowery

Berichten: 2443
Geregistreerd: 31-07-12
Woonplaats: HHW

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 22:55

Als ik thuis ben op 19,5/20/20,5
Zodra ik slaap of van huis weg ben geef ik hem een slinger naar de andere kant :+ Komt dan meestal ergens tussen de 13 en 16 graden uit. Ik weet dat het niet niet kouder zal worden dan 16,5 graden dus het gaat mij er meer om dat hij niet aan slaat als ik weg ben :)

musiqolog
Berichten: 3332
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 23:06

Relaxed schreef:
Ik heb een nieuwe CV met een slimme thermostaat en hier kan je een weekprogramma invoeren.. Nu vraag ik me altijd af of het beter is om de temperatuur laag te zetten als je er niet bent of om juist de temperatuur wat hoger te houden zodat hij niet zo hard hoeft te werken als je thuis komt.. Wat is nou beter?

Dus welke temperaturen houden jullie aan als je er wel of niet bent?

Dat de thermostaat harder moet werken als je hem een tijdje uitzet en dan weer aanzet is een fabeltje. Gewoon uitzetten als je weggaat.

Redeneer maar even mee. Warmte is een vorm van energie. Dat je huis 's winters afkoelt komt door de tweede wet van de thermodynamica: energie wil zichzelf gelijkmatig verdelen en dus gaat de warmte naar buiten. (De mate waarin hangt natuurlijk af van je isolatie, maar dat terzijde.) Naarmate het verschil met buiten kleiner wordt, neemt die neiging tot egaal verdelen wel af: je huis wordt minder snel kouder. Bovendien krijg je restwarmte van je buren, en van automatische lichten (als je die hebt).

De cv vult die verdwenen warmte aan door extra energie toe te voegen. Dat doet hij door chemische energie om te zetten in warmte. Elke graad warmte "kost" vrijwel evenveel energie. (Vrijwel, omdat er al tijdens het stoken een minibeetje verloren gaat aan de omgeving.) Stel nu - je bent een tijdje weggeweest - dat het in je huis is afgekoeld tot 15 graden en je wilt 20 graden. Dan kost dat evenveel als vijf keer een graad opstoken. Als je de thermostaat in de tussentijd aan laat staan heeft hij waarschijnlijk wel vaker dan vijf keer moeten werken - hoe hoger hoe vaker. Dus: wees wijs, spaar het milieu en je bankrekening en laat hem gewoon op vorstbeveiliging staan.

Ik citeer dit artikel:

Citaat:
When the ambient temperature is low, temporarily decreasing the temperature setting on a building's programmable thermostat (e.g. at night or when it is unoccupied) rather than maintaining a steady temperature can save a significant amount of energy.[406] A common myth is that if the building is allowed to cool, its furnace has to "work harder" to reheat it to a comfortable temperature, counteracting or even exceeding the energy saved while the temperature was allowed to drop. Actually this practice can result in energy savings of five to fifteen percent as the heat lost by a warm structure in a cold environment is proportional to the temperature difference between the inside and outside of the structure.


En voor wie nog altijd denkt dat Wikipedia niet betrouwbaar is: https://www.google.nl/search?q=thermost ... wgLF4qeACg

Overigens laat ik dat ding 's winters soms hele dagen uit. Het is hier nu 14,5 graad en met trui aan best uit te houden. :)

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 23:13

Leuke post musiqolog +:)+ . Hier een soortgelijke temperatuur overigens (wel met een deken over me heen als ik op de bank zit) :+ .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 23:15

Ik heb de kachel bijna alleen maar uit staan :+
Dankzij softe winter blijft hier 19 graden in huis zonder dat de kachel aan hoeft dus ik draai helemaal uit :o
Heb vrij nieuwe klasse A wonining 125m² en betaal uiteindelijk zo 45 per jaar aan energie kosten.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-12-16 23:21, in het totaal 2 keer bewerkt