Welke zadels makkelijk aan te passen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xPearl

Berichten: 3277
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Een klein dorpje onderin Drenthe

Welke zadels makkelijk aan te passen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-16 01:45

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Ik ben opzoek naar een (nieuw) zadel. Nu heb ik geen hoog budget, dus een heel nieuw zadel gaat hem niet worden.. Dus ik ben rustig op marktplaats en facebook aan het rondkijken.

Nu heb ik al een stuk of 5/10 zadels gepast (en teruggebracht/doorverkocht) omdat niks goed lag op mijn paard.. Dus ben ik opzoek naar een zadel die door de zadelmaker aangepast kan worden, dus boom iets versmallen, verbreden etc. Nu weet ik dat van veel zadels je de boom niet kan versmallen/verbreden. Maar van welke wel?

Zelf vind ik JC zadels erg fijn, en was benieuwd of je die boom wat aan kan laten passen? Daar heb ik namelijk al 3 van gepast en ze waren allemaal net iets te wijd..

Alles word natuurlijk in overleg met mijn zadelmaker gedaan/gepast, maar ben gewoon benieuwd naar welke merken ik kan gaan kijken :)

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Re: Welke zadels makkelijk aan te passen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 01:52

Ik heb niet heel veel verstand van engelse zadels, maar volgens mij kan je met Wintec de boom veranderen :)

Anoniem

Re: Welke zadels makkelijk aan te passen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 01:59

Wintec kan, maar is niet het meest ideale systeem. Je kunt kijken voor Thorowgood, die zijn nieuw rond de 900 euro, en zijn fijne zadels om mee te rijden.

0000
Berichten: 5475
Geregistreerd: 04-06-10

Re: Welke zadels makkelijk aan te passen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 02:01

Het aanpassen van het kopijzer kan bij bijvoorbeeld Wintec, Bates, Thorowgood maar is geen enkele garantie voor een passend zadel. Wat voor zadels heb je al geprobeerd en wat paste er niet? Heeft je paard een rechte rug of juist niet, hoge of lage schoft, veel ruimte voor lengte of juist een korte rug?

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: Welke zadels makkelijk aan te passen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 02:09

Boomloze zadels zijn verstelbaar! Van heel goedkoop tot heel duur. Succes!

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Welke zadels makkelijk aan te passen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 02:16

Alle zadels zijn wel verstelbaar, informeer eens bij country mill

corrina1994

Berichten: 739
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Welke zadels makkelijk aan te passen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 02:56

Wintec, Thorowgood en Tekna zijn goed te voorstellen en in dressuur en spring modellen te verkrijgen. Zelf heb ik een tekna die met simpele aanpassingen al op m'n warmbloed paard heef gelegen, m'n arabier en nu weer op een warmbloed waar mn zusje mee springt. Prima zadel alleen voor de endurance op lange termijn niet comfortabel genoeg naar mijn mening. Daarom heb ik nu voor m'n jonkie een specialized saddle, helemaal aan te passen met schuimrubberen stukken eronder. Maar dat is meer een endurance zadel dus ik denk niet dat je daar naar op zoek bent :P

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Re: Welke zadels makkelijk aan te passen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 11:24

Waarom laat je geen zadelmaker komen met een hele rit (tweedehands) zadels?
Dan zit er sowieso wel een passend zadel bij die indien nodig iets versteld kan worden.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 11:30

Ik ben niet zo thuis in die moderne merken die zichzelf nog niet decennia lang bewezen hebben. Mijn ervaring is meer met Passier, Stubben, KN en Kieffer.
Die merken zijn kwa boom heel goed te verstellen, ook wel een paar keren in hun levensduur. Kan niet oneindig vaak, maar het gaat relatief makkelijk.
JC, Euroriding, dat soort merken zijn ook aan te passen.
Waarbij je moet weten: verbreden is makkelijker dan versmallen.

Een zadel dat een fractie aan de brede kant is, vind ik alleen maar gunstig. Je zit tegenwoordig zoveel zadels die gewoon echt te smal zijn. En dan ook nog tot overmaat van ramp aan de achterkant vreselijk vol zijn opgevuld... *zo jammer*.

Een beetje te breed zadel (mag niet op schoft en ruggegraat liggen natuurlijk) kun je prima helpen met een dik zadeldekje en een bontje. Kan het paard mooi erin groeien kwa bespiering. Iets wat niet zal gebeuren als het zadel teveel aansluit.

Vilar
Berichten: 553
Geregistreerd: 14-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 11:55

Heb je ook een flexibel zadel overwogen? Kijk hier maar eens voor meer info.

har166

Berichten: 2035
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Re: Welke zadels makkelijk aan te passen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 12:10

Kent en Masters heeft zadels met een verwisselbaar kopijzer. Is ook handig als je paard nog in de groei is. Bijvoorbeeld de K&M VZH Cob, die heb ik ook. Qua vulling is er inderdaad aan ieder zadel wel wat aan te passen. Waarom paste de zadels steeds niet?

xPearl

Berichten: 3277
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Een klein dorpje onderin Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-16 12:14

Thanks iedereen voor de reactie's! :D
Voor de duidelijk zal ik even een foto posten van m'n paard (Wel oude foto's.. Deze zijn rond mei gemaakt. Heb nu geen duidelijke standfoto);
Afbeelding
Afbeelding
Je ziet wel dat hij een hele hoge schoft heeft.. Maar de zadels die ik heb gepast, lagen heel hoog (Je had het gevoel dat de boom te smal was), maar als je dan een rondje ging stappen als je er op zit, zakt alles op de schoft.. Soms werkt bontje dan ook niet..
Ik heb o.a een Rossner, JC's, Marengo gepast.. Verder moet ik even nadenken. Ben al een tijd aan het zoeken, hahah.
Ik leen nu een Brandt zadel, maar die hoog ik op met een equest V3 pad. De marengo heb ik daar ook mee gepast(ook zonder natuurlijk), maar die schoof naar achteren..

Het liefst wil ik eigenlijk een leer-zadel.. Thorowgood was ik ook al naar wezen kijken, maar kon nog niks vinden. Wintec is veel 17,5 inch en uit de buurt. En ik moet natuurlijk weer 18 omdat ik anders mn benen niet fijn kwijt kan.
Ik zal ook eens naar een Bates kijken!

Ik wil liever een boomzadel Woepsie.. Heb een tijd op een boomloos gereden en vond dat niet heel fijn. Ik weet ook niet of je met een boomloos wel dressuurwedstrijden mag rijden?

En ik zal eens informeren bij Country mail. Die naam heb ik al eens vaker langs horen komen Jester! :)

Tekna heb ik ook nog niet naar gezocht! Is dat een leer-zadel?

@Minoes,
Mijn zadelmaker vertelde mij laatst dat ze niks had liggen wat op mijn paard zou passen. Dus die had voor nu niks in de aanbieding. Anders had ik dat wel gedaan natuurlijk :). Verder weet ik niet welke zadelmakers in de buurt nog meer 2ehandse zadels heeft liggen.

Dankje voor je uitgebreide reactie Dees!
Over KN en Passier had ik inderdaad ook gehoord dat je die wat makkelijk aan kon passen. Maar ik las ook weer berichten dat het echt niet kon, haha. En fijn om te horen dat JC ook aangepast kan worden, hahah!
Ik denk dat het ook maar om milimeterwerk gaat bij mijn paard, als de boom aangepast moet worden..
Zoals ik al zei (en je kan zien op de foto's) heeft hij een erg hoge schoft. Daardoor schuiven veel zadels (te ver) naar achteren.. Ook zakken ze teveel op de schoft. Soms liggen ze op zijn schoft en soms kan ik 2 vingers kwijt tussen zadel/schoft. En dan helpt een bontje niet echt..
Dus het is een beetje lastig _O-

Oh, daar heb ik nog niet over nagedacht Vilar! Ik zal eens kijken! :)

Kent&Masters had mijn zadelmaker mij ook aanbevolen, maar had ze alleen nieuw liggen (1100 & 1350 euro..). 2e hands had ze niks liggen, haha!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: Welke zadels makkelijk aan te passen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 13:10

Met boomloos mag je wedstrijden rijden hoor :j het boomloze merk Barefoot heeft hele mooie dressuurmodellen en laatst is er een nieuwe bijgekomen. Op het boomloze topic zie ik geregeld wedstrijdruiters voorbij komen (o.a. bokker Appelflapje dacht ik).

Caresse07

Berichten: 9405
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: Bij Flipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 13:52

Sommige Ainsley zadels kun je ook verbreden of versmallen en zijn 2e hands ook niet zo duur :)

xPearl

Berichten: 3277
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Een klein dorpje onderin Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-16 13:54

ProudJustify schreef:
Sommige Ainsley zadels kun je ook verbreden of versmallen en zijn 2e hands ook niet zo duur :)


Ainsley zie ik nu inderdaad ook veel voorbij komen! Maar ik hoor daar veel slechte verhalen over... Heb je zelf ervaring met Ainsley?

FHS

Berichten: 438
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Putten (Gld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 15:25

Kies voor jouw paard het hoge schoft model van Thorowgood of Kent & Masters; heeft heel veel kussen en de boommaat is aanpasbaar dmv het verwisselbare kopijzer.

Caresse07

Berichten: 9405
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: Bij Flipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 15:27

xPearl schreef:
ProudJustify schreef:
Sommige Ainsley zadels kun je ook verbreden of versmallen en zijn 2e hands ook niet zo duur :)


Ainsley zie ik nu inderdaad ook veel voorbij komen! Maar ik hoor daar veel slechte verhalen over... Heb je zelf ervaring met Ainsley?


Nee zelf niet maar wel een aantal tevreden stagenoten met een Ainsley. Zelf rij ik op een WOW, ook verwisselbaar maar redelijk aan de prijs.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 15:37

Passier kun je zelfs helemaal opnieuw laten opbouwen als dat nodig zou zijn. Volgens Passier zelf kunnen zij de boom onbeperkt aanpassen, kost ongeveer 100 euro, maar dan moet je hem wel naar Hannover sturen. Garantie op de boom blijft dan gewoon behouden. Ik zou de merken die Dees noemt sowieso eens proberen, zijn niet alleen zadels van hoge kwaliteit, maar hebben voor het grootste deel van de paarden een goede pasvorm.

0000
Berichten: 5475
Geregistreerd: 04-06-10

Re: Welke zadels makkelijk aan te passen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 15:44

Ik had een kn symphonie liggen op mijn paard met hoge schoft. Altijd goed gelegen en zijn nog steeds makkelijk te vinden.

Japeloup

Berichten: 1717
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Nieuw Balinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 15:49


xPearl

Berichten: 3277
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Een klein dorpje onderin Drenthe

Re: Welke zadels makkelijk aan te passen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-16 22:18

Ah, echt superbedankt voor de reactie's! :D

Thorowgood laat mijn budget nu eventjes niet toe. Misschien over een tijdje, maar als ik nu een ander, geschikt, zadel vindt doe ik dat :). Kent&Masters heeft hetzelfde verhaal.
Als ik geen ander geschikt zadel kan vinden is een Thorowgood zeker een goed idee! Die hou ik in mijn achterhoofd :)

Ik vind het met Ainsley toch een dingetje. Lees dat veel bomen breken van de Ainsley's met verwisselbare boom (dmv een sleuteltje).. Dus ik vind dat wel lastig, haha

Ik ga zeker eens kijken naar KN & Passier!
Hoe zijn die zadels? Ik ben zelf diepe zit en veel wrong gewend (En zacht haha), dus wil liever geen heel plat zadel zonder wrong, haha. Hoef niet helemaal opgesloten te zitten, maar ik vind het wel fijn om steun te hebben!

Saaams

Berichten: 13266
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Welke zadels makkelijk aan te passen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 22:21

Massimo? Is 2 boommaten te verbreden en versmallen

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 23:10

Over diepe zit en veel wrong... de nieuwere KN's en de Grand Gilbert van Passier hebben een hele diepe zit en zijn door de bank genomen prima zacht. Die KN van mij (zie onderschrift) is nog uit de tijd dat KN ze echt supercomfortabel maakte, gelijke een bankstel zo zacht kwa vulling (zie rode klipjes op stijgbeugelhaken). Zo zijn ze nu niet meer.
De zit van zo'n Grand Gilbert is dieper. Maar beide types zijn geen zadels waarin je vastgeklemd komt te zitten tussen kniewrong en lepel, zoals tegenwoordig zo in de mode is.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 11:09

Ik ken alleen de oudere GG (20+), vind dat niet echt een succesverhaal. Vlakke zit, weinig wrong en hard. Heb zelf een Corona, die heeft net wat meer wrong, net een wat diepere zit en is wel zacht. Gewoon even kijken waar je mee te maken hebt dus. Echt zo'n gedwongen zit ga je niet vinden, maar dat moet je ook niet willen.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: Welke zadels makkelijk aan te passen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 11:16

Fairfax!! Niet goedkoop, wel overal aanpasbaar op te krijgen!