Mijn 1ste jaar met verzorgtinker Muirne

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
moppielover

Berichten: 1665
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: boven-leeuwen

Mijn 1ste jaar met verzorgtinker Muirne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-16 21:06

Hoi allemaal,

Vandaag zorg ik precies een jaar voor Muirne dus dat leek mij wel een mooie gelegenheid om een jaar topic te maken van onze avonturen.
Het is een jaar met ups en downs geweest waarin ik veel geleerd heb. Ik ben ontzettend dol geworden op Muirne en ik hoop dat ik nog lang voor haar mag zorgen.

Muirne is een 12 jarige tinker merrie. Ze is ong 1,60 en absoluut geen slome tinker. Ze is een echte merrie en kan lekker pittig en eigenwijs zijn.

We beginnen in December 2015

December 2015:
16 december ben ik bij Muirne gaan kijken om haar te verzorgen. Het klikte meteen en ook tussen de eigenaresse en mij klikte het goed. In december heb ik nog niet zoveel gereden, de bak lag erg slecht en alleen buiten rijden in het donker met een vreemd paard zag ik niet zo zitten.
Wel doen we lekker grondwerk om elkaar beter te leren kennen.

Januari:
Deze maand maken we onze eerste buiten rit samen met de eigenaresse. Dit gaat gelijk mis, Muirne slaat op hol en gaat vol gas terug naar huis. Ik heb geen stuur en geen rem. Ze dendert zo een hele drukke weg over waar gelukkig op dat moment geen verkeer overstak. Met knikkende knieƫn afgestapt. Deze maand veel tijd besteed aan elkaar leren kennen, grondwerken, wandelen en longeren.
Halverwege januari wordt de bak vernieuwd waardoor we lekker kunnen gaan rijden in de bak.

Afbeelding


Februari:
In februari rijden we lekker in de bak, wandelen we, grondwerken we en longeren we.
Muirne zoekt lekker de grenzen op en verzint allerlei streken om onder het werk uit te komen. Ik leer beetje bij beetje hoe ik haar het beste aan kan pakken.
Afbeelding

Maart:
Ook in maart gaan we zo verder, in de bak word ze al braver. Ook het longeren gaat erg lekker.
We beginnen elkaar een beetje te vertrouwen en Muirne wordt steeds makkelijker in de omgang. Waar we in februari nog moeite hadden met hoeven krabben gaat dat in maart steeds makkelijker.
Afbeelding
Lekker met haar beste vriendje in de bak

April:
In april maken we grote sprongen, ze is zo braaf in de bak dat ik een rondje zonder zadel durf in de bak. Dat gaat super, ze wordt steeds braver en gaat lekker aan het werk. Ook gaan ze weer lekker het land op. Dat is wel te merken aan Muirne, ze is braaf maar lekker fris.
Afbeelding
Afbeelding

Mei:
In mei beginnen we het buiten rijden op te pakken. De eigenaresse gaat mee op de fiets. Eerst staprondjes aan het touw vast, daarna los. Zo voorzichtig uitbouwen met uiteindelijk stukjes draf. Dat gaat lekker, we zijn nog wat gespannen maar er gebeuren geen gekke dingen. Ook gaan we samen met een stalgenoot en haar paard. Ook dat gaat goed.
Afbeelding

Juni:
In juni gaat het super, we hebben onze 1ste les en we gaan voor het eerst helemaal alleen op pad. Wat ben ik trots op ons. Het eerste ritje alleen verloopt niet geheel vlekkeloos maar we komen weer veilig terug. We vinden het allebei erg spannen, de 1ste paar ritjes zijn dan ook alleen stapritjes. Het werk in de bak gaat steeds lekkerder. Ze luisterd goed naar mijn hulpen en loopt op mijn tempo.

Afbeelding
Afbeelding

Juli:
In juli heb ik lekker veel tijd voor Muirne. We rijden lekker veel buiten, oefenen in de bak, longeren en wandelen wat af. Het vertrouwen groeit verder en ik geniet met volle teugen.

Afbeelding

Augustus:
Augustus is een super maand. We galopperen voor het eerst buiten! Een heerlijk galopje waarbij Muirne super naar mij luistert. Na dit galopje volgen er meer. Ook ga ik deze maand voor het eerst met Muirne fietsen. Ik vond het erg spannend maar Muirne was weer super braaf. Weer een maand waarin ik volop van en met Muirne geniet.
Afbeelding

September:
In september hobbelen we lekker verder. De ene week gaan we veel naar buiten en de andere week rijden we wat meer in de bak. We zijn lekker veelzijdig en genieten van elkaar. Helaas begint eind september school weer waardoor ik veel minder tijd heb voor Muirne
Afbeelding

Oktober:
Helaas heb ik het behoorlijk druk met school waardoor ik niet zo vaak naar muirne kan.
Maar wanneer ik kan dan doen we weer verschillende dingen. Zo gaan we deze maand voor het eerst bitloos. Wel veilig in de bak maar wat doet ze dat braaf. Weer een mijlpaal bereikt.
Afbeelding

November:
In november rijden we lekker buiten met een stalgenoot. Helaas nog steeds weinig tijd. Maar ik probeer toch 1 a 2 keer in de week te gaan. Deze maand ook wat last van mijn lijf waardoor we naast het buiten rijden vooral grondwerken en longeren. Eind november heb ik veel stress en ben veel bij Muirne om te ontspannen.
Muirne is een lekker beertje en staat lekker zonder deken buiten.

Afbeelding

December:
December is natuurlijk nog niet afgelopen maar december was voor mij een heftige maand op persoonlijk gebied. Muirne is mijn ontspanning en luisterend oor. Ik breng menig avond bij haar in de stal door. Door de spanning zit ik niet zo lekker in mijn vel dus rijden we veel buiten met een stalgenoot. Nu gaat het weer wat beter dus pakken we het dressuurwerk weer een beetje op.

Afbeelding

Afbeelding


Op een aantal foto's heeft Muirne een stang in, dit is voor mijn veiligheid. In februari ben ik met stang gaan rijden in de bak om haar eraan te laten wennen. De stang is voor nu puur voor het buiten rijden zodat ik een rem heb buiten. Ik heb hem 99 procent van de tijd niet nodig maar voor die ene procent heb ik hem graag bij. In de bak rijd ik weer gewoon met trens.

Daarnaast ben ik chronisch ziek waardoor ik niet heel intensief kan rijden en sommmige dagen helemaal niet kan rijden. Muirne maakt gelukkig geen misbruik meer van mijn beperkingen waardoor ik nu wel regelmatiger kan rijden.

Dit was mijn jaaroverzicht. Het was een bewogen jaar maar wat heb ik veel van haar geleerd en wat zijn wij elkaar gaan vertrouwen. Ik ben echt ontzettend blij dat Muirne op mijn pad is gekomen.

Kimley

Berichten: 9146
Geregistreerd: 04-10-12
Woonplaats: Oudemirdum

Re: Mijn 1ste jaar met verzorgtinker Muirne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 21:10

Wat een super leuke tinker! <3

Mag ik vragen wat voor boomloos zadel dat is ? Een Barefoot als ik het goed zie toch?
Hij ziet er erg lekker zittend uit!

moppielover

Berichten: 1665
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: boven-leeuwen

Re: Mijn 1ste jaar met verzorgtinker Muirne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-16 19:26

Dankjewel :)

Tuurlijk mag dat, het is idd een barefoot :D De Cheyenne, hij zit idd erg lekker alleen om echt dressuur mee te rijden wat minder, ik mis wat steun/vorm bij mijn benen.

Tivoli

Berichten: 8709
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Leidse Achterhoeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 19:45

Wat een knappe dame heb je daar!
Op naar een nieuw jaar! *D

Kimley

Berichten: 9146
Geregistreerd: 04-10-12
Woonplaats: Oudemirdum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 20:41

moppielover schreef:
Dankjewel :)

Tuurlijk mag dat, het is idd een barefoot :D De Cheyenne, hij zit idd erg lekker alleen om echt dressuur mee te rijden wat minder, ik mis wat steun/vorm bij mijn benen.


Dankjewel!
Die ga ik eens uit proberen dan :)
Ik wil inderdaad wel graag ook dressuur rijden :D

Ghostattack

Berichten: 11239
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 20:46

He Muirne! Haar heb ik ook nog een tijdje bijgereden toen ze nog op de vorige stal stond en nog kort toen ze verhuisde naar deze stal :)

Super leuk om haar weer eens voorbij te zien komen!