Hond valt zwakkere hond aan

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
moonsparkle
Berichten: 21705
Geregistreerd: 21-03-05

Hond valt zwakkere hond aan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-16 00:22

Hoe wel de rangorde al jaren hetzelfde is is er nu bonje in huis. Het zit zo de oudste word dit jaar 10 en begint wat ouderdom kwaaltjes te krijgen. Zo begint hij af en toe te klappertanden en van bepaalde toonhoogtes zoals lingo of een appje begint hij te trillen en gaat zijn hartslag flink om hoog.

Als de oudere hond dat doet valt de andere hond opeens aan. Dit is eigenlijk voor het laatst gebeurd toen de andere nog niet gecastreerd was maar dat is al jaren terug toen werd inderdaad de rangorde bepaald. Wat kan ik nu doen? Ik kan niet de hele nacht als een bewaker erbij blijven zitten. De andere hond is trouwens 7.

Palmera

Berichten: 9451
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Hond valt zwakkere hond aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 00:26

Vervelend. Los je denk ik ook niet op in één nacht of dag. Kun je ze vannacht apart houden? En dan morgen en/of de komende dagen proberen of jij als leider dit kunt corrigeren?

moonsparkle
Berichten: 21705
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-16 00:30

Ik heb net gevoel dat als ik ze apart zet het morgen nog erger word als ze elkaar weer zien. Ik heb niet iets van een hekje warmee ik ze even apart kan zetten.

mika11

Berichten: 11103
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 00:32

Klappertanden kan een uiting van pijn zijn, niet persé een ouderdomskwaal.

Waarom zou het met rangorde te maken hebben?
Ik denk eerder dat de andere hond het niet snapt of zo.

Ik heb ook een oude hond van 15 en een hond van 3.
De hond van 15 is natuurlijk ook niet meer zo snel, ziet slecht, hoort slecht.
Dus de verhouding oude en jonge hond heb ik hier ook, alleen zijn er geen problemen onderling.

Maar ik kan me niet voorstellen dat de oorzaak van het aanvallen van jouw hond te maken heeft met rangorde.

moonsparkle
Berichten: 21705
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-16 00:34

Barbet schreef:
Klappertanden kan een uiting van pijn zijn, niet persé een ouderdomskwaal.

Waarom zou het met rangorde te maken hebben?
Ik denk eerder dat de andere hond het niet snapt of zo.

Ik heb ook een oude hond van 15 en een hond van 3.
De hond van 15 is natuurlijk ook niet meer zo snel, ziet slecht, hoort slecht.
Dus de verhouding oude en jonge hond heb ik hier ook, alleen zijn er geen problemen onderling.

Maar ik kan me niet voorstellen dat de oorzaak van het aanvallen van jouw hond te maken heeft met rangorde.



Ik denk ook dat hij gewoon niet snapt waar de oude hond mee bezig is, maar ja hoe leg je dat nou aan een hond uit. Hij is recent bij de dierenarts geweest en verder was er in principe niks op hem aan te merken dus de dierenarts gaf ook aan dat het met ouderdom te maken kon hebben.

mika11

Berichten: 11103
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Hond valt zwakkere hond aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 00:39

Lastig hoor.
Ik zit nou ook te denken wat ik zou moeten doen, als dit bij mijn honden zou gebeuren.
Echt niet leuk in ieder geval!

Daarom zei ik ook, het kan een uiting van pijn zijn, maar oude honden ontwikkelen hun eigen dingetjes, daar heb ik nou ook mee te maken.


Op wat voor manier valt je jonge hond dan aan?
Wil hij echt bijten of is het meer corrigeren of zo?

moonsparkle
Berichten: 21705
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-16 00:42

Ik laat het niet tot bijten komen of althans ik had hem snel genoeg in zn nekvel vast om hem er af te trekken tot 2 x toe. Het is niet gewoon een snauw maar er echt bovenop gaan.

lisem94

Berichten: 676
Geregistreerd: 01-03-10
Woonplaats: Ergens in zuid-west Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 01:12

Ik denk dat het belangrijk is dat je erkent, in hoeverre je dat al niet gedaan hebt, dat het een hele natuurlijke reactie is.

Je jonge hond valt de andere hond aan omdat, in zijn ogen, de oudere hond niet de stabiliteit uitstraalt die de jongere hond gewend was. Hij valt vanuit instinct het niet "passende" gedrag aan. Het is dus absoluut geen uiting van agressie maar van verwarring.
Hou overigens wel in de gate zelfs al is het verwarring dat het gedrag wel degelijk kan escaleren!
Een stuk stabiliteit van de jonge hond valt weg en de enige manier van reageren is dit gedrag.

Daaruit volgt dat je jongere hond zijn onzekerheid dus niet bij jou kwijt kan. Jij vult die stabiliteit niet aan en hij probeert zelf zijn best te doen om het te corrigeren. Wat dus duidelijk zeer onwenselijk is en ook niet aan hem. Dat is jou taak.

Het probleem komt dus min of meer voort uit het feit dat jij niet erkent wordt als zekere stabiele leider. Was dat wel het geval geweest dan had je jongere hond nooit de behoefte gehad om het "zelf op te lossen".

Ik denk dat als je het probleem effectief op wil lossen dat je daaraan moet gaan werken, je positie als roedelleider waar ze vertrouwen in hebben. Waarschijnlijk is een vorm van begeleiding daarin best wenselijk aangezien dit gedrag de potentie heeft om gevaarlijk te worden voor je oudere hond. Buiten dat het bijzonder veel stress voor beide met zich meebrengt.

Ik hoop dat dit je weer wat nieuwe inzichten geeft. :)

moonsparkle
Berichten: 21705
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-16 10:26

Ik had ze vanacht toch maar apart gezet. Ik voelde zelf wel wat spanning van wat als ik ze weer bij elkaar laat. Maar de oude hond was weer de oude waardoor het ook weer allemal koek en ei was. Alleen wat als ik niet thuis ben? Ze zijn anders gewoon maatjes dus ik wil ze ook niet constant bij elkaar vandaan houden, maar als de kwaaltjes weer op spelen kan het weer hetzelfde verlopen.

dierenfan
Berichten: 9605
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Hond valt zwakkere hond aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 16:37

Ik zou het niet op ouderdom gooien. Ergens zit er iets anders fout.

Zou wat zijn als het door ouderdom komt. Heb 2x 2 honden gehad toen de oudste hond door hersentumor ingeslapen is. Beide keren heeft de jongere hond hier op gereageerd. De eerste keer heeft mijn jongste hond de oude gesteund door naast hem te lopen zodat hij kom hangen. Echter eenmaal binnen werd de oude hond volkomen genegeerd. Hond is uiteraard dezelfde dag onderzocgt door DA en ja diagnose ingeslapen.
De jonge hond is jaren later hetzelfde overkomen (boxer kwaaltje) mijn andere hond toen was 8.5 maanden. Volop puber dus en het waren dikke maatjes maar toen het oudje opeens geen coördinatie meer had en blind enz. Werd hij volkomen genegeerd.

Nu roedel 6 honden. 1 van 10.5 jaar nog redelijk fit en 1 van ruim 9 jaar mankeerd veel. Beiden worden door de andere honden ontzien. Ze worden met respect behandeld ze gaan voor hun aan de kant en pakken geen botjes koeken enz van ze af. Absoluut 0 agressie onderling. Rangorde??? Of wij hebben 6 honden die er allemaal niet aan doen of we hebben gewoon een ontzettend stabiele roedel maar vechten gebeurd nooit en zelfs snauwen of grommen naar elkaar is zeldzaam. Toch best aanwezige rassen/kruisingen.

Ik zou dus eens goed observeren wat de aanleiding kan zijn. Misschien iets in je eigen gedrag?

moonsparkle
Berichten: 21705
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-16 17:42

Nou het gebeurde wel echt heel duidelijk toen de oudere hond zijn ouderdoms kwaaltjes had. Het was echt van hij klappertanden en de jongere hond viel aan, hij trilde en de jongere hond viel aan. De oudere hond vertoont vandaag nog geen van zijn kwaaltjes en alles is koek en ei. Ik denk dat als het met mij te maken had het nu wel door zou gaan of ook zou gebeuren als je zelf niks opvalt?

0091

Berichten: 2264
Geregistreerd: 26-01-14
Woonplaats: Op een eiland

Re: Hond valt zwakkere hond aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 18:13

Als het niks met jou te maken had dan had de hond het alleen gedaan als je er niet bij bent. Geen van mijn honden zullen het in hun hoofd halen soortgelijk gedrag te vertonen als ik in de buurt ben, maakt niet uit wat een andere hond ook doet..
Zou het probleem dan ook zeker niet op ouderdomskwalen van de oudere hond zoeken (die ik trouwens even extra zou laten onderzoeken door de DA) maar ook dat er behoorlijk ruimte voor verbetering bij de jongere hond zit.

dierenfan
Berichten: 9605
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Hond valt zwakkere hond aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 19:49

Hoe reageer jij als jou oudje dat gedrag vertoont?

Wij hebben hier 1 hond het oudje van 9 met kwaaltjes die ons graag wil helpen. Oftewel als wij duidelijk laten merken dat wij ons ergeren aan bepaald gedrag van 1 van de andere honden dan wil hij die hond graag ook corrigeren. Dat mag hij niet maar daar houden wij wel rekening mee hij mag ons niet helpen. Echter door 9ns wil hij dan wel corrigeren wat hij normaal zou negeren.

Kan zijn dat jij spanning op bouwt omdat je je zorgen maakt of zucht zo van pffff weer wat heeft hij toch en dat jou jongste daar dus op reageerd?

Little_Gift
Berichten: 1777
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 11:08

Is normaal gedrag.
In het wild worden de oudere dieren (zwakste schakel) ook uit de roedel verjaagd of geëlimineerd.
Afhankelijk van hoe sterk je hond zijn instinct is, doet hij dus niets tegennatuurlijks.

Verder heeft het ook te maken met het karakter van de jongste.
Als de jongste een ietwat onzekere hond is, dan schiet hij in paniek als de oudste voor hem onbegrijpbaar gedrag vertoont.
Hierdoor gaat hij aanvallen om de oudste ertoe te bewegen "normaal" te doen of op zijn minst negatief te reageren, de jongste weet namelijk niet waar hij aan toe is als de oudste (in zijn ogen) abnormaal gedrag vertoont en aanval is nog steeds de beste verdediging.

moonsparkle
Berichten: 21705
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-16 11:21

Dat is dus precies hoe het in mijn ogen gaat en is. Maar ja wat doe ik op dat moment? Ik wil ze niet altijd apart houden, ook omdat het meestal goed gaat. Maar ik weet niet hoe ver hij door gaat met aanvallen als het een keer voorkomt wanneer ik er niet ben

vilheide

Berichten: 1478
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Veenendaal

Re: Hond valt zwakkere hond aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 11:41

Mijn jonge hond viel ook nog weleens plotseling uit naar mijn oudere hond. Mijn oudere hond zag niet meer zo best en lag nog weleens gewoon een beetje voor haar uit te kijken, in mijn ogen interpreteerde de jonge hond dit als fixeren en vloog er dan nog weleens op. Waarna ik aan mijn oude hond merkte dat ze niet snapte waarom de jonge hond haar aanvloog. Het gedrag van mijn oude hond veranderde gewoon, waar ze eerst erg zeker was en duidelijk de dominantere was ze veranderd in een onzekere hond. Dit was voor de jongere hond gewoon het moment om het stokje over te nemen en de dominantere te worden.

petitparis

Berichten: 15982
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Hond valt zwakkere hond aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 12:21

in onze roedel straffen de reuen ook "onzeker" en "vreemd" gedrag af en naar mensen maatstaven ook niet altijd even zachtzinnig. We proberen er zo weinig mogelijk tussen te komen, want zodra we er 1 vastnemen, wordt de "aanval" van de sterkere hond nog feller.
Zou een gedragstherapeut raadplegen over hoe je dit best aanpakt.

Diablo

Berichten: 9826
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 12:35

Hier ging het ook zo toen een van onze honden bejaard werd. We hebben haar wel beschermd en altijd in gegrepen als ze haar wilden aanvallen.
En niet meer alleen gelaten in de roedel, is toch vreselijk voor zo'n dier dat het misschien aangevallen wordt en er misschien onherstelbare schade wordt aangericht.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 12:44

Ik zou even bij de dierenarts een APK laten doen.

DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 12:45

vaak zie je dit gedrag als de, in dit geval oudere hond, hond iets heeft. dit kan van alles zijn. is ze verder gezond?

daarnaast bepaal jij als roedelleider wat er gebeurd. dus hard optreden en duidelijk zijn. ik zou ze dan ook apart zetten 's nachts als je er niet van op aan kunt.

Little_Gift
Berichten: 1777
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: België

Re: Hond valt zwakkere hond aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 08:15

Hier werd dat bij de jongere hond ook afgestraft.
Uiteindelijk hebben zij dan wel een roedel maar IK ben nog steeds de baas.
Ik bepaal wie er vecht en wanneer er gevochten wordt en waarom en niet zij onderling.
De jongste kreeg hier dus telkens op zijn donder als hij riskeerde de oudere aan te vallen.

Indien je niet voor het straffen bent, kun je ook proberen om hem af te leiden dmv trucjes, kunstjes, oefeningetjes laten uitvoeren in ruil voor beloning enz...

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 08:27

Maar wat bedoel je met straffen? Ik pak hem dan even bij z'n velletje en spreek hem ernstig toe. De hond van m'n buurvrouw doet dit bij m'n bejaarde hond en de oppas pup van afgelopen zomer. Ik vind het geen normaal gedrag hoor, maar daar zijn de meningen duidelijk over verdeeld blijkt in dit topic. Zeker omdat het niet binnen eigen roedel gebeurd maar in de centrale hal voor de lift.

Little_Gift
Berichten: 1777
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: België

Re: Hond valt zwakkere hond aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 08:46

Ehh Jenny, ik dacht dat dit niet jouw topic was?
Ik antwoordde dus op het probleem van TS, daar was het wel eigen roedel namelijk, toch?

_Milo

Berichten: 631
Geregistreerd: 08-01-15
Woonplaats: Oosterwolde

Re: Hond valt zwakkere hond aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 08:53

Ik zou eerst medische problemen uitsluiten, kan het bijvoorbeeld niet zijn dat de oudere hond dan een soort van epileptische aanval krijgt?
Waarop de jonge hond heftig reageert?

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 09:15

Little_Gift schreef:
Ehh Jenny, ik dacht dat dit niet jouw topic was?
Ik antwoordde dus op het probleem van TS, daar was het wel eigen roedel namelijk, toch?


Dus??? Mag je verder niet reageren?