[VRAAG] Help, onscherp :(

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mawrr
Berichten: 315
Geregistreerd: 29-05-10
Woonplaats: Ex-Johannesburger

[VRAAG] Help, onscherp :(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-16 11:19

Hoi allemaal!

Ik zit inmiddels alweer ruim 4 maanden in Zuid-Afrika, en fotografeer hier dan ook veel en probeer dit steeds meer te perfectioneren.
Echter erger ik me dood aan het probleem dat ik mijn fotos niet goed scherp krijg. Daarnaast mis ik heel erg de helderheid in de fotos, ze zijn fletsig en het is het gewoon net niet...
Ontzettend zonde vind ik het, en aangezien er twee hoogtepunten voor de deur liggen (namelijk oa vakantie en onderzoek in Kruger, Mozambique en Imfolozi) wil ik dit toch wel echt gefixt krijgen...
Hier een aantal voorbeelden:

Afbeelding
Afbeelding
Fujifilm XT10
200 mm
1/250 sec.
f/6.7
ISO 500

Afbeelding
200 mm
1/500 sec.
f/6.7
ISO 320

Afbeelding
90 mm
f/5.6
1/500 sec.
ISO 400

Ik schiet het liefst met 1/1000 sec of meer, maar aangezien ik voor het beste licht en voor de meeste dieractiviteit in de vroege ochtend en de late middag buiten ben kom ik vaak in situaties waarin ik een beetje gebrek aan licht heb voor hele hoge sluitertijden. Ik gebruik autofocus, verschillend AF en AS (meestal AF, als dieren niet teveel bewegen). Ik gebruik een zo klein mogelijk scherpstelpunt die ik zelf kies. Daarnaast schiet ik uit de hand, maar gebruik vaak objecten als de autodeur als 'statief'.
Ik mis gewoon de scherpte, en daarnaast vind ik de fotos erg flets en het mist helderheid (ook in het gehele plaatje, zoals bij de leeuw).

Tips zijn heeeel erg welkom!!

look deep into nature, and you'll understand everything better


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 12:23

Welk objectief gebruik je?

AF en AS ken ik niet als 2 opties in dezelfde lijn (wellicht dat Fuji systeem camera's daar z'n eigen term voor heeft natuurlijk).
Wat de meest gangbare autofocus types zijn:
AF-A (of AF-F, automatische stand)
AF-S (single, 1x scherpstellen)
AF-C (Continu, blijft continu scherpstellen).

Voor dieren zou ik die altijd op AF-C (bij Canon heet dat AI Servo) laten staan.
De camera blijft dan scherpstellen, ook als jij of het dier beweegt.
Zou je AF-S gebruiken, dan stelt de camera maar 1x scherp. Als jij of het dier daarna nog beweegt, dan is je scherpte niet goed.

En daarnaast heb je dan inderdaad nog de opties voor je scherpstelveld.
Het is heel goed om die inderdaad zelf te kiezen en dan op de kop van het dier te focussen.


Als ik deze foto's zo zie, is mijn eerste gevoel dat het om de prestaties van het objectief gaat. Niet om een fout bij het scherpstellen.
Veel objectieven presteren niet optimaal als je ze op maximaal gebruik inzet, terwijl je onderwerp op "oneindig" qua afstand staat. Dus als het dier relatief ver weg staat.

Een 70-200mm objectief bijvoorbeeld, dat je op 200mm gebruikt terwijl je dier eigenlijk maximaal ver weg staat, zal meestal minder goed presteren dan wanneer het dier een stuk dichterbij staat (en de focus dus niet op "oneindig"/ dat platte 8-je staat).

Verder zal een objectief ook niet optimaal presteren bij een diafragma waarde die (bijna) maximaal open of dicht staat.

Heb je een objectief dat tot f5.6 open kan en je gebruikt 'm ook op die waarde, dan zal je heel vaak zien dat de foto wat "soft" wordt.


Kleuren, contrast, etc. kun je bij de meeste camera's ook in het menu aanpassen.
Maar beter is om het achteraf in de computer te doen. Een foto komt in principe niet "kant-en-klaar" de camera uitrollen. Die prachtige wildlife foto's die je in magazines ziet, daar is vaak uren per foto aan bewerkt.

Mawrr
Berichten: 315
Geregistreerd: 29-05-10
Woonplaats: Ex-Johannesburger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-16 13:25

Femke schreef:
Welk objectief gebruik je?

AF en AS ken ik niet als 2 opties in dezelfde lijn (wellicht dat Fuji systeem camera's daar z'n eigen term voor heeft natuurlijk).
Wat de meest gangbare autofocus types zijn:
AF-A (of AF-F, automatische stand)
AF-S (single, 1x scherpstellen)
AF-C (Continu, blijft continu scherpstellen).

Voor dieren zou ik die altijd op AF-C (bij Canon heet dat AI Servo) laten staan.
De camera blijft dan scherpstellen, ook als jij of het dier beweegt.
Zou je AF-S gebruiken, dan stelt de camera maar 1x scherp. Als jij of het dier daarna nog beweegt, dan is je scherpte niet goed.

En daarnaast heb je dan inderdaad nog de opties voor je scherpstelveld.
Het is heel goed om die inderdaad zelf te kiezen en dan op de kop van het dier te focussen.


Als ik deze foto's zo zie, is mijn eerste gevoel dat het om de prestaties van het objectief gaat. Niet om een fout bij het scherpstellen.
Veel objectieven presteren niet optimaal als je ze op maximaal gebruik inzet, terwijl je onderwerp op "oneindig" qua afstand staat. Dus als het dier relatief ver weg staat.

Een 70-200mm objectief bijvoorbeeld, dat je op 200mm gebruikt terwijl je dier eigenlijk maximaal ver weg staat, zal meestal minder goed presteren dan wanneer het dier een stuk dichterbij staat (en de focus dus niet op "oneindig"/ dat platte 8-je staat).

Verder zal een objectief ook niet optimaal presteren bij een diafragma waarde die (bijna) maximaal open of dicht staat.

Heb je een objectief dat tot f5.6 open kan en je gebruikt 'm ook op die waarde, dan zal je heel vaak zien dat de foto wat "soft" wordt.


Kleuren, contrast, etc. kun je bij de meeste camera's ook in het menu aanpassen.
Maar beter is om het achteraf in de computer te doen. Een foto komt in principe niet "kant-en-klaar" de camera uitrollen. Die prachtige wildlife foto's die je in magazines ziet, daar is vaak uren per foto aan bewerkt.


Ja, ik bedoel indd AF-S en AF-C. De manier van autofocus die jij benoemd gebruikt ik inderdaad ook (AF-C bij beweging, het liefst AF-S maar alleen als het dier goed stil staat).
Het komt inderdaad vaak voor dat een dier maximaal ver weg staat, dus dat ie idd op infinity focust. 500 mm haal ik liever niet overal uit de kast omdat het zo'n enorm en zwaar ding is, ik vind het niet fijn om ermee te werken.
Ik steek inderdaad een hoop uurtjes in lightroom, maar het softe effect krijg ik er daarmee niet echt mee weg. Te veel verscherpen wil ik natuurlijk ook niet. Heb jij wellicht nog een lightroom tip waarmee ik het toch iets op kan lossen?

Ik ga in ieder geval wel letten op het maximale vermogen, maar mijn laatste foto (Wildebeest) is niet maximaal ver gefocust en is op f/5.6 geschoten en f/4.5 is het minimale.

Baal er zo van... het verpest zo mijn zin in fotograferen.

look deep into nature, and you'll understand everything better

MarijeR

Berichten: 24927
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 13:32

Met welke temperatuur zijn de foto's gemaakt?
Ik had vorige maand in Kruger veel dagen boven de 40 graden en dan heb je op relatief korte afstand al last van lucht trillingen door de hitte.


Mawrr
Berichten: 315
Geregistreerd: 29-05-10
Woonplaats: Ex-Johannesburger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-16 13:48

MarijeR schreef:
Met welke temperatuur zijn de foto's gemaakt?
Ik had vorige maand in Kruger veel dagen boven de 40 graden en dan heb je op relatief korte afstand al last van lucht trillingen door de hitte.


Jaa daar heb ik ook veel last van gehad in het noorden! Maar deze is in de late namiddag gemaakt, in Addo NP dus relatief dicht bij de kust. Ik schat een graad of 25.

look deep into nature, and you'll understand everything better

maaikemuis
Berichten: 5272
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: [VRAAG] Help, onscherp :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 13:56

Heeft je lens vibratie reductie? Ik herken dit beeld van wanneer ik mijn 70-200 inzoom op iets ver weg en vergeet de vibratiereductie aan te zetten. Of wanneer ik op statief werk en de vr aan laat staan. Dan krijg ik trillingen in beeld.

Het kan lonen om, wanneer je lens dit heeft, eens te experimenteren met aan en uit.

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 16:16

Ik krijg vooral van de foto van de leeuw het idee dat het inderdaad je lens is die wat minder presteert.
Zelf had ik een lens die hetzelfde probleem had. Onder perfecte omstandigheden kreeg ik haarscherpe foto's, maar zodra de omstandigheden iets lastiger waren leverde ik snel in op scherpte na inzoomen.

Helaas is het inderdaad zo dat je lens op de volle zoom minder goed zal zijn dan als je iets minder ver zoomt, maar 200mm kan in een game reserve al behoorlijk krap zijn, dus ik snap dat je toch voor die 200mm wilt gaan. Ik vind je foto van 90mm zoom beduidend beter, maar ik kan natuurlijk niet zien hoever je die gecropt hebt van het origineel.

Wat je kunt proberen is je ISO toch zo laag mogelijk houden en je sluitertijd wat aanpassen. Liever een aantal stops onderbelicht en dan in het bewerken je belichting een beetje omhoog gooien, dan teveel ruis krijgen in je foto als gevolg van een hogere ISO. Je moet zelf een beetje spelen en bekijken waar de grens ligt, hoelaag kan je je ISO zetten om na bewerken een fatsoenlijke belichting te krijgen zonder teveel informatie verlies.

Je kunt proberen om dezelfde foto met verschillende ISO's, diafragma en sluitertijd te schieten en ze na het bewerken vergelijken, zien met welke omstandigheden je na wat spelen met je RAW file het beste resultaat krijgt.

Wat ook een optie is, is om een lens te huren voor een week of een paar dagen. Zo kom je er gelijk achter of het aan je lens ligt of dat het toch aan iets anders ligt en ik vind het zelf altijd fijn om wat te spelen met een lens voor ik de aankoop doe. Huren kan in verschillende plaatsen, dit zijn 2 sites waar ik van vrienden goede ervaringen over heb gehoord;

http://broadcastlighting.co.za/hiring-r ... oCWZ7w_wcB

http://www.lensrental.co.za

Succes en geniet van je verblijf hier :) Waar in het Kruger zit je, ik kom in januari die kant uit!

edit; een zandzak balanceren op de auto deur en daar je camera op laten rusten wil ook vaak helpen met wat meer stabiliteit! hoewel je niet de eerste zal zijn die door een leeuw door een open raam gegrepen wordt :+

"Anything forced or misunderstood can never be beautiful"- Xenophon

If it ain't light, it ain't right!

Mawrr
Berichten: 315
Geregistreerd: 29-05-10
Woonplaats: Ex-Johannesburger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-16 17:10

Iriscope schreef:
Ik krijg vooral van de foto van de leeuw het idee dat het inderdaad je lens is die wat minder presteert.
Zelf had ik een lens die hetzelfde probleem had. Onder perfecte omstandigheden kreeg ik haarscherpe foto's, maar zodra de omstandigheden iets lastiger waren leverde ik snel in op scherpte na inzoomen.

Helaas is het inderdaad zo dat je lens op de volle zoom minder goed zal zijn dan als je iets minder ver zoomt, maar 200mm kan in een game reserve al behoorlijk krap zijn, dus ik snap dat je toch voor die 200mm wilt gaan. Ik vind je foto van 90mm zoom beduidend beter, maar ik kan natuurlijk niet zien hoever je die gecropt hebt van het origineel.

Wat je kunt proberen is je ISO toch zo laag mogelijk houden en je sluitertijd wat aanpassen. Liever een aantal stops onderbelicht en dan in het bewerken je belichting een beetje omhoog gooien, dan teveel ruis krijgen in je foto als gevolg van een hogere ISO. Je moet zelf een beetje spelen en bekijken waar de grens ligt, hoelaag kan je je ISO zetten om na bewerken een fatsoenlijke belichting te krijgen zonder teveel informatie verlies.

Je kunt proberen om dezelfde foto met verschillende ISO's, diafragma en sluitertijd te schieten en ze na het bewerken vergelijken, zien met welke omstandigheden je na wat spelen met je RAW file het beste resultaat krijgt.

Wat ook een optie is, is om een lens te huren voor een week of een paar dagen. Zo kom je er gelijk achter of het aan je lens ligt of dat het toch aan iets anders ligt en ik vind het zelf altijd fijn om wat te spelen met een lens voor ik de aankoop doe. Huren kan in verschillende plaatsen, dit zijn 2 sites waar ik van vrienden goede ervaringen over heb gehoord;

http://broadcastlighting.co.za/hiring-r ... oCWZ7w_wcB

http://www.lensrental.co.za

Succes en geniet van je verblijf hier :) Waar in het Kruger zit je, ik kom in januari die kant uit!

edit; een zandzak balanceren op de auto deur en daar je camera op laten rusten wil ook vaak helpen met wat meer stabiliteit! hoewel je niet de eerste zal zijn die door een leeuw door een open raam gegrepen wordt :+


Thanks! De foto op 90 mm is vrijwel niet gecropt, en de omstandigheden waren daar een stuk beter.
Ik ben zeker niet ontevreden ermee, de omstandigheden in zo'n reserve zijn nou eenmaal best wel thug. Maar ik zou de kwaliteit toch graag wat opschroeven. En ik heb al een lens gereserveerd bij de lens rental in joburg :D!

Ik zit tijdens mijn vakantie in januari in Skukuza en Berg en Dal, en om het nog even erger te maken dan een open raam loop ik voor veldwerk gewoon rond op zoek naar wilde hond poep :') Hopelijk blijven de leeuwen op afstand.

look deep into nature, and you'll understand everything better

MarijeR

Berichten: 24927
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 17:28

Beanbag is imo onmisbaar als je vanuit de auto fotografeert. En de motor uitzetten, zeker als je onderwerp op een afstand is. Zo'n kleine trilling wordt een flinke trilling door de afstand.

Zolang je maar niet gaat rennen, doen de leeuwen niet veel.
Met een bushwalk zijn we ze wel eens tegen gekomen op minder dan 100m O:)

Mawrr
Berichten: 315
Geregistreerd: 29-05-10
Woonplaats: Ex-Johannesburger

Re: [VRAAG] Help, onscherp :(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-16 17:36

^ Gaaf zeg! Ben ze nog niet tegen gekomen.
Nog een vraagje: hoeveel effect kan een lens hood op de algehele helderheid van een foto hebben? Mijn vader en ik hebben namelijk elkaars lens hoods verwisseld en die van mij ligt dus nog in Nederland en die van hem heb ik hier maar die past niet op mijn lens. Ik heb hem tot nog toe dus nog niet gebruikt. Over twee weken komt ie deze kant op gelukkig.

look deep into nature, and you'll understand everything better

MarijeR

Berichten: 24927
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 18:47

Ik heb ze er altijd op zitten ter bescherming van de lens. Het houdt zand, stof, regen en meer ellende van de lens en natuurlijk storend zonlicht.
Maar vooral voor bescherming van het front element. Zeker als we met een personenauto rijden want dan hebben we beide meerdere lens/body combi's mee en dan ligt er wel eens wat bij je voeten op de grond e.d.
Ik gebruik juist geen UV filters op de lens omdat je dat imo wel kan zien aan de kwaliteit van de fotos, ook bij de duurdere filters.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 21:35

Mawrr schreef:
^ Gaaf zeg! Ben ze nog niet tegen gekomen.
Nog een vraagje: hoeveel effect kan een lens hood op de algehele helderheid van een foto hebben? Mijn vader en ik hebben namelijk elkaars lens hoods verwisseld en die van mij ligt dus nog in Nederland en die van hem heb ik hier maar die past niet op mijn lens. Ik heb hem tot nog toe dus nog niet gebruikt. Over twee weken komt ie deze kant op gelukkig.


Een zonnekap heeft vrijwel geen effect op je foto.
Het enige dat die eigenlijk effectief doet is een lensflare weghouden.
Schuin invallend licht dus.

Dat kán in bepaalde situaties zonder zonnekap inderdaad zorgen voor een foto die geheel een "waas" van zon heeft door lens flare tijdens het gouden uurtje als je recht tegen de zon in werkt.

Maar voor een gemiddelde foto doet het helemaal niets.




Als je lens tot 4.5 open gaat, is f5 en daarna f5.6 de eerstvolgende 1/3e en 2/3e stop.
Ik zou adviseren om 'm eens op f8 of f11 te gaan proberen. Als je probleem dan weg is, weet je dat het aan je grote lens opening heeft gelegen.

katja_silke

Berichten: 367
Geregistreerd: 22-12-15
Woonplaats: Friesland

Re: [VRAAG] Help, onscherp :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 21:19

Ik had er ook last van als ik mijn vibratie-reductie aan had staan, als ik dat uit had geen last meer van gehad, kan dat het zijn? :)

Life must be lived forwards, but can only be understood backwards.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SentiBot en 33 bezoekers