Paard wil voet niet optillen

Moderators: Sica, Neonlight, balance

 
 
MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Paard wil voet niet optillen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-16 20:46

Hey allemaal!

Mijn verzorgpony Lucky wil, om één of andere reden, zijn linkervoorvoet (of hoe je dat ook zegt :) ) niet optillen. Ik heb al geprobeerd om tegen hem aan te leunen maar hij is gewoon sterker en laat zijn gewicht op die ene voet steunen...Na 20 minuten proberen gaf hij het eindelijk op en kon ik zijn voet optillen. Ik heb hem dan ook uitgebreid beloond :) . Maar is er geen andere, snellere manier om dat probleem op te lossen? Want ik heb niet elke keer tijd om 20 minuten op meneer te wachten... :D

Alvast bedankt voor de tips
Groetjes Margaux en (_)(_)(_) Lucky
Laatst bijgewerkt door MoppieFilou op 16-12-16 20:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Moppie en Lou - For always in my heart little friends <3


No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Paard wil voet niet optillen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 20:54

Hoe oud is hij? Heeft hij artrose of andere gebreken? Kreupel?

Fleur ❤️

scrabbel

Berichten: 932
Geregistreerd: 25-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 21:03

Ja die is er :) op het been heeft een paard altijd een uitstulping. als je ter hoogte van de uitstulping knijpt in het been gaat hij het been op tillen. Jonge paarden doen dit bij elkaar als spelletje. De gene die dan als eerste op die knieen ligt heeft verloren.

Teach me how to fight and I will show you how to win :)

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 21:06

Misschien heeft de pony last van zijn andere voorvoet en wil hij daarom zijn goede voet niet optillen.

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Re: Paard wil voet niet optillen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-16 21:26

Ok bedankt, ik zal het proberen!

Moppie en Lou - For always in my heart little friends <3

Arabier

Berichten: 2920
Geregistreerd: 01-03-16
Woonplaats: wonderland

Re: Paard wil voet niet optillen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 21:34

En misschien is het wel niks van hierboven, heeft de pony gewoon geen zin. Is eigenwijs.

So what if im crazy? The best people are.

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Re: Paard wil voet niet optillen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-16 21:34

:)

Moppie en Lou - For always in my heart little friends <3

cobiie

Berichten: 7278
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 21:41

Een Halstertouw (of ander type touw of bijv een handdoek maar dat ligt wat minder makkelijk in jou hand) rond de kootholte laten lopen. Dan kan je wat verder weg staan zodat hij ook niet op je kan leunen.

Niet gelijk lang omhoog houden wanneer hij hem eenmaal geeft. Gelijk belonen en weer neer voordat die uit balans raakt of het been uit je hand weet te trekken.
Met een paar keer herhalen weten ze vaak dat het spelletje afgelopen is.

[o]

love_ponyz

Berichten: 18
Geregistreerd: 25-06-16
Woonplaats: Groningen !

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 21:44

ik deed het bij de voorbenen dan hield ik een plukje hooi vast en tegelijk duwde ik tegen de schouder. als hij z.n been optilde gelijk het hooi geven !


MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Re: Paard wil voet niet optillen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-16 22:00

Bedankt!

Moppie en Lou - For always in my heart little friends <3


No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 22:19

En waarom zou het dier zijn 3 andere benen wel gewoon geven maar die ene niet?
Als het gewoon koppig is zou die het bij de andere benen ook vertikken.

Mijn paard met oa artrose wilde ook een voet niet optillen. Dat kwam omdat het pijn deed om op de pijnlijke voet zijn gewicht te zetten. Later wilde hij beide benen niet meer geven omdat het hem pijn deed.

Fleur ❤️

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-16 22:24

Maar zou het dan zoveel pijn doen als je het goed ondersteunt? Want het dan niet meer doen vind ik dan ook geen goed plan omdat je dan gewoon toegeeft. Ander paard heeft trouwens ook artrose en die maakt er geen probleem van.

Moppie en Lou - For always in my heart little friends <3

upendo

Berichten: 22259
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Paard wil voet niet optillen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 22:29

Als jij een gebroken teen hebt wil je liever ook niet met je gewicht op dat been komen. Zelfs als je met je andere been tegen een muur geleund staat.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Paard wil voet niet optillen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 22:38

Doe maar eens onder je linkervoet een puntig steentje. Je gaat gráág op je rechtervoet staan!

Nu gaat iemand aan je benen staan trekken, die moet jouw rechtervoet hebben. Zelfs al kun je tegen die persoon aan leunen, het doet links toch behoorlijk pijn omdat iemand je dwingt erop te staan

Alice13

Berichten: 2519
Geregistreerd: 12-07-09
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 22:42

Ik ga er even vanuit dat paard nog loopt. Om dan te vergelijken met gebroken teen, of er vanuit gaan dat het dier zulke zware artrose heeft dat hij zijn been niet op wil tillen vind ik wel een beetje kort door de bocht zonder enige extra informatie!

Diana (Oscar X Paddox)
B+13, L1+21, L2+20, M1+11

upendo

Berichten: 22259
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Paard wil voet niet optillen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 22:43

Ja want ik vergroot het ook niet expres uit. :')

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 22:52

Alice13 schreef:
Ik ga er even vanuit dat paard nog loopt. Om dan te vergelijken met gebroken teen, of er vanuit gaan dat het dier zulke zware artrose heeft dat hij zijn been niet op wil tillen vind ik wel een beetje kort door de bocht zonder enige extra informatie!


Met gebroken teen, zelfs gebroken voet, kun je best lopen (mijn ervaring)- net als met artrose. Voeten optillen is vaak gewoonweg pijnlijk voor paarden met artrose- licht of zwaar.

Alice13

Berichten: 2519
Geregistreerd: 12-07-09
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 22:55

Oké maar volgens mij heb ik het berichtje gemist waarin staat dat het paard artrose heeft. Dat is nu de aanname die gedaan wordt. (Correct me if I'm wrong!)

Diana (Oscar X Paddox)
B+13, L1+21, L2+20, M1+11

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 22:57

MoppieFilou schreef:
Maar zou het dan zoveel pijn doen als je het goed ondersteunt? Want het dan niet meer doen vind ik dan ook geen goed plan omdat je dan gewoon toegeeft. Ander paard heeft trouwens ook artrose en die maakt er geen probleem van.


Ik haal uit de zin die ik dikgedrukt heb gemaakt, de bevestiging dat het om een paard met artrose gaat:

edit: ik wil niet zeggen dát het dat is, maar persoonlijk zou ik het logisch vinden

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Re: Paard wil voet niet optillen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 23:19

Het kan ook een hoefzweer of iets anders zijn. Het hoeft niet dat de pony pijn heeft, maar dit is wel een signaal om dat goed te onderzoeken.

Alice13

Berichten: 2519
Geregistreerd: 12-07-09
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 09:10

khirshanta schreef:
Ik haal uit de zin die ik dikgedrukt heb gemaakt, de bevestiging dat het om een paard met artrose gaat:

edit: ik wil niet zeggen dát het dat is, maar persoonlijk zou ik het logisch vinden


Dat snap ik maar voordat zij dat zei werd natuurlijk ookal artrose benoemd. In mijn optiek zou ik de zin dus ook anders kunnen implementeren. Zoals: het andere paard heeft artrose dus als deze dat ook zou hebben waarom wil daf andere paard wel alle 4 de benen optillen??


Begrijp me niet verkeerd bij lezen van de openingspost dacht ik ook gelijk medisch. Ik vind het ook raar dat een paard alle andere voeten wel wil geven maar die ene niet. Ik vind alleen dat er te snel een aanname wordt gedaan zonder enige bewijsvoering. Daarnaast vind ik bij een gewrichtsprobleem zoals artrose het juist ook weer raar dat hij de andere 3 wel op zou willen zonder enige moeite want artrose komt meestal geleidelijk in alle gewrichten en niet in 1 been?

Ik zou graag de volgende vragen willen stellen:
Is het sinds kort dat hij z'n been niet wil op tillen?
Wordt het paard nog gereden? Hoe loopt het paard? (Stapt draaft galoppeert het nog uit vrije wil in de wei, en is niet kreupel?) Heeft het paard artrose?!

Diana (Oscar X Paddox)
B+13, L1+21, L2+20, M1+11

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Paard wil voet niet optillen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 11:21

Je hebt helemaal gelijk hoor, Alice13!

Een vraag die ik erbij zou willen stellen:
wanneer is het paard voor het laatst bij de smid geweest?

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Re: Paard wil voet niet optillen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-16 19:14

Antwoord op de vragen: 1) Dat weet ik niet, ik verzorg hem nog niet zo lang, ik kan het wel eens vragen 2) Nee, het is wel de bedoeling binnenkort. 3) Hij loopt nog vrolijk rond in de wei, af en toe eens een bokje of een galopje 4) Het paard heeft artrose maar een lichte vorm 5) Dat weet ik ook niet, denk dat ze er niet zo vaak komen. En bedankt voor de reacties! Ik begin toch ook wel een beetje te denken aan iets medisch. Misschien toch maar eens voorstellen om het te laten nakijken maar het is natuurlijk niet mijn paard.

Moppie en Lou - For always in my heart little friends <3

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Paard wil voet niet optillen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 13:50

Volgens mij ben ik begonnen over artrose omdat er mensen zijn beginnen over pijnprikkels geven en werken met touwen en beloningen.
De genoemde artrose was een voorbeeld van mijn paard. Die had artrose en wilde eerst ook 1 voet niet optillen. Later wilde hij beide voeten niet meer geven. Een paard doet niet uit koppigheid één been niet optillen, dan is er iets aan de hand!
Het was dus een voorbeeld om een mogelijke oorzaak te noemen. Niet dat het paard van ts artrose heeft! Al blijkt het dus van wel..

Mijn paard vol artrose (in alle gewrichten van zijn benen) galoppeerde en bokte gewoon door de wei hoor. Dus dat zegt helemaal niets over de pijn die het heeft. Als het paard niet meer rent in de wei ben je in mijn ogen al veel te laat.

Artrose kan ook actief zijn. Dan is er een ontsteking in het gewricht wat weer zorgt voor meer botgroei in het gewricht. Dat doet erg pijn, daar wil niemand met vol gewicht op staan..

Fleur ❤️

Nandos

Berichten: 661
Geregistreerd: 04-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 14:05

Mijn paard heeft ook artrose (licht) en had ook moeite met het hoeven geven bij het uitkrabben. Vooral rechtsvoor. Sinds ik Glucosamine geeft is dit nagenoeg verdwenen, ik merk wel dat het nu het iets kouder is weer iets lastiger gaat. Wat dan goed helpt is haar eerst even warm laten lopen. Misschien kan je eens proberen of dat helpt.

Het is overigens een onnatuurlijke houding waardoor de artrose-pijn meer aanwezig kan zijn. Paarden zijn erg slim en ze protesteren om de pijn niet te voelen. Als het echt aan een been is zou ik eerder denken aan artrose of andere aandoening dan een "streek"..


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 bezoekers