Dekenbevesting bij extreem lage en zware hals?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Dekenbevesting bij extreem lage en zware hals?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 18:56

Helaas blijkt mijn paard 's winters toch niet zonder dekens te kunnen dus nu begint het hele dekengepriegel weer van voren af aan. Vorig jaar toen ik hem kocht ging hij ondervoed de winter in en was hij totaal niet waterdicht en had hij noodgedwongen een deken op. Dit jaar heeft hij een geweldig mooie wintervacht, maar helaas blijken zijn de spieren van zijn bovenlijn niet tegen de kou te kunnen dus moet hij weer onder een deken wonen.

Het probleem is dat hij een ontzettend zware en laag aangezette onderhals heeft. Als hij graast dan begint de massa van zijn onderhals echt ter hoogte van de aanzet van de voorbenen. De enige manier waarop hij met zijn huidige twee dekens kan grazen is door de onderste riem op zijn allerstrakst te doen zodat de deken nog enigzins voor de schoft blijft liggen en dan de bovenste riem vrij los (en dus eigenlijk alleen als veiligheid) ook aan de ring van de onderste riem vast te maken. Bovenste riem rechtdoor doen, hoe los ook, betekent dat hij nauwelijks omlaag kan reiken, en bij beide riemen gekruist staat er ook teveel druk aan de bovenkant van het borststuk. Wat we nu doen werkt dus wel, maar het blijft vrij sukkelig.
Hoe doen andere mensen dat, of heeft iemand nog handige tips?

Hier de onhandige grazer in kwestie:
Afbeelding
Sommige paarden hebben aan de onderkant tussen borst en onderhals eerst nog wat zacht weefsel zitten dat wel wat opgetild kan worden, maar bij hem is het meteen hard en elk bandje wat te hoog zit snijdt meteen.


ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Re: Dekenbevesting bij extreem lage en zware hals?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 18:58


Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 19:00

Bovenste sluiting vervangen door stevig elastiek misschien?

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ
A bird sitting on a tree is never afraid of the branch breaking,

because her trust is not on the branch but on her own wings.

Always believe in yourself !

Supervixen

Berichten: 12820
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 19:01

Een bucas smartex big neck?

Life starts at the end of your comfort zone. Volg me op instagram @trail_running_tessa

smiley

Berichten: 2795
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: Biezenmortel

Re: Dekenbevesting bij extreem lage en zware hals?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 19:02

Rambo dekens met V sluiting. Ideaal!

Bob Marshall boomloos westernzadel te koop. PB voor meer info.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 19:09

Ik heb ook een paard met een vrij lage en zware halsaanzet en die doet het goed met de Rambo dekens met V sluiting

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Dekenbevesting bij extreem lage en zware hals?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 19:13

Hoge hals/halve hals en dichtnaaien op de borst?

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Oryani

Berichten: 1792
Geregistreerd: 02-05-11
Woonplaats: Lokeren, België

Re: Dekenbevesting bij extreem lage en zware hals?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 19:26

Ik volg, soortgelijk geval. Ze doet het momenteel vrij goed in een amigo wug met v-sluiting.
Afbeelding

Ashleytjuhh

Berichten: 6659
Geregistreerd: 24-06-08

Re: Dekenbevesting bij extreem lage en zware hals?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 19:29

Bucas heeft volgens mij een speciale lijj daarvoor de big neck

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 19:31

Bedankt voor alle tips! +:)+
Ik zie bij Rambo en Bucas meteen wat ik ergens al vermoedde, namelijk dat zo'n extra lage borstsluiting (of alleen gebruikmaken van de onderste riem) eigenlijk alleen kan bij dekens zonder loopsplit bij de voorbenen.
Mijn Back on Track regendeken heeft wel een loopsplit dus als ik de onderste riem vastsnoer dan trek ik vooral een hoop loopsplit-fluff 8-) naar voren voordat er iets aan spanning op komt te staan.

Maar dat heeft me wel op een idee gebracht; ik zou met breed klittenband de loopsplitten aan de onderkanten aan weerszijden dicht kunnen maken. Dan wel vrij laag, zodat ze in lijn met de onderste borstriem zitten, maar zodat er aan de bovenkant door de bovenste helft van de split nog wel wat extra bewegingsruimte over blijft voor de schouderpartij.
Die sluitingen zouden dan dicht kunnen tijdens het niksen op de wei/in de paddock, en zo nodig geopend kunnen worden voor tijdens het losgooien/grondwerken als dat door het weer met regendeken op moet. Als dat werkt dan heeft de bovenste helft van de schouder nog steeds de voordelen van de split en trekt de onderste riem de deken naar voren zodat de voorkant van de schoft wat ontlast wordt. Plus het is niet moeilijk te maken. Interessant... :)

Ashleytjuhh

Berichten: 6659
Geregistreerd: 24-06-08

Re: Dekenbevesting bij extreem lage en zware hals?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 19:35

Denk niet dat het lang blijft zitten. De kracht die dan op de klittenband komt te stsan om het dicht te houden. Plus alle vuil die er tussen komt.


punk143

Berichten: 607
Geregistreerd: 06-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 19:36

Ik heb altijd de bucas dekens voor mijn stevig gebouwde haflinger merrie, ook met giga hals aanzet. De irish big neck zit haar het aller fijnst, ze heeft zelfs nog ruimte over ( de turnout's passen nét ). Ook de Rambo dekens met V sluiting zijn fijn zodat ze gewoon kunnen grazen.

Edit: toevoeging
Laatst bijgewerkt door punk143 op 15-12-16 19:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Roosje_

Berichten: 6245
Geregistreerd: 10-03-05
Woonplaats: Donkerbroek

Re: Dekenbevesting bij extreem lage en zware hals?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 19:38

Ik heb ook de bucas big neck.
Helaas wordt de irish niet meer gemaakt dus je bent wel wat meer kwijt..

Stal Rosanne Klaver
Instructie -Training - Pension

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 19:39

Misschien ook even spieken op WN TR?

Op de hoogte blijven van paardgerelateerde activiteiten? Tips over houding en zit ontvangen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!
paardplus.nl
Paardplus op Facebook

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Dekenbevesting bij extreem lage en zware hals?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 19:46

Weatherbeeta wide met ingebouwde wither relief. Bucas en rambo heb ik drukplekken van gezien.

punk143

Berichten: 607
Geregistreerd: 06-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 20:53

Tessebes schreef:
Weatherbeeta wide met ingebouwde wither relief. Bucas en rambo heb ik drukplekken van gezien.


Ik juist van weatherbeeta. Bij bucas nog nooit last van gehad

Anoniem

Re: Dekenbevesting bij extreem lage en zware hals?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 21:23

Waar heb je dan drukplekken bij weatherbeeta dekens met schoftrelief? Is dat dan nog steeds op de schoft of juist aan weerszijden daarvan?

Wesco

Berichten: 5066
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 22:01

Mijn haflinger die de Bucas Big Neck niet past, past wel de Shires dekens.

The best secret, is the secret
between a girl and her horse.

MelissaV

Berichten: 3602
Geregistreerd: 31-05-09

Re: Dekenbevesting bij extreem lage en zware hals?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 22:04

Is een deken met gesloten borst misschien een optie?
Quarter zijn heel breed op de borst, en heb de ervaring dat dekens met een gesloten borst veel beter liggen als degene die los kunnen. Die kruipen vaak naar onder en gaan trekken op de schoft.

punk143

Berichten: 607
Geregistreerd: 06-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 23:24

xyzutu2 schreef:
Waar heb je dan drukplekken bij weatherbeeta dekens met schoftrelief? Is dat dan nog steeds op de schoft of juist aan weerszijden daarvan?


Mijn eerste deken voor haar was een weatherbeeta. Maar hij schoof en beide schouders waren kaal. Daarna nog qhp en pagony geprobeerd maar daarvan kreeg ze wonden op haar schoft. Bij mij schuiven de bucas dekens niet, heb ik nergens drukplekken of kale plekken en ze ademen heel erg goed in tegenstelling tot al het andere wat ik geprobeerd heb. Heel tevreden dus.. Maar ieder paard is anders, zo heb jij blijkbaar ook mindere ervaring met bucas. Voor mijn andere paard gebruik ik rhino, daar schuiven de bucas dekens dan weer op en passen de Rhino dekens beter.

just_kiki

Berichten: 6812
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: West Brabant

Re: Dekenbevesting bij extreem lage en zware hals?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 09:22

(Rambo) Vsluiting!

sakvis
Berichten: 947
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: In de stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 09:33


Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Dekenbevesting bij extreem lage en zware hals?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 09:34

Stormshield !

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 09:41

TS ik weet niet wat je budget is maar ik heb geinvesteerd in de Rambo Optimo. V-sluiting plus loopsplitten, hele grote voor een optimale bewegingsvrijheid. Oersterke deken en echt waterdicht. Ben er nog steeds superblij mee, heb hem nu wat meer dan een jaar. :j Afbeelding

Amaryllis

Berichten: 10101
Geregistreerd: 11-07-04

Re: Dekenbevesting bij extreem lage en zware hals?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 11:30

Omdat de vraag betrekking heeft op dekens verplaats ik het topic naar [SV] Seizoensvragen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 bezoekers