Paard met vermoelijke penisverlamming.. Wat te doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Beebiepaard
Berichten: 40
Geregistreerd: 15-12-16

Paard met vermoelijke penisverlamming.. Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-16 14:32

Zoals de titel luid heeft mijn hengst een "l*llig"probleempje...

Mijn hengst heeft van 5 maanden tot 3 maanden terug in opfok gestaan.
Helaas werd hij daar de laatste 2 maanden nauwelijks gevoerd.

Gevolg was een veel te dun paard.

Hij word in april 3 maar toont een jaarling

Na bijvoeren leek hij weer op te knappen.

Helaas bleek hij volledig onder de wormen te zitten. Waarna hij heel slecht is geweest.

Op dat moment liet hij zijn penis hangen..
Zijn penis begon te zwellen en na 2 dagen zat er een enorm gezwel op.

Na 600 euro aan veeartskosten is zijn penis weer zoverre gezond. Weer roze. Het gezwel is weg (geknapt en nu geheel schoon en dicht!).

Ook is hij weer aangesterkt. Veel praatjes lekker druk. Hoe het hoort!

Echter..Hij weigert zijn penis binnen te houden. Veearts vermoed een verlamming.

We hebben een band gemaakt om zijn penis gedwongen binnen te houden vanwege de kou en dreiging dat hij anders afsterft.
Hij plast door/langs de band en heeft hier geen hinder van.

Maar hij zal hem echt moeten gaan binnenhouden..

Heeft iemand hier ooit eerder van gehoord? Wat is er toen aan gedaan? Veearts ziet geen andere oplossing dan inslapen als hij daadwerkelijk verlamd is..

Vriendlief vind dat ik maat een tuigje moet maken voor zijn verdere leven..

Ik weet het niet meer..


wittepit
Berichten: 1278
Geregistreerd: 22-11-05

Re: Paard met vermoelijke penisverlamming.. Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 14:39

Kan het niet ingekort worden? Bij tumoren op de penis wordt er wel eens geamputeerd.

PollyJarig
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23407
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 14:40

Ben je al op een kliniek geweest voor verder onderzoek?

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

stefje

Berichten: 1898
Geregistreerd: 20-05-04

Re: Paard met vermoelijke penisverlamming.. Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 14:46

Zo'n 20 jaar geleden ging ik mee met een buurman met zijn Shet naar de kliniek in Utrecht. Beestje had tumoren op/rond zijn penis. Daar werd toen al de mogelijkheid van een operatie aangeboden: alles eraf en een nieuw soort urine-uitgang maken. Qua kosten is toen gekozen voor inslapen, maar het is dus blijkbaar wel mogelijk. Dan vind ik de enige optie die je veearts biedt: inslapen, wel opmerkelijk.

Beebiepaard
Berichten: 40
Geregistreerd: 15-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-16 14:47

Nee ik ben niet op kliniek geweest.

Veearts heeft dit nooit eerder gezien en wist er geen raad mee.
Ze wilt het afwachten of hij hem alsnog gaat leren inhouden.
Hij lijkt hem wat naar binnen te trekken. Maar kan hem nog noet binnenhouden.
Veearts zegt enkel geef het tijd.

Ze zei dat een operatie mogelijk is maar gezien het ras en wat hij waard is raad ze het af. Dat de operatie het 4dubbele is van wat het dier waard is.

Nu is hij me emotioneel veel meer waard. Zodoende dat ik ervaringen van anderen wil horen.

Iemand een idee wat een penisamputatie kost?

stefje

Berichten: 1898
Geregistreerd: 20-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 14:55

Eerlijk gezegd vind ik het vreemd dat je veearts zelf de waarde van je paard bepaalt. Ik snap wel dat hij/zij bedoelt 'op de markt' maar wat hij echt waard is dat ligt geheel bij jou. Een kat of hond wordt ook zo vaak geopereerd en de kosten zijn dan vele malen hoger dan de 'marktwaarde' van het dier. Nou is het bij een paard gauw nog een veel hoger bedrag, maar toch. Ik zou het aankijken en gewoon eens bellen met een kliniek. Dan weet je meer.

Sleeper

Berichten: 3955
Geregistreerd: 21-11-06

Re: Paard met vermoelijke penisverlamming.. Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 14:58

Als je dierenarts er geen ervaring mee heeft zou ik toch echt naar een kliniek gaan. Het gaat niet om een klein iets maar over een piemel waarmee je paard het nog zijn hele leven moet doen. Laat er mensen naar kijken die er wel verstand van hebben.

.........

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 14:59

dat lees ik weleens vaker na een bloedwormbesmetting...ik zou het even de tijd geven en wat vet houden

Ik ben niet intelligent genoeg om depressief te zijn.Ik begrijp dat soort problemen niet


marleen_usar

Berichten: 24641
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 15:00

Als jij er een hoop geld in en kan steken dan is toch niet aan de veearts daar anders over te denken en het vervolgens ook uit te spreken. Ik zou naar een kliniek gaan misschien kan er juist nu nog iets aan worden gedaan waardoor hij hem misschien binnen kan houden.

Traiectum

Berichten: 1514
Geregistreerd: 30-01-06
Woonplaats: In m'n hoofd altijd ergens anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 15:00

Beebiepaard schreef:
Nee ik ben niet op kliniek geweest.

Veearts heeft dit nooit eerder gezien en wist er geen raad mee.
Ze wilt het afwachten of hij hem alsnog gaat leren inhouden.
Hij lijkt hem wat naar binnen te trekken. Maar kan hem nog noet binnenhouden.
Veearts zegt enkel geef het tijd.

Ze zei dat een operatie mogelijk is maar gezien het ras en wat hij waard is raad ze het af. Dat de operatie het 4dubbele is van wat het dier waard is.

Nu is hij me emotioneel veel meer waard. Zodoende dat ik ervaringen van anderen wil horen.

Iemand een idee wat een penisamputatie kost?


Dat bepaalt je dierenarts niet. Als jij je paard wil laten opereren, dan laat je 'm opereren. Waarde van het dier heeft daar niets mee te maken :)

Ik zou naar een kliniek gaan en je paard laten onderzoeken. Je eigen dierenarts heeft geen idee hoe en of dit behandeld kan worden, dan lijkt het me verstandig om iemand met meer verstand hiervan te zoeken. Misschien is een operatie wel helemaal niet nodig.

Zij springt over wolken heen, en ze komt niet meer omlaag ...
Dag vrouwtje, dag liefje.
Dag tutje.
† 16-07-2011

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 15:01

fijn zo een opfok....lekker paard zijn en in vrijheid opgroeien...pfff,ik kan hier zo boos om worden :(

Ik ben niet intelligent genoeg om depressief te zijn.Ik begrijp dat soort problemen niet

marleen_usar

Berichten: 24641
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 15:02

Heeft toch niet met leren inhouden te maken, hier een hond met een verlamming moet ik dan wachten tot hij weet hoe hij moet lopen?

dierfysio

Berichten: 5288
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 15:02

Lijkt op schade aan de zenuwen daar. Als je het idee hebt dat het al ietsje beter gaat, zou ik het even aankijken als hij eet weinig last van heeft nu. Beschadigde zenuwen kunnen herstellen, maar kan maanden duren. Inslapen kan altijd nog een vind ik als hij er nu geen last van heeft nogal cru.

*\o/* www.dierfysio.nu voor dierfysiotherapie en chiropractie paard *\o/*
trotse mama van twee knappe zonen!

lisem94

Berichten: 676
Geregistreerd: 01-03-10
Woonplaats: Ergens in zuid-west Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 15:06

Ik zou gauw een second opinion gaan halen bij een andere dierenarts! Dit is, wat jij ook al aangeeft, duidelijk een ernstig probleem. Je wil er iemand bij die weet wat te doen en de verschillende opties met jou bespreekt.

Het feit dat je nu uit wanhoop een topic aanmaakt met deze vraag zegt toch ook genoeg? Je hebt geen vertrouwen in deze dierenarts en zoekt kundig advies. Gauw naar een andere dierenarts dus die de situatie goed kan beoordelen.

Ik hoop dat je ons op de hoogte houdt ;).

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 15:16

Nou misschien vergelijk ik nu wel appels met peren maar... wil toch even wat kwijt.
Onze kat is knel komen te zitten tussen een kiepraam. En was daardoor geheel verlamt aan de achterhand geworden. Dat kwam omdat er lang zenuwen beknelt hebben gezeten en beschadigd waren. Wij dachten dat we haar moesten inslapen, dus gingen al met kat naar de dierenarts met de gedachte dat ze een spuitje kreeg.
Maar die dierenarts wilde de kat geen spuit geven, want hij geloofde er heilig in dat het met tijd wel weer goed kwam! En ik ben tot de dag van vandaag blij dat de dierenarts dat heeft gezegd.
Het heeft een jaar geduurd, maar de kat is volledig genezen! Zonder er wat aan te doen. Je zit er niks meer van! Enige is dat ze bij de achterpoten de nagels niet meer omhoog trekt en daarom altijd met de nageltjes op de grond loopt. Maar verder helemaal de oude geworden.
Misschien heb je helemaal niks aan dit verhaal. Maar wilde het toch even delen dat een verlamming soms best nog wel eens weer beter kan worden. Dat heeft wel veel tijd nodig.

Ibbel

Berichten: 49058
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 15:19

Een penis die van de kou zou kunnen afsterven en daarom met een band naar binnen wordt gedwongen? Afsterven? Waarom zou dat in hemelsnaam kunnen gebeuren?
Na castratie komt het ook wel eens voor dat een paard niet meer (volledig) kan inschachten doordat er zenuwen beschadigd zijn. Daar is ook nog nooit een piemel door afgevroren hoor. Zo'n ding is doorbloed. Goed doorbloed zelf, anders functioneert-ie niet.

Rap naar een kliniek waar ze wel verstand van zaken hebben dus.

Manadeluca

Berichten: 1122
Geregistreerd: 15-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 15:25

Beebiepaard schreef:
We hebben een band gemaakt om zijn penis gedwongen binnen te houden vanwege de kou en dreiging dat hij anders afsterft.
Hij plast door/langs de band en heeft hier geen hinder van.

Vriendlief vind dat ik maat een tuigje moet maken voor zijn verdere leven..

Ik weet het niet meer..


Hoe heb je dat gedaan? Ik kan me er geen voorstelling van maken.

cam
Berichten: 3019
Geregistreerd: 09-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 15:28

Als de DA er geen raad mee weet, zou ik toch opzoek gaan naar een DA die wel weet wat de mogelijkheden zijn.
Of in elk geval bereid is om opzoek te gaan naar informatie en na aanleiding daarvan met jullie om de tafel gaat zitten en een behandelplan maakt.
Niet behandelen, wel behandelen en wel of niet gevaar voor bevriezing.
Het klinkt allemaal wat vaag, en ik zou toch wel zekerheid willen voor ik beslis om hem in te laten slapen.

PEPPER mijn gouden paardje altijd in mijn hart [o]

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 15:35

Lekker laten hangen zou ik zeggen. Er zitten nu nog geen vliegen. Voor bevriezen zou ik ook nog niet bang zijn.
Eerder voor troep die achter blijft als je hem zo onnatuurlijk opsluit.
Ik zou ook eens kijken wat de tijd doet voordat je hem opereert. Wel nu al advies vragen bij een kliniek maar eventueel opereren pas in de lente gaan doen.

Heel ander voorbeeld, maar een paard met helemaal kapot getrokken onderlip, die hing er ook als een losse lap bij. Ook de tijd heeft het helemaal goed geheeld.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 15:39

Ibbel schreef:
Een penis die van de kou zou kunnen afsterven en daarom met een band naar binnen wordt gedwongen? Afsterven? Waarom zou dat in hemelsnaam kunnen gebeuren?
Na castratie komt het ook wel eens voor dat een paard niet meer (volledig) kan inschachten doordat er zenuwen beschadigd zijn. Daar is ook nog nooit een piemel door afgevroren hoor. Zo'n ding is doorbloed. Goed doorbloed zelf, anders functioneert-ie niet.

Rap naar een kliniek waar ze wel verstand van zaken hebben dus.

Ik kan me heel goed voorstellen dat het mogelijk is... Maar niet in Nederland. In Nederland vriest het nauwelijks := In Canada heb ik veel dieren (ook paarden) zonder oren of staart gezien. Maar daar is t wel een stukkie kouder.
Maarja, ik ben geen DA. Dus misschien kan het ook wel.

Anyways, sterkte TS. Hopelijk kan je snel een oplossing vinden. Nog nooit zo van gehoord bij een paard. Wel met stieren gezien, maar dat is dan vaak een gebroken penis. Dan is het vaak einde oefening voor zo'n stier omdat ze niet meer kunnen dekken. Is het mogelijk dat hij het gebroken heeft? Of misschien gewoon geïnfecteerd?

PollyJarig
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23407
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Paard met vermoelijke penisverlamming.. Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 15:42

Ik zou maar eens beginnen met een second opinion bij een knappe kliniek en kijken wat die zeggen.

Over wat voor ras praten we? Het is aan jou om te besluiten of je dat waard vind, een dierenarts kan je wel daarin adviseren maar de beslissing ligt bij jou.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

callum
Berichten: 2783
Geregistreerd: 06-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 15:47

Ik zou toch even een belletje plegen naar een grote kliniek. Al is het alleen voor advies en eventuele kosten van operatie. Zo een band lijkt me problemen te gaan geven wua infectie en viezigheid. Sterkte ermee

2017 nieuwe ronde nieuwe kansen

Beebiepaard
Berichten: 40
Geregistreerd: 15-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-16 15:48

Veearts zegt dat de penis niet tegen de kou kan. Dat deze dan afsterft.
Hij is ook ontstoken geraakt doordat hij buiten bleef.
Ik durf het dusniet aan om hem de vrije loop te geven.

Ik laat hem elke dag enige tijd vrij. Zonder band. Dan merk ik ool dat zijn penis aam het topje kouder word. (In de dagen dat het vroor bedoel ik dan ;) ) .

Ook spoel/was ik elke dag zijn koker en penis. Met soda of met dettol.

De band moet je zien als een 10 cm brede band. Deze zit als een "elastische deken singel" om hem heen. Niet strak.

Ik wil me nu orienteren op wat verdere opties zouden zijn.
Ik ben erg benieuwd hoe ervaringen van amputaties zijn. En welk bedrag hiervoor staat.
Ik ben benieuwd of er meer te doen is dan enkel de 2 opties die ik gekregen heb.

Veearts zei geef het tijd. En dit lijkt wel te helpen. Waar hij de eerste dage enkel hing. Bleef hij na verloop van tijd steeds langer binnen.

Als ik nu de band afdoe komt enkel het "kopje" naar buiten. En hier gaat enige tijd overheen.

Het lijkt dus wel beter te worden. Enkel gaat de vooruitgang me niet snel genoeg (van begin ontsteking tot nu is 6 weken. Waarvan 4 weken een schone penis).

Maflinger_S
Berichten: 12150
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 15:49

Ik zou voor een second opinion gaan bij een ervaren paardenarts. Ik lees in je topic een paar rare dingen, tenminste dingen die op mij vreemd overkomen maar ik ben niet medisch geschoold.

Een penis is een goed doorbloed orgaan (moet ook wel, anders kan het beide taken waarvoor het gemaakt is niet uitvoeren). Dat ie er nu slapjes bij hangt maar wel functioneert om te plassen betekent dat het loodgietergedeelte werkt. Er zou echter best iets mis kunnen zijn met de electronica, de zenuwen. Electronica is een stuk ingewikkelder en heeft meer tijd nodig voordat dat weer helemaal goed functioneert, als het al weer helemaal goed gaat functioneren.

De penis kunstmatig binnen houden door middel van een band zal misschien fijn zijn omdat je zo het doelloos hangende gewicht wat vermindert, doordat de band en de koker de penis nu wat hoger/op zijn plaats houden maar de redenatie dat je zo bevriezing wilt voorkomen, is larie, tenzij je ergens woont waar het overdag ook hoogstens -10 wordt.

Zo lang de penis gewoon goed doorbloed is en niet wordt afgebonden, is de kans op afsterven volgens mij vrij klein. Afsterven gebeurt wanneer er geen bloedtoevoer meer is en daar is zo te lezen geen sprake van.

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

Beebiepaard
Berichten: 40
Geregistreerd: 15-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-16 15:51

Ik wil alvast heel erg bedanken voor alle reacties!

Iedereen om me heen is erg nuchter. Er zit vooruitgang in. Het blijft schoon. En hij heeft er geen last van.

Echter ben ik erg benieuwd naar ervaringen van anderen. Zodoende dit topic.

Dit dus niet uit wanhoop zoals genoemd werd.
Maar om info en ervaringen te krijgen. Want wat als tijd geven niet afdoende helpt


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Astrid_Brann, Change3x, Folani, XladyX en 84 bezoekers