[FOTO]Zijn mijn kiekjes fotowaardig?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IndyPascalle

Berichten: 510
Geregistreerd: 22-05-09

[FOTO]Zijn mijn kiekjes fotowaardig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-16 22:24

Al jaren lang heb ik een instapmodel spiegelreflex camera. Heel af en toe werd deze nog uit de tas gehaald, maar ik merkte dat ik stiekem toch wel heel veel foto's maakte met mijn telefoon. Dus begin van het jaar mezelf voor genomen vaker de spiegelreflex camera erbij te pakken. Het afgelopen jaar heb ik daarom een heleboel leuke kiekjes van mijn gezinnetje/huisdieren op facebook geplaatst. En steeds vaker zeggen mensen dat ik wat zou moeten gaan doen met fotografie. Nou ben ik zelf nogal perfectionistisch op mijn foto's en heb bij bijna alle foto's wel op- of aanmerkingen. Maar blijkbaar vinden andere mensen het wel goede foto's. Omdat ik ook vrij onzeker aangelegd ben en dan toch ga twijfelen. En dan toch bang ben dat het bij een geplande fotoshoot dan mislukt ofzo.
Dus ben ik eigenlijk benieuwd naar de mening van bokt. Zijn mijn kiekjes goed genoeg om inderdaad iets mee te gaan doen of kan ik het beter gewoon houden bij recreatief plaatjes schieten van mijn eigen gezinnetje en huisdieren?

Deze foto's zijn allemaal zo uit de camera komen rollen, zonder bewerking. Want daar heb ik ook nog niet echt kaas van gegeten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Warboel op 14-12-16 15:16, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: [TAG] toegevoegd

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: Zijn mijn kiekjes fotowaardig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 00:35

Ik zou voorlopig nog lekker wat door oefenen. Dat betekend niet dat je er nooit wat mee kan gaan doen natuurlijk! Het zijn nog wat huis tuin keuken foto's nu. Maar je kan zeker gewoon verder gaan met fotograferen, wanneer mensen je vragen het ook gewoon doen, maar aangeven dat het voor jou nog een oefening is!

Zeker je laatste beeld is erg tof, veel kijken naar andere fotografen gaat je zeker veel inspiratie geven!

Anoniem

Re: Zijn mijn kiekjes fotowaardig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 14:21

Mensen zeggen al snel "ooooh" en "aaaah" als ze een foto zien.
Zeker als er dieren of kinderen op staan.

En het is natuurlijk super fijn om zo'n compliment te krijgen over je foto's.
Daar is ook niets mis mee. Maar je moet voor jezelf wel weten waar die lovende opmerkingen vandaan komen.

Als je online foto's plaatst op een gemiddeld forum (bijv. Zoom of een site als facebook) dan zijn mensen toch snel geneigd om een vriendelijke, positieve comment toe te voegen.
Dat is snel en makkelijk.

Die mensen kijken ook niet met een fotografen-oog naar foto's, maar ze kijken er meestal naar als mensen zonder verwachtingen of technisch inzicht.
En gaat het om foto's van hun eigen hond of kind, dan zijn ze vaak volledig blind van verliefdheid en zal je waarschijnlijk ook positieve feedback krijgen.


Op dat soort comments kun je als fotograaf dus niet echt af gaan als je wilt weten hoe goed je werk "echt" is. Ik heb zelf met mijn 12,5 jaar ervaring als professioneel fotograaf ook nog wel eens reportages waarvan ik zelf denk "oeh... dat had ik liever net anders willen hebben" ... Maar mijn klanten zijn er altijd extreem happy mee. <3 En daar draait 't met een opdracht natuurlijk om.
Want als fotograaf ben je bijna altijd kritischer over je eigen werk, dan je klant.



Het huidige niveau van je foto's is inderdaad dat van iemand die af en toe lekker met de camera op pad gaat. Een startende hobbyist. Dat is perfect voor het familie album.
Maar op dit niveau zou ik nog niet beginnen met het aanbieden van je diensten aan anderen.

Zorg vooral eerst dat dat gevoel van onzekerheid eruit is. Zodat je je camera door en door leert kennen en precies in iedere situatie weet welke instellingen je moet gebruiken. In welk deel van je locatie je model er het beste uit komt. En dat je ook kritisch genoeg bent om foto's met belichtingsfouten of onscherpte er tussenuit te houden in je selectie.


Op dit moment is de markt voor fotografie bomvol met fotografen op allerlei niveaus.
Als je daar nog tussen wilt komen, moet je echt iets kunnen brengen. Op dat niveau zit je nu nog niet.

Maar je kunt heel veel blijven oefenen, kritisch zijn op je foto's... Je kunt een kritisch foto platform opzoeken waar je streng en rechtvaardige kritiek krijgt op je werk, zodat je sneller kunt groeien.
En wie weet waar je over bijvoorbeeld 1 of 2 jaar intensief fotografen staat... +:)+