Doet een kat/hond daadwerkelijk wat met de kerstboom?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Inney

Berichten: 6168
Geregistreerd: 07-10-09

Doet een kat/hond daadwerkelijk wat met de kerstboom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-16 14:44

Ik lees overal dat een kerstboom giftig is voor katten en honden. Echter.. thuis hadden wij altijd een echte kerstboom en honden en katten, maar nooit is er iets mee gebeurd. De dieren keken er niet naar om, deden geen pogingen om het te eten.
Nu heb ik zelf 2 katten en is dit het eerste jaar dat ik zowel katten als (echte) kerstboom heb. Ik heb ze er nog niks mee zien doen. Ook niet spelen met de naalden of iets in die richting. Moet ik ze uit voorzorg toch niet alleen laten? Of geen zorgen maken?
Het lijkt me toch dat ze ook wel een natuurlijk instinct hiervoor hebben? In het wild gaan ze er ook niet dood aan.

Wat is jullie mening hierover? En ervaring hiermee?
Laatst bijgewerkt door Inney op 13-12-16 14:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Doet een kat/hond echt wat met de kerstboom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 14:46

Hier ook nooit problemen gehad. En de katten lopen immers ook buiten, daar kunnen ze ook tegen :)

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Doet een kat/hond echt wat met de kerstboom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 14:47

Onze katten bekijken de kerstboom ook niet echt, ze komen ook buiten en daar kunnen ze dat idd ook tegenkomen

Autumnn

Berichten: 8036
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 14:49

Onze kat doet er ook niks mee. Heb onze kat uit voorzorg wel uit de woonkamer als wij er niet zijn. Wij wonen niet in een bosrijk gebied dus onze kat zal naaldenbomen niet snel tegenkomen.

Mijn vroegere konijn is echter overleden aan het eten van iets giftigs, dus ik ben er extra alert op.

Princesj

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: Doet een kat/hond daadwerkelijk wat met de kerstboom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 14:50

Poging tot eten niet, maar dagelijks de kerstboom opnieuw optuigen wel.. Hier dus geen boom meer.

Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Doet een kat/hond daadwerkelijk wat met de kerstboom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 14:52

Mijn kat kijkt er niet aan om. Hij vindt alleen het uit de knoop halen van de lampjes boeiend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 14:52

mmm een van mijn katten drinkt uit het water wat ik in de bak van de kerstboom giet. (een kerstboom zonder kluit maar op stam)
Dat is dus niet zo'n heel goed idee...

Inney

Berichten: 6168
Geregistreerd: 07-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-16 14:53

Die van ons komen (helaas) ook niet buiten, woon in een flat in een drukke buurt. Ze zouden het zelf ook niet snel tegen komen dus. De oudere, uit het asiel, kent het van vroeger wel. De kitten helemaal niet.
Ik zit nu erg in dubio of ik ze gewoon alleen met de boom laat of niet.. (Met risico op opnieuw op moeten tuigen inderdaad :') Heb de boom uit voorzorg al vast gezet met een touwtje aan de muur)

Inney

Berichten: 6168
Geregistreerd: 07-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-16 14:54

vonneke schreef:
mmm een van mijn katten drinkt uit het water wat ik in de bak van de kerstboom giet. (een kerstboom zonder kluit maar op stam)
Dat is dus niet zo'n heel goed idee...


Oeps, ik geef mijn kerstboom geen water.. Hij staat ook op hout getimmerd. Moet dit wel? :+

Lauratje_88

Berichten: 1738
Geregistreerd: 24-09-09
Woonplaats: Antwerpen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 14:56

Wij hebben een valse boom. Poging tot opeten nee. Poging tot afbreken ja.
Vroeger hadden wij een echte boom en vele katten (zo'n 6) en een hond, geen enkel beest is er aangekomen. Ook niet aan andere huisplanten (nou ja met de bladeren spelen maar nooit opgegeten). Ik denk dat katten sowieso niets giftig zullen eten als het niet gemaskeerd is met een andere geur natuurlijk.

Lauratje_88

Berichten: 1738
Geregistreerd: 24-09-09
Woonplaats: Antwerpen, Belgïe

Re: Doet een kat/hond daadwerkelijk wat met de kerstboom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 14:57

Bied ze anders zo'n bakje met gras aan? Als ze nood hebben aan groen kunnen ze daar aan knabbelen.

Roodvos

Berichten: 6657
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 15:03

Verder dan tegen de kerstboom plassen (hond van mijn ouders), met ballen en andere versieringen spelen (mijn katten) en zelfs met boom en al tegen de vlakte (mijn vorige kat) is het bij ons in de familie nooit gekomen.

Eén van mijn huidige katten heeft wel een snoeren fetisjisme, dus ik heb wel alle electricteitskabels, stekkers en stekkerdozen ondergebracht in dozen en kabelgoten. Want als ze daarop gaan bijten, dat is wel heel erg link.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 15:04

Ik heb een(in de tuin) boomklimmende Noorse Boskat maar de kerstboom taalt ie niet naar.

Area51
Berichten: 793
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Doet een kat/hond daadwerkelijk wat met de kerstboom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 15:06

1 kat die ook buiten vrolijk bomen klimt, kijkt er niet naar. De 2 kittens vinden het allemaal wel interessant maar doen er ook niks mee.

Szan

Berichten: 6647
Geregistreerd: 29-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 15:06

Wij hebben één keer een nepboom gehad - mijn kater probeerde die boom wel op te eten.

Sindsdien hebben we ieder jaar een echte boom en daar kijkt hij niet naar om. Hij gaat er wel altijd heel zoet onder slapen, tussen de cadeautjes :D

JasmijnJoy

Berichten: 3131
Geregistreerd: 02-05-12
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 15:06

Bij ons eten ze het ook niet! Ze vonden het vooral leuk vanwege de versieringen etc.

lisem94

Berichten: 676
Geregistreerd: 01-03-10
Woonplaats: Ergens in zuid-west Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 15:35

Inney schreef:
vonneke schreef:
mmm een van mijn katten drinkt uit het water wat ik in de bak van de kerstboom giet. (een kerstboom zonder kluit maar op stam)
Dat is dus niet zo'n heel goed idee...


Oeps, ik geef mijn kerstboom geen water.. Hij staat ook op hout getimmerd. Moet dit wel? :+


Yes, idealiter geef je de boom water dan blijven ze aanzienlijk langer mooi en houden ze de naalden beter vast. Bij bomen op stam wordt er ook geadviseerd om een mini stukje extra van de stam af te zagen, dat ingedroogde deel. Dan is het stam uiteinde weer vers en kunnen ze nog beter drinken.

Hier honden en die kijken er helemaal niet naar om. Als wij weggaan blijven ze er ook gewoon bij.

wouterpaard

Berichten: 3143
Geregistreerd: 18-02-04
Woonplaats: sappemeer

Re: Doet een kat/hond daadwerkelijk wat met de kerstboom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 15:48

Vorig jaar was onze kat kitten haalde alleen de onderste ballen eruit. Gisteren de boom van dit jaar opgehaald heeft ze wel 2 naalden opgegeten! Doodeng! Maar ze lijkt er niks aan over te houden. Maar hier dus geen ervaring met wel eten?

Pluizebolpum

Berichten: 5006
Geregistreerd: 01-09-07
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 15:54

Geboren en getogen met katten én kerstbomen (inclusief echte kaarsjes, maar logisch dat er dan volwassenen bij waren, én een emmer water). Ooit eens elf katten, waaronder vier kittens in de 'search and destroy' leeftijd, voor een dag en een nacht alleen gelaten. En de enige keer dat er in al die jaren een kerstboom omging was, jawel _O- , toen ik heel vrolijk over een snoertje struikelde en de hele boom meenam.
Zelf overigens ook weleens een boom opgezet toen ik een onderzoeker kat en een 101 ongelukken kat had. Het enige wat zij deden was erg decoratief onder het boompje liggen.
Het kan dus best vaak prima. Katten en kerstbomen alleen. Kerstbomen en ik alleen...iets minder :') .

JoT

Berichten: 4009
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 15:54

De ene kat wel, de andere kat niet. Onze oude kat boeit het echt totaal niet, nooit problemen mee gehad. Zijn oude vriendinnetje lag er graag onder en nam graag een slokje uit het waterreservoir van de standaard, meer niet. Maar met onze nieuwe kitten durven we het dit jaar nog niet aan. Die moet eerst even wat basismanieren leren en we moeten die spruiten uit zijn oortjes zien te krijgen...

c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 15:58

Hier wel... elk jaar volgt na het opzetten een uitgebreide disciplinaire trainingsperiode... elk jaar opnieuw :')

Ligt misschien ook aan mijn katten ras (sphynx) en het karakter van de twee. Maar elk jaar springen ze er in of gaan er met de slingers en ballen van door. Na een dag of twee valt het kwartje weer en blijven ze weer iets meer van de boom af... maar altijd als ik thuis kom liggen er ballen in de kamer... gelukkig heb ik plastic ballen :+

Maar ervan eten en drinken, dat niet :n
Laatst bijgewerkt door c_alsemgeest op 13-12-16 15:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Autumnn

Berichten: 8036
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 15:58

Pluizebolpum schreef:
Geboren en getogen met katten én kerstbomen (inclusief echte kaarsjes, maar logisch dat er dan volwassenen bij waren, én een emmer water). Ooit eens elf katten, waaronder vier kittens in de 'search and destroy' leeftijd, voor een dag en een nacht alleen gelaten. En de enige keer dat er in al die jaren een kerstboom omging was, jawel _O- , toen ik heel vrolijk over een snoertje struikelde en de hele boom meenam.
Zelf overigens ook weleens een boom opgezet toen ik een onderzoeker kat en een 101 ongelukken kat had. Het enige wat zij deden was erg decoratief onder het boompje liggen.
Het kan dus best vaak prima. Katten en kerstbomen alleen. Kerstbomen en ik alleen...iets minder :') .


Ik zie hier echt een beeld bij _O- Hilarisch!
Dus voortaan mag jij niet meer in je eentje bij de kerstboom? :+

tesseke

Berichten: 2325
Geregistreerd: 24-02-10
Woonplaats: Turnhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 15:58

vonneke schreef:
mmm een van mijn katten drinkt uit het water wat ik in de bak van de kerstboom giet. (een kerstboom zonder kluit maar op stam)
Dat is dus niet zo'n heel goed idee...


Hier zouden ze wel ziek van kunnen worden.

Wij hadden 2 jaar geleden 1 hond, 1 kat en 1 kitten in huis en een neppe boom. Onderste takken van de boom hebben het niet overleefd en hangen nu naar beneden. Daarom sinds vorig jaar overgegaan op een echte kerstboom. Ondertussen is de beestenboel hier weer wat uitgebreid met een puber/pup. Naalden eten doet geen enkel dier hier. De verenboa's eruit trekken en die vernielen, ja, dat is een feestje voor de pup.
De katten komen nu ook niet meer in de boom (want dat prikt :+ ), dus deze blijft wel heel.
Wij kopen altijd een boom met kluit en zetten deze in een grote pot zand. Ze kunnen hier niet aan het water van de kerstboom aan.

Tink89
Berichten: 2932
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 15:59


secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 16:02

Water drinken en takken knagen hier als ze de kans kreeg. Dat was bij mijn ouders, thuis een nepperd. Verder werd ik gewoon nerveus er van, bang dat ze toch iets binnen zouden krijgen op de een of andere manier.

Bij onze nepboom zijn alleen de vlindertjes op de onderste takken echt heel interessant. Al 2x een vleugeltje op de grond gevonden. Ze probeert ze er uit te trekken maar ze zitten vastgeklemd dus eindigt met een vleugeltje in haar bek :')