Voeding voor moeilijk op gewicht blijvende tinker hengst.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten
 
 
Shayla

Berichten: 3896
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Vuren

Voeding voor moeilijk op gewicht blijvende tinker hengst.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-16 22:48

Ik ben op zoek naar goede voeding voor mijn moeilijk op gewicht blijvende tinker hengst.

Momenteel staat hij op seniorenslobber met bietenpulp icm met basisbrok zo goed als onbeperkt hooi.

Ik zoek dus een dikmaker met voldoende energie, weinig suiker en zetmeel (ivm mokuitbraak bij teveel suikers) maar genoeg eiwitten voor de spieropbouw.

Ik zie door de bomen het bos even niet meer. Wie heeft er tips ?

[RIJ-ITP] GGK Tinkerhengst Bowen op z'n eerste wedstrijd
*\o/* Bowen is goedgekeurd voor de dekdienst bij het NSvT en ICS en staat dus ter dekking :D
*\o/* Shayla Nederlands Kampioen Vanner merries 2013 *\o/*

Bedankt voor alles mooie vent we gaan je erg missen.


karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 22:50

Bij Connor heb ik dit probleem jaren gehad. Enige dat hem hielp waren bergen en bergen goed hooi. Later aangevuld met 100% lucerne brok voor de eiwit, rijstzemelbrokken voor het vet en goede hoeveelheid vitamines. Eventueel zou je equifyt zupa kunnen gaan voeren. Een suiker arme eiwitrijke slobber waar zelfs Connor goed tegen kon met zijn overgevoeligheid ook voor suikers.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 22:52

Kun je niet meer slobber en mn meer pulp geven? Pulp is denk ik het meest koolhydraatarme maar toch aanzettende voer. Alternatieven zoals maismeel/vlokken zitten knap hoog in de koolhydraten.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110635
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Voeding voor moeilijk op gewicht blijvende tinker hengst.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 22:54

Is hij al eens onderzocht waarom hij zo moeilijk op gewicht te houden is?
Tanden nagekeken? Bloed getrokken?

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

ellepel

Berichten: 47325
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 22:57

hoeveel kilo is zo goed als onbeperkt?
en wat is de kwaliteit van het hooi
heoveel slobber geef je en hoeveel brok,welk merk
en inderdaad, hoe is de gezondheid.

Shayla

Berichten: 3896
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Vuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-16 23:05

Hij krijg momenteel ruim 2 scheppen van de slobber, en een halve basisbrok omdat in de slobber ook al brokjes zitten,dus nog meer lijkt me teveel van het goede. Het spul moet ruim 4 uur weken, en het gaat me helaas niet lukken om 3x per dag naar stal te gaan met 2 kinderen. Over een paar maanden gelukkig wel, maar nu nog even niet. Merk van de slobber weet ik even niet uit m'n hoofd.

Vandaar dat ik het liefst voer zoek wat ik droog bij kan voeren. Dan kan hij het ene voer sochtends krijgen als ik de oudste naar school gebracht heb en het andere savonds.

De kilo's hooi weet ik niet precies, ik weeg niet elk plakje, maar hij krijgt 6 tot 8 plakken verdeeld over 3 voerbeurten en staat alleen snachts wel eens zonder hooi. Zodra het kan staat hij in het land, het liefste 24/7 buiten alleen nu met het natte weer gaat hij een paar uur naar buiten of in de paddock waar hij ook weer hooi gevoerd krijgt. Het hooi is vrij grofstengelig omdat het goede hooi hier (voedingsstoffen gelijk aan kuilgras) naar de kalveren gaat. Verder is het van normale kwaliteit. De andere 4 paarden doen het er ook gewoon goed op.

Hij is nooit heel dik geweest en gebruikt ontzettend veel van z'n energie en vetjes die hij heeft in het dekseizoen. Tanden zijn vorige maand nog gedaan. Verder is hij kern gezond Dus bloed trekken vind ik nog niet echt nodig.
Ben zelfs aan het overwegen om hem te castreren in de hoop dat hij dan wel op gewicht blijft.
Laatst bijgewerkt door Shayla op 11-12-16 23:12, in het totaal 1 keer bewerkt

[RIJ-ITP] GGK Tinkerhengst Bowen op z'n eerste wedstrijd
*\o/* Bowen is goedgekeurd voor de dekdienst bij het NSvT en ICS en staat dus ter dekking :D
*\o/* Shayla Nederlands Kampioen Vanner merries 2013 *\o/*

Bedankt voor alles mooie vent we gaan je erg missen.

ellepel

Berichten: 47325
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 23:11

En nog voor de duidelijkheid zou het toch handiger zijn als je wel het merk van de slobber weet,want dan is de voedingswaarde namelijk duidelijk.


Lucerne is denk ik wel erg geschikt voor hem, en kijk eens naar een kompleet vitaminesupplement er bij?

tamary

Berichten: 29163
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 23:18

Naast zat hooi is pure pulp ook een optie, zit meer energie in dan het compleetvoer dat seniorenslobber meestal is, omdat dat ook hooi vervangt (voor oudjes die dat niet meer weg krijgen).
Paar thermosflessen heet water om de boel te laten weken + afdekken emmer tijdens het weken laat dat een stuk sneller gaan dan die 4 uur. En als hij alleen op stal staat 's nachts, dan kan je meer geven dan 1 portie slobber, hij heeft dan nl tijd zat om het op te eten.
havens heeft brix, dat zijn blokken van 1kg (kunnen in 2en) lucerne + beetje munt voor de smaak. Geeft je een mooie bron van eiwit zonder je suiker/zetmeel probleem, dosering is makkelijk omdat het blokken zijn en ze zijn er even zoet mee, niet vreselijk lang in vergelijking met hooi, maar langer dan over een schep(je) brok.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

canisia

Berichten: 788
Geregistreerd: 13-10-12
Woonplaats: Brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 23:38

Hier voer ik voor een lastig op gewicht blijvende arabische ruin, die nogal snel last heeft van zijn hormonen en afleiding waardoor hij snel afvalt, Mijten Bietenpulp met tarwezemelen en onbeperkt ruwvoer als basis. Daarbij Hipro Flexibel Move, is een vrij sobere brok op plantaardige olien.
In het wedstrijd seizoen is dit niet voldoende, afgelopen zomer voor het eerst Merrie brok van Subli bij gaan voeren. Tegen mijn principes qua melasse.. maar niet mega hoog in suikers en zetmeel en wel hoog in eiwitten. Binnen 2 weken was hij goed op gewicht.

Inmiddels merrie brok weer af kunnen bouwen en voer nu naast de pulp en Hipro, Pavo Topsport musli. Puur voor de eiwitten, dit omdat hij toch aardig in training staat. Bevalt echt top!

Wellicht is dit ook een optie voor jou tinker? In de quarters en arabieren is het vrij normaal hengsten op merrie brok te zetten, dit vanwege het hoge eiwit gehalte en ze worden er niet heet van.
Hij moet wel echt beweging krijgen als je het eiwitgehalte omhoog gaat schroeven, anders heeft het nul nut.

[PP] [VOLG] The Beach Ranch, paarden vakantie stalling opzetten / canisia @ [RIJ-ITP] AV Raff zijn 2e wedstrijd seizoen en nu wel officieel gup áf
WRAN: L5 +24 - L4 +95 - L3 +58
DAWRA: Walk en jog +20 - Beginners +69 - Amateur +3
Dressuur: B+11 - L1


deess

Berichten: 892
Geregistreerd: 26-09-07

Re: Voeding voor moeilijk op gewicht blijvende tinker hengst.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 23:41

Merriebrok en seniores priores elk 4 x per dag eerst een halve en na rustig opbouwen 4x een hele schep per dag deed bij ons wonderen voor serieus vermagerde paarden :)

Caily

Berichten: 12516
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 02:46

Ik voer aan Kyra, net zo'n type als het over op gewicht blijven gaat, seniores priores. Dat week ik 24 uur met koud water in afgesloten emmer. Naast onbeperkt grof hooi en vitaminebrok, lijkt 1 droge schep (aangevuld met 3 scheppen water) genoeg voor haar om net dat beetje extra te geven. Heb verder geen lichamelijke klachten kunnen ontdekken, en oom geen extra energie (gelukkig :+ )

Voorheen kreeg ze ook een schep pavo 18+ muesli erdoor, dat ging ook erg goed. Maar omdathet best prijzig is en ze ook al de vitaminebrok kreeg, ben ik nu aan het testen wat voor invloed het heeft als ze alleen de SP krijgt.

Wendy_Komen

Berichten: 6295
Geregistreerd: 10-05-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Voeding voor moeilijk op gewicht blijvende tinker hengst.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 07:08

Seniores priores, met heet water aanmaken en het is binnen een half uur te voeren. En daar kun je de hoeveelheid flink van opbouwen. (Bambi kreeg op een gegeven moment 3x daags een kilo, en dat was een klein pontje.)

Marije_jiplover

Berichten: 25300
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Voeding voor moeilijk op gewicht blijvende tinker hengst.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 07:25


[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

TurboTinker

Berichten: 14900
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Meppel

Re: Voeding voor moeilijk op gewicht blijvende tinker hengst.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 08:58

Ik weet niet wat er allemaal in runder (gesneden)mais zit. Maar ik kreeg ooit de tip voor jaron, om hem een poosje runder mais bij te voeren. Een halve kg per dag en meneer creeërde ineens vet op zijn ribben.

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Re: Voeding voor moeilijk op gewicht blijvende tinker hengst.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 09:19

Nutrimash van vitalbix is een super slobber variant en nog een voorkomende voordeel is, dat het maar vijf minuten hoeft te weken. Zelf maak ik er voot de zekerheid tien minuten van en mijn kieskeurige eter valt het letterlijk aan zo lekker dat hij het vind.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 10:30

Paardenmeel van de Dungense molen.
Het is een stukje rijden want alleen in Den Dungen verkrijgbaar, maar zeer de moeite waard. Niet duur en zeer hoogwaardig voer. Het is een grof soort meel bestaande uit allerlei granen. Het wordt zelf gemaakt in de molen waaronder het verkrijgbaar is, kan niet missen..
Het werkt tegelijkertijd heel goed om zand te verwijderen.

Bejaarde bokkers weten meer

paddraigh
Berichten: 3692
Geregistreerd: 10-08-07

Re: Voeding voor moeilijk op gewicht blijvende tinker hengst.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 11:41

sp priores had ik ook goede resultaten van , wel mengde ik er de omega mix door van subli. maar zonder kan vast ook prima

Angela

Berichten: 25691
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 08:47

Marije_jiplover schreef:
[VS] [CENTRAAL] paarden die te dun zijn
Hier staan wellicht ook nog meer tips in.


Omdat er voor dit onderwerp inderdaad een centraal topic is plaats ik hier een slotje. Je kunt je vraag opnieuw in het centrale topic stellen, maar waarschijnlijk vind je daar al voldoende tips.

De Tapasworkshop.nl Voor een tapasworkshop bij jou thuis, door heel Nederland
Importexpert compleet verzorgde auto import
http://www.akasha-rijkunst.nl/akashas-college - Opleidingen voor volwassenen! o.a. Zitcoach, stalmedewerker


Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 bezoekers