Extra bewoner koophuis

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Extra bewoner koophuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 17:22

Mijn vriendin wil graag naar Almelo komen zsm, maar ze heeft hier nog geen woning. Nu heb ik haar aangeboden om tijdelijk bij ons in te komen wonen, maar wat voor haken en ogen zitten daar aan?
Stel dat ze bij ons inschrijft, wat zitten daar voor voor-en nadelen aan? De hypotheek staat op naam van mijn vriend, ik woon er ook bij in.
Belasting, gemeente? Etc.

MamaMiesje
Fotograaf

Berichten: 18043
Geregistreerd: 21-04-04

Re: Extra bewoner koophuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 17:23

Dat maakt voor je hypotheek geen donder uit. Het maakt hoogstens uit voor je gas- water- en electr. rekening en als jullie eventuele bijlages/tegemoetkomingen krijgen.

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 17:26

Ik zou even bij de gemeente informeren voor hoe veel bewoners je nu wordt aangeslagen voor afvalstoffenheffing en dergelijke. Kan zijn dat je nu voor 2 personen wordt aangeslagen en dat je met je vriendin er bij een aanslag voor 3 bewoners krijgt. Dat is hier in de stad zo, maar kan per gemeente verschillen.

Bora2013
Berichten: 206
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Extra bewoner koophuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 17:34

Ik meen dat je over de huur die je ontvangt belasting moet betalen (als je 't opgeeft) en ik geloof (weet het niet zeker) dat de bank er mogelijk problemen over kan maken omdat zo'n huurder huurbescherming heeft, mogelijk staat er iets in het hypotheek-contract? Zoiets als dat je bank je toestemming moet geven?

Lynn_Nikita

Berichten: 25456
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Extra bewoner koophuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 19:22

Er zit een verschil tussen gewoon inwonen en huren. Huren mag niet zomaar inwonen wel.

Anoniem

Re: Extra bewoner koophuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 20:34

Wat is het verschil?

MamaMiesje
Fotograaf

Berichten: 18043
Geregistreerd: 21-04-04

Re: Extra bewoner koophuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 20:36

Omdat jouw huis een "gewoon" woonhuis is en geen (ver)huurhuis, dat heeft te maken met de bestemming van het pand. En dan komen er andere dingen om de hoek kijken zoals verzekeringen, veiligheidseisen en extra inkomen door huur.

Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 20:39

Joolien schreef:
Wat is het verschil?


Bij inwonen hef je geen huur. Of huren mag hangt af van je hypotheekverstrekker, verder moet je de ontvangen huur opgeven aan de belasting.
Buiten dat heb je natuurlijk hogere GWL kosten en eventueel gemeentelijke heffingen omdat je met 3 personen ingeschreven staat.

Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: Extra bewoner koophuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 20:40

Maar als zij bij jullie inwoont en "kostgeld" betaald zal daar geen haan naar kraaien hoor

Hypericum
Berichten: 359
Geregistreerd: 23-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 20:42

Kan ze niet gewoon ingeschreven blijven staan in haar oude gemeente en op jullie adres een postadres aanvragen?
Scheelt een hoop gedoe volgens mij. En omdat het toch maar tijdelijk is, zou een postadres voldoende moeten zijn volgens mij.

chanicha

Berichten: 12150
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 20:48


Anoniem

Re: Extra bewoner koophuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 21:06

Ja dat laatste had ik al gezien idd. Dat zou dus belastingtechnisch geen problemen geven lijkt het.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Extra bewoner koophuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 21:39

Hou er dan wel rekening mee dat een huurder al snel huurbescherming heeft. Dat kan je in elk geval voor de eerste periode omzeilen door te kiezen voor een hospitahuurcontract. Moet je nog steeds even met je hypotheekverstrekker overleggen...

paardje1983
Berichten: 1395
Geregistreerd: 04-01-12

Re: Extra bewoner koophuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 21:51

Waar je ook aan moet denken, als ze bij jullie woont en jullie krijgen ruzie of andere problemen dat je haar niet zomaar eruit kan gooien

chanicha

Berichten: 12150
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 22:01

Misschien is een tijdelijk contract iets? Dat kan je toch voor bv drie maanden doen en dan eventueel verlengen ofzo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 22:08

Prrrr schreef:
Hou er dan wel rekening mee dat een huurder al snel huurbescherming heeft. Dat kan je in elk geval voor de eerste periode omzeilen door te kiezen voor een hospitahuurcontract. Moet je nog steeds even met je hypotheekverstrekker overleggen...


Ja daar las ik ook iets over.

Ruzie ben ik niet zo bang voor, maar uiteraard gaan we wel afspraken op papier zetten.

Rebel_Jits

Berichten: 5631
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 00:12

Ik geloof dat de vuilheffing in Almelo voor 1 of 2+ personen is. Daar zou 2 of 3 personen geen verschil in mogen maken.

Het zal vooral een gepuzzel zijn qua g/w/l. Ga je dat allemaal berekenen over de periode dat ze bij jullie woont of vraag je een forfaitair bedrag?

420BlazeIt

Berichten: 2106
Geregistreerd: 10-12-12

Re: Extra bewoner koophuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 00:14

Als zij schulden heeft kunnen de deurwaardes naar jouw huis komen en daar spullen wegpakken, spreek uit ervaring.

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 12:09

420BlazeIt schreef:
Als zij schulden heeft kunnen de deurwaardes naar jouw huis komen en daar spullen wegpakken, spreek uit ervaring.

Dat gaat niet zomaar, hoor. :) Als TS kan aantonen dat het hun spullen zijn gebeurt er niks mee. Het is niet zo dat zodra iemand bij je inwoont al jouw bezittingen ineens gezamelijk bezit zijn en in beslag genomen kunnen worden. Overigens kent die procedure ook nog een heel voortraject, ze staan niet zonder aankondiging op de stoep om je inboedel mee te nemen.

Anoniem

Re: Extra bewoner koophuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 12:11

Ja die waarschuwing heb ik vaker voorbij zien komen, maar ik weet dat ze geen schulden heeft :)

Zoolgangster

Berichten: 9578
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 12:21

Dani schreef:
420BlazeIt schreef:
Als zij schulden heeft kunnen de deurwaardes naar jouw huis komen en daar spullen wegpakken, spreek uit ervaring.

Dat gaat niet zomaar, hoor. :) Als TS kan aantonen dat het hun spullen zijn gebeurt er niks mee. Het is niet zo dat zodra iemand bij je inwoont al jouw bezittingen ineens gezamelijk bezit zijn en in beslag genomen kunnen worden. Overigens kent die procedure ook nog een heel voortraject, ze staan niet zonder aankondiging op de stoep om je inboedel mee te nemen.


En hoe denk je dat aan te tonen? Zit er een aankoopbon op naam aan elk voorwerp in huis? Oftewel: in de praktijk valt dat vies tegen: het kan zelfs zijn dat op al jouw spullen beslag wordt gelegd, en achteraf moet je dan maar (rechtzaak, bonnen op naam) aantonen dat die spullen van jou zijn... Zo ken ik een schoonmaakbedrijf dat flink de klos werd, toen meerdere klanten failliet gingen... het schoonmaakbedrijf kon geen schoonmaakspullen meer meenemen uit die panden en dat gaat al snel om duizenden euro's...
Vergelijk: https://www.startpagina.nl/v/maatschappij/wetgeving/vraag/382891/deurwaarder-beslag-leggen-anders-spullen

Nu valt het in geval van TS wel mee (al kunnen mensen aardig de boel belazeren, hopelijk is die persoon eerlijk naar TS toe.) je moet inderdaad wel weten wie je in huis haalt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 14:19

Rebel_Jits schreef:
Ik geloof dat de vuilheffing in Almelo voor 1 of 2+ personen is. Daar zou 2 of 3 personen geen verschil in mogen maken.

Het zal vooral een gepuzzel zijn qua g/w/l. Ga je dat allemaal berekenen over de periode dat ze bij jullie woont of vraag je een forfaitair bedrag?


Dat gaan we allemaal nog bespreken/uitzoeken.

chanicha

Berichten: 12150
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 14:49

Ze huurt een kamer inclusief bed, tafel, kast e.d. Verder mag ze gebruik maken van de douche en keuken, ik denk dat zoiets het wel dekt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 14:51

chanicha schreef:
Ze huurt een kamer inclusief bed, tafel, kast e.d. Verder mag ze gebruik maken van de douche en keuken, ik denk dat zoiets het wel dekt.


Ja klopt, en als het aan mij ligt eet ze gewoon met ons mee en doe ik boodschappen voor iedereen zeg maar. Ook daar zal ze een bijdrage aan leveren :)

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 14:56

Ik zou er zelf niet al te moeilijk over doen. Prima om wat regeltjes op papier te zetten, maar niks "verhuren", gewoon inwonen en je hoeft niks om te zetten of op te geven. Gewoon een maandelijks bedrag afspreken en wanneer dit uiterlijk betaald moet zijn. Als het om een relatief korte periode gaat. Mocht het om langere tijd gaan (maand of 2, 3 zou ik zo prima vinden, verwacht half jaar of langer vindt ik niet "kort") dan is de kans op ergernissen etc groter en dan zou ik serieus een contract opstellen.