Paard is extreem gevoelig op achterbeen (met stampen)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
IlBuono
Berichten: 383
Geregistreerd: 15-01-13

Paard is extreem gevoelig op achterbeen (met stampen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-16 17:08

Hoi iedereen,
Ik heb sinds 4 maanden een nieuw paard, Ebony is 12 en superbraaf onder het zadel.
Helaas is het in de poetsplaats soms een ander verhaal... Meestal is ze doodbraaf hoor : ze staat braaf stil, schraapt enkel bij het aansingelen maar niet uit verveling oid., probeert zich niet los te trekken...

Ze is wel ontzettend gevoelig aan haar achterbenen (achterhand in het algemeen maar het "probleem" is vooral onder het spronggewricht). Zo is ze heel moeilijk bij de hoefsmid, dit gaat ondertussen beter omdat hij haar voet nu zo laag mogelijk houd maar dit gaf de eerste keren wel wat problemen. Ze stampt dan ook heel snel. :( Tijdens het rijden doe ik haar strijklappen aan en dit laat ze ondertussen wel heel goed toe maar bandages, hogere beschermers of transportbeschermers zijn dus uit den boze... Zelfs het lintje van haar deken achteraan mag niet tegen haar been komen of ze stampt.

Wanneer ze geïrriteerd raakt (vaak bij deken aandoen) stampt ze ook soms uit het niets tegen de muur achter haar & ook in de stal doet ze dit vaak als reactie op haar buren.

Mijn vraag is dan ook hoe ik dit kan oplossen. Nu spreek ik haar streng toe en geef haar een tik als ze dreigt. Ik kan soms wel zien wanneer ze gaat stampen (ze gaat met haar staart slaan en haar been optillen) maar soms is het ook uit het niets. In de poetsplaats stampt ze niet gericht naar je toe.

We hebben nu enkele weken geoefend met een longeerzweep en deze van boven tot onder over haar hele achterbeen te wrijven, eerst reageerde ze hier ook fel op maar nu niet meer. Hier merk ik helaas geen effect van in de poetsplaats.
Heeft iemand tips of weet iemand waar het aan kan liggen?

-Ze is volledig gekeurd 4 maanden geleden dus artrose of iets botgerelateerd is uitgesloten en ze deed dit bij de vorige eigenaresse ook-

Alvast bedankt voor de tips!

Il Buono 25j- luxe grasmaaier en mijn beste vriendje - op pensioen- eindstand: niveau 1+16
Ebony (v. Aga Kahn (v. Ferro)) - 17jaar - Young Riders gereden, nu lichte tour
Delilah -18j - was niet van mij, YR mee gereden


tamary

Berichten: 29160
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard is extreem gevoelig op achterbeen (met stampen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 19:41

Zorg dat jij veilig staat, een paar uur de tijd hebt en ga maar net zo lang herhalen totdat ze gewoon ontspannen blijft staan. Stampen nu is wat ze geleerd heeft om te moeten/mogen doen als iemand aan haar achterbenen/billen komt. Kennelijk heeft dat altijd tot een ophoudend mens geleid en dat is daarmee het juiste antwoord geworden.

Basis gedrag/gewoonte wat je wil is : niet snappen (bv tijdens het rijden) = stilstaan en baas om hulp vragen, en mens dat wat engs/raars doet = gaan staan suffen, want dan houden ze op (en voeren ze je).

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –


IlBuono
Berichten: 383
Geregistreerd: 15-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-16 20:13

tamary schreef:
Zorg dat jij veilig staat, een paar uur de tijd hebt en ga maar net zo lang herhalen totdat ze gewoon ontspannen blijft staan. Stampen nu is wat ze geleerd heeft om te moeten/mogen doen als iemand aan haar achterbenen/billen komt. Kennelijk heeft dat altijd tot een ophoudend mens geleid en dat is daarmee het juiste antwoord geworden.

Basis gedrag/gewoonte wat je wil is : niet snappen (bv tijdens het rijden) = stilstaan en baas om hulp vragen, en mens dat wat engs/raars doet = gaan staan suffen, want dan houden ze op (en voeren ze je).


Ik snap wat je bedoelt maar het probleem hiermee is dat ze dus wel 2 seconden erna gewoon terug rustig is. Dus ik doe bv. haar deken aan, ze wordt humeurig en stampt maar staat daarna weer direct braaf stil en laat me dan gewoon alles verder doen dus ik stop zeker niet met haar deken aandoen. Longeerzweep aan haar benen laat ze nu al wel toe dus zou ik dit ook met iets anders kunnen doen?

Il Buono 25j- luxe grasmaaier en mijn beste vriendje - op pensioen- eindstand: niveau 1+16
Ebony (v. Aga Kahn (v. Ferro)) - 17jaar - Young Riders gereden, nu lichte tour
Delilah -18j - was niet van mij, YR mee gereden

tamary

Berichten: 29160
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard is extreem gevoelig op achterbeen (met stampen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 20:29

Je stopt wel met dat stukje waardoor zij stampt ook al is dat omdat je daar dan die keer mee klaar bent. Dat stukje herhaal je dus net zo lang totdat ze in het hele stuk niet meer stampt. Niet voor niets dat ze het blijft doen, wat jij doet stopt er van en dat wil ze/heeft ze geleerd zo te doen. Als dat dus betekend dat jij bv 200x die bilriem pakt, naar de ring brengt, los laat en weer pakt dan moet dat maar.

Als ze stampt als je met de borstel van bil naar hak veegt, dan doe je dat dus tig keer opnieuw totdat ze gewoon op 4 benen staat te suffen en ontspannen aan zich laat frutsen ongeacht waar op haar lijf dat is. Baas laten ophouden doe je door stil te staan, draaikonten werkt niet. Paard legt verband van toen ik dit deed gebeurde er meteen dat, dus die 2 dingen horen bij elkaar. Dat principe is ook wel bekend als wijken voor druk. En je wil dat je paard wijkt voor druk (van jouw), want tegen 500kg paard is jouw lijf niet bestand.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Re: Paard is extreem gevoelig op achterbeen (met stampen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 00:53

Ik ga helemaal mee met wat "Tamary" al heeft gezegd.
Zelf wil ik hier geen tips bij gaan geven, want ik vind dat dit toch best wel gevaarlijk kan worden, en dit herscholinsproces is eigenlijk het werk van een prof, iemand die werkt met probleempaarden , gedragsproblemen en dergelijke.
Dit is mijn werk en wil je graag helpen, ik ga er van uit dat dit gedrag na een maand training toch bijna opgelost zou moeten zijn.

Zaterdag 09 mei 2015 Clinic schrik en stress training,te Heeze nabij Eindhoven. Er zullen een 7 tal paarden behandeld worden, elk met hun eigen probleempjes. Er zijn nog een paar plaatsen als toeschouwer beschikbaar, deze Clinic zal een ganse dag duren, voormiddag een theoretische benadering, namiddag het praktijk gedeelte.
Deelname prijs 20 euro/pers. iedere deelnemer/toeschouwer krijgt ook een uitgebreide gedrukte cursus tekst.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 bezoekers