reparatiekosten APK veel hoger dan vooraf afgesproken.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
HappyBuddha

Berichten: 4783
Geregistreerd: 07-06-09
Woonplaats: Goor

reparatiekosten APK veel hoger dan vooraf afgesproken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-16 23:38

Hoi bokkers,

Ik hoop dat iemand hier er verstand van heeft en kan zeggen of we gelijk hebben of niet!
Onze auto is vorige week weggegaan voor de APK, er zou worden gebeld als er iets mee was. Toen mijn moeder hem 's avonds ging ophalen bleek dat er vanalles mis was en dat de reparatie 600 euro ging kosten. Nou, even balen maar niks aan te doen. Gisteren hebben we hem dus weggebracht, en de hele dag niks weer gehoord. Bleek hij gisteravond dus nog niet klaar te zijn.
Vandaag aan het einde van de dag werden we gebeld dat hij nu wel klaar was, komen we daar aan en blijkt de rekening bijna €900 te zijn. Hierover zijn we dus niet ingelicht.

Omdat de baas er zelf niet was zouden we maandag gebeld worden over hoe en wat, maar na speurwerk op het internet blijkt dus gewoon dat het helemaal niet mag! De garage is aangesloten bij de BOVAG, en op internet vind ik Algemene Voorwaarden BOVAG Autobedrijven 2013. Hier staat in:
Citaat:
De opgegeven prijs en termijn zijn bij benadering, tenzij de
opdrachtgever en de reparateur een vaste prijs en/of termijn overeenkomen. Indien de bij
benadering opgegeven prijs met meer dan 10% wordt overschreden of dreigt te worden
oversch
reden, dient de reparateur contact met de opdrachtgever op te nemen teneinde de
meerkosten te bespreken

Echter vraag ik me dus af of niet nog betrouwbaar is, omdat dit dus de voorwaarden van 2013 zijn, en ik niks van 2016 kan vinden.
Op de site van de ANWB staat dit:
Citaat:
Bij een reparatie door een BOVAG aangesloten garage, zijn de BOVAG-voorwaarden van toepassing. Daar staat in dat de garage contact moet opnemen als de kosten met meer dan 10% de gegeven prijsindicatie overschrijden.


Weet iemand wat we het beste in deze situatie kunnen doen?
Alvast heel erg bedankt!

Love is our resistance


MarChak

Berichten: 2553
Geregistreerd: 27-01-08
Woonplaats: op mijn eerste Chakra

Re: reparatiekosten APK veel hoger dan vooraf afgesproken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 23:41

Lijkt mij dat je dus het beste met de Bovag contact op kan nemen.

♥♥♥ ๑۩۞۩๑ Chakra Mansolein ๑۩۞۩๑ ♥♥♥ Onze zwarte fluwelen schoonheid is gefokt door stoeterij Mansolein

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 23:50

Als de rekening voor dezelfde werkzaamheden ineens 900 euro is dan is dat opmerkelijk te noemen, blijkt er meer kapot te zijn dan verwacht en dat is meestal het geval dan is het redelijk logisch dat de rekening ook hoger ligt.

Iris82

Berichten: 39847
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 23:51

Kun je ook specifiek aangeven wat er voor zorgde dat die prijs zoveel duurder geworden is?

Poking Stick: about 30cm long, that can be concealed up a sleeve, and can be used to 'poke' people who argue with you/irritate you/deserve poking/don't deserve poking but you poke anyway/anyone in the hope of enraging them/making them move/injuring them/anything.








Figaro schreef:
_O- Ik voel een geitenwollensok aankomen.. Misschien zit ie wel in mijn doos :')

HappyBuddha

Berichten: 4783
Geregistreerd: 07-06-09
Woonplaats: Goor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-16 23:53

robert45 schreef:
Als de rekening voor dezelfde werkzaamheden ineens 900 euro is dan is dat opmerkelijk te noemen, blijkt er meer kapot te zijn dan verwacht en dat is meestal het geval dan is het redelijk logisch dat de rekening ook hoger ligt.

Dat snappen we ook! Het gaat ons er meer om dat de reparatie dus is uitgevoerd zonder overleg. Er was eerst afgesproken dat er 2 banden zouden worden vervangen, zijn er dus 4 vervangen en meer van die dingen. Het ging ons niet om dát die reparaties zijn uitgevoerd maar wel dat de prijs zonder overleg 50 procent omhoog is gegaan.

Love is our resistance

HappyBuddha

Berichten: 4783
Geregistreerd: 07-06-09
Woonplaats: Goor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-16 23:54

Iris82 schreef:
Kun je ook specifiek aangeven wat er voor zorgde dat die prijs zoveel duurder geworden is?

Ik moet zeggen dat ik het niet heb onthouden maar 4 banden vervangen ipv 2, en verder volgens hun nog wat "kleine dingetjes"

Love is our resistance

loez

Berichten: 11067
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Re: reparatiekosten APK veel hoger dan vooraf afgesproken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 23:58

De garage had jullie zoiezo even op de hoogte moeten brengen... ik noem dit kwik fit mentaliteit omdat hier bij de filialen van kwik fit echt hetzelfde gedaan wordt.

Ik bel mijn klanten echt voor elke 'zeur' op. Puur zodat ze exact weten wat ze te wachten staan als ze de auto bij mij op komen halen! Heb er een hekel aan als dit opeens zoveel euro hoger is.

Even de BOVAG contacten idd maar ook zeker verder in gesprek gaan met desbetreffend bedrijf. Schandalig :)

[o]

HappyBuddha

Berichten: 4783
Geregistreerd: 07-06-09
Woonplaats: Goor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-16 00:02

loez schreef:
De garage had jullie zoiezo even op de hoogte moeten brengen... ik noem dit kwik fit mentaliteit omdat hier bij de filialen van kwik fit echt hetzelfde gedaan wordt.

Ik bel mijn klanten echt voor elke 'zeur' op. Puur zodat ze exact weten wat ze te wachten staan als ze de auto bij mij op komen halen! Heb er een hekel aan als dit opeens zoveel euro hoger is.

Even de BOVAG contacten idd maar ook zeker verder in gesprek gaan met desbetreffend bedrijf. Schandalig :)

Bedankt voor je reactie!
Over een aantal tientjes hadden we ook niet moeilijk gedaan maar dit vonden wij ook echt heel erg vreemd en daarom vroegen we ons ook af of dit zomaar kon! We gaan inderdaad even bellen met de BOVAG, wel fijn dat er een organisatie boven zit!

Love is our resistance

Veriye

Berichten: 2392
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: reparatiekosten APK veel hoger dan vooraf afgesproken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 00:04

Hetzelfde hadden wij twee jaar geleden ook...reparaties zouden 400 tot 600 euro kosten....op de factuur stonden dan 1056 Euro...
Was de laatste keer voor ons met dit bedrijf...

_Roxanne

Berichten: 1060
Geregistreerd: 15-08-10
Woonplaats: Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 00:06

Ik heb het gehad toen mijn auto een grote beurt kreeg. Vooraf gevraagd wat het ging kosten. Rekening viel achteraf hoger uit, zonder dat daar iets over gemeld was en zonder dat er extra reparaties waren uitgevoerd. Contact opgenomen met de garage, en het bedrag dat mij de eerste keer verteld was moeten betalen.

Heb je zelf al contact gehad met de garage hierover?

Carly-Reina (elite v. Dayano x Sultan) drachtig van Fürst Dior voor mei '24
Ninevanck (elite v. For Romace x Münchhausen) drachtig van Nashville Star voor juni '24
Elbria (elite v. Uphill x Ferro)

zigranta
Berichten: 3255
Geregistreerd: 22-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 00:06

Hebben dit akkefietje ook eens gehad, dit gemeld en de afgesproken prijs + 10 procent betaald.

HappyBuddha

Berichten: 4783
Geregistreerd: 07-06-09
Woonplaats: Goor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-16 00:08

_Roxanne schreef:
Ik heb het gehad toen mijn auto een grote beurt kreeg. Vooraf gevraagd wat het ging kosten. Rekening viel achteraf hoger uit, zonder dat daar iets over gemeld was en zonder dat er extra reparaties waren uitgevoerd. Contact opgenomen met de garage, en het bedrag dat mij de eerste keer verteld was moeten betalen.

Heb je zelf al contact gehad met de garage hierover?

Ja, de eigenaar was er dus vandaag zelf niet en die ging ons maandag laten weten waarom de prijs zo hoog is.

Love is our resistance

zigranta
Berichten: 3255
Geregistreerd: 22-02-05

Re: reparatiekosten APK veel hoger dan vooraf afgesproken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 00:10

Niet met zijn uitleg akkoord gaan, regel is regel. Dus prijs plus 10 procent, daar kan hij het mee doen.
Had hij maar moeten bellen.

loez

Berichten: 11067
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Re: reparatiekosten APK veel hoger dan vooraf afgesproken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 09:22

Precies! Het is bij ons echt wel eens voorgevallen hoor, ivm drukte een keer vergeten te bellen oid, ontzettend slordig, maar onze klant betaald de prijs die wij vooraf hebben afgesproken. Dure les, maar dat doe je nooit meer :) Komt er tijdens de reparatie iets anders naar boven? Dan moet onze monteur dit komen melden en gaan we kijken wat dat gaat kosten en dan bellen we de klant op. Zonder goedkeur gaan we niet verder.

[o]

Ellentjuh12
Berichten: 248
Geregistreerd: 21-05-09

Re: reparatiekosten APK veel hoger dan vooraf afgesproken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 10:02

Ik vraag mij af of je verplicht bent dit te betalen. Ik heb ooit hetzelfde mee gemaakt, volgens de apk waren mijn remkabels e.d. niet goed meer. Ik heb zelf echter verstand van auto's en ben aan het repareren gegaan en kwam erachter dat er niets mis was met de bekabeling. Toen ik hierover boos heb gebeld werd het af gedaan met dat de receptioniste er weinig verstand van had en dat ik de auto kon terug brengen voor de goedkeuring. Ik vind dit ronduit onbeschoft dat dit soort dingen geflikt worden!

luuntje

Berichten: 13961
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 10:06

Die 10% staat nog op de site van de ANWB.

Jurist schrijft ergens dat je eenemail moet sturen met daarin de vraag waarom de factuur zo hoog is uitgevallen. Garage is verplicht eerst contact op te nemen.
Je zou bezwaar kunnen aantekenen en de BOVAG kunnen inschakelen.

[o]

tarek

Berichten: 400
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Hierden

Re: reparatiekosten APK veel hoger dan vooraf afgesproken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 10:26

Sowieso hadden ze moeten bellen. Maar ik vraag me af wat er in hemelsnaam gebeurd is aan de auto wat zo duur moet zijn. Als ik jou was geweest had ik om de oude onderdelen gevraagd. Deze zijn nl jouw eigendom. Dan zou ik voor een eventueel bij een goede kennis een second opinion vragen of zelf wat speurwerk doen. Vaak wordt je opgelicht waar je bij staat. En met de oude onderdelen kun je iig zien wat er vervangen is.

hotchocolat

Berichten: 4391
Geregistreerd: 05-01-10
Woonplaats: Boven op de berg in de Eifel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 10:37

SophieFT schreef:
Iris82 schreef:
Kun je ook specifiek aangeven wat er voor zorgde dat die prijs zoveel duurder geworden is?

Ik moet zeggen dat ik het niet heb onthouden maar 4 banden vervangen ipv 2, en verder volgens hun nog wat "kleine dingetjes"



Dure bandjes, zelfs de winterbanden van mijn Tiguan kosten nog niet zoveel. Het lijkt mij dat ze ook de 'kleine dingetjes' moeten kunnen specificeren.

Gelukkig denkt mijn garagehouder mee.

hotchocolat

Berichten: 4391
Geregistreerd: 05-01-10
Woonplaats: Boven op de berg in de Eifel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 10:39

loez schreef:
Precies! Het is bij ons echt wel eens voorgevallen hoor, ivm drukte een keer vergeten te bellen oid, ontzettend slordig, maar onze klant betaald de prijs die wij vooraf hebben afgesproken. Dure les, maar dat doe je nooit meer :) Komt er tijdens de reparatie iets anders naar boven? Dan moet onze monteur dit komen melden en gaan we kijken wat dat gaat kosten en dan bellen we de klant op. Zonder goedkeur gaan we niet verder.



Dit vind ik netjes, kan gebeuren. Ik vind niet dat de klant moet opdraaien voor een fout van de garage

Lieffiefi

Berichten: 4695
Geregistreerd: 06-02-09
Woonplaats: Aan het water

Re: reparatiekosten APK veel hoger dan vooraf afgesproken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 11:02

Ik denk dat de 600 excl manuren was... en dat de 300 dus de manuren zijn.

''There are no mistakes- Sigmund Freud''

Happinez

Berichten: 8365
Geregistreerd: 28-10-06
Woonplaats: Drenthe, Overijssel, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 11:11

Waarom gelijk de bovag e.d erbovenop ?
Kijk eerst eens wat de beste man maandag te zeggen heeft en ga ik overleg.
Daar los je vaak meer en beter mee op dan direct allerlei instanties erbij te trekken.

En wat een ander zegt , betaal sowieso het afgesproken bedrag en ga over de rest in overleg.
Dan heb je in ieder geval getoond dat je wel wil betalen, maar puur wat is afgesproken.

<3 Follow your dreams ....
[HTT] Van bouwval tot landgoed

luuntje

Berichten: 13961
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: reparatiekosten APK veel hoger dan vooraf afgesproken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 14:16

Eerst overleggen, als het kan schriftelijk.
Mocht er gedoe komen dan heb je iets zwart op wit staan.

[o]


hagelslag
Berichten: 8993
Geregistreerd: 18-09-10

Re: reparatiekosten APK veel hoger dan vooraf afgesproken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 20:48

Zo dat is niet netjes.
Ik weet niet wat officieel wel of niet mag.
Wel weet ik dat ik bij de garage waar ik altijd heen ga een ongeveerprijs vraag.
Heel precies kunnen ze het niet altijd zgen ivm een uurtje langer of korter ermee bezig zijn.
Tot dusver hebben ze altijd de kosten te groot geschat. Oftewel was 50-150 euro goedkoper uit.

nontie
Berichten: 1468
Geregistreerd: 10-12-13
Woonplaats: Drenthe

Re: reparatiekosten APK veel hoger dan vooraf afgesproken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 21:21

Staat de voorafgegeven prijsindicatie op papier/mail? Anders ben ik bang dat je je poot stijf kan houden wat je wil, maar wat niet zwart op wit staat is niet afgesproken.

Hebben jullie er ook rekening mee gehouden dat er altijd werkplaatskosten en uurloon over de onderdelen heen komen?

Don't live the limited life, live the unlimited one.

Eepie

Berichten: 76
Geregistreerd: 02-04-09
Woonplaats: Boven Zeeland

Re: reparatiekosten APK veel hoger dan vooraf afgesproken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 21:48

Is er vermeld of de vooraf benoemde prijs al incl. arbeid en/of btw was?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Madelon, AhrefsBot, ComscoreBot, iphyn, Kieffertje, Morpheus81, Sastaic, UhNee en 113 bezoekers