Op kamers in Leiden/Den Haag/...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
WithinYuuri
Berichten: 964
Geregistreerd: 02-01-13

Op kamers in Leiden/Den Haag/...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-16 10:40

Hallo allemaal!

Volgend jaar ga ik beginnen met studeren en nu zit de kans er best wel in dat ik naar Leiden ga. Alleen is Leiden 2 uur treinen vanaf waar ik nu woon en zal ik dus op kamers moeten.

Nu ben ik me dus een beetje aan het oriënteren op het huren van een kamer. Dit kan in Leiden, maar Den Haag zou ook goed kunnen of een andere plaats in de omgeving misschien? In Den Haag zijn er namelijk meer kamers beschikbaar en zijn ze over het algemeen ook goedkoper ;)

Echter zie ik door de bomen het bos niet echt meer... Ik heb al op de site van de universiteit Leiden gekeken voor informatie en ben ook op de site van DUWO terechtgekomen. Welke opties zijn er nog meer? Welke sites zijn betrouwbaar (want er zijn er zoveel..)?

Eigenlijk weet ik ook niet eens goed of ik in een studentenhuis wil wonen of eventueel gewoon in een appartement. Wat raden jullie aan? En in welke plaats? En dus via welke sites of verenigingen? :o

And [o] is coming.


upendo

Berichten: 22272
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 11:37

De keus voor een appartement of studentenkamer kun je redelijk makkelijk uitvinden;
- Wil je samen met anderen wonen of in de basis alleen/misschien met een goede vriend(in)?
- Heb je budget voor een appartement (en hoe oud ben je? I.v.m. huurtoeslag)?

Ik heb zelf niet in DH/Leiden gewoond, maar wat ik wel gemerkt heb is dat het heel onpraktisch is om buiten de stad te wonen waar je studeert. In verband met reistijd naar studie/vrienden/stappen/studentenvereniging, noem het maar op. :)

Heb je al op sociale woningbouw gekeken? Sites van makelaars enzo kan wel, maar vaak moet je daar op de een of andere manier toch kosten betalen. Tenzij je een goede makelaar vindt. Vaak zijn er gratis kamerverhuur FB pagina's. Dat is de moeite waard om te kijken!

WithinYuuri
Berichten: 964
Geregistreerd: 02-01-13

Re: Op kamers in Leiden/Den Haag/...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-16 12:00

Mmm, ik denk dat ik in de basis liever alleen woon, alhoewel met anderen me ook wel gezellig lijkt, maar dan met niet teveel verplichtingen haha. Bovendien kan ik nog geen zin krijgen in hospiteren :o

Ik ben 17 jaar op het moment dat ik ga studeren, dat duurt ook nog een half jaar, eind januari word ik pas 18. Dat was inderdaad ook nog een puntje waarnaar ik moest kijken.

Oké, dus jij zou me aanraden gewoon in Leiden te gaan wonen? En sociale woningbouw, hoe gaat dat ook alweer precies in zn werk..? :=

And [o] is coming.

Tivoli

Berichten: 8709
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Leidse Achterhoeker

Re: Op kamers in Leiden/Den Haag/...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 12:07

Op Facebook zit de remax,die bied heel erg veel aan!
Verder zou je hollandrijnland kunnen proberen, de sleutels, portaal of stichting werkende jongeren (http://www.shwj.nl/)
Anders kan je me altijd een pb sturen,ik weet binnen Leiden nog wat particuliere dingetjes :)

    Jasper 121017

    ❥Duke Vegilin van Claerbergen 060596

    benangelique

    Berichten: 15658
    Geregistreerd: 06-09-04

    Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 12:09

    Kijk eens naar plaatsen om leiden heen. Er zijn veel kleinere dorpen waar t wonen een stuk goedkoper is dan in de stad, terwijl het centrum van leiden gewoon op de fiets te bereiken is....
    (Sassenheim, Oegstgeest, Leiderdorp, Zoeterwoude, hazerswoude)

    ...

    xSCWx
    Berichten: 7055
    Geregistreerd: 21-02-07

    Re: Op kamers in Leiden/Den Haag/...

    Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 12:44

    Mijn ouders verhuren een kamer nabij leiden, 10 minuten treinen. Is nu bezet maar als je tegen die tijd even PB stuurt is 'ie wellicht weer vrij. Eigen kamer, gedeelde badkamer/keuken (met 1 ander)

    La Vie en Rose 


    PeerAppel

    Berichten: 3942
    Geregistreerd: 06-09-11

    Re: Op kamers in Leiden/Den Haag/...

    Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 12:54

    Ik raad je van harte aan om op jouw leeftijd gewoon op kamers in een rasecht studentenhuis te gaan. Ik weet niet hoe goed je tegen alleen zijn kan, maar in een appartement ben je echt helemaal alleen he (daarnaast is het ook veel prijziger en je krijgt geen huurtoeslag om dat op te vangen). Het is echt heel fijn om af en toe even te kunnen kletsen met een huisgenootje die je tegenkomt op de gang of in de keuken of om af en toe samen te koken/te eten.

    Lieke

    Berichten: 11350
    Geregistreerd: 18-02-01
    Woonplaats: Haarlem

    Re: Op kamers in Leiden/Den Haag/...

    Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 13:05

    Ik denk dat het vooral aan je budget ligt. Een appartement is gewoon veel duurder dan een kamer en moeilijk te vinden ook. Verder is Den Haag wel iets goedkoper, maar qua sociaal leven is het toch wel heel fijn om te wonen in de stad waar je studeert.

    upendo

    Berichten: 22272
    Geregistreerd: 19-02-08

    Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 21:26

    naarppc schreef:
    Mmm, ik denk dat ik in de basis liever alleen woon, alhoewel met anderen me ook wel gezellig lijkt, maar dan met niet teveel verplichtingen haha. Bovendien kan ik nog geen zin krijgen in hospiteren :o

    Ik ben 17 jaar op het moment dat ik ga studeren, dat duurt ook nog een half jaar, eind januari word ik pas 18. Dat was inderdaad ook nog een puntje waarnaar ik moest kijken.

    Oké, dus jij zou me aanraden gewoon in Leiden te gaan wonen? En sociale woningbouw, hoe gaat dat ook alweer precies in zn werk..? :=

    Alleen is ook echt alleen hè? Niet 's avonds iemand hebben om even tegenaan te kletsen (a.k.a. ouders/broertjes/zusjes), tuurlijk kan je soms iemand uitnodigen maat het gros van de tijd zit je helemaal alleen. Als je op kamers gaat heb je al een vangnet, bijna altijd wel iemand die een babbel wil doen.

    Wat ik zo lees vind ik je persoonlijk heel jong om een eigen appartement te hebben. Naast alle dingen die je moet regelen en kosten die je geheid tegen gaat komen die je niet verwacht, je moet opeens 5 of meer dagen voor jezelf koken, boodschappen doen, je huis schoonhouden, studeren en een sociaal leven onderhouden en misschien heb je dan ook nog hobby's.. Om maar niet te beginnen over huurtoeslag.. Ik denk dat je niet zo ver komt onder de 23 als je budget niet pak 'm beet 800 euro per maand is. Da's veel hoor!

    Ik raad je aan om gewoon lekker in/om Leiden te gaan zitten. Als je een keer een drankje wil doen is niets zo irritant als om 12 uur de laatste trein moeten hebben oid..

    Meliaforever

    Berichten: 12035
    Geregistreerd: 12-12-05
    Woonplaats: Oegstgeest

    Re: Op kamers in Leiden/Den Haag/...

    Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 23:18

    Je kunt eventueel ook op de volgende facebook pagina kijken, daar wordt ook het 1 en ander aangeboden. :)

    Kamers, studio's en appartementen in Leiden

    ------------------------------

    maliejane

    Berichten: 612
    Geregistreerd: 17-05-15
    Woonplaats: Noordwijk

    Re: Op kamers in Leiden/Den Haag/...

    Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 23:26

    Ik zou ook zeker kijken naar de dorpjes om leiden heen. Vanaf Rijnsburg, Valkenburg, Oegstgeest is het 15 min fietsen naar het centrum (woon zelf in Rijnsburg en werk in Leiden)

    Ik heb zelf nooit op kamers gewoont omdat ik absoluut geen keuken of badkamer wilde delen O:) maar wat betreft appartementen ben ik nu wel actief aant zoeken. Sociale huur kom je hier niet in aanmerking als je nog niet ingeschreven staat. Ik sta er al in vanaf begin 2013 en eindig altijd buiten de eerste 10. Voor een appartement zal je dus echt vrije sector moeten zoeken. Beste site daarvoor is pararius.nl, daar komt alles uit de omgeving op te staan. Als je met de trein niet erg vind, kan je trouwens ook kijken naar Voorhout of Sassenheim. Die zijn beide 5 min met de trein tot leiden cs

    Veel succes iig!

    Anoniem

    Re: Op kamers in Leiden/Den Haag/...

    Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 23:29

    Schrijf je vast in bij DUWO! De zelfstandige woningen gaan namelijk op inschrijftijd. Hoe langer je ingeschreven staat, hoe meer voorrang je hebt op een zelfstandige woning. Ikzelf woon in een zelfstandige woning van DUWO in Delft, geen slecht woord over ze. Prima geregeld allemaal en groot aanbod, speciaal op studenten gericht :j

    DewiRox
    Berichten: 4586
    Geregistreerd: 29-12-08
    Woonplaats: Den Haag

    Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 23:34

    Ik zou je aanraden een abonnement te nemen op kamernet.nl, kost je wel even wat, maar daar staat heel veel op. Zowel voor Den Haag als voor Leiden. Ook zijn er Facebook communities, zoals kamer gezocht in Den Haag.

    Nu woon ik zelf op kamers in Den Haag, waar ik ook studeer. Tijdens mijn zoektocht naar een kamer heb ik best wel wat mensen gehoord die in Leiden studeren, maar toch ook maar in Den Haag zijn gaan zoeken. Leiden is toch wel echt een studentenstad en heeft ook meerdere studentenverenigingen, die ook veel 'eigen huizen' hebben. Mijn ervaring is toch wel dat in Den Haag over het algemeen wat meer 'nettere' studentenwoningen te vinden zijn dan in Den Haag.

    Veel van mijn vriendinnen wonen ook in Den Haag. De meeste toch wel in een huis met bijvoorbeeld nog 2 of 3 andere huisgenoten. Gewoon allemaal een eigen kamer, maar de rest wel delen. Zo woon ik zelf ook met 2 meiden. Ik zou dat denk ik toch wel aanraden, je bent nog best jong en alleen is echt wel een beetje alleen. Bedenk ook dat je daar nog contacten moet gaan maken en in eerste instantie waarschijnlijk nog niemand kent.

    Het leukste is toch denk ik wel in de stad te wonen waar je ook studeert, dit is toch het makkelijkste. Maar opzich kan je vrijwel de hele nacht vanuit Leiden naar Den Haag geloof ik.

    Soms is het makkelijker een kamer te vinden als je al op kamers zit. Ik zou zeggen probeer iets te zoeken waar je je in eerste instantie prettig voelt, mocht dat het toch niet zijn kan je altijd weer verder zoeken.

    ~ leef vandaag, want niemand heeft je een morgen beloofd ~

    elinedeau95

    Berichten: 1192
    Geregistreerd: 05-10-09
    Woonplaats: Brabant

    Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 23:35

    Ik ga volgend school jaar naar Leiden om te studeren en op kamers door de lange reistijd. Ik zet even een stipje bij dit topic O:)

    .

    Anoniem

    Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 00:02

    DewiRox schreef:
    Ik zou je aanraden een abonnement te nemen op kamernet.nl, kost je wel even wat, maar daar staat heel veel op. Zowel voor Den Haag als voor Leiden. Ook zijn er Facebook communities, zoals kamer gezocht in Den Haag.


    Ik raad het je eigenlijk af. Ik heb echt klauwen met geld aan kamernet uitgegeven, maar de meeste kamers daarop komen ook op de site van DUWO en/of facebook te staan. Zonde van je geld.

    DewiRox
    Berichten: 4586
    Geregistreerd: 29-12-08
    Woonplaats: Den Haag

    Re: Op kamers in Leiden/Den Haag/...

    Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 00:05

    Ik heb in totaal maar 2x betaald voor kamernet en in die tijd geloof ik naar 9 verschillende hospiteer avondjes geweest. Ik had daar ook mijn eerste kamer aan te danken, die niet op een andere site/social media te vinden was.

    ~ leef vandaag, want niemand heeft je een morgen beloofd ~

    Anoniem

    Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 00:13

    Dan heb je echt heel veel mazzel gehad. Hier in Delft moet je niet raar opkijken als je na 30 hospiteeravonden nog steeds niks hebt. Het kan zelfs zo zijn dat je elke keer in de laatste ronde terecht komt maar het keer op keer net niet wordt. In Den Haag is de kamerdruk lang niet zo hoog als in Delft. En Leiden lijkt daarin veel meer op Delft dan op Den Haag (ik studeer zowel in Leiden als in Delft en ben me nu langzaamaan aan het oriënteren op een kamer in Scheveningen).
    Het is wel zo dat in Den Haag meer buiten DUWO om verhuurd wordt en er dus meer op kamernet te vinden zal zijn. Maar in de echte drukke studentensteden als Leiden en Delft gaan héél veel woningen via DUWO en kan je het beter via dat kanaal in de gaten houden. Als je je kansen wilt optimaliseren kan je natuurlijk het beste gewoon beide gebruiken, maar als het lang duurt voordat je wat hebt gevonden kan kamernet dan een heel duur grapje worden! En bovendien komen er via kamernet bijna geen zelfstandige woningen voorbij.

    Edit: verder raad ik ts ook aan om in een (klein) studentenhuis te gaan. Niet alle studentenhuizen zijn een paasei en het kan echt heel fijn zijn om samen te eten en af en toe een babbeltje te maken met een huisgenootje. Ik heb nu een zelfstandige kamer, vind het heerlijk maar mis de gezelligheid van huisgenootjes ook wel. Als ik volgend jaar naar Scheveningen verhuis wil ik dan ook weer terug naar een klein gemengd huis. Zo met 4/5 pers max. Het allerliefst een kamer met eigen badkamer maar gedeelde keuken! Maar dat zal wel heel moeilijk te vinden zijn naast het strand :=

    DayDream21

    Berichten: 1077
    Geregistreerd: 30-06-13
    Woonplaats: Noord-Brabant

    Re: Op kamers in Leiden/Den Haag/...

    Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 00:35

    Ik lees even mee, zit namelijk in precies dezelfde situatie!

    PeerAppel

    Berichten: 3942
    Geregistreerd: 06-09-11

    Re: Op kamers in Leiden/Den Haag/...

    Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 12:44

    Je kunt gewoon gratis rondkijken op Kamernet. Ik zou als ik jou was pas een abonnement voor een maand nemen (€30) als je echt een ziet waarop je wilt reageren.

    WithinYuuri
    Berichten: 964
    Geregistreerd: 02-01-13

    Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-16 13:20

    Zoals ik het nu lees, denk ik dat een klein studentenhuis wel wat voor me is. Gewoon met maximaal 5 mensen oid, want alleen is inderdaad waarschijnlijk ook maar zo alleen en ik ben natuurlijk niks gewend :o De meningen over Leiden/Den Haag zijn nogal wisselend lees ik haha, ik denk dat ik misschien toch liever gewoon naar Leiden ga, maar Den Haag blijft altijd in de overweging en ook dorpen eromheen blijven een optie.
    Overigens las ik pas ook iets over een studentenflat. Wat houdt dat precies in en is dat aan te raden?

    And [o] is coming.

    Anoniem

    Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 13:32

    Ik zou ook lekker in Leiden gaan wonen als ik jou was :j Een studentenflat is een flat waar alleen maar studenten wonen (en dus in eigendom is van DUWO). Alleen verschilt het per flat hoeveel personen er per woning in zitten. In mijn flat zijn het voornamelijk 1-persoons woningen maar zitten er ook wat 2- of 4-persoons woningen in. Andere flats die ik ken loopt het op tot 21 man in een woning. Afhankelijk van hoe groot de groepen zijn en hoe erg je buren feestbeesten zijn kan je wat meer overlast hebben van feestjes, maar het kan juist ook wel heel leuk zijn. Er wordt door je buren veel meer getolereerd en het verven van de muren etc is geen probleem voor de verhuurder. Je hebt in zulke flats dus (meestal) wat meer vrijheid en dat kan echt heel leuk en gezellig zijn :j

    WithinYuuri
    Berichten: 964
    Geregistreerd: 02-01-13

    Re: Op kamers in Leiden/Den Haag/...

    Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-16 13:42

    Oké, dus dan heb je wel het contact met studenten, maar woon je niet met heel veel in 1 huis (vaak dan) :) Hoe gaat aanmerking voor een kamer in zo'n studentenflat in zijn werk? Dat gaat via DUWO toch? En is er dan ook sprake van hospiteren?

    And [o] is coming.

    Anoniem

    Re: Op kamers in Leiden/Den Haag/...

    Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 14:06

    Hoeveel contact je hebt met de studenten buiten je woning hangt van je buren af en hoeveel energie jij erin steekt. Ik spreek niemand van mijn buren :o terwijl ik dus wel in een studentenflat woon. Het gaat via DUWO ja. Daar mag je je vanaf 16 jaar inschrijven, je betaald 1x en dan ben je voor 10 jaar ofzo lid. Voor de zelfstandige kamers gaat het op wachttijd, hoe langer je ingeschreven staat, hoe meer recht je hebt op een kamer. Duurt wel een paar jaar voordat je kans hebt op de echt leuke zelfstandige kamers. De onzelfstandige kamers (groepswoningen dus) die komen op de site van DUWO te staan en als je inlogt kan je erop reageren. Dan moet je dus hospiteren. Ik zie veel om me heen dat mensen beginnen met een groepswoning in hun bachelor en wanneer ze wat ouder worden en behoefte aan een eigen woonruimte, hebben ze genoeg inschrijftijd om een leuke zelfstandige kamer te krijgen en gaan ze alleen wonen.

    Je moet even kijken welke complexen er in Leiden zijn, hoe dichtbij de universiteit zijn, hoe groot de kamers zijn, hoeveel personen er in een woning zitten etc etc. Kan je allemaal op de site vinden. Check ook even de voorrangsregeling! Die is speciaal voor nieuwe eerstejaars studenten die van ver moeten komen, het eerste halfjaar mogen in aangewezen studentenflats dan alleen mensen met voorrang komen. Wees overigens ook niet bang om een kamer te nemen die niet helemaal is wat je wilt, maar waar wel mensen in zitten die je wel oke vind. Vanuit daar kan je dan rustig aan opzoek naar een plekje waar je wel wil blijven voor langere tijd. Als je echt wanhopig bent, kan je ook nog kijken naar een kamer in onderhuur, maar nadeel daarvan is wel dat je er opgegeven moment uit móét en dat geeft een hoop stress als je nog niets nieuws hebt gevonden.

    Buiten DUWO om wordt er ook wel wat verhuurd, maar dat is meestal particulier. Vaak zijn dit huizen of appartementen in een normale flat. Kan ook leuk zijn, zou dat ook zeker in de gaten houden (via facebook en kamernet heb je de meeste kans) maar hou in je achterhoofd dat kamernet dus heel duur kan uitvallen als je steeds maar niks kan vinden.

    Noukie
    Berichten: 10939
    Geregistreerd: 27-12-01

    Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 14:24

    Ik heb in Leiden op de Klikspaanweg gewoond. Net wat uit het centrum, daardoor iets minder gewild en iets minder mensen op hospiteeravond (toen iig)
    Ik woonde in de "kleine flat" met 8 mensen op een verdieping, 2 douches en 2 toiletten. Ons huis was super rustig, iedereen leefde voornamelijk op de eigen kamer, geen verplichtingen, maar als je behoefte aan gezelschap had ging je tv kijken in de woonkamer en kwam je elkaar wel tegen.
    Ideaal voor mij! Ik hoefde ook echt geen verplichte gezelligheid, heb graag tijd en ruimte voor mezelf en dit was een mooie middenweg. Had deze kamer ook vrij snel.
    Qua stad vind ik Den Haag trouwens stukken leuker dan Leiden := maar op je fietsje overal heen kunnen in de stad waar je studeert heeft wel voordelen hoor.

    Volgens mij had ik trouwens de kamer via kamernet. Gewoon rondgekeken en ingeschreven toen ik een paar leuke dingen zag. met 1x betalen had ik ook woonruimte.

    WithinYuuri
    Berichten: 964
    Geregistreerd: 02-01-13

    Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-16 14:31

    Ahh oké, dus op DUWO kan je dan een groepswoning vinden. Ik zal die site eens goed gaan uitpluizen haha. Daar stonden ook postcodes op voor voorrangsregeling toch? Tenminste dat meende ik gezien te hebben en volgens mij viel ik daar ook onder (lijkt me ook wel met bijna 2 uur reistijd) :) Kamernet is ook een optie lees ik, maar buiten DUWO en Kamernet om is dus eigenlijk vooral particulier?

    And [o] is coming.


    Wie is er online

    Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 bezoekers