Dood Larissa Dumont geen misdrijf

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14027
Geregistreerd: 20-04-16

Dood Larissa Dumont geen misdrijf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-16 20:28

*bokt / nos
Juridisch nieuws, Ongeval


Uit nieuw onderzoek van het Openbaar Ministerie, blijkt dat westernamazone Larissa Dumont in 1997 niet is doodgebeten door haar paard en zij ook niet om het leven is gekomen door een misdrijf. Destijds concludeerde de politie dat een paardenbeet haar fataal was geworden. In 2015 heropende de politie de zaak, nadat de Telegraaf in publicaties had gesuggereerd dat zij was vermoord.

In mei 1997 werd de Nieuwveense amazone ernstig toegetakeld gevonden in de buitenbak door haar vriend. Haar Painthengst Jetalito Jet Set stond bij haar in de bak, zijn neus besmeurd met bloed. De conclusie werd al snel getrokken: de hengst zou Dumont hebben gedood door een beet in de nek tijdens de training. Jarenlang werd het paard aangeduid als de "horrorhengst" en de politie adviseerde de nabestaanden het paard te laten afmaken. "Dit dier is levensgevaarlijk en onberekenbaar.

Volgens het heropende onderzoek kwam Dumont om het leven door een ongeluk. Waarschijnlijk is ze komen vast te zitten in de stijgbeugel doordat haar voet erdoorheen gleed. Haar verwondingen zijn volgens het OM veroorzaakt door een uitstekende schroef of spijker in de bak waar zij met haar paard reed. Het onderzoek werd uitgevoerd door de afdeling Cold Case en Vermiste Personen van het OM in Den Haag, die zich bezighoudt met onopgeloste zaken. Dit team heeft het lichaam van Dumont opgegraven om haar wonden en botbreuken opnieuw te bekijken. Daarbij kon worden uitgesloten dat ze zijn veroorzaakt door een mes of een paardenbeet.

In artikelen in De Telegraaf werd gesuggereerd dat Dumont niet op haar paard had gereden, omdat ze sportschoenen droeg. Uit nieuwe getuigenverklaringen blijkt dat de vrouw wel degelijk op haar paard zat. Ze zou verschillende keren zijn gewaarschuwd dat het gevaarlijk is om met sportschoenen te rijden en het OM denkt ook dat die schoenen een rol hebben gespeeld bij het ongeluk.
Omdat het paard waarschijnlijk is doorgelopen nadat de vrouw haar hoofd had gestoten, zijn haar relatief kleine verwondingen volgens het OM waarschijnlijk vergroot door een uitstekende spijker.

Gerelateerd artikel: [VN] Nieuw licht op moord Larissa Dumont door "horrorhengst"

Littera

Berichten: 2053
Geregistreerd: 11-04-12
Woonplaats: Onder de zon en boven de grond

Re: Dood Larissa Dumont geen misdrijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 21:08

Wat een horrorverhaal! :wow:

Ik ben heel benieuwd hoe het is afgelopen met het paard...

Heel knap wat ze tegenwoordig allemaal kunnen achterhalen over dit soort oude zaken, ergens vind ik het heel interessant.

wapitie

Berichten: 202
Geregistreerd: 26-08-14
Woonplaats: in Dromenland...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 21:08

Lijkt me ook wat om een lijk uit 1997 weer op te graven om de wonden en breuken van toen te onderzoeken! brr!
Gelukkig is er geen spraken van een misdrijf, dat lijkt mij voor de nabestaande wel fijn om te weten.

Chasingmood

Berichten: 3593
Geregistreerd: 27-12-11

Re: Dood Larissa Dumont geen misdrijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 21:10

maar het paard droeg geen zadel.. :?

SplendidT
Berichten: 3
Geregistreerd: 26-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 21:11

Littera schreef:
Wat een horrorverhaal! :wow:

Ik ben heel benieuwd hoe het is afgelopen met het paard...

Heel knap wat ze tegenwoordig allemaal kunnen achterhalen over dit soort oude zaken, ergens vind ik het heel interessant.


Ik heb in een ander topic gelezen dat haar paard is overleden tijdens een dekking.

Krijg nog steeds rillingen als ik het verhaal lees... Y;(

Rocamor

Berichten: 10850
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 21:15

Chasingmood schreef:
maar het paard droeg geen zadel.. :?


Droeg ie geen zadel dat niet goed vast had gezeten en waarvan "derden" hadden gezegd dat Larissa juist nooit zo haar paard zou zadelen?

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 21:15

Kan ik nu al 'leek' concluderen dat er in 1997 een waardeloos onderzoek is geweest.
Verwondingen van spijkers/bouten in de bakrand lijkt mij toch wel te bewijzen ...dan zit er bloed en weefsel aan de spijker/bouten en een paardenbeet...konden ze dat in 97 nou echt nog niet zien :? .

Paard is overigens nooit afgemaakt maar verkocht en ik dacht zelfs nog uitgebracht.
Of het dier nu nog leeft weet ik niet.

git
Berichten: 1957
Geregistreerd: 15-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 21:17

In het verhaal waarnaar in de OP verwezen wordt staat inderdaad dat het paard geen zadel op had. Hoe kun je dan in de beugel blijven hangen?
Heb hier toch nog mijn vraagtekens bij hoor

daisyjazz

Berichten: 953
Geregistreerd: 17-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 21:18


Lianne007

Berichten: 2886
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 21:20

Ik ken de familie en er zijn heel veel fouten destijds gemaakt mbt onderzoeken . Ook gingen er veel verhalen rond die niet klopten. Dat er nu rust mag zijn maar fijn dat het tot de bodem is uitgezocht. Jatelito jet set werd verkocht toendertijd en voor de fokkerij gebruikt. Inmiddels is hij alweer een aantal jaren geleden overleden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 21:23

Ik vind het nog steeds een raar verhaal, hoe kwam het paard dan aan bloed op zn hoofd? :? Mijn mening blijft bij moord door een mens, en de dader is ongestraft gebleven..

franka75

Berichten: 11192
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 21:27

Hij heeft waarschijnlijk aan haar gesnuffeld vandaar dat bloed

Rennie89
Berichten: 37248
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Dood Larissa Dumont geen misdrijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 21:54

Moeilijk om een voet in beugel te krijgen zonder zadel... het blijft vreemd.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 21:58

Shanna schreef:
Ik vind het nog steeds een raar verhaal, hoe kwam het paard dan aan bloed op zn hoofd? :? Mijn mening blijft bij moord door een mens, en de dader is ongestraft gebleven..


Jouw mening? :') want jij hebt ook grondig onderzoek gedaan en kent alle feiten? >;)

Ik neem aan dat de rechercheurs wel van alle feiten op de hoogte waren en alles grondig onderzocht hebben :) fijn dat het nogmaals is onderzocht :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 22:02

verootjoo schreef:
Shanna schreef:
Ik vind het nog steeds een raar verhaal, hoe kwam het paard dan aan bloed op zn hoofd? :? Mijn mening blijft bij moord door een mens, en de dader is ongestraft gebleven..


Jouw mening? :') want jij hebt ook grondig onderzoek gedaan en kent alle feiten? >;)

Ik neem aan dat de rechercheurs wel van alle feiten op de hoogte waren en alles grondig onderzocht hebben :) fijn dat het nogmaals is onderzocht :)


Mijn mening ja, een mening is niet perse een feit, dan was het wel een feit geweest. Je hoeft mijn mening natuurlijk ook niet te delen. Voor een mening hoef ik ook niet perse grondig onderzoek te doen overigens..

Mijn mening is dat het een onopgeloste moordzaak is en zal blijven.

Ik ben wel benieuwd hoe de familie tegen deze nieuwe ontwikkeling aan kijkt?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-12-16 22:03, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 22:03

Je kan je mening over zo'n zaak toch niet baseren op wat er in de kranten staat? Dat is wat ik bedoel :D

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 22:03

Ik ken dat verhaal van de TV. Daarin werd verteld dat er was te zien dat iemand met de hand bloed op de neus van het paard had gesmeerd om te laten lijken dat het paard de moordenaar was...
Maarja, dat is wat ze op tv vertelden.
Vind het allemaal sowieso een vaag verhaal.

Annalies03

Berichten: 567
Geregistreerd: 01-12-16

Re: Dood Larissa Dumont geen misdrijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 22:26

ik blijf het maar een raar verhaal vinden..

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Dood Larissa Dumont geen misdrijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 23:01

Joh, media gaat met zo'n verhaal aan de wandel, ik zou zeker niet alles geloven wat op internet staat :P

Als ze echt bewijzen hadden dat het paard niet gezadeld zou zijn, zouden ze niet met zo'n conclusie komen toch?

Denk dat het nu vooral zaak is om het te laten rusten, nabestaande mogen nu toch wel eens een kans krijgen dingen gewoon te verwerken.....

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 23:03

Blijf het gewoon een apart verhaal vinden, waarom is deze simpele oorzaak nooit gevonden. Aangezien dit nu nooit meer kan wordeb vast gesteld.

En dat de recerche hier in nederland een onderzoek sluit of herziet is soms Echt een lachertje. Kan meer dan een zaak opnoemen waar mijn haren overeind gaan staan.

Rivendell

Berichten: 6818
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Re: Dood Larissa Dumont geen misdrijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 23:59

Volgens mij heeft de hengst later nog een tijd op Texel gestaan

webster543

Berichten: 3430
Geregistreerd: 06-08-07
Woonplaats: Belgiƫ

Re: Dood Larissa Dumont geen misdrijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 00:03

Een verhaal voor een aflevering van "cold case". Amai, nogal ingewikkeld.

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 00:10


SplashIsLief

Berichten: 33030
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Re: Dood Larissa Dumont geen misdrijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 00:13


spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 00:44

Het blijft wazig omdat eerst steeds beweerd werd dat het paard geen zadel op had.

Nu kun je ook zonder zadel van je paard vallen maar dan slaat het hele verhaal van blijven hangen in de beugel ook nergens op.
Ben benieuwd of er uberhaubt iemand met verstand van paarden en rijden in dat onderzoeksteam zat.