hoe zit dat met gebande bokkers?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amado7

Berichten: 10727
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

hoe zit dat met gebande bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-16 18:16

Hoi!

Wat ik mij nou afvraag:
Er worden www topics geopend met een naam van een gebande bokker. Denk dat jullie wel weten over wie ik het heb maar ik laat de namen even weg. Deze topics worden steeds op slot gezet en de gebruiker geband.

Hoe weten de mods nou zeker dat dat echt die gebande bokker is van jaren terug? Het kan toch ook zijn dat diegene echt nog nooit op bokt is geweest? Of denk ik nou dom?

Groetjes!

Anoniem

Re: hoe zit dat met gebande bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 18:24

Dit vraag ik me ook af. :j
Ik vind het erg kinderachtig van diegene, aangenomen dat het de gebande bokker niet is.
Waarom zou je je steeds voor willen doen als een ander?

Annalies03

Berichten: 567
Geregistreerd: 01-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 18:25

ja dit vroeg ik me toch ook wel af ja.. wat nou als het echt iemand is die niet snapt wat ze fout doet.
ondanks dan dat er in dit geval wel wat dingen waaren die heel raar waren, maar dan gewoon in het algemeen zeg maar

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16225
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 18:26

Dat kunnen ze waarschijnlijk zien door het IPadres. Iedere router heeft zijn eigen IP adres. Daardoor kan bokt waarschijnlijk zien of je de zelfde persoon bent.
IPadressen kunnen ook veranderd worden maar dat is nogal een gedoe.

xVerax

Berichten: 5073
Geregistreerd: 02-05-10
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 18:26

Ik denk dat ze vast wel een blik op het IP adres geworpen hebben. Ik moet in ieder geval smakelijk lachen om haar topics :D

Annalies03

Berichten: 567
Geregistreerd: 01-12-16

Re: hoe zit dat met gebande bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 18:28

nou weet ik natuurlijk niet wat er achter de schermen gebeurd, maar niemand zegt dat er een IP check is gedaan toch? kreeg meer de indruk dat het echt om de naam ging?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 18:29

Dat is waar, maar ik denk dat als vanuit Bokt duidelijk is dat het niet om Kim gaat, dat dat dan wel netjes is om te melden.
Ze kan zich hier namelijk niet meer verdedigen.

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 18:29

Ze kunnen het op verschillende manieren checken. Dat is een technische methode.

Als je de bokker in kwestie een beetje kent kun je het ook aan andere dingen zien.

Amado7

Berichten: 10727
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-16 18:30

O ja IP adres natuurlijk! Niet aan gedacht.

Maar mogen ze gewoon alle ip adressen natrekken? Ben wel benieuwd naar de mods die er meer van weten. :) Misschien mag er verder niks/weinig over gezegd worden, maar was eigenlijk wel benieuwd hoe dat zat.

Amado7

Berichten: 10727
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: hoe zit dat met gebande bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-16 18:31

Ben overigens ook wel benieuwd of zij dan een bericht met uitleg hiervan krijgt, of enkel de melding dat ze geband is.

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 18:31

Natuurlijk mag er niks/weinig over gezegd worden. Niet over deze gebruiker.

Amado7

Berichten: 10727
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-16 18:33

Koper schreef:
Natuurlijk mag er niks/weinig over gezegd worden. Niet over deze gebruiker.

Bedoel meer over de situatie. :)

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16225
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 18:33

Ipadres kan je zo achterkomen. Heb je speciale sites voor. En ik denk dat ze dat hier op bokt ook kunnen natrekken zodra je een profiel aanmaakt.

_Ezra

Berichten: 188
Geregistreerd: 27-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 18:33

amado7 schreef:
O ja IP adres natuurlijk! Niet aan gedacht.

Maar mogen ze gewoon alle ip adressen natrekken? Ben wel benieuwd naar de mods die er meer van weten. :) Misschien mag er verder niks/weinig over gezegd worden, maar was eigenlijk wel benieuwd hoe dat zat.

Ze hoeven ip-adressen niet na te trekken, die zijn namelijk nodig voor de communicatie tussen jouw PC en de server dus die weten ze sowieso al.

goldenarrow

Berichten: 8658
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 18:37

Wij hebben inderdaad een aantal technieken om schaduwaccounts na te trekken :j Ik kan hier helaas niet echt veel over kwijt, omdat het dan natuurlijk wel heel makkelijk wordt om een SA aan te maken en wij ze straks niet meer kunnen vinden.

In principe kan je ervan uitgaan dat wanneer wij een account aanmerken als SA dat er dan een aantal overeenkomsten zijn tussen de 2 accounts. Soms zijn deze heel duidelijk en soms is het wat lastiger. Wel moeten er meerdere moderators van overtuigd zijn dat het weldegelijk een SA is. Mocht degene wiens account geband wordt het er niet mee eens zijn, dan kan deze naar de bezwaarcommissie stappen. Deze krijgen dan ons bewijs te zien en kunnen zelf nog nazoeken of zij vinden dat iets een SA is. Zijn ze van mening dat het echt een SA is, dan verandert er niets. Zijn ze echter niet overtuigd, dan kan het zijn dat de ban teruggedraaid wordt.

Anoniem

Re: hoe zit dat met gebande bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 18:40

En hoe gaat het als bijvoorbeeld iemand die nu geband is van Bokt een account aanmaakt met bijvoorbeeld mijn naam (en bijv. een 1 erachter) en bepaalde dingen post uit mijn naam?
Zou het dan een optie zijn om in zo'n slotje te vermelden dat het niet om 'mij' gaat, maar om iemand anders?
Nu zou ik me nog kunnen verdedigen, maar ik kan me voorstellen dat mensen die weinig op Bokt zitten of een ban hebben er flink van balen als hun naam wordt misbruikt.

goldenarrow

Berichten: 8658
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: hoe zit dat met gebande bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 18:43

Ervan uitgaande dat het echt iemand anders is en het account dus geen SA is dan kunnen de stappen verschillen. In alle gevallen gaat er een pb uit naar de gebruiker dat dat absoluut niet de bedoeling is. Mocht het duidelijk een relaccount zijn dan gaat er een ban op. Dat is geheel afhankelijk van de situatie. Maar in principe zou iemand wel jouw naam mogen gebruiken met een kleine verandering (zo zit er ook een Golden_Arrow op bokt, en we hebben helemaal niks met elkaar te maken :P )

Anoniem

Re: hoe zit dat met gebande bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 18:44

Hm ja op die manier... lijkt me nog lastig. :j

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 18:46

KoudbloedKim schreef:
Hm ja op die manier... lijkt me nog lastig. :j

Als je echt graag wil kun je toch bij voorbeeld in je OS zetten dat jij die-en-die gebruiker niet bent?

Anoniem

Re: hoe zit dat met gebande bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 18:47

Ik zou dat wel kunnen inderdaad. :j

A_nouk

Berichten: 11632
Geregistreerd: 02-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 18:53

Als iemand echt last ondervind van een gebruiker die onder een gelijkwaardige naam berichten plaatst of insinueert een andere bokker te zijn of vermeld namens hem of haar berichten te plaatsen kun je altijd contact opnemen met een moderator :)

We kunnen altijd kijken of we iets kunnen betekenen :j

Accounts worden door ons niet zomaar gebanned, zoals Goldenarrow al zei hebben we meerdere manieren om er achter te komen of iets een schaduwaccount is of niet. Een moderator kan ook niet alleen beslissen om een account aan te merken als een schaduwaccount. We gaan dus niet over een nacht ijs :)

Accounts die door ons gebanned worden krijgen altijd een bericht van ons met de reden en dat ze inderdaad bezwaar kunnen maken bij de bezwaarcommisie.

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 19:01

Maar hoe kun je dan als gebande bokker dat bericht lezen? Of gaat dat niet via PB?

Voorbeeld: ik ben permanent geband van het Yamcha-jaknikforum. Dat heeft de beheerster mij in hoogst eigen persoon laten weten. Alleen kon ik niet bij dat bericht want ik was geband :')

A_nouk

Berichten: 11632
Geregistreerd: 02-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 19:02

Wij sturen ook altijd hetzelfde bericht naar het mailadres wat er bij het account is geregistreerd :)

Bij mensen die zich ongebewust zijn van de regels of jonge gebruikers gaat er zowiezo altijd nog een PB voor overleg naar de gebruikers voor we overgaan tot bannen. Er wordt in ieder geval altijd gezorgt dat we de gebruiker zo goed als we kunnen op de hoogte te stellen.

_Anke

Berichten: 2052
Geregistreerd: 11-07-14
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 19:03

Maar als je verhuist en een nieuwe computer koopt, heb je dan een ander ip adres?

musiqolog
Berichten: 3329
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 19:03

amado7 schreef:
O ja IP adres natuurlijk! Niet aan gedacht.

Maar mogen ze gewoon alle ip adressen natrekken? Ben wel benieuwd naar de mods die er meer van weten. :) Misschien mag er verder niks/weinig over gezegd worden, maar was eigenlijk wel benieuwd hoe dat zat.

Mogen? Als je de server beheert, kun je dat zien.

Verder zijn er meer manieren om erachter te komen of iemand dezelfde is. Die worden altijd in combinatie gebruikt. Cookies bijvoorbeeld. En de oude vertrouwde eendentest: "als het kwaakt als een eend, loopt als een eend en lijkt op een eend, dat is het vast geen nijlpaard."

IP-adres veranderen is trouwens niet zo moeilijk. Tien seconden lang de stekker van je modem of router eruit trekken is genoeg. Je nieuwe adres lijkt dan wel sterk op je oude; zo is het voor de mods nog steeds niet heel lastig om je te identificeren. Een adres uit een andere range krijgen is een stuk moeilijker. Dan moet je van provider veranderen je van open proxy's gebruik maken of TOR aanvragen. Die laatste twee opties worden zo vaak misbruikt voor spammen, hacken en trollen dat er bij beheerders vaak al alarmbellen gaan rinkelen als die middelen gebruikt worden. Er zijn hele zwarte lijsten van.