NVWA doet onderzoek naar mogelijke exportfraude bij paarden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14005
Geregistreerd: 20-04-16

NVWA doet onderzoek naar mogelijke exportfraude bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-16 14:29

NVWA
Afbeelding
Foto door Nikki de Kerf

Transport, Juridisch nieuws


De Inlichtingen- en Opsporingsdienst van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA-IOD) doet onder leiding van het Functioneel Parket onderzoek naar vermoedelijke fraude bij de export van paarden naar Mexico. In verband met dit onderzoek hebben rechercheurs van de NVWA-IOD op dinsdag 6 december de woning van een paardenhandelaar en 3 bedrijfslocaties in het noordoosten van Nederland doorzocht. Daarbij hebben zij onder meer bedrijfsadministratie in beslag genomen.

De handelaar wordt verdacht van grootschalige vervalsing van documenten die nodig zijn bij de veterinaire keuring van paarden. Zo’n keuring is verplicht bij de export van deze dieren. Een dierenarts onderzoekt bij de keuring de fysieke gesteldheid van een paard en beoordeelt de documenten waarop onder meer informatie staat over de medische geschiedenis van het dier. Op basis daarvan geeft hij een exportcertificaat af. De overheid moet kunnen vertrouwen op de juistheid van informatie en documenten die worden verstrekt bij exportkeuringen. Door met de documenten te frauderen wordt dat vertrouwen ondermijnd. Bovendien bestaat het risico dat de betrouwbaarheid van Nederland als handelspartner in het geding komt. De overheid treedt daarom hard op tegen fraude.

De NVWA-IOD heeft geen aanwijzingen dat de geëxporteerde paarden bestemd waren voor humane consumptie.

Popstra
Berichten: 13714
Geregistreerd: 21-06-08

Re: NVWA doet onderzoek naar mogelijke exportfraude bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 14:55

Onderzoeken het fysieke gesteldheid van het paard voor transport my ass!! Enigste wat ze doen is het transponder nummer checken en wat papieren in vullen!!
Heb ze jaarlijks meerdere keren mijn paarden te keuren. Vind het pure geldklopperij!

Beretto
Berichten: 353
Geregistreerd: 22-03-16

Re: NVWA doet onderzoek naar mogelijke exportfraude bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 15:43

Alleen beetje jammer dat een corrupte organisatie als de NVWA hier dan onderzoek naar doet....

My_Chimanga

Berichten: 1026
Geregistreerd: 06-08-11

Re: NVWA doet onderzoek naar mogelijke exportfraude bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 15:52

Zelfs al gehoord dat ze bijvoorbeeld bij grenscontroles e.d. inspecteurs neerzetten die bang zijn voor paarden. Staat het paard wat te schrapen op de wagen? Dan blijft de deur zo ver mogelijk dicht, worden er koppen geteld of witte voetjes gespot en een akkoord gegeven...

Hierdoor al verhalen van bekenden gehoord die paarden meenemen waarbij witte voetjes geverfd worden en ze zo als zwart mee kunnen... schandalig. Chipnummer is toch het minste wat je kunt checken lijkt me.
Maar ook lichamelijke conditie kun je op die manier niet bepalen nee.

Beretto
Berichten: 353
Geregistreerd: 22-03-16

Re: NVWA doet onderzoek naar mogelijke exportfraude bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 16:00

Ja als er al chipnummers inzitten. Er lopen zat paarden in nl die niet gechipt zijn

Janine1990

Berichten: 43803
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 16:02

Mexico... dat zijn geen shitlanders voor in de worst.......

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 16:09

Beretto schreef:
Alleen beetje jammer dat een corrupte organisatie als de NVWA hier dan onderzoek naar doet....

Ik neem aan dat je deze beschuldiging kunt bewijzen en dat je je niet per ongeluk schuldig maakt aan laster of smaad?

Beretto
Berichten: 353
Geregistreerd: 22-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 16:13

oomens schreef:
Beretto schreef:
Alleen beetje jammer dat een corrupte organisatie als de NVWA hier dan onderzoek naar doet....

Ik neem aan dat je deze beschuldiging kunt bewijzen en dat je je niet per ongeluk schuldig maakt aan laster of smaad?


Nee hoor daar zijn bewijzen van

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 16:24

Beretto schreef:
Nee hoor daar zijn bewijzen van

De organisatie? Of hebben ze enkele corrupte medewerkers in dienst? Dat is nogal een verschil.

Beretto
Berichten: 353
Geregistreerd: 22-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 16:34

oomens schreef:
Beretto schreef:
Nee hoor daar zijn bewijzen van

De organisatie? Of hebben ze enkele corrupte medewerkers in dienst? Dat is nogal een verschil.


Op het moment dat een organisatie afweet van de corruptie van een medewerker of medewerkers en daarin geen actie onderneemt dan is de organisatie net zo corrupt als haar medewerkers

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 11:00

Janine1990 schreef:
Mexico... dat zijn geen oliebol voor in de worst.......


nee bepaald niet,
ik vraag mij dan ook af waaruit de fraude bestaat. kalmerende middelen tijdens de reis die niet in het paspoort zijn vermeld?

Janine1990

Berichten: 43803
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 11:03

BMHP schreef:
Janine1990 schreef:
Mexico... dat zijn geen oliebol voor in de worst.......


nee bepaald niet,
ik vraag mij dan ook af waaruit de fraude bestaat. kalmerende middelen tijdens de reis die niet in het paspoort zijn vermeld?


Ja, met zulke paarden en klanten ga je niet klooien met paspoorten en chips.

SamCo

Berichten: 2340
Geregistreerd: 23-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 01:05

Paspoorten worden gechecked + ja/nee bute gebruik. Bute binnen krijgen via besmet vlees is kankerverwekkend, vooral voor kinderen.

Popstra
Berichten: 13714
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 12:47

My_Chimanga schreef:
Zelfs al gehoord dat ze bijvoorbeeld bij grenscontroles e.d. inspecteurs neerzetten die bang zijn voor paarden. Staat het paard wat te schrapen op de wagen? Dan blijft de deur zo ver mogelijk dicht, worden er koppen geteld of witte voetjes gespot en een akkoord gegeven...

Hierdoor al verhalen van bekenden gehoord die paarden meenemen waarbij witte voetjes geverfd worden en ze zo als zwart mee kunnen... schandalig. Chipnummer is toch het minste wat je kunt checken lijkt me.
Maar ook lichamelijke conditie kun je op die manier niet bepalen nee.
ga heel het jaar Europa door met paarden en nog nooit 1 controle aan welke grens dan ook gehad!

Edhunter
Berichten: 103
Geregistreerd: 29-07-13

Re: NVWA doet onderzoek naar mogelijke exportfraude bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 18:53

Bute wordt nog steeds in de reguliere mensen gezondheidszorg gebruikt ... Kankerverwekkend is alles in de wereld ... Zelfs ademhalen!

Janine1990

Berichten: 43803
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 00:35

SamCo schreef:
Paspoorten worden gechecked + ja/nee bute gebruik. Bute binnen krijgen via besmet vlees is kankerverwekkend, vooral voor kinderen.


Maar dit zijn geen paarden die voor vlees naar Mexico gaan hoor :D

Rizette
Berichten: 4336
Geregistreerd: 11-06-09

Re: NVWA doet onderzoek naar mogelijke exportfraude bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 10:29

Lijkt me ook wat duur vlees worden.

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 10:31

Janine1990 schreef:
SamCo schreef:
Paspoorten worden gechecked + ja/nee bute gebruik. Bute binnen krijgen via besmet vlees is kankerverwekkend, vooral voor kinderen.


Maar dit zijn geen paarden die voor vlees naar Mexico gaan hoor :D


nee maar wel FRAUDE, dus straks weer een reden om recreanten en manneges die niets met vlees productie te maken hebben wel de regels op te leggen. En een reden om door te gaan met zinlooze inspecties, en regels bv voor grensverkeer verder te bemoeilijken en vooral heel veel duurder

Beretto
Berichten: 353
Geregistreerd: 22-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 10:46

Maar dit zijn geen paarden die voor vlees naar Mexico gaan hoor :D[/quote]

nee maar wel FRAUDE, dus straks weer een reden om recreanten en manneges die niets met vlees productie te maken hebben wel de regels op te leggen. En een reden om door te gaan met zinlooze inspecties, en regels bv voor grensverkeer verder te bemoeilijken en vooral heel veel duurder[/quote]

Precies het gaat gewoon weer om de centen want dierenwelzijn en voedselveiligheid is absoluut niet waar het om gaat bij de NVWA

Janine1990

Berichten: 43803
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 11:53

BMHP schreef:
nee maar wel FRAUDE, dus straks weer een reden om recreanten en manneges die niets met vlees productie te maken hebben wel de regels op te leggen. En een reden om door te gaan met zinlooze inspecties, en regels bv voor grensverkeer verder te bemoeilijken en vooral heel veel duurder


Als er gecontroleerd wordt zoals SamCo aangeeft, dan klopt dat nog niet met het soort paard dat hierheen gaat... Die regeltjes die er komen interesseren mij vrij weinig in deze. Want er is sprake van een compleet ander soort fraude. En dat is iets dat een gerenommeerd handelaar echt niet wil, want het artikel wil niet dat de betrouwbaarheid van Nederland als handelspartner in het gedrang komt. Maar dat wil de paardenhandelaar ook zéker niet... Want als je paarden verkoopt die enkele tientallen ruggen tot tonnen kosten, wil jij je imago niet in het gedrang laten komen. Iets dat met name in het buitenland veel kwetsbaarder is... En tsjah, in het buitenland tellen ze toch snel wat meer geld neer dan hier in Nederland... Zeker met bepaalde paarden.

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 18:43

Janine1990 schreef:
Als er gecontroleerd wordt zoals SamCo aangeeft, dan klopt dat nog niet met het soort paard dat hierheen gaat... Die regeltjes die er komen interesseren mij vrij weinig in deze. Want er is sprake van een compleet ander soort fraude.


Dat is het probleem, maar in de statestiek staat Fraude, niet naleven van de regels.
Een heleboel ruiters vinden veel van deze regels onzin, laten ze dan ook in het paspoort duidelijk vermelden niet voor de slacht!
Maar nee, dat gebeurt niet evenals de eerlijke registratie van medicatie want dat roept vragen op bij verkoop.
De hand in eigen boezem steken is moeilijk, maar ik voorspel dat dit voor de NVWA juist een handvat is voor extra controles en boetes.

Janine1990

Berichten: 43803
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 18:47

BMHP schreef:
Janine1990 schreef:
Als er gecontroleerd wordt zoals SamCo aangeeft, dan klopt dat nog niet met het soort paard dat hierheen gaat... Die regeltjes die er komen interesseren mij vrij weinig in deze. Want er is sprake van een compleet ander soort fraude.


Dat is het probleem, maar in de statestiek staat Fraude, niet naleven van de regels.
Een heleboel ruiters vinden veel van deze regels onzin, laten ze dan ook in het paspoort duidelijk vermelden niet voor de slacht!
Maar nee, dat gebeurt niet evenals de eerlijke registratie van medicatie want dat roept vragen op bij verkoop.
De hand in eigen boezem steken is moeilijk, maar ik voorspel dat dit voor de NVWA juist een handvat is voor extra controles en boetes.


Hartstikke knap dat je het kan relateren aan wat er tussen hier en bijvoorbeeld Italië en Hongarije gebeurt... Maar nu even in relatie tot de exportfraude met paarden naar Mexico....
Vele malen interessanter en relevanter in dit topic!

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 19:10

Janine1990 schreef:
Hartstikke knap dat je het kan relateren aan wat er tussen hier en bijvoorbeeld Italië en Hongarije gebeurt... Maar nu even in relatie tot de exportfraude met paarden naar Mexico....
Vele malen interessanter en relevanter in dit topic!


Ik snap niet waar jij bijvoorbeeld Italië en Hongarije vandaan haalt, ik reageer nog steeds alleen op paspoortproblemen van een paar exportpaarden. ik denk dat er ergens een misverstand is,
verklaar je nader

Janine1990

Berichten: 43803
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 21:08

BMHP schreef:
Janine1990 schreef:
Hartstikke knap dat je het kan relateren aan wat er tussen hier en bijvoorbeeld Italië en Hongarije gebeurt... Maar nu even in relatie tot de exportfraude met paarden naar Mexico....
Vele malen interessanter en relevanter in dit topic!


Ik snap niet waar jij bijvoorbeeld Italië en Hongarije vandaan haalt, ik reageer nog steeds alleen op paspoortproblemen van een paar exportpaarden. ik denk dat er ergens een misverstand is,
verklaar je nader


Je begint over paspoorten al dan niet met de vermelding 'niet voor de slacht', maar de fraude uit dit nieuwsbericht heeft niets te maken met paarden verkocht voor menselijke consumptie. Export van paarden voor vlees geschiedt vanuit Nederland vaker naar Italië en Hongarije, dan naar Mexico. Mexico, waar de exportfraude in dit bericht naartoe geschiedde.

Ik begrijp best dat je zo je bezwaren hebt tegen de regels van de NVWA, maar de bezwaren die jij hebt hebben helemaal niets van doen met dit nieuwsbericht. Misschien is het in dat opzicht beter om hiervoor een apart topic op te starten.

En voordat je begint over het bemoeilijken van export, geloof mij... Paarden voor vleesconsumptie over de grens levert de staatskas echt niet zoveel op. Export van sportpaarden e.d. des te meer... En die consument over de grens kijkt niet op een bankje of vijf extra...

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Re: NVWA doet onderzoek naar mogelijke exportfraude bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 21:20

janine begin eens rustig bovenaan te lezen, ik denk dat jouw dan veel duidelijk wordt.