Taalgebruik op Bokt

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
pjotrg

Berichten: 1158
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Taalgebruik op Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-16 09:46

Hoi, ik weet niet of ik het hier op de juiste plek plaats (zo niet, dan graag verplaatsen).

Ik zie geregeld reacties op Bokt waar bokkers zich opwinden over het, in hun ogen, slechte taalgebruik van medebokkers. Ik moest hier aan denken toen ik dit bericht op NU.NL zag staan (nog even los van de titel en het hoofdonderwerp van het bericht dat veel bokkers wel aan zal spreken).

http://www.nu.nl/binnenland/4362157/ins ... kking.html

Er wordt aangegeven dat veel mensen zich ergeren aan uitspraken zoals "hun hebben", "me paard", etc.

Inderdaad, dit is formeel geen correct Nederlands, maar is het nou echt nodig om hier iedere keer zo fel op te reageren. Ten eerste is taal, en dus ook de Nederlandse taal, een "levend" gegeven en ten tweede heeft het ook te maken met wat mensen om zich heen horen.

Natuurlijk zal de basisschool proberen om iedereen alles goed aan te leren, maar bij de één lukt dat nou éénmaal beter dan bij de ander. Als je ouders, vrienden en anderen in je omgeving dit soort fouten maken, neem je dat soort fouten ook gemakkelijk en als vanzelf over.

Maar is dit nou zo heel erg op een forum als Bokt waar we onze passie voor paarden delen? Iedereen is hier gelijk en iedereen wil graag iets vragen, meedelen of reageren op een bericht. Sommige mensen hebben meer moeite om zich in geschrift uit te drukken dan anderen, maar uiteindelijk gaat het om WAT je zegt dan over of je het taalkundig correct formuleert.

Dus ik roep eigenlijk op om wat minder te "schoolmeesteren" en meer op de inhoud in te gaan.

Groetjes,
Pjotr en Junkie: Spikkels rule :P


rien10
Berichten: 14456
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Taalgebruik op Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 09:54

Ik ben het deels met je eens, deels oneens.
Waarom toch deels oneens? Laatst zag ik hier een topic voorbij komen, zo krom geschreven dat ik echt moeite had de inhoud van het bericht tot me te laten doordringen.
Correct taalgebruik helpt nu eenmaal bij het juist interpreteren van een bericht.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 09:55

Ik vind het taalgebruik op bokt over het algemeen eigenlijk heel erg mee vallen! Natuurlijk zitten er tussen waarvan je tenen spontaan krom trekken en dan kies ik om daar of wat van te zeggen, wat meestal een grote bek en een smoes als reactie geeft of om het bericht gewoon niet te lezen.

Ik vind dat er over het algemeen slecht Nederlands wordt gebruikt, ook in nieuwsberichten ed van mensen die er voor gestudeerd zouden moeten hebben. Als ik dan het gemiddelde topic op bokt aan klik valt het allemaal reuze mee.

rien10
Berichten: 14456
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Taalgebruik op Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 09:56

Ja, het valt ook reuze mee.

JorineV
Berichten: 1085
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 10:00

Wat grappig dat zo'n topic komt van iemand die geen enkele moeite heeft zich in het Nederlands uit te drukken ;)

Ben het met je eens dat er soms (vaak?) wel erg veroordelend gereageerd wordt. Aan de andere kant merk ik ook dat het lastig is om iemand serieus te nemen als elke zin doorspekt is met fouten. Moeite met schrijven (dyslectie) is in mijn beleving makkelijker te vergeven dan verkeerd gebruik van woorden en uitdrukkingen of een compleet gebrek aan grammatica. Natuurlijk leert iedereen van zijn/haar omgeving, maar Bokt kan ook onderdeel daarvan zijn. Vooral voor de jongere gebruikers. Als niemand je ooit gewezen heeft op het verschil tussen longeren en logeren, kun je dat ook niet spontaan leren :Y) Neemt niet weg dat de toon hier en daar wat vriendelijker mag en de Nederlandse les ook niet een heel topic over hoeft te nemen.

Leuk onderwerp, ben benieuwd naar hoe anderen hierover denken.

Kaka

Berichten: 4810
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 10:03

Hoe moet men het leren wanneer er niet op gewezen wordt? Overigens is het wel de toon die de muziek maakt, je hoeft niet iemand af te branden omdat het grammaticaal niet correct in elkaar steekt.

Wit beyond measure is man's greatest treasure

soesita

Berichten: 5159
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 10:05

Ik ben het wel met je eens, Nies_, dat er uiteindelijk best veel mensen op Bokt zijn die wel goed schrijven - het ene of andere foutje daar gelaten. Dat zie ik ook wel. Maar anderzijds behoor ik ook tot de mensen die echt geirriteerd geraken door taalkundig foute berichten of grove spellingsfouten. Ik denk wel dat het belangrijk is om een bepaalde standaard minstens na te streven. Anders krijg je op den duur echt onbegrijpelijke berichten.
Tenslotte is de geschreven taal de taal waarmee we op Bokt met elkaar communiceren. Dan mag je wat mij betreft ook wel verlangen dat de regels van die geschreven taal gevolgd worden. De manier waarop je iemand daar op wijst is weer een ander thema; dat kan best netjes.

Jennyj01
Berichten: 5374
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 10:14

Veel uitdrukkingen zijn ook streek/dialect gebonden. Dat lees je soms door de berichten heen. Daarbij hebben we ook nog een Vlaamse groep die hier graag komt. Die hebben weer een ander woord gebruik. Ik vind het grappig om te lezen. Als je dan even kijkt naar de woonplaats denk je vaak :)*
Dyslectie daar in tegen is lastig maar met de spellingscontrole kom je een heel eind. Alleen haalt die dan bijvoorbeeld zei en zij dan weer niet uit elkaar.
Wat ik dan weer jammer vind is dat je dan als ongelofelijk dom wordt neer gezet. Terwijl ik dan denk; hoe dom ben je als je nu nog niet weet hoe dyslectie werkt.

Waarom hebben de meeste stallen zo’n grote kantine?
Dan is er voor alle “technische juryleden” en beste stuurlui plek!

future_vet
Berichten: 2606
Geregistreerd: 01-05-10

Re: Taalgebruik op Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 10:17

Ik vind het juist goed dat er gecorrigeerd wordt.
Ik deed "dan" en "als" altijd fout, maar doordat ik gecorrigeerd werd, heb ik dat kunnen verbeteren. Nu corrigeer ik bijvoorbeeld mijn vriend, en hij weer zn zusje. Zo helpen we elkaar toch?
Dit soort fouten in een sollicitatiebrief zijn echt best beschamend vind ik.

Boras
Berichten: 9939
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 10:20

Ergens vind ik dit topic ook een vorm van " schoolmeesteren" :)

mika11

Berichten: 11092
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 10:21

Ik vind het irritant als er geen hoofdletters, komma's of punten worden gebruikt.
Sommige mensen schrijven het hele verhaal in een lange zin, en denken dan ook nog dat je dat gaat lezen.
Of zijn verontwaardigd dat je er iets van zegt. :+


Jennyj01
Berichten: 5374
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 10:23

Ik vind het goed als iemand je er op wijst maar "gecorrigeerd" vind ik nou weer niet nodig.

Waarom hebben de meeste stallen zo’n grote kantine?
Dan is er voor alle “technische juryleden” en beste stuurlui plek!

future_vet
Berichten: 2606
Geregistreerd: 01-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 10:27

Jennyj01 schreef:
Ik vind het goed als iemand je er op wijst maar "gecorrigeerd" vind ik nou weer niet nodig.


Wat is het verschil?

Mars

Berichten: 33226
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 10:29

Ligt eraan. Sommige taalfouten vind ik ergerlijk maar niet meer dan dat. Maar als een post totaal onleesbaar is door de spelfouten en kromme zinnen dan zeg ik er wat van. Overigens juist goed bedoeld, want de bokker in kwestie wilde waarschijnlijk een bepaalde boodschap overbrengen met zijn/haar post. Als die door het taalgebruik totaal verloren gaat is dat niet echt zinvol.

Overigens jammer dat tegenwoordig de standaard reactie is 'ja ik heb dyslexie hoor!'. Tegenwoordig heeft iedereen ineens dyslexie. Er zijn vast wel mensen die dat echt hebben maar voor een groot gedeelte is het gewoon special snowflake gedrag/luiheid.

In het verleden gebeurd niets (meer)
In de toekomst gebeurd (nog) niets
Er is alleen maar nu

Winged

Berichten: 32976
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 10:30

Jennyj01 schreef:
Wat ik dan weer jammer vind is dat je dan als ongelofelijk dom wordt neer gezet. Terwijl ik dan denk; hoe dom ben je als je nu nog niet weet hoe dyslectie werkt.

Veel fouten op bokt worden niet gemaakt omdat die persoon dyslect is, maar wel het excuus dyslect gebruikt. De echte dyslectische fouten haal je er wel aardig uit door goed te lezen.

Morganlefay

Berichten: 8687
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 10:31

Barbet schreef:
Ik vind het irritant als er geen hoofdletters, komma's of punten worden gebruikt.
Sommige mensen schrijven het hele verhaal in een lange zin, en denken dan ook nog dat je dat gaat lezen.
Of zijn verontwaardigd dat je er iets van zegt. :+


Interpunctie :+

Ben een HSP-er, dus wars van macht, hiërarchie en regels.
Een soeverein? die ligt in mijn gereedschapskist.

Jennyj01
Berichten: 5374
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 10:35

future_vet schreef:
Jennyj01 schreef:
Ik vind het goed als iemand je er op wijst maar "gecorrigeerd" vind ik nou weer niet nodig.


Wat is het verschil?


Je kunt iemand op een vriendelijke manier vertellen (het vriendelijks via pb) dat er een foutje in de tekst zit. Of je reageert met: misschien moet je eerst eens goed Nederlands schrijven. Het is DT!!! Of nog erger. Je bericht wordt gequote en dan met vet gecorrigeerd.

Waarom hebben de meeste stallen zo’n grote kantine?
Dan is er voor alle “technische juryleden” en beste stuurlui plek!

rien10
Berichten: 14456
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Taalgebruik op Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 10:37

Ik heb mij kinderen tot in den treure gecorrigeerd met "als/dan" "hun/hen" etc. Laatst maakte ik zelf een fout, werd ik meteen gecorrigeerd! :))
Stond een volwassene bij, die keek een beetje raar: Kind corrigeert mama. Nou, ik vind het prima.

Goof

Berichten: 28646
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 10:39

Ik kan best begrijpen dat men moeite heeft met d'tjes en t'tjes en grammatica en wellicht spelling, maar 'hun hebben' en 'me paard' staat daar compleet los van. Dan doe je gewoon geen enkele moeite om de taal überhaupt te leren. Dat valt voor mij echt niet meer onder kleine foutjes en mensen die dit gebruiken in berichten neem ik automatisch wat minder serieus.

Jennyj01
Berichten: 5374
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 10:44

Maar Goof niet iedereen heeft dezelfde opvoeding genoten. Sommige mensen praten de hele dag zo. Voor hun (!) is dit normaal. Ondanks mijn dyslectie werd er bij ons thuis veel gelezen. En werd er in dialect gesproken maar ook heel veel aandacht aan abn besteed.
Mijn ex is marrokaan en hij heeft ook echt keurig Nederlands geleerd. Is het moeilijk? Niet moeiilijker als voor een Fries of Limburger. Maar je moet er wel de noodzaak van willen zien.

Waarom hebben de meeste stallen zo’n grote kantine?
Dan is er voor alle “technische juryleden” en beste stuurlui plek!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 10:46

Goof schreef:
Ik kan best begrijpen dat men moeite heeft met d'tjes en t'tjes en grammatica en wellicht spelling, maar 'hun hebben' en 'me paard' staat daar compleet los van. Dan doe je gewoon geen enkele moeite om de taal überhaupt te leren. Dat valt voor mij echt niet meer onder kleine foutjes en mensen die dit gebruiken in berichten neem ik automatisch wat minder serieus.


Ik dus ook en ik erger me er echt aan. Ik kan me niet voorstellen dat dat niet te leren is en zoals al eerder opgemerkt: ook Bokt kan (op een vriendelijke manier) bijdragen aan correct taalgebruik. Overigens zal ik zelf ook genoeg fouten maken maar heb er geen moeite mee als iemand me op mijn fouten zou wijzen.

Tuigje

Berichten: 399
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 10:50

Volgens mij is het allerbelangrijkste dat we elkaar begrijpen en kunnen lezen wat er staat.
Vervolgens kun je op het onderwerp reageren, niet met: "Dat is met DT " Ik vind dat persoonlijk behoorlijk betweterig en licht-autistisch. Lees er langs en geef antwoord op dat waar het bericht écht voor bedoeld is. 8)7
We zijn nu eenmaal niet allemaal grammaticaal geniaal. O:)
Laatst bijgewerkt door Tuigje op 08-12-16 10:51, in het totaal 1 keer bewerkt

HET LEVEN IS RUIGER MET EEN TUIGER!

Goof

Berichten: 28646
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 10:50

Jennyj01 schreef:
Maar Goof niet iedereen heeft dezelfde opvoeding genoten. Sommige mensen praten de hele dag zo. Voor hun (!) is dit normaal. Ondanks mijn dyslectie werd er bij ons thuis veel gelezen. En werd er in dialect gesproken maar ook heel veel aandacht aan abn besteed.
Mijn ex is marrokaan en hij heeft ook echt keurig Nederlands geleerd. Is het moeilijk? Niet moeiilijker als voor een Fries of Limburger. Maar je moet er wel de noodzaak van willen zien.


Tuurlijk heb je al een andere basis als er thuis zo gesproken wordt, maar dan alsnog ben je ook zeker 12 a 14 jaar (minimaal) naar school geweest ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 10:51

Citaat:
"hun hebben", "me paard", etc.

Gewoon lang genoeg vol houden, dan wordt het van zelf wel keer opgenomen in de nieuwe spelling +:)+

Shirley

Berichten: 26872
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 10:55

Kan me er ook aan ergeren, maar kan er ook goed om- of doorheen lezen ;)

Wat mij meer stoort, zijn degenen die menen de ts de les te moeten lezen met een post die ook is doorspekt met fouten :D

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ
A bird sitting on a tree is never afraid of the branch breaking,

because her trust is not on the branch but on her own wings.

Always believe in yourself !


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 2 bezoekers