De avondvoerronde

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Koper

Berichten: 30230
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

De avondvoerronde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-16 21:59

Zometeen is het weer zover, nog even naar de paardjes om af te voeren. Vooral als het donker is moet ik mezelf de deur uit slepen maar als ik eenmaal onderweg ben is het prima en wanneer ik op de wei aankom is dat altijd fijn en leuk. Het is een knus ritueel altijd.

En ik vroeg me zo eens af wat de bokkers doen bij de laatste voerronde? Heb je vaste dingen in een vaste volgorde? Ik namelijk wel (afhankelijk van het weer, dat wel).

Normaal gesproken doe ik:
voeren - voelen of mijn merrie de juiste deken op heeft - eerste twee hooinetten vullen en ophangen - water bijvullen - de overige 4 hooinetten bijvullen en ophangen - paarden temperaturen en evt dekens wisselen. Bij mijn merrie komt daar altijd gekroel aan te pas, we gaan alle kriebelplekjes nog even af. Vinden we gezellig.

Wanneer het regent doe ik hooigerelateerde dingen zo veel mogelijk achter elkaar omdat het anders natregent. Maar hooinetten vullen vind ik het minst leuke klusje. Bij regen draagt mijn ruin ook dekens, dus dat komt er dan nog bij.

En in de zomer doe ik 's avonds meestal ook uitmesten, nog even een wandeltje of gewoon in de zon nog wat naar ze kijken.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.


Lynn_Nikita

Berichten: 25450
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: De avondvoerronde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 22:05

bijna hetzelfde dan in de ochtend, wei/ rijban dichtmaken zodat ze alleen op de paddock kunnen, hooinetten afhalen, vullen en weer ophangen ( via speciekuip gaat het vrij snel), vegen, mest opruimen en evt waterbakken bijvullen
ow ja, de stalkatten voeren

Hoe bedoel jij paarden temperaturen?

smurffie

Berichten: 11126
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 22:07

Wat ik doe is afhankelijk van wat ik de rest van de dag al gedaan.
Ik zorg eerst dat de stallen gemest zijn doe ik die eerst. Daarna de beestjes op stal (is dus deurtje open, ze lopen er zelf in, deurtjes dicht). Daarna krijgen ze krachtvoer (immers hebben ze al de hele dag hooi kunnen eten).
Dan ga ik hooi en kuil halen, vul ik de zakken bij en vul ondertussen de waterbak van de shet omdat die niet bij de automatische waterbak kan.
Dan meestal nog even kriebelen met mijn ruin, aaitje aan mijn merrie geven en de lichten uit.
Ik wordt er altijd heel rustig van, zo'n ritueeltje, paardjes aan het knabbelen en niks om me druk over te maken.

Koper

Berichten: 30230
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-16 22:12

Smurffie dat heb ik nou ook. Russsssttttt. Geen gezeur en gedoe. Alleen de paardjes en ik. Heerlijk.

Lynn_Nikita schreef:
Hoe bedoel jij paarden temperaturen?

Lichaamstemperatuur opnemen. Ik ben in kaart aan het brengen bij welke weersomstandigheden ze welke temperatuur hebben. Mijn ruin geeft nogal slecht aan als hij het koud heeft.

Ohh... mensen die het licht uitdoen. Wat een luxe. Ik heb geen licht, behalve van de maan en de straatlantaarns verderop.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Firebug

Berichten: 1303
Geregistreerd: 17-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 22:19

Leuk topic! Ik vind het ook altijd fijn om 's avonds nog even naar de paarden te gaan. Ons ritueel:

In de winter krijgen de paarden vaak wat wortels en/of mais bijgevoerd 's avonds. Dat moet dan eerst gebeuren, anders worden ze boos en is er niks mee te beginnen :') . Daarna krijgen ze alle 3 hooi. Als ze dan rustig staan te eten vul ik het water bij en wissel ik de dekens (of doe ik ze op) als dat nodig is. Als laatste krijgen de katten nog wat eten en water, hoewel die ook altijd meteen eten willen dus die blijven me achterna zitten tot ze ook hun voer gekregen hebben (helaas voor hen krijgen ze dat echt pas op het laatste ivm ontsnappingsgevaar omdat we ze graag in de stal willen houden 's nachts :D ).

In de zomer krijgen ze 's avonds alleen hooi en hoeven er natuurlijk geen dekens gedaan te worden dus dan is het altijd wat sneller, maar nog steeds even gezellig :)

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 22:20

ligt aan het weer, regen en wind dan vaak gauw de hooibakken en netten vullen en ren ik weer naar binnen.
Ze lopen vrij rond dus kunnen gaan en staan waar ze willen. en een enkele keer komen ze niet.
Maar negen van de tien keer komen ze altijd even polshoogte nemen.
Sta dan vaak nog een poos te trutten en frutselen.
Vaak neem ik de honden ook mee naar buiten en lopen de paarden en honden elkaar een beetje uit te dagen. ik vind het een rustgevend ritueel. Doe het ook bijna altijd voor het slapen gaan.
Heerlijk die tevreden beesten rustig knabbelend en wat rond je heen scharrelen.
Tis altijd of ik er dan ook echt bij hoor ofzo.
Ik hoef dan niets meer alleen nog even samen met hen zijn. zen time
Laatst bijgewerkt door riegje op 07-12-16 22:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Berichten: 30230
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-16 22:21

In de zomer heb ik juist meer werk aan dekens. Dan gaan bij allebei de vliegendekens 's avonds af.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

mirim

Berichten: 4404
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 22:25

Mijn paard en de pony's hooi geven.
Water na kijken/ bijvullen/ verschonen.
Paard uitmesten, box opstrooien.
De pony's zijn van mijn zoon. Het voeren doen we samen. Hij borstelt ' s avonds zijn pony's nog even.
En ik controleer een paar keer of de boxdeur van mijn paard goed dicht is....een tic van mij, ik ga er zelfs mijn bed voor uit als ik het niet een paar keer gecontroleerd zou hebben :D 8)7
Laatst bijgewerkt door mirim op 07-12-16 22:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 22:25

Emmertjes pulp geven
draad naar achter dicht
Voelen en eventueel deken wisselen
Mest ruimen en weg doen
Stronet vullen
Hooibak vullen
Nieuwe pulp aanmaken

Afhankelijk van de temperatuur en/of regen kan daar nog geknuffel tussendoor. De paddock ligt achter het huis en tegenwoordig heb ik lampen dus dat is wel heerlijk, sta met een paar passen daar en het zwaarste werk is overdag gedaan.


KLC

Berichten: 263
Geregistreerd: 20-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 22:35

Ik zet ze nu in de winter eerder op stal dan hebben ze al hooi(dus mesten/water geven etc heb ik dan al gedaan).
Dan kom ik rond 19:30-20u nog eens terug voor hun voer en krijgen ze nog wat hooi. Ook is het dan nog even een knuffelmomentje, poets ik er soms nog 1 en haal ik de mest die al in stal ligt er nog ff uit. Nu het al zo vroeg donker is kan ik de weide s'avonds niet uitmesten, in de zomer doe ik dit wel in de avond.
Ik heb het geluk dat ze aan de overkant van mijn huis op een doe-het-zelf stal staan, dus met slecht weer hoef ik niet ver. Ik vind het heerlijk s'avonds nog ff te voeren, lekker rustig ook op stal!

Stand up for what you believe in, even if you're standing alone

keeyzie

Berichten: 5716
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 01:15

Ik doe het al ruim 10 jaar. Al moet ik zeggen dat ik meestal rond 18.00/19.00 de laatste ronde doe in de winter. Mijn wei is nogal afgelegen en ik ben daar gewoon niet graag laat op de avond. Wanneer ik gereden heb ben ik wel later rond 21.00/21.30

Ik heb ook een vast riedeltje. Eerst alles pulp + aanvullend voer. Dan de slowfeeder vullen en de twee hooizakken. Water vullen, nog even knuffelen en alles klaar zetten voor de volgende dag. Ik controleer ook nog even of ze goed voelen qua dekens.

Ik ga meestal na mijn werk met de hond en vind het heerlijk om gewoon een beetje rond te hangen. Beetje mest scheppen beetje poetsen, hier en daar weer iets verbouwen. In de zomer kan ik hele dagen op de wei doorbrengen.

Ga bewust uit mijn werk tenzij ik training heb. Anders vind ik het ook lastig om mezelf van de bank te hijsen.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Re: De avondvoerronde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 01:33

in verband met voerschema en mijn superslanke pony doe ik op de pensionstal nog een laatste voerronde zelf om 22.00 s avonds of zelfs even daarna..

15 minuten autorijden
poort open
doorrijden, auto parkeren met draaiende motor en lichten op de wei gericht
ponies hoor je al aan komen stommelen als ze niet al bij het hek staan.

emmer slobber uit de auto (maak ik thuis aan), naast de auto zetten..
op een drafje of stevig wandeltempo (tis koud) richting de stal,
rode lichtjes indrukken zodat buitenlicht aangaat, op de tast door de donkere stal op zoek naar de lichtknop voor binnen, waarbij ik zeer ongepaste woorden uitkraam als ik de metalen drager raak die net voor de lichtknop tegen de muur zit..

licht aan en meteen even een blik over de paarden die daar staan (wel zo rustig mogelijk want ze staan echt te doezelen)..

hooi in de kruiwagen, kruiwagen buiten de deur, deur dicht - ruimte voor de kruiwagen.. nog even omkijken of er niets in de weg staat straks.. licht van de schuur weer uit..

hooi richting wei
Hooi over de rand van de wei in de bak storten.. wachten tot pony 1 druk bezig is te eten.. mijn pony iets opzij lokken. hek open.. slobber geven..

even voelen onder de deken en langs de benen of er niets raars gaande is.. emmer oppakken tot bijna tegen het hek.. door het hek heen/hek dicht.. pony staat nu tegen het hek te eten, zodat ik pony 2 weg kan sturen als die een uitval doet naar de emmer..

koukleumen
koukleumen
op mijn knieen smeken of ponylief zou willen doorslobberen.

pony klaar, emmer onder het hek door halen, emmer in de auto..
kruiwagen terugrijden, gewoon in het donker naar de juiste plek in de stal (waarom paarden langer vervelen met licht dan nodig)..

stal uit, stal dicht, in de auto..
zaken nazoeken waar ik de sleutel van de poort dit keer gelaten heb..
in blinde paniek het binnenlicht van de auto aan, om tot de ontdekking te komen dat ik m gewoon weer braaf aan mijn sleutelbos had geklikt..

poort open, en weer naar huis..

totale tijd 40 minuten.
daarna douchen en slapen of tv loeren, of nog 'even' achter de pc

Brainless

Berichten: 29720
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: De avondvoerronde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 02:35

Ik doe de stallen meestal ergens overdag; mesten, voer en slowfeeders in de stal bijvullen.
Ook maak ik dan gelijk een bak senioren voor mijn oudste paardje en vul ik de kruiwagen met voordroog.

's Avonds tussen 23:00 en 1:00 even 25 meter lopen, paardjes op stal (halster af, deur open, paardje erin, deur dicht).
De slowfeeders buiten bijvullen met de kruiwagen die al klaar staat.
Dit doe ik ook nog wel eens pas 's ochtends als ik ze om ca 8-9 uur buiten zet.

Als het vriest (en de leidingen bevroren zijn) loop ik 's avonds met 2 emmers (15 liter per stuk) met lauw water (en een fles heet water erin) naar de paarden.
Zodra de paardjes binnen staan gooi ik deze in hun waterbak die ik achter in de stal heb staan.

In het voorjaar staan ze weer 24/7 buiten (jeehh) en heb ik minder te doen.
Ik laat ze 's zomers bij mooi/warm/vliegen weer, gewoon 's nachts hun vliegendeken op.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Melanie_B

Berichten: 4091
Geregistreerd: 20-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 02:43

Toen ik mijn paard aan huis had staan was de laatste ronde altijd tussen +/ 22.00 a 23.00uur, hier kregen de paarden nog flink wat hooi, controle op de waterbakken (winterdag) en nog wat lekkers van me. :)
Zoveel spannends was het niet. :Y) Moet ik ook zeggen dat ik me paard kon bestuderen vanuit het keukenraam en er dus altijd wel iemand bij d'r langs liep.

Dunzell (Carthino Z x Marlon x Athlet x Capitol) M1+6drs, verkocht
Rockstar (Roman lifestyle x Farmer) B+2 dressuur
Iebienna W (Ravel x Johnson) B+9 dressuur
Jessy (v.Sir Donnerhall) M1+2

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 02:44

Hier doe ik overdag alles zoveel mogelijk al klaar zetten voor de avond.
Rond een uur of 8 komen ze terug op stal. Allemaal hebben ze dan hun voer al in hun bakken, hooinetten gevuld en al opgehangen en uiteraard mooie schone bedjes.
Dus savonds alleen nog even binnen laten en dan Is het in principe klaar. Uiteraard nog ff checken of alles ok is verder, maar dat doe je automatisch als je ze toch door handen hebt bij 't binnen laten.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: De avondvoerronde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 06:58

Hier gebeurt in de avond niet meer zoveel alleen nog een controle rondje of iedereen tevreden staat te knabbelen!
Onze indeling in wintertijd: half 7 paarden voeren, half 9 naar buiten met allemaal een gevulde hooibak.. Dan alle stallen mesten 15 stuks + alle hooinetten/ haybarren vullen ( megaporties) dan komen de paarden binnen rond half 5 en krijgen ze krachtvoer + slobber en kunnen dan tot vervelens toe knabbelen! In de avond rond half 8 krijgen ze nog portie wortelen! Werkt allemaal zeer praktisch zo..Maar heb er dan ook 15 staan! Zo blij dat ik jaren geleden al ben overgegaan op slowfeeders scheelt enorm veel werk niet meer alle avonden verplicht kuil te gaan voeren!!

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: De avondvoerronde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 08:47

Bij mij rond 24:00, geef ze hun emmer pulp, loop de hooizolder op en geef ze hun hooi. Voel tussendoor nog even of ze nog goed op temperatuur staan en dan ben ik weer weg. 's Zomers wil het nog wel eens voorkomen dat de wei nog open is, die sluit ik dan ook even. Al het andere heb ik zo laat weinig zin in, dat doe ik eerder :+ Rond 21:00 krijgen ze hun laatste krachtvoer.

Britta31

Berichten: 13127
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 09:06

Rond 19.00.Beide slobber.Deur stal dicht.Hooi bijvullen,alleen in de winter.Weer maar binnen en een 3 kwartier later heeft Britta haar slobber op.Deur weer open en beide nog een nachtzoen.Onze Nappie staat dan over de rand van de deur ongeduldig naar Britta te kijken of ze al komt.

Britta, OUWE TAAIE.Mijn kerstmutsje.Old but still going samen met onze knuffelruin Nappie.Britt, ik mis je.

keeyzie

Berichten: 5716
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Re: De avondvoerronde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 10:20

Wauw Nies_ dat is luxe, gebeurd bij mij alleen na een feestje o.i.d. als ik in de buurt ben.
Door de weeks lig ik toch vaak al rond 21.30/22.00 in bed :P

Koper

Berichten: 30230
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-16 10:22

Hahaha elenaMM77 dat is wel heel gedetailleerd :D

Ik houd de voerbak van mijn ruin altijd vast (zitten handvaten aan), hij heeft nogal de neiging om anders een hap te nemen en dan, immer waakzaam als hij is, om zich heen te kijken terwijl hij kauwt. En ik heb liever dat hij boven die emmer kauwt, wat hij dus goed doet wanneer ik 'm vasthoud. Ik zou er maar eens mee weg kunnen lopen dus het is zaak je neus er al die tijd in te houden. Wanneer hij zijn hoofd een beetje optilt om te kauwen doet hij zijn neus tegen mijn hand of de rand van de emmer aan om zeker te weten dat die er nog is.

Eigenlijk zou ik nog een rits hooinetten moeten hebben, zodat ik die 's ochtends al kan vullen en 's avonds alleen nog maar hoef op te hangen.

Las dat iemand van tevoren al voer in de bakken doet. Dat kan hier écht niet. Lopen al te veel muizen en ratten rond, en gisteravond ook een rellende egel.

Ik voer ook rustig rond twaalven nog, maar dan wordt het 's ochtends ook later. Twee voerbeurten, en min of meer verdeeld over het etmaal.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 10:25

In de winter is mijn avond ronde 19.00 uur in de zomer 21.30.

In de winter: brok voeren, wei uitmesten (ja in het donker met een goede zaklamp) water geven. Hooi in de bakken doen (inloopstal) voerbakken uit de wei vissen. stroom weer aan en naar binnen.

Smorgens 6 uur is de andere voer ronde (op niet werkdagen wat later, als het net licht is)

Ties 3/6/2015 <3

Tosadog

Berichten: 2866
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: NH.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 12:04

Toen ik mijn ponies nog niet aan huis had staan was het 's avonds na het werk naar het land (dichtbij) emmers water vullen, hooinetten vullen, stallen schoonmaken (want daar heb ik 's ochtends geen tijd voor) en in de winter deed ik dat met een bouwlamp erbij. Dan de voerbakken vullen, ponies roepen en liep iedereen zijn stal in. Daarna bleef ik nog even bij ze hangen en ging weer naar huis.

Nu ze aan huis staan gaan ze naar binnen als het donker is in de winter, dan zijn de stallen opgestrooid, ik heb het hooi in de netten gedaan en het voer staat klaar. Ze staan al bij de achterdeur te wachten dus ik doe de deur open en ze lopen hun stallen in. Als iedereen staat te eten veeg ik de stal aan; tegen die tijd zijn ze klaar met hun voer en haal ik de voerbakken weg.
Dan blijf ik nog even lekker rondhangen, net wat hier al gezegd wordt: het is het fijnste moment van de dag, wat een rust.
Daarna doe ik de lichten uit en ga naar binnen.

In de zomer staan ze gewoon heerlijk buiten en geef ik het hooi op de paddock.

luzerne

Berichten: 247
Geregistreerd: 12-08-12

Re: De avondvoerronde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 17:27

Aangezien wij niet aan porties voeren doen en ze op de track, verharde paddock, zand paddock, of bij de inloopstal wandelen heb ik geen echte laatste ronde..
Er is altijd hooi in de hooiruif( doen ze 1.5 week mee) drie hooinetten buiten(in de loop vd dag gevuld) en drie hooinetten binnen..
In de winter willen er twee merries op stal staan dus ik loop er rond 20 uur heen schuif hun deur open en weer dicht..thats it..!!
De waterbak is automatisch en verwarmd, alleen de ton met Keltischzeezout/water bevriest maar daar doe ik niets aan.. hooguit met een stok wat bikken..

vindt het heerlijk om ze nog even te zien, en uiteraard een knuffel te brengen..;-)

Mijn dag begint pas goed met een Tinker groet....

Leffroi
Berichten: 4657
Geregistreerd: 01-03-08

Re: De avondvoerronde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 17:35

Ik kijk naar hoe mijn stalhoudster dat doet. Telt dat ook? :')

Drico

Berichten: 4492
Geregistreerd: 14-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 17:35

Hier staan de paarden aan huis en krijgen ze in de middag al hun krachtvoer.
Ik voer meestal rond 19.30, loop naar buiten en pak de kruiwagen die gevuld staat met hooi.
Daarna doe ik alle slowfeeder bakken omhoog, gooi hooi erin, schud het zo goed als helemaal uit/los en doe de bakken weer dicht en zet de bakken vast met een karabijnhaak. Kruiwagen weer droog zetten, draad dicht, stroom erop

Klaar :+

Instagram: icehorse_drifandi | sebbiethecorgi
Drífandi frá Ponjée & Sebbie <3


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 114 bezoekers