Alweer door de draad

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Love_Mirra
Berichten: 1249
Geregistreerd: 25-08-10
Woonplaats: België

Alweer door de draad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-16 17:55

Een van de paarden is zonet voor de derde keer door de stroomdraad gelopen. En ik ben het echt zat nu!

Ik ben op zoek naar de ideale tip

- zonder aanleiding en geen paniek (de ene keer ben ik hooi in de netten aan het doen, de andere keer een ander paard aan het borstelen bvb)
- er staat een dikke klap stroom op, heb meettoestel met lampjes die tot 10000 aangeven, en die worden behaald.
- er hangen 4 draden, de hoogste is ong 1m75
- dier in kwestie is 2 en heeft momenteel schoft van 1m50
- hij blijft nooit alleen achter en ik verlaat ook het terrein of zijn zicht niet.

Draadjes aan zijn halster maken heeft geen zin want hij gooit zijn hoofd in de lucht en bulldozert dan met zijn nek en borst recht door de draad.

Ps: ik heb gezocht maar kon niet echt iets vinden

Wie zegt dat geluk niet te koop is, heeft nog nooit een paard gehad..
Rust zacht mijn lieve kanjers! Ilja R.I.P. 30-7-2013 en Cayetano 26-6-2014


langedeel

Berichten: 46
Geregistreerd: 22-06-16

Re: Alweer door de draad

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 18:06

Soms het helpt door het draad te vervangen door ijzerdraad maar weet niet of je dat al hebt?

Dag lieve siets 19-9-2016

faunty

Berichten: 1789
Geregistreerd: 06-06-13

Re: Alweer door de draad

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 18:10

Wij hebben een gazen hekwerk met een houten poort , het enige wat de terrorshetten hier tegenhoud

https://equiphysique.com
iedereen, elk paard fit- to-have-fun!
Instructie en revalidatie op maat in de regio west brabant


MariekeS_

Berichten: 4699
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Re: Alweer door de draad

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 18:11

Heeft hij genoeg te eten?
En wat doet hij nadat hij uitbreekt?


TROY (2019) & LAYS (2014)

martijn1998
Berichten: 76
Geregistreerd: 30-12-15

Re: Alweer door de draad

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 18:14

een ketting halster op doen en een ketting tuigje om de borst en die dan aan elkaar verbinden. dan flikt hij het nog 1 keer en daarna nooit weer. dat werd vroeger wel eens gebruikt.

JorineV
Berichten: 1084
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 18:14

MariekeS_ schreef:
Heeft hij genoeg te eten?
En wat doet hij nadat hij uitbreekt?


Dit idd, waar rent hij naartoe?

cobiie

Berichten: 7278
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 18:16

langedeel schreef:
Soms het helpt door het draad te vervangen door ijzerdraad maar weet niet of je dat al hebt?

:7 als je graag een grote dierenarts rekening wilt. :Y)

Een dier die het gras bij de buren groener vindt en geleerd heeft dat de schok maar van korte duur is. Ik heb er ook zo een staan. -O-

Tips heb ik helaas niet vanwege de manier waarop hij op het stroom af gaat.

[o]

Love_Mirra
Berichten: 1249
Geregistreerd: 25-08-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-16 18:23

JorineV schreef:
MariekeS_ schreef:
Heeft hij genoeg te eten?
En wat doet hij nadat hij uitbreekt?


Dit idd, waar rent hij naartoe?

Hij krijgt onbeperkt hooi, als ik toekom zit er nog hooi in het net . Dan wordt hij en de grote paddock gezet, waar ook hooi ligt samen met zijn uitloopmaatje en de andere twee.

Hij wordt niet opgejaagd door de anderen.

Hij loopt gewoon naar waar ik ben. Meestal sta ik dan op de tegels voor de schuilstal.
De grote paddock grenst aan zijn uitloop.
Als hij de lange zijde van de grote paddock zou nemen, hangen daar maar drie draden en kan die het gras oplopen mar dat doet hij dus niet.


Een draad aan zijn borst kan ik proberen onder toezicht , maar heeft hij dat dan niet door als het weer af is?



De buitenrand is afgeschermd met stroomdraad + schapendraad, het gaat om een binnenafscheifing

Wie zegt dat geluk niet te koop is, heeft nog nooit een paard gehad..
Rust zacht mijn lieve kanjers! Ilja R.I.P. 30-7-2013 en Cayetano 26-6-2014

marengolike
Berichten: 592
Geregistreerd: 20-04-12

Re: Alweer door de draad

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 18:44

Gewoon zorgen dat waar hij stroom krijg daar een ijzer draadje te hangen. Bijv om zijn borst.
Doe je net voor je hem verzet.. en dan afwachten.

Kim_W

Berichten: 582
Geregistreerd: 17-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 19:09

Mijn shetlander heeft daar ook een handje van, maar die heeft het door als er weinig of geen stroom op staat. Dan trekt ze zo al mijn draden kapot. Een keer flink stroom erop gezet en ze hield ermee op. Maar zodra stroom eraf is doet ze het zo weer.

JorineV
Berichten: 1084
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 19:46

Dus hij komt naar jou toe..? Is het dan niet simpel aandacht vragen?

Natuurlijk moet dit gedrag gewoon stoppen, het is irritant en mogelijk gevaarlijk - en daar zijn hierboven al wat tips voor gegeven. Ik zou me zelf denk ik vooral (ook) afvragen of en hoe je kunt voorkomen dat hij wíl uitbreken. Kun je meer of eerder op de dag met hem aan de slag, zodat 'ie genoeg aandacht heeft gehad en moe is, als je met andere klusjes/paarden bezig bent? Kun je hem iets te spelen geven op de paddock? Een bal of een bos takken ofzo? Succes!

Edit: paard is nog jong, heeft hij een leeftijdsgenoot of speels volwassen maatje? Misschien verveelt hij zich gewoon stierlijk...

scrabbel

Berichten: 932
Geregistreerd: 25-04-14

Re: Alweer door de draad

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 23:21

Wat je meet met je apparaat is volt. Dit is echter niet de klap die hij krijgt. Hoe hard de klap aankomt is afhankelijk van de joules die je apparaat levert. Ik had 1 die op de pensionstal regelmatig door de draden gallopeerde. Nu een 3 joule apparaat en mevrouw heeft het echt afgeleerd.

Teach me how to fight and I will show you how to win :)

Love_Mirra
Berichten: 1249
Geregistreerd: 25-08-10
Woonplaats: België

Re: Alweer door de draad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-16 01:05

Je krijgt echt een stevige klap als je aan de draad komt hoor, geloof me vrij, spreek uit ervaring haha ;)

Ja hij heeft een maatje van dezelfde leeftijd waar hij 24/7 bij staat en zie hun erg vaak spelen.
Er ligt ook een bal, takken, stukje boomstronk.

Had vandaag te weinig tijd en heb nog niets anders geprobeerd

Wie zegt dat geluk niet te koop is, heeft nog nooit een paard gehad..
Rust zacht mijn lieve kanjers! Ilja R.I.P. 30-7-2013 en Cayetano 26-6-2014

liekensancho

Berichten: 1219
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: In een hoeve in Belgenland :-)

Re: Alweer door de draad

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 02:58

Mijn paard van 1.74 hetzelfde laken een pak }:) . Door 3 draden vanuit de wei weg denderen, zonder aanleiding. Hij had er bij vorige eigenaren steeds handje van en rende dan zelfs door de akkers.. Uiteraard hoor je dat pas als je zelf de ervaring hebt met zo'n paard.
Hier is de oplossing wel het gewone groene of zwarte gaas en ja, ik heb de 3 draden vervangen door een ijzerdraad, daar krijg je een flinke klap van ( eigen ervaring :+ ). Ik heb maar een kleine huisweide en liefst zou ik flinke wei bijhuren maar om deze reden kan/qwil en doe ik het niet -O- , gewoon te gevaarlijk voor hem om op straat te belanden. Eten, zijn vaste maatje, alles aanwezig dus ik volg ook, nu thuis gaat het hier super, laatste keer was 2 jaar geleden...

Bovenstaand bericht wordt beschermd door intellectuele eigendomsrechten en is mijn exclusieve eigendom. Ieder gebruik of wijziging van de Content in bovenstaand bericht zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van mij, is bij deze toegestaan.

JorineV
Berichten: 1084
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Re: Alweer door de draad

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 10:13

Heh wat irritant, beestje heeft alles wat 'ie nodig kan hebben en toch ben jij interessanter! Houd je ons op de hoogte?

Love_Mirra
Berichten: 1249
Geregistreerd: 25-08-10
Woonplaats: België

Re: Alweer door de draad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-16 00:16

Kleine voorlopige update:

Gisteren (maandag) had ik hem als eerste gevoerd en geborsteld voor hij de grote paddock op mocht.
Dan heb ik een stroomlint in drie slagen rond zijn hals gewikkeld en hem daar gezet samen met zijn uitloopmaatje en de anderen.
-> dit zonder resultaat, nog voor het openen van de hooinetten om bij te vullen, stond meneer weer bij mij. Bij het krijgen van de versterkte stroomstoot bokte hij maar liep gewoon door

Ik heb hem dan helemaal ingepakt met stroomdraad: zijn hals, hoofd, borst, stukje over zijn rug/onder zijn buik. (Voelde me op dat moment wel een beul, maar ja, het moest maar eens gaan stoppen) ...
Zo heeft hij nog 1 poging gedaan, en HIJ IS BINNEN blijven staan!! Wauw! Hij is daarna wel een paar minuten in de grote paddock blijven rennen en bokken (van frustratie?)


En dan vandaag:
Vandaag heb ik eerst aan de omheining een paar verticale draden gehangen, om het uitbreken nog minder aantrekkelijk te maken.
Dan heb ik hem in de grote paddock gezet met een soort neckrope aan van stroomdraad verbonden met het halster.
En wonder boven wonder, heeft hij vandaag niets geprobeerd!
Ik dacht, misschien is hij vandaag gewoon lui ofzo dus heb ik de ultieme test uitgelokt. Ik heb de anderen allemaal gevoerd en hem alleen in de paddock gelaten. En nog steeds niet uitgebroken. Hij heeft een paar keer met zijn hoef geschraapt en is dan netjes aan de uitgang blijven wachten.
Ben hem dan meteen gaan ophalen en naar zijn voerbak gaan brengen.

Deze week is 'testweek', hij blijft nu nog met de 'neckrope' en dan als het goed blijft gaan, weer zonder iets. En als dat ook goed gaat, ga ik proberen om ook de verticale draadjes ee weer tussenuit te laten.


Iedereen bedankt voor de tips en de interesse!

Wie zegt dat geluk niet te koop is, heeft nog nooit een paard gehad..
Rust zacht mijn lieve kanjers! Ilja R.I.P. 30-7-2013 en Cayetano 26-6-2014

liekensancho

Berichten: 1219
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: In een hoeve in Belgenland :-)

Re: Alweer door de draad

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 02:58

Succes ts! Klinkt al goed iig

Bovenstaand bericht wordt beschermd door intellectuele eigendomsrechten en is mijn exclusieve eigendom. Ieder gebruik of wijziging van de Content in bovenstaand bericht zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van mij, is bij deze toegestaan.

NuevaAtalaya

Berichten: 72
Geregistreerd: 28-08-16

Re: Alweer door de draad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 08:44

Wat fijn dat het nu beter gaat!

~I don’t have a plan B, because it distracts me from plan A~
Rest in Peace lieve Charmpie Y;( 14-03-1993/12-06-2017

JoyCiej007

Berichten: 17409
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 13:32

Wat fijn dat het beter gaat, hopelijk heeft hij dan eindelijk zn lesje geleerd en blijft hij voortaan netjes op zn plek.

Ik snap wat je met "ik voelde me een beul" bedoeld.

Toen wij zelf nog veulens fokten, kregen die op dag 1 ook een lesje "stroomlint kennismaking".

Stroom is altijd uitgeschakeld als ik bezig ben.
Maar als er dan een veulen tegen het stroomlint stond te duwen, ging snel de stroom er weer op.
Dan wisten ze meteen dat die linten er niet voor niets hangen.

Love_Mirra
Berichten: 1249
Geregistreerd: 25-08-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-17 21:40

Hierbij de, hopelijk, laatste update van mij.

Na die ene klap (zie vorige post) heeft hij er niet meer aan gedacht om door de draden te lopen.

Ondertussen zijn de dwarsdraden er weer tussenuit. En loopt hij weer 'bloot': geen halster en geen draadjes meer rond zijn hals/lijf. Hij blijft nu zelfs netjes staan ook als de stroom afstaat en ik met voer bezig ben.

CONCLUSIE: als ik weer eens een paard op mijn pad krijg dat door de draden gaat, krijgt die ook een stroomdraad rond zijn lijf. Maar wel meteen volledig ingepakt, dat is het enige dat gewerkt heeft (uiteraard als er iemand is)

Wie zegt dat geluk niet te koop is, heeft nog nooit een paard gehad..
Rust zacht mijn lieve kanjers! Ilja R.I.P. 30-7-2013 en Cayetano 26-6-2014


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler, pretty en 37 bezoekers