suiker arme voeding?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CaroBaex

Berichten: 205
Geregistreerd: 31-08-15
Woonplaats: olst

suiker arme voeding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-16 03:24

mijn pony (welsh pony) heeft dat ze van heel veel brok soorten onzettend snel aankomt en snel tedik wordt maar nu wou ik toch wat extra voeren omdat ze de sport in gaat en ze toch wat futloos is tijdens training

ik heb al best wel veel producten weg gestreept maar ik zoek toch echt wat voor haar.
ze is nu op een goed fit gewicht waar ik haar graag wil houden maar kwa spieren en energy mag het wel meer.. ik doe veel oefeningen om toch die spieren die ze bij rijden niet zo goed gebruikt toch telaten bewegen zodat ze wel aan bod komen

ik kreeg van de stal eigenaar tehoren dat hij haar aan de dunne kant vind en dat ze meer kracht voer moet terwijl het ruze mee valt!

ze ziet er nu zo uit:

Afbeelding

zijn er producten die jullie aan raden?
oja ze is bij de veearst geweest en ze is kern gezond!

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: suiker arme voeding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 03:52

Wat krijgt ze op dit moment aan krachtvoer?
En aan ruwvoer?

Vind haar idd wat schraal, achterhand zou ik wat bespierder willen zien.

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 08:30

in de eerste instantie zou ik meer, of onbeperkt, hooi voeren. zeker in de winter.
als krachtvoer met weinig zetmeel/suiker zou ik het voer van purefeed of pavo care4life voeren.
of de vitalbix active +
genoeg energie maar geen dikmakers.

troi
Berichten: 17003
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: suiker arme voeding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 08:42

Spieren hebben vooral eiwitten nodig, je zou het kunnen zoeken in luzerne (ruwvoer rijk aan eiwitten, bij grote hoeveelheden samen met zemelen voeren ivm calcium-fosfor balans) of bijv in pavo topsport. Die laatste is heel eiwitrijk en daar hoef je ook maar heel weinig van te geven. Is overigens geen compleet voer qua vit/min,

CaroBaex

Berichten: 205
Geregistreerd: 31-08-15
Woonplaats: olst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-16 19:49

JoyCiej007 schreef:
Wat krijgt ze op dit moment aan krachtvoer?
En aan ruwvoer?

Vind haar idd wat schraal, achterhand zou ik wat bespierder willen zien.


ze krijgt op het moment 1 plak hooi uit een kleine baal hooi en 1/4 basis brok en als ze spring les heeft gehad krijgt ze wat slobber van pavo

in de zomer gaf ik haar ook luzerne omdat ze toen 24/7 op het weiland stond en ze dan haar grasmasker op heeft toen waren haar halspieren wat beter
Afbeelding

toen zag ze er zo uit
ze was toen wel een stuk dikker omdat ze toen nog aan het afvallen was

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: suiker arme voeding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 19:54

Onbeperkt hooi, vitaminebrok en lijnzaadolie. Voor iets meer body kan je dan nog lucerne bijgeven dat zit voor eiwitten.
Dat zou mijn plan zijn iig ;)

emil01

Berichten: 754
Geregistreerd: 13-05-09

Re: suiker arme voeding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 20:02

Ik had een schraal wat futloos paard, daar hielp de Master granenmix met vitrix (vitaminebrok) enorm goed. Hoef je echt niet veel van bij te voeren (paard was 1.65m en kreeg eerste 3 maanden 2 kilo en ging daarna terug naar 1,5kg. Er kwamen spieren op, wat vet en een verbeterd uithoudingsvermogen/conditie.

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 21:57

Je schrijft dat hij 1 plak hooi krijgt. Per keer,? En hoeveel keer per dag dan?
ik voer mijn shetlanders al 1 plak hooi (a 2kg), 3 keer per dag. In de winter onbeperkt hooi. Ze lopen in het zomerseizoen ongeveer 2000km voor de wagen. Krijgen ook nog 300-500 gr pavo care4life. En olie
Mijn c pony die ook voor de wagen loopt krijgt zo'n 8 kg hooi per dag. In de winter ook onbeperkt hooi. En 500 gr care4life, en olie.

met dit rantsoen zien ze er altijd perfect uit. Soms wat steviger, maar dat gaat er ook weer af met werken.

Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Re: suiker arme voeding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 00:26

Ik hoop toch niet dat ze 1 plak hooi per dag krijgt. Want dan zou ik daar toch eerst iets aan veranderen. Jouw paard heeft minstens 8 kg hooi per dag nodig.
Suikerarm voer heb je o.a. van Marstall (Vito en Faser Light) maar ook Agrobs, Cavalor, Subli. Kijk eens op www.voervergelijk.nl

CaroBaex

Berichten: 205
Geregistreerd: 31-08-15
Woonplaats: olst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-16 01:13

Mara2000 schreef:
Ik hoop toch niet dat ze 1 plak hooi per dag krijgt. Want dan zou ik daar toch eerst iets aan veranderen. Jouw paard heeft minstens 8 kg hooi per dag nodig.
Suikerarm voer heb je o.a. van Marstall (Vito en Faser Light) maar ook Agrobs, Cavalor, Subli. Kijk eens op http://www.voervergelijk.nl


neee! hahah
ochtends en middags ook! en ze heeft ook nog een hooinetje hangen met natuurlijk hooi erin ;)

bedankt voor de site! heb ik veel aan!

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: suiker arme voeding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 09:55

Dat zijn 3 plakjes hooi per dag....
Zelfs mijn werkeloze shetten die zeker niet teveel mogen hebben krijgen nog meer!

Vrijwel onbeperkt hooi; doe dat eerst maar eens.
Op deze manier gaat ze niet lekker de winter doorkomen.
Verder een goede vitaminenbrok op basis van olie en vetten (langzaam vrijkomende energie) ipv op basis van suikers en zetmeel.

Ik heb goede ervaringen met de leisure mix en de safe and sound van dodson en horrell; te bestellen bij renee wielens in Haaksbergen en hij levert thuis of op stal af.
Ook de vitalbix is een goede.

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: suiker arme voeding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 09:56

Voervergelijk is een prachtige site.

Pavo vind ik maar niks; hoop troep er in en bovendien veel "verborgen" suikers en zetmeel.

CaroBaex

Berichten: 205
Geregistreerd: 31-08-15
Woonplaats: olst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-16 16:01

JoyCiej007 schreef:
Dat zijn 3 plakjes hooi per dag....
Zelfs mijn werkeloze shetten die zeker niet teveel mogen hebben krijgen nog meer!

Vrijwel onbeperkt hooi; doe dat eerst maar eens.
Op deze manier gaat ze niet lekker de winter doorkomen.
Verder een goede vitaminenbrok op basis van olie en vetten (langzaam vrijkomende energie) ipv op basis van suikers en zetmeel.

Ik heb goede ervaringen met de leisure mix en de safe and sound van dodson en horrell; te bestellen bij renee wielens in Haaksbergen en hij levert thuis of op stal af.
Ook de vitalbix is een goede.


Stal eigenaar had dat aangeraden since ze in begin moest afvallen en ik toen geen idee had hoe en wat ben nu al stuk meer wijzer en vond het zelf ook weining vandaar dat ik een hooinet had opgehangen ik onberperkt proberen en ga voral overleggen met de staleigenaar omdat hij ze voer geeft

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Re: suiker arme voeding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 16:08

ik voer onbeperkt ruwvoer en als krachtvoer Metazoa

Ineke2

Berichten: 33109
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: suiker arme voeding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 16:29

Metazoa krijgen veel paarden tekorten van. Terug te zien in de bloedwaardes als je dat langere tijd geeft.

Veel meer hooi voeren en een suikerarm krachtvoer is bijvb Marstall faser light, safe & sound van Dodson en Horrel of Vitalbix.
Zijn allemaal complete voeding ( met benodigde vitamine en mineralen ) zodat je verder niks extra hoeft te geven. Buiten dus wel veel hooi om.

Anoniem

Re: suiker arme voeding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 16:41

Als je het idee hebt dat je pony het lastig vindt om voedingsstoffen zoals eiwitten uit het eten te halen, dan zou ik teruggaan naar zo eenvoudig mogelijk voer: gras, hooi of luzerne, en als je brokjes wilt bijvoeren dan grasbrok zonder melasse (wel weken voor gebruik) of luzernebrok, de laatste geeft extra eiwitten voor extra spiervorming. Als extra dikmaker kun je er ook nog lijnzaadolie aan toevoegen. Vitaminebrokje erbij en je hebt een zeer suiker- en zetmeelarm dikmaak/spiervormend dieet.
Hier heb ik vorig jaar mijn paard 200 kilo zwaarder mee gevoerd. In de zomer werd het gras weer rijker en hebben we de luzernebrok weer in grasbrok veranderd en nu het weer kouder wordt en hij toch weer wat spiermassa verloor is de grasbrok weer vervangen door luzernebrok. Gek genoeg lijkt hij het op de luzernebrok nog beter te doen dan op de grasbrok: minder vetkwabben en meer spieren.

Princesj

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: suiker arme voeding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 09:53

Ik vind je pony persoonlijk nu goed op gewicht, op de longeerfoto is ze echt te dik.. Ik zou de 1/4 basisbrok vervangen door een sportbrok voor extra energie en een scheut lijnzaadolie toevoegen.

Koper

Berichten: 30259
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 10:12

idc_liz schreef:
Stal eigenaar had dat aangeraden since ze in begin moest afvallen en ik toen geen idee had hoe en wat ben nu al stuk meer wijzer en vond het zelf ook weining vandaar dat ik een hooinet had opgehangen ik onberperkt proberen en ga voral overleggen met de staleigenaar omdat hij ze voer geeft

Een paard wordt niet vet van hooi. Een paard wordt vet van het verkeerde hooi.

Zo weinig hooi geven als jij nu doet is het stomste wat je kunt doen. Worden ze leptineresistent van met als gevolg dat ze nog dikker worden.

Is het hooi bij de stallingsprijs in? Of wat is de reden dat je stalhouder er zo weinig van adviseert te voeren?

Demyana
Berichten: 58
Geregistreerd: 01-10-16

Re: suiker arme voeding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 10:17

Onze hoefsmid adviseerde ons ook Vitalbix ( http://www.vitalbix.com/ )
Vooral omdat onze nieuwe pony snel last van haar huid kreeg en ook snel dik werd.
In veel ander voer zitten verborgen suikers en dit is puur natuur.
Onbeperkt hooi zou ik ook geven. Wij zitten ook met een pony die snel dik wordt, maar met goed paardenhooi gaat het prima. Wij voeren om die reden ook geen kuil.

Herfterhoeve
Berichten: 260
Geregistreerd: 14-09-08
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 16:07

Het is lastig om een compleet voer te vinden wat aan je vraag voldoet. Ik heb hier ook lang naar gezocht en veel voeren zijn wel laag in suiker/zetmeel maar geven vervolgens geen tot weinig energie waar je immers krachtvoer voor wilt voeren.
Ik voer nu bijna een jaar Hipro flexibel move samen met vit/min brokje marstall force en magnesium.
Dit voer heeft een zeer laag suiker/zetmeelgehalte en geeft fijne energie vrij op basis van olie waaardoor het vit E gehalte ook hoog is. Ook heeft dit voer een hoog eiwitgehalte en volstaat een halve kg per dag. Prijs/kwaliteit verhouding is top. Alleen soms lastig verkrijgbaar.. :(
Het is hiernaast natuurlijk belangrijk dat je hooigift voldoende is en van goede kwaliteit.
Succes met je zoektocht en goed dat je er zo bewust mee bezig bent!

Anoniem

Re: suiker arme voeding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 19:12

Ik geef wat vitaminekorrel door grasbrok.
( geweekt)
Glucosamine erdoor en scheutje olie want zonder eet meneer zeur t niet.

Babootje

Berichten: 26243
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 19:33

Mijn ervaring is dat Pavo Care 4 Life een echte dikmaker is maar niet zozeer meer energie geeft.
En TS wil meer energie. Ik zou heel simpel een 1/4 haver bij elke voerbeurt erbij proberen.
De pony is absoluut niet te dik, dus suiker/zetmeelloos is volgens mij niet nodig en zeker moet je het niet al te ingewikkeld maken. Je kunt wat hoger in t krachtvoer. En in de zomer bij weidegang weer wat lager.

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 12:48

wat zou er in pavo care4life moeten zitten wat dik maakt. ( 9,5 % zetmeel + suiker, en 11,5 MJ energie). zonder de extra zetmeel en suiker die in veel ander voer wel zit lijkt me dat dit juist een voer is wat wel de energie geeft, maar geen dikke paarden.
ik voer het aan 4 menpony's en die zijn mooi op gewicht. en ze hebben meer dan genoeg energie voor ritten van 30-40km.
je zou ook de nieuwe vitalbix active + kunnen proberen. lijkt me ook een fijn voer.
en een paard moet het meeste aan energie en het op gewicht blijven toch halen uit goed ruwvoer.