Binnen anderhalve dag van goed eten naar bijna niet eten...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Binnen anderhalve dag van goed eten naar bijna niet eten...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-16 20:12

Hallo,

Sinds zondagavond merk ik dat mijn paard wat trager eet en ietswat 'tammer' is dan normaal.
Nadat ze haar maaltijd eindelijk op had ging ze in een een galop de wei weer op...poeh gelukkig dacht ik nog.

Vanmorgen wederom met lange tanden dr maaltijd voor de helft opgegeten, de rest liet ze staan.
Nu met daglicht zag ik een verdikking aan dr wang.
Hmmm...das vreemd vooral in combinatie met haar veranderde eetgedrag en ietswat ( voor haar doen) rustige gedrag.
Dacht aan een fikse trap van een ander paard of iets in die richting.

Dus de dierenarts gebeld met de vraag of deze vandaag nog langs wil komen omdat ik de indruk had dat ze ook pijn had aan de plek ter hoogte van dr wang.
Ik kon er maar moeilijk aankomen om dit te kunnen voelen ect.

Dus vanmiddag da erbij, klem tussen dr kaken en kijken /voelen maar....aan 1 zijde zat een enorme haak en aan de andere zijde ook 1.

Een haak? Ik was verbaasd, heb niks maar dan ook niks aan dr gemerkt de afgelopen periode en ik ben een zeurpiet hoor als het om de gezondheid van m'n paard gaat.
Bijna dwangmatig controleer ik minimaal 1 keer per dag dr ogen, oren, beenwerk, vacht ect.

Die haken zijn niet van gisteren, onmogelijk....
Ik heb de haken zelf mogen voelen en zien anders had ik bijna getwijfeld aan de conclusie van de da.
Dat merk je toch zei ik nog...traag eten, smakken, speekselen, knoeien met voer, propjes maken of rare kauw bewegingen ect.
Niks van dit alles.....

Ik hoop echt dat dit vaker voorkomt, want ik begin te twijfelen of we niet iets anders over het hoofd hebben gezien?

Mocht ze morgen of overmorgen weer fris en fruitig zijn en lekker doorbikken tja dan kan ik er niet meer omheen.
Laatst bijgewerkt door cissie op 05-12-16 20:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Deugenietje

Berichten: 2006
Geregistreerd: 18-04-06

Re: paard acuut slecht eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 20:14

Droes?

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-16 20:17

Deugenietje schreef:
Droes?


De da heeft wel gecheckt of ze koorts had, gevoeld naar lymfe knoopen en gevraagd of ze hoest en/of snotterig is.
Dit is niet het geval gelukkig.

Maar ik hou het even in m'n achterhoofd mocht ze morgen avond nog zo moeilijk eten en wat aan de rustige kant zijn.

lizet_lara

Berichten: 759
Geregistreerd: 08-06-11

Re: Binnen anderhalve dag van goed eten naar bijna niet eten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 20:24

Maagzweer? dat kan plots symptomen geven. Er zijn paarden met maag zweren die helemaal niet meer eten, maar ook paarden die enthousiast beginnen maar als het eten in de maag komt doet het zeer en dan stoppen met eten.

Vitaquilla
Berichten: 459
Geregistreerd: 20-11-08
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 20:26

Mag toch aannemen dat een dierenarts droes toch wel meteen opmerkt. En droes zit over het algemeen in de keel...
Even temperaturen .. dan weet je meteen of het een ziekte, ontsteking oid is en geen trap. Ik zou eerder aan een ontsteking van een kies denken als er een bult in de wang zit. Daar gaan ze ook slecht van eten, doet pijn.

Ibbel

Berichten: 49103
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Binnen anderhalve dag van goed eten naar bijna niet eten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 20:30

Haken kunnen heel lang onopgemerkt blijven. En dan opeens, bijt je paard op z'n wang, en dat geeft een verdikking. En daarna blijft-ie op z'n wang bijten, want die verdikking zit er. Cirkeltje is rond, en je paard eet niet graag meer want het doet zeer.

Als er dus duidelijk haken zaten, ga er dan maar van uit dat dat het probleem was. En ga er ook maar van uit dat het nog best wel een paar dagen kan duren voordat je paard weer normaal eet.

maaaikkee

Berichten: 685
Geregistreerd: 21-10-08
Woonplaats: Zuid - Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 20:31

Het is mogelijk hoor dat ze haken had zonder eerdere symptomen. Mijn paard had begin dit jaar ook flinke haken zelfs zo erg dat haar wangen wat kapot waren aan de binnenkant. Niks van gemerkt qua eten of met het rijden het kan dus wel degelijk. :)

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-16 20:32

lizet_lara schreef:
Maagzweer? dat kan plots symptomen geven. Er zijn paarden met maag zweren die helemaal niet meer eten, maar ook paarden die enthousiast beginnen maar als het eten in de maag komt doet het zeer en dan stoppen met eten.


Dank voor het meedenken!
Toch lijkt me de zwelling aan dr wang en irritatie aan de binnenzijde daarvan daar dan weer niet bij passen.

De dierenarts gaf aan dat sommige paarden zo handig zijn om anders te gaan eten als ze last hebben van het gebit dat je soms telaat opmerkt.
Dat geloof ik wel alleen is mijn paard er 1 die nou niet bepaald een bikkel is.
Zelfs een ieniemienie mokplekje of ietswat tranend oog is al een drama voor dr.

Mede daarom kan ik me haast niet voorstellen dat juist zij al langere tijd stug dooreet met haken op dr kiezen.
Voor mijn gevoel klopt er iets niet, maar aan de andere kant die haken zaten er toch echt en de plek aan dr wang zat ook ter hoogte van die ene haak.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 20:34

Oh kom op, deugnietje heeft gelezen dat er een bult op de kaak zat en dat is blijven hangen. Maagzweer?? Hallo het probleem is toch opgelost nu, waarom nu op goed geluk kwalen van het paard gaan roepen. Ik doe mee: Hoornzuil

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-16 20:36

Ibbel schreef:
Haken kunnen heel lang onopgemerkt blijven. En dan opeens, bijt je paard op z'n wang, en dat geeft een verdikking. En daarna blijft-ie op z'n wang bijten, want die verdikking zit er. Cirkeltje is rond, en je paard eet niet graag meer want het doet zeer.

Als er dus duidelijk haken zaten, ga er dan maar van uit dat dat het probleem was. En ga er ook maar van uit dat het nog best wel een paar dagen kan duren voordat je paard weer normaal eet.


Dat op de wang bijten zou wel een reden kunnen zijn waarom ze vrij snel moeilijk is gaan eten.
Tenminste zoals jij het omschrijft klinkt dit erg logisch.

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 20:38

Neem maar van mij aan, dat paarden niet altijd problemen aan het gebit laten merken. Mijn ruin had vorig jaar twee knoeperts van wolfskiezen en een aantal kleine haakjes. Elk jaar laten we de paarden controleren op hun gebit, zodoende kwamen we erachter dat hij dit had. Nooit geen problemen gehad onder de man of met het eten.
Een ander paard van mij had een mini haakje en begon gelijk te klieren en te kantelen met het hoofd. Zo verschil tussen de paarden.

Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Re: Binnen anderhalve dag van goed eten naar bijna niet eten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 20:47

Ik heb een week of 2 geleden net hetzelfde gehad met een pony, van de ene dag op de andere wou ze haast niks meer eten. Nadat het niet eten een paar dagen aansleepte en ze ook niet meer wilde rechtstaan hebben we haar naar de dierenkliniek gebracht.
De vermoedelijke diagnose was tekort aan vitamine E en selenium, we geven nu een supplement en ze is echt al zichtbaar opgeknapt.

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Re: Binnen anderhalve dag van goed eten naar bijna niet eten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 21:28

Eline dan was ze spierbevangen, dit los je idd op met vit e en selenium. Hierbij staan alle spieren letterlijk op mega spanning en vandaar dat ze niet meer recht wou staan.

UK_eef

Berichten: 4218
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Gemeente Dronten

Re: Binnen anderhalve dag van goed eten naar bijna niet eten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 21:35

Ik denk toch ook aan droes. Goed temperaturen de komende dagen.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Binnen anderhalve dag van goed eten naar bijna niet eten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 21:42

ik neem aan dat de dierenarts de tanden heeft gedaan?Eet ze nu beter?

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-16 22:42

geerke schreef:
ik neem aan dat de dierenarts de tanden heeft gedaan?Eet ze nu beter?


Net nadat dr gebit was gedaan vloog ze op het hooi af en kon dit goed wegkrijgen.
Brokjes was nog moeizaam maar heb de hoop dat dit de komende dagen ook beter gaat.
Das nog afwachten...

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-16 22:46

UK_eef schreef:
Ik denk toch ook aan droes. Goed temperaturen de komende dagen.


Mocht ze morgen of overmorgen nog steeds moeite hebben met dr krachtvoer en gedragsmatig niet in dr hum zijn dan maak ik dit bespreekbaar met de da.
Ervan uitgaande dat ze niet koortsig wordt want dan trek ik gelijk alla minuut aan de bel.

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-16 22:51

mrie schreef:
Oh kom op, deugnietje heeft gelezen dat er een bult op de kaak zat en dat is blijven hangen. Maagzweer?? Hallo het probleem is toch opgelost nu, waarom nu op goed geluk kwalen van het paard gaan roepen. Ik doe mee: Hoornzuil


Haha begrijp je reactie wel, maar ik ben misschien een muts met dit soort dingen.
Voor mij is het pas opgelost als ze weer normaal eet en gedragsmatig in orde is.
Tot die tijd houdt ik alles scherp in de gaten.

Ik zie evt opties of mogelijkheden dan ook niet als paniekzaaien of iets dergelijks....maar als invalshoek om te overleggen als de boel niet verbeterd of zelfs verslechterd.

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 23:10

Brokjes zal binnenkort ook er weer goed ingaan, om het makkelijker te maken voor je pony, kun je de brokjes weken.

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-16 23:12

myk_en_shant schreef:
Brokjes zal binnenkort ook er weer goed ingaan, om het makkelijker te maken voor je pony, kun je de brokjes weken.


Thanxs, ze krijgt ook pulp dan kan ik ze daar doorheen doen.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Binnen anderhalve dag van goed eten naar bijna niet eten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 23:20

je kunt de biks ook weken,dat gaat misschien makkelijker?

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-16 23:24

geerke schreef:
je kunt de biks ook weken,dat gaat misschien makkelijker?


Ja dat bedoel ik ook haha, met de pulp meeweken.
Dat doe ik morgen en overmorgen kijken of ze een droog brokje makkelijk eet.