Bandage tegen schuren op stal?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Linduuyy
Berichten: 1
Geregistreerd: 07-11-16

Bandage tegen schuren op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-16 18:47

Hoi! mijn pony staat in de winter 24/7 op stal maar hij schuurt zijn staart heel erg.. Kan ik er een bandage om heen doen en dan elke dag kijken of het goed gaat met zijn staart? Alleen het is echt alleen het haar en meer niet

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 18:49

Linduuyy schreef:
Hoi! mijn pony staat in de winter 24/7 op stal maar hij schuurt zijn staart heel erg.. Kan ik er een bandage om heen doen en dan elke dag kijken of het goed gaat met zijn staart? Alleen het is echt alleen het haar en meer niet


Nee je kan beter kijken waarom hij schuurt dan zijn staart afbinden.
Ten eerste wil jij ook kunnen krabben als je jeuk hebt
Ten tweede knelt een gewone bandage snel af als hij niet zo los zit dat hij af zakt.

Oorzaken kunnen veel suiker in de brok zijn of verveling of een parasiet of wat dan nog meer.

marengolike
Berichten: 592
Geregistreerd: 20-04-12

Re: Bandage als staartbeschermer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 21:04

Niet doen!

Heb het ook met mijn shet gedaan 1 nachtje op. En het is helemaal gaan stikken en kreeg hij allemaal korstjes en haaruitval. En dat van 1 nacht.
Hij zat helemaal niet strak.

Dus mijn advies nee niet doen.

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Bandage als staartbeschermer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 21:14

Ik gebruik een staartbandage alleen als ze naar de keuring gaan (en dan gaat ie eraf bij aankomst, nooit strak om de staartwortel), en bij dekken, maar 10 min later kan die er dan ook weer af. Ik heb gewoon een klassieke staartbandage in engeland gekocht met touwtje. Je moet die dingen alleen geen dag omlaten (ook geen nacht), kans dat je doorbloeding dan remt

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Bandage als staartbeschermer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 21:18

Nee niet doen.
Je bent niet de eerste die hem per ongeluk te strak doet waardoor het paard zijn staart afgebonden raakt en verliest.

Zoek de oorzaak van de jeuk.

PBA_
Berichten: 8119
Geregistreerd: 24-02-06

Re: Bandage als staartbeschermer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 21:40

topic is al erg oud. tem wel even.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78507
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 22:16

Ik heb deze berichten gesplitst naar een nieuw topic, omdat de vraag gesteld werd in een topic van ruim 9 jaar oud en wat ook een hele andere vraag was.

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Bandage tegen schuren op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 08:27

http://paardenpraktijkutrecht.nl/aarswo ... komsten-2/

Heel vaak is schuren van alleen de staart het gevolg van aarsmade, witte wormpjes, die s nachts uit de anus komen en wormpjes leggen en weer naar binnen gaan. Je kan met plakband s morgens even op de anus plakken en er weer aftrekken en dat naar de veearts brengen. Die kan onder de microscoop de eitjes zien. Overleg met de veearts voor een goede wormenkuur

Als je elke ochtend de anus schoon maakt jet een babydoekje, voorkom je dat de eitjes in het stro vallen en het paard weer besmetten.

Als de wormen dood zijn, is je paard van de jeuk af. Pony blij en jij blij.