Ongeoorloofde middelen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
__Nicky

Berichten: 2434
Geregistreerd: 31-08-08

Ongeoorloofde middelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-16 11:04

In oktober was ik uitgekozen voor een dopingtest tijdens een wedstrijd. De test was overigens negatief. Na wat Googlen blijken er behoorlijk wat huis-tuin-en-keuken-middeltjes die positief te testen. Wellicht is het handig om een lijstje te maken met voer/supplementen/kruiden/etc die positief testen. Echte medicijnen maar niet noemen, daarvan staat meestal in de bijsluiter hoe en wat.

Om alvast te beginnen:
- Wilgentakken
- Duivelsklauw
- Een aantal vliegensprays (hertshoornolie?)

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Ongeoorloofde middelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 11:14

Wilgentakken ja? Mijn paarden kunnen die zelf aan, en soms zie je ze er wel eens een eten. Dat wist ik niet. Interessant topic, ik lees mee!

__Nicky

Berichten: 2434
Geregistreerd: 31-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-16 11:22

_Zsazsa_ schreef:
Wilgentakken ja? Mijn paarden kunnen die zelf aan, en soms zie je ze er wel eens een eten. Dat wist ik niet. Interessant topic, ik lees mee!

Jep. Daar zit dat stofje in waar ze aspirine van maken. Grote hoeveelheden test positief.

Michellette
Berichten: 958
Geregistreerd: 09-08-06

Re: Ongeoorloofde middelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 11:26

Daarom raden ze ook wel bij een paard wat op rust moet staan, aan hem/haar wilgentakken te geven. Bezigheid en pijnstillend ineen.

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 11:40

Wilg zit acetylsalicylzuur in, dat is hetzelfde bestanddeel als in aspirine.

rox_en_wilvy

Berichten: 788
Geregistreerd: 15-08-11
Woonplaats: lelystad ~ paard in Hulshorst (veluwe)~

Re: Ongeoorloofde middelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 11:53

Weegbree!

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Ongeoorloofde middelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 11:58

...mij staat bij dat chocolade/ cacao ook op de verboden lijst staat.

(Bron: de Hoefslag, -tig jaar geleden. Over nationaal startende ruiters die letterlijk ter lering ende vermaak internationaal getest werden. De namen zijn niet bekend gemaakt en de ruiters kregen het advies om met hun voedleveranciers te overleggen.)

troi
Berichten: 17006
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 20:19

__Nicky schreef:
_Zsazsa_ schreef:
Wilgentakken ja? Mijn paarden kunnen die zelf aan, en soms zie je ze er wel eens een eten. Dat wist ik niet. Interessant topic, ik lees mee!

Jep. Daar zit dat stofje in waar ze aspirine van maken. Grote hoeveelheden test positief.


Maar dan moeten ze wel heel veel wegkauwen hoor. Als je wekelijks een tak geeft kom je niet aan die hoeveelheden.

setteke

Berichten: 3506
Geregistreerd: 05-11-09
Woonplaats: Onder zeeniveau

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 20:23

Koffie(bonen) dus caffeïne. Werd vaak gegeven aan paarden voor keuringen om ze extra alert te maken.

Cooling gels of klei, de meeste mogen niet, dus check de bijsluiter.

Popstra
Berichten: 13743
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 17:41

Marihuana :j

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 17:53

maanzaad (broodjes)

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Ongeoorloofde middelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 17:59

Geloof menthol ook, althans een tijd geleden wel. Zat in mijn voer en werd gewaarschuwd dat niet te gebruiken als ik wedstrijden reed.

moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 18:01

rapido schreef:
Marihuana :j

Wie geeft zijn paard nou wiet? :')
Hartstikke duur die zooi!

Toothless

Berichten: 870
Geregistreerd: 08-05-13
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 18:03

moonfish13 schreef:
rapido schreef:
Marihuana :j

Wie geeft zijn paard nou wiet? :')
Hartstikke duur die zooi!


Nou stel je voor je hebt naast de wei stiekem een paar plantjes groeien en je paard denkt: he das lekker :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 18:04


martinev

Berichten: 2584
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 18:06

Sudocrème! Ik gebruikte dit vaak om op kleine wondjes te smeren, werkt perfect, ook tegen mok overigens. Maar mag dus niet als je wedstrijden rijdt!

ziyadah
Berichten: 634
Geregistreerd: 06-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 18:33

martinev schreef:
Sudocrème! Ik gebruikte dit vaak om op kleine wondjes te smeren, werkt perfect, ook tegen mok overigens. Maar mag dus niet als je wedstrijden rijdt!

Weet je dat wel zeker? In de draf- en rensport wordt dit ook vaak gebruikt bij wondjes, en daar is de regelgeving wbt doping echt enorm streng.

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Ongeoorloofde middelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 18:39

Ik doe elke week een beetje anti bijt spray met hertshoornolie in de staart van mn paard zodat de jonge dieren die bij hem in de stal staan er niet aan gaan vreten (is niet de eerste keer) maar eigenlijk staat ie nu dus strak van de dope?:P

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Ongeoorloofde middelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 18:44

Tja, zolang er zo verschrikkelijk weinig gecontroleerd word en de pakkans dus zeer klein is zou ik me over sudocreme of wilgentakken niet druk maken. Ik zou willen dat er veel meer controle zou zijn vanuit de knhs, te beginnen met alle nederlandse kampioenschappen, indien het daar nu nog net zo gaat als jaren geleden dan weet je niet wat je ziet wanneer elke deelnemer gecontroleerd zou worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 18:47

En hoe zit dat met dat Confidence Equine (als ik het goed heb dat het zo heet)? Die zakjes die je in de neus van je paard smeert? Ik gebruik het niet, heb het 2 jaar geleden voor het eerst op Horse Event gezien, dat neemt ook stress weg of iets dergelijks.
Benieuwd of dat er ook onder valt en hoe dat gecheckt wordt.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-12-16 18:48, in het totaal 1 keer bewerkt

martinev

Berichten: 2584
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 18:48

ziyadah schreef:
martinev schreef:
Sudocrème! Ik gebruikte dit vaak om op kleine wondjes te smeren, werkt perfect, ook tegen mok overigens. Maar mag dus niet als je wedstrijden rijdt!

Weet je dat wel zeker? In de draf- en rensport wordt dit ook vaak gebruikt bij wondjes, en daar is de regelgeving wbt doping echt enorm streng.


Tja, is mij meerdere keren door verschillende dierenartsen verteld! Kan wel dat er echt veel nodig is om positief te laten testen.

ziyadah
Berichten: 634
Geregistreerd: 06-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 19:06

martinev schreef:
ziyadah schreef:
Weet je dat wel zeker? In de draf- en rensport wordt dit ook vaak gebruikt bij wondjes, en daar is de regelgeving wbt doping echt enorm streng.


Tja, is mij meerdere keren door verschillende dierenartsen verteld! Kan wel dat er echt veel nodig is om positief te laten testen.


Misschien is dat het dan. :) Zoals ik zei wordt het in onze sport echt veel gebruikt (tja, het werkt goed en is goedkoop..), sommige andere middelen die goed tegen mok werken mogen absoluut niet gebruikt worden. Sudocrème is dan een goed alternatief.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 19:17

Toothless schreef:
moonfish13 schreef:
Wie geeft zijn paard nou wiet? :')
Hartstikke duur die zooi!


Nou stel je voor je hebt naast de wei stiekem een paar plantjes groeien en je paard denkt: he das lekker :=


Zelfs dan niks aan de hand. THC wordt pas bij een bepaalde temperatuur (geloof zo rond de 60 graden) actief.
Wilgentakken is mij inderdaad ook bekend, verder veel middelen die voor paarden zijn (legaal) en stiekem toch voor een positieve dopingtest kunnen zorgen.

__Nicky

Berichten: 2434
Geregistreerd: 31-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-16 19:43

bigone schreef:
Tja, zolang er zo verschrikkelijk weinig gecontroleerd word en de pakkans dus zeer klein is zou ik me over sudocreme of wilgentakken niet druk maken. Ik zou willen dat er veel meer controle zou zijn vanuit de knhs, te beginnen met alle nederlandse kampioenschappen, indien het daar nu nog net zo gaat als jaren geleden dan weet je niet wat je ziet wanneer elke deelnemer gecontroleerd zou worden.

Zo klein is die pakkans niet hoor ;) Ik werd op een doodnormale endurancewedstrijd eruit gepikt, samen met nog een aantal anderen...

c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 21:35

Pepermuntjes, ligt wel aan de hoeveelheid olie er in. Maar van bijvoorbeeld King pepermunt (de lekkerste vind ik zelf) kunnen ze positief getest worden.
Wel ik grote hoeveelheden.

Mensen kunnen trouwens ook positief getest worden op opium gebruik bij het eten van maanzaad. Maar ik weet niet of dit ook in de lijst voor komt?