Hoe ga jij om met wedstrijdspanning?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Hygge
Berichten: 2856
Geregistreerd: 30-06-11

Hoe ga jij om met wedstrijdspanning?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-11-16 19:44

Hallo medesporter,

We zullen er allemaal wel eens last van hebben, de welbekende wedstrijdspanning. De één meer dan de ander en ieder gaat er op zijn of haar eigen manier mee om. De één presteert door spanning en druk beter en de ander juist minder. Ik ben heel benieuwd hoe men hier mee omgaat en wat hij of zijn hier tegen doet.

Misschien kunnen we elkaar helpen en boeken we (nog) betere prestaties.

Groeten,

Ayla_4Ever

[o]


Duhelo

Berichten: 28496
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Hoe ga jij om met wedstrijdspanning?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 18:20

mws = WD-V

FriesWytske
Berichten: 9892
Geregistreerd: 05-08-06

Re: Hoe ga jij om met wedstrijdspanning?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 18:23

Wat mij veel tegen de spanning heeft geholpen is mijn proeven uit het hoofd te gaan rijden.

benthevigox

Berichten: 65
Geregistreerd: 18-07-15
Woonplaats: Well limburg

Re: Hoe ga jij om met wedstrijdspanning?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 18:37

Hier helemaal geen spanning meer voor een normale wedstrijd ...
wat me wel verteld is dat liedje zingen en van te voren even tijd voor jou en je paard alleen nemen helpt .

I am who i truly am, when i'm in the saddle <3

Oblivion

Berichten: 649
Geregistreerd: 18-07-14

Re: Hoe ga jij om met wedstrijdspanning?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 18:42

Mijn spanning neemt meestal af zodra ik op het paard zit. Maar zoals hierboven genoemd als het op dressuur gaat proeven uit je hoofd leren. Vind ik zelf veel fijner rijden waardoor ik ook rustiger ben, heeft mij erg geholpen iig. Of met oortjes (muziek) inrijden, rustig blijven ademen etc etc :+

_helga_

Berichten: 6293
Geregistreerd: 21-01-08
Woonplaats: Goirle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 18:43

Zowiezo zorgen dat je zeker optijd bent en alles op je gemak kan doen.
Je proef uit je hoofd kennen zodat je je geen zorgen hoeft te maken als de voorlezer verkeerd leest.
En lekker je eigen proef rijden meer kun je niet doen.

Buick B+11 L1+12 L2+17 M1 startgericht

_Mar3
Berichten: 467
Geregistreerd: 29-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 19:01

Hoe vaker je op wedstrijd gaat, hoe minder de spanning wordt, denk ik. Verder ga ik mee met de bovenstaande antwoorden. :)

Do what is right
Not what is easy

bloempie186

Berichten: 2152
Geregistreerd: 17-10-03

Re: Hoe ga jij om met wedstrijdspanning?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 11:15

Inderdaad lekker de tijd nemen voor de voorbereiding. Ik vind het altijd heerlijk om lekker de tijd de nemen om mn paardje te wassen/ vlechten. Lekker met hem bezig te zijn.

Ik denk altijd maar: Er hangt niks vanaf. Jammer als het niet gaat zoals ik voor ogen had... Het is niet anders en volgende maand beter. Kan hierdoor goed ontspannen en moet vaak ook lachen als we een fout maken. Vind plezier in de wedstrijden belangrijker dan winnen.

vibabu

Berichten: 3417
Geregistreerd: 25-07-09

Re: Hoe ga jij om met wedstrijdspanning?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 11:23

Door te bedenken dat ik spanning heb. Spanning maakt je minder bewust van dingen die gebeuren waardoor je minder voelt. Door geen spanning te hebben kan je beter presteren. Met dat in mijn achterhoofd kan ik me heel goed concentreren en door te concentreren ben je ook niet meer bezig met de spanning maar met datgene wat je moet doen. Het is even een knop die je moet kunnen omzetten.

dressuur: Z2+3 Springen: L+2 Sgw: B+4 In loving memory
dressuur: LT+3 Springen: L+8 Sgw: L+1
dressuur: Z1+2 Springen: L+0 Sgw: B+2

LisaFalco

Berichten: 770
Geregistreerd: 02-04-11
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 11:28

Spanning heeft vaak ook te maken met prestatiedruk. Probeer gewoon voor jezelf te rijden. Stel voor jezelf een doel, bijv. de proef ontspannen doorkomen. Dit helpt mij altijd goed, zo hou je ook plezier in het wedstrijd rijden door steeds je eigen doelen te behalen.
En inderdaad een goede voorbereiding helpt ook goed tegen spanning.

Whitney (Lester X Jasper) Dressuur B+11 | Springen B+1 | SGW BB

leeslampje

Berichten: 1100
Geregistreerd: 11-10-16
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 11:32

Kilometers maken is het toverwoord. En onderzoek wanneer je spanning vervelend is, of wanneer het te hoog piekt. Dan kun je dat ook gerichter aanpakken.

Voorbeeld: ik was altijd doodzenuwachtig tot ik op mijn paard zat, omdat ik bang was dat alles verkeerd zou gaan in de voorbereiding (te laat komen, spullen vergeten, bang dat paard niet te zadelen zou zijn, ga maar door). Dan kun je wel een proef uit je hoofd gaan leren, maar dat helpt voor geen meter omdat daar het probleem dan niet zit.

Je spreekt over omgaan met wedstrijdspanning, maar benoemt daarna dat sommigen juist beter onder druk presteren. Als dat zo is, zou ik vooral niets doen aan die spanning.

carineken

Berichten: 688
Geregistreerd: 21-12-07
Woonplaats: Antwerpen

Re: Hoe ga jij om met wedstrijdspanning?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 14:50

ik zit vlak voor een wedstrijd altijd met het liedje in mijn hoofd van there's no bussines like showbussines. dat neurie ik dan wat en stiekem zing ik het ook ene beetje :p vlak voor ik binnen ga zeg ik tegen men paard: it is show time girl en dan gaan we ervoor

Single mom te be.

S_en_Z

Berichten: 9371
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Nieuwegein-Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 15:37

Ik heb n x middel ingenomen die spierverslappend werkte, had ze nog liggen van een bezoek aan de huisarts toen ik nekklachten had door verstrakte spieren. Zou ze niet aanraden aan anderen :') is best lastig om bijv. door te zitten als je suffig bent _O-

Was er wel een stuk rustiger door.. dat dan weer wel.

Hier werkt afentoe HC starten en vaker starten ook wel beter :j
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 08-11-16 16:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Goedkoop mooie foto's?
http://www.SenZfoto.weebly.com

nouklime

Berichten: 1008
Geregistreerd: 13-10-08
Woonplaats: Haarlemmermeer

Re: Hoe ga jij om met wedstrijdspanning?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 15:43

Ik was altijd meer zenuwachtig dat ik te laat zou komen en niet voldoende tijd zou hebben om in te rijden... Zorgde dus altijd dat ik er extra vroeg was zodat ik nog lekker in alle rust een kopje koffie kon drinken.

En onthoudt vooral dat je dit voor de lol doet winnen is leuk maar een goede proef neerzetten is leuker.

Wodka Lime: He´s my own little fairy tale - Z1+9 geblesseerd & fulltime levensgenieter
Jaqguard-D: #Babyjack M1+3

Wodka Lime, Mijn fulltime levensgenieter + 1 jaar samen met #Babyjack

Tompoesj
Berichten: 18
Geregistreerd: 17-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 15:03

Op tijd zijn is wel een goeie, want anders ben je sowieso al aan het stressen. Daarnaast vond ik het wel altijd fijn om lekker bezig te zijn met het paard zelf van te voren. (borstelen etc.)


SaphiraX
Berichten: 38
Geregistreerd: 09-11-16
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 18:59

Ik heb ook altijd wedstrijd spanning. Ik ha dan gewoon vroeg naar de manege, en lekker lang mijn pony borstelen. Daar word ik rustig van, en mijn pony ook :D. Oh ja en in de ochtend thee drinken, ik weet niet waarom maar dat werkt bij mij xD

Dayanara

Berichten: 2374
Geregistreerd: 22-08-16

Re: Hoe ga jij om met wedstrijdspanning?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 21:53

Blijven ademen en vooral niet willen optrekken aan mijn concullega-ruiters. Ik probeer ook altijd wel met iedereen een praatje te maken :j

Nannetje7
Berichten: 73
Geregistreerd: 19-05-16

Re: Hoe ga jij om met wedstrijdspanning?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 21:59

Ik zorg ook altijd dat ik de proeven uit mijn hoofd ken en dat ik goed op tijd ben. Verder probeer ik te bedenken waarom ik ook alweer op wedstrijd wil...

ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 22:12

nouklime schreef:
Ik was altijd meer zenuwachtig dat ik te laat zou komen en niet voldoende tijd zou hebben om in te rijden... Zorgde dus altijd dat ik er extra vroeg was zodat ik nog lekker in alle rust een kopje koffie kon drinken.

En onthoudt vooral dat je dit voor de lol doet winnen is leuk maar een goede proef neerzetten is leuker.

Dat dus.

Ik heb eens iemand een proef zien rijden, dat ging echt helemaal nergens over. Nog nooit zo'n beroerde proef gezien. Maar die meid werd er niet warm of koud van en bleef gewoon doorrijden alsof er niks aan de hand was terwijl dat paard overal in de ring was, behalve waar ie moest zijn.
Bleek dat het de allereerste proef van dat paard ooit was. Ze deed alleen maar mee om op een ander terrein gereden te hebben met alle tierelantijnen van een wedstrijd. Zouden meer mensen moeten doen.....

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Dany94
Berichten: 872
Geregistreerd: 10-08-09
Woonplaats: gelderland

Re: Hoe ga jij om met wedstrijdspanning?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 22:54

Hier ook iemand die die er momenteel niet warm of koud van wordt als mn paard ineens wegschiet. Heb eerder altijd heel goed gereden nu enorme spanningen. Zoveel dat zelfs terug B HC ga starten net zolang dat paardje en ik samen weer plezier hebben. Elke stap vooruit Is er weer 1, al gaan we nu wel steeds harder vooruit.

koosje14

Berichten: 75
Geregistreerd: 26-03-14

Re: Hoe ga jij om met wedstrijdspanning?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 17:15

heel veel oefenen, de proef uit je hoofd kennen, naar de wc gaan voor je proef := en veder denken: ik kan het! +:)+

mijn youtube-kanaal: duckiee en ik: https://www.youtube.com/channel/UC8xOHN ... n-nDrJKo-g

theadora99

Berichten: 3624
Geregistreerd: 26-05-11

Re: Hoe ga jij om met wedstrijdspanning?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 23:22

Ik leerde ook altijd mijn proef gehad nadat ik 2x heel laag gescoord had omdat mn voorlezer verkeerd voorlas. Verder nam ik altijd genoeg tijd om in te rijden, omdat ik tijdens het inrijden mijn spanning even vergat. En mentale steun meenemen werkt ook goed :p

Miefje

Berichten: 1547
Geregistreerd: 02-12-16
Woonplaats: Limburg

Re: Hoe ga jij om met wedstrijdspanning?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 19:40

Voor vriendinnen werkt met muziek inrijden heel goed, liedje zingen, proef uit je hoofd leren etc. goed.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: lovefi en 7 bezoekers