Haaruitval kat... Om gek van te worden!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Ruby1995

Berichten: 4164
Geregistreerd: 13-05-09

Haaruitval kat... Om gek van te worden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-16 14:04

Hoi allemaal!

Mijn kat heeft haaruitval.
Hij is langharig en dit is normaal voor deze kat dat hij verhaart.. Waren van de week nog bij de dierenarts en zij vertelde ook dat dit normaal is.

Nu is het leuke ervan... Overal zitten witte haren.
Ja, ik weet het zijn dieren en dat hoort erbij enz. En dat weet ik ook allemaal maar ik zoek toch de tip om vermindering ervan tegen te gaan.

Sammie (de kat) kammen is geen groot succes... Ben hier te laat mee begonnen waardoor die erg fel reageert als we dit doen en daarbij merk ik ook geen verbetering nog echt betreft de haaruitval. (Nou moet ik zeggen dat ik dit maar een paar dagen heb vol kunnen houden omdat m'n handen zo kapot gingen)

We stofzuigen in principe dagelijks het huis en ik schut een paar keer in de week kleedjes enz uit.

Moet ik hem dan toch een keer naar de trimmer brengen om de vacht uit te laten dunnen? (Dit is voor de kat stressvol) of is er een andere oplossing die het kan verminderen?

Het is gewoon niet zo grappig meer want mijn zwarte kleding ziet haast wit...


Wie heeft de gouden tip???

C'est la vie ♥


ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 14:12

Wat voor voer geef je?
Daar kan namelijk ook een en ander mee te maken hebben

Goof

Berichten: 28756
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Haaruitval kat... Om gek van te worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 14:14

Volgens mij weet je dit voordat je een kat koopt.
Als het echt zo'n drama is zou ik hem omruilen voor een naaktkat.

MamaMiesje
Fotograaf

Berichten: 18043
Geregistreerd: 21-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 14:14

:j Inderdaad: voer en misschien kan je hem wel aaien met rubber handschoenen aan? Dan blijven er ook veel haren aan de handschoenen hangen :)

LilChar

Berichten: 1255
Geregistreerd: 16-06-14
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 14:15

Vervelend!

Toch is het nodig bij langharige katten,om deze elke dag even te kammen. Misschien eerst een keer bij een trimmer goed laten doen, en dan zelf volhouden, dan heb je de losse haren er ook uitgekamd en zouder er minder op de grond moeten liggen!

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 14:16

Toch proberen om een manier te vinden waarop je de vacht kunt onderhouden!
Vindt ze een poetshandschoen ook eng?

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ
A bird sitting on a tree is never afraid of the branch breaking,

because her trust is not on the branch but on her own wings.

Always believe in yourself !

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 14:16

Hier ook de frustratie. Kortharige kat, maar ook witte haren overal. Overal waar ze heeft gelegen, is het bezaaid met haar.
Bij de andere kat - zelfde nest- is het een stuk minder.

Zijn er ook voor katten haarnetjes :')

Ruby1995

Berichten: 4164
Geregistreerd: 13-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-16 14:25

Goof schreef:
Volgens mij weet je dit voordat je een kat koopt.
Als het echt zo'n drama is zou ik hem omruilen voor een naaktkat.

Ik wist natuurlijk dat deze reactie kwam, t is en blijft bokt he :D

Ik voer Royal Canin Maine Coon. Heb ooit granen vrije brokken gehad maar dan is de ontlasting slecht... Over de haren toendertijd kon ik niks zeggen. Heb t daarvoor te kort gevoerd. Maar plakpoep in zijn vacht is ook geen feestje.. Geef dan maar liever die haren!

Alles wat anders is dan een hand vind die niet leuk. Hij vind het niet eng maar vind het irritant.... Het is een kat met een eigen willetje nogal, hij laat snel merken als hij ergens niet van gediend is. (Soms met aaien kan die ook lelijk doen)

Ik heb zo'n spijt dat ik hem niet vanaf jongs af aan heb gekamd... Dan was het een stuk makkelijker geweest.

Thuis raken ze ook lekker geïrriteerd door die haren en het is soort van mijn schuld omdat ik hem niet kan kammen.

Breng hem anders wel van de week naar de trimmer. En probeer daarna zelf te kammen. Niemand hier thuis durft of wilt hem goed vast houden zodat ik hem kan kammen, dus het gaat echt moeizaam.

C'est la vie ♥

Goof

Berichten: 28756
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 14:26

Ruby1995 schreef:
Goof schreef:
Volgens mij weet je dit voordat je een kat koopt.
Als het echt zo'n drama is zou ik hem omruilen voor een naaktkat.

Ik wist natuurlijk dat deze reactie kwam, t is en blijft bokt he :D



ja sorry, ik kon het niet laten, maar het is ook wel een beetje waar natuurlijk ;)


Ruby1995

Berichten: 4164
Geregistreerd: 13-05-09

Re: Haaruitval kat... Om gek van te worden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-16 14:28

Ik denk ook wel als ik dit van te voren had geweten dat ik het anders had gedaan. Maar goed ik wilde graag een langharige kat en nooit nagedacht over de haren.
En het is bij de ene langhaar ook erger dan bij de ander....
Maar de kat zelf kan ik niet missen hoor :) want t is een scheet meestal maar die haren wat mij betreft :')

C'est la vie ♥

Stybba

Berichten: 3015
Geregistreerd: 14-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 14:29

Elke dag kammen is mij juist sterk afgeraden door de dierenarts, dan heb je juist kans op nog meer haarverlies.
Probeer eens wat verschillende kammetjes uit, ik heb hier ook meerdere soorten en elke kat heeft wel haar voorkeur.

kiki1976

Berichten: 16847
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 14:34

Wij hebben ook een kat met lange haren (zit ook main coon in) en bij hem is het al vanaf kitten een groot drama om hem te kammen.
Dat moeten we al echt met 2 man doen, want anders lig je geheid helemaal open. Aaien is even leuk, maar als hij er genoeg van heeft bijt en krabt hij.
Heeft wat gestoord gedrag om het maar zo te zeggen. Kwam bij ons als een kitten van 7 weken, zeer laag gewicht en klein (flessenkitten). Maar anders had hij het sws niet overleefd, alle andere waren al overleden. Hij had naast een laag gewicht een bult bij zijn anus (door het niet helpen om hem te ontlasten) en giga diarree.

Nu kregen wij de tip om hem 1x per jaar te scheren. Man het scheren was even een klusje, maar wat hadden we daarna een blije kat. Het heeft hem echt heel veel goed gedaan. De vacht groeit gewoon weer terug. Maar van het voorjaar gaat hij weer kort.

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

Ruby1995

Berichten: 4164
Geregistreerd: 13-05-09

Re: Haaruitval kat... Om gek van te worden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-16 14:37

Ik heb 2 verschillende borstels, een zachte (die bijna niks doet) en een wat betere. Beide vind die niks...
Maar heb zojuist hem kunnen kammen met beide borstels door een berg snoepjes voor z'n neus te leggen :')
Heb dan wel alleen z'n rug en zijkanten en staart kunnen doen.
Niet z'n borst en buik waar veel haar zit. Maar goed beter iets dan iets..

Maar zou het dan ook aan het voer liggen?

C'est la vie ♥

Stybba

Berichten: 3015
Geregistreerd: 14-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 14:55

Mijn langhaar vind zo iets fijn. Een van mijn kortharige die het meeste haar verliest die we eerst met dezelfde borstel als voor de langhaar, daarna met een furminator en dan nog met een soort vlooienkam met rollende pinnetjes (voor de laatste losse haren). Heel karwij maar ze heeft ook echt veel last rond de zomer van die enorm dikke ondervacht die ze elk jaar weer kweekt. Je kan haar ook gewoon plukken :P
Maar ik moet er wel bij zeggen dat die 2 het ook wel heerlijk vinden om gekamd te worden (als ze er zin in hebben natuurlijk, het blijven katten :') )
Dan heb ik nog een korthaar die niet veel verliest en zelden gekamd wil worden en die krijgt af en toe een keer die vlooienkam over dr rug.
Ik heb wel gemerkt dat het haarverlies echt in periodes gaat hier, ze verliezen nu veel minder dan in het late voorjaar/begin zomer.

Het kan zeker aan het voer liggen, maar als je daar achter wil komen moet je echt voor een aantal maanden wat anders proberen. Vergeet niet om langzaam over te stappen als je veel verandering verwacht in de ontlasting. Dus eerst een aantal dagen een kwart van het nieuwe voer, als dat goed gaat 50/50 etc. En in ieder geval wat anders dan het graanvrije merk wat je al eens hebt geprobeerd. Ik weet hoe het is om een langhaar te hebben met dunne poep -O- (ze ging 'krijten' op de beige vloerbedekking die we hadden in ons vorige huisje)

LisannePruts

Berichten: 1383
Geregistreerd: 11-09-13
Woonplaats: Brabant

Re: Haaruitval kat... Om gek van te worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 15:02

Ik heb zelf een wit met grijze korthaar die ook reuze verhaart en toen kreeg ik van een kattentrimster op HE het volgende te horen: Met borstelen stimuleer je alleen maar de haaruitval. Daarom moet je hem 3 keer achter elkaar wassen met shampoo en daarna het liefst föhnen en dan moet het zo goed als helemaal stoppen.

Wij hebben dit geprobeerd en het werkte inderdaad super goed! Alleen na een paar maanden begint het natuurlijk weer steeds meer terug te komen dus dit moet je wel herhalen

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 15:03

- met een vochtige lap aaien en stilletjes boenen (helpt ook om je krabpaal schoon te maken)
-fleecedekentjes op de favoriete ligplekken, dit trekt haar aan, waardoor de haren vooral op de ligplek blijft en niet gaat waaien (iedere paar dagen dekentje even wisselen en wassen in de erge periodes).
- andere borstel of kam gebruiken
- af en toe in bad.. mijn oude kat kon zelf haar vacht niet meer doen en had in het laatste jaar zo weinig vet over dat ook borstelen geen optie meer was (arthrose maakte botten pijnlijk en geen bescherming).. daarom ging ze iedere maand eventjes in bad.. op die manier konden de botten en spieren even lekker ontspanenn en dreef er een halve vacht op het bad als ze na een half uurtje eruit kwam (ja, bah.. ik zat dus gehurkt in hetzelfde bad met haar he.. geen kat blijft zelf een half uurtje poedelen.. dus daarna kon ik zelf onder de douche, omdat ik haar vacht had geaddopteerd).

AnnemiekvM

Berichten: 8246
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 15:06

Ik heb ook een langharige kat. Een keer per week kam ik haar met een grove borstel.
En drie keer per jaar gaat ze naar een speciale kattentrimsalon.
Verder veel stofzuigen helaas.

Voor altijd in m'n hart, Tommie

Amandavd
Berichten: 12104
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Haaruitval kat... Om gek van te worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 15:15

Ga eens naar een goede katten trimsalon, die kunnen je veel meer leren over vachtverzorging etc. Ook kan het met voeding te maken hebben. Hier word ik ook knettergek van de haren soms hoor. Dus ik snap je frustratie.

https://www.instagram.com/adutchbookreviewer
Mijn bookstagram pagina met recensies, boekentips en nog veel meer.
https://www.facebook.com/Neelashondenleven
Alles over mijn hond Neela en informatieve blogs over honden!

Vernon

Berichten: 733
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Fochteloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 15:39

Dat ze wat haar verliezen hoort er inderdaad bij, maar soms kan het iets te extreem zijn. -O- Ik herken het probleem. Twee katten (een kort haar en een lang haar) en wolken haar dwarrelden altijd rond. Kon wel drie keer per dag zuigen. En met aaien kon ik altijd naar de prullenbak lopen... We voerden toen Royal Canin Indoor. Tot ik op een dag de kat van een vriendin aaide en zijn vacht zo ongelofelijk zacht was en totaal niet uithaarde. :oo Zij bleek Royal Canin Hair & Skin te voeren. Dus gelijk overgegaan met het idee baat het niet, schaad het niet. Maar verduld, het werkt echt! Het neemt wel echt even een maand/anderhalf, maar die van mij ruien nu echt amper uit. Ik vind het een verademing en wil niet meer anders. :j Misschien het proberen waard? Tip: via zooplus is de prijs van het voer een stuk leuker.

Stal De Flint - Fochteloo- Friesland- Paard met trauma of stress? Wij bieden ESDR-therapie http://www.esdrtherapy.com

gaby12
Berichten: 1475
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Haaruitval kat... Om gek van te worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 16:42

Er zijn ook kattentrimmers die aan huis komen :j ze kunnen je leren hoe je het beste de vacht kunt verzorgen en welke kammen,borstels je moet gebruiken.
Het is een echte aanrader een trimmer aan huis.

Ruby1995

Berichten: 4164
Geregistreerd: 13-05-09

Re: Haaruitval kat... Om gek van te worden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-16 17:07

Ik zie al hele goede tips voorbij komen!

Betreft de voertip: goeie tip! Zijn die brokken een beetje groot waar ze echt op moeten kauwen? Anders slikt hij het in een keer door.... Zooplus bestel ik altijd, handige site inderdaad :)

Weet iemand een goede (thuis) trimmer omgeving Gorinchem?
Ik heb een auto.

Wel fijn om te lezen dat ik niet de enige ben hierin :)

In bad is trouwens niet zo'n goed plan, dat is misschien nog erger dan het kammen.... Ik moet hem soms een stukje onder de douche doen ivm vieze achterkant en dat is dan ook zeker geen succes :')

C'est la vie ♥

gaby12
Berichten: 1475
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Haaruitval kat... Om gek van te worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 17:18

http://trimjekat.nl/

Deze komt aan huis is erg goed en woont nu in Dordrecht,en anders weet ze vast wel een andere goede trimmer :j

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 17:21

Ah een coon. Ik kan ook iedere dag vlokken haar rapen. Mijn oplossing? Robotstofzuiger. Kost wat maar dan heb je ook wat. Speciaal een variant gekozen van iRobot die ook goed is in dierenharen. Zo verdwijnt er iedere dag een halve kat en hond in de prullenbak :D

nafkedemi

Berichten: 1297
Geregistreerd: 31-07-07

Re: Haaruitval kat... Om gek van te worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 17:40

Handen vochtig maken en dan aaien....Neem je ook een boel mee.
En idd niet meer als 1x pw borstelen anders stimuleer je het verharen alleen maar.

LisannePruts

Berichten: 1383
Geregistreerd: 11-09-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 18:01

Vernon schreef:
Dat ze wat haar verliezen hoort er inderdaad bij, maar soms kan het iets te extreem zijn. -O- Ik herken het probleem. Twee katten (een kort haar en een lang haar) en wolken haar dwarrelden altijd rond. Kon wel drie keer per dag zuigen. En met aaien kon ik altijd naar de prullenbak lopen... We voerden toen Royal Canin Indoor. Tot ik op een dag de kat van een vriendin aaide en zijn vacht zo ongelofelijk zacht was en totaal niet uithaarde. :oo Zij bleek Royal Canin Hair & Skin te voeren. Dus gelijk overgegaan met het idee baat het niet, schaad het niet. Maar verduld, het werkt echt! Het neemt wel echt even een maand/anderhalf, maar die van mij ruien nu echt amper uit. Ik vind het een verademing en wil niet meer anders. :j Misschien het proberen waard? Tip: via zooplus is de prijs van het voer een stuk leuker.



Hier haarde onze kat ook extreem erg op RC indoor :=


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: rosak, s1993, vanhoorne en 100 bezoekers