Rand onderaan afrastering paddock

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
sumic

Berichten: 1872
Geregistreerd: 18-03-07
Woonplaats: Doornenburg

Rand onderaan afrastering paddock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-10-16 21:16

Ik wist niet zo goed hoe ik mijn vraag in de titel moest omschrijven
Wij zijn een paddock aan het maken. Het is hier helaas niet mogelijk om drainage aan te leggen vandaar dat we 'omhoog' gaan bouwen. Er komt eerst een laagje zand daarop kunstgras en daarop weer een laag drainage zand. Nu is mijn vraag waar kunnen we de onderkant van de afrastering mee afbakenen zodat het zand niet wegspoelt maar het water er wel uit kan. We dachten eerst aan worteldoek, maar wordt dat wel netjes? Is dat stevig genoeg? Misschien dat jullie goede ideeen hebben?! Ik hoor het graag!

[o]


Justy

Berichten: 31631
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Waar het altijd vakantie is

Re: Rand onderaan afrastering paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 21:21

Bielzen?

[UK][SONG] Witness Kom je even luisteren? :)ddd

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Re: Rand onderaan afrastering paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 21:53

Wat is de rol van het kunstgras in het verhaal?

tamary

Berichten: 29051
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Rand onderaan afrastering paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 01:04

Bielzen inderdaad (en smeer er meteen 2 extra lagen bruinoleum/bielzenzwart oid op), want planken houden die druk niet en zeker niet met spelende paarden er in. 1e laag is of wegendoek of je kunstgras, dat laatste is vermoed ik steviger. Je wil geen mengen van grondsoorten, want dan krijg je modder. Biels is 20-25cm hoog, en dat is wat krap met gravers + dat afstap paddock uit vaak een mooie kuil geeft. Tegel dus een stuk vanaf de paddock, dan kan je het zand weer terug scheppen.

Sla wel paaltjes achter je bielzen, want totdat die zich goed zetten kunnen ze makkelijk 5cm verschuiven. Zorg ook voor een mogelijkheid om elke x jaar zand bij te storten, want hoe dan ook verdwijnt er zand uit je paddock. Uitmesten, wind en paarden die het er uitlopen verplaatst meer dan je denkt.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

cobiie

Berichten: 7278
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Rand onderaan afrastering paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 04:11

Bielzen of hele zware geïmpregneerde planken.

[o]

Ibbel

Berichten: 48930
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Rand onderaan afrastering paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 06:51

En neem dan gewoon betonbielzen. Rot niet weg, hoeft geen creosoot of andere zooi op, en is nog zwaarder.

sumic

Berichten: 1872
Geregistreerd: 18-03-07
Woonplaats: Doornenburg

Re: Rand onderaan afrastering paddock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-16 19:58

Betonbielzen klinkt eigenlijk heel logisch. Daar ga ik naar op zoek. Strak naast de paddock loopt de oprit (voorzien van grind)
Kunstgras is inderdaad voor de stevigheid aangezien wij op klei zitten.
Dankjullie wel alvast voor de antwoorden!

[o]

sumic

Berichten: 1872
Geregistreerd: 18-03-07
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-16 13:48

Vandaag eindelijk de definitieve rand gemaakt.het zijn uiteindelijk T bielzen geworden (van beton) deze konden we op de plaats zetten zonder in te hoeven graven. Het was even een (sjouw)werk, maar ik ben trots op het resultaat!
Afbeelding

[o]

Azmay

Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 13:50

sumic schreef:
Vandaag eindelijk de definitieve rand gemaakt.het zijn uiteindelijk T bielzen geworden (van beton) deze konden we op de plaats zetten zonder in te hoeven graven. Het was even een (sjouw)werk, maar ik ben trots op het resultaat!
[ [url=m/MVKAN9.jpg]Afbeelding[/url] ]


ziet er netjes uit!
Hoe dik ligt het zand?

sumic

Berichten: 1872
Geregistreerd: 18-03-07
Woonplaats: Doornenburg

Re: Rand onderaan afrastering paddock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-16 15:09

Nog niet heel dik, ongeveer 8 tot 10 cm maar het lijkt toch ruim voldoende. Maar mocht het nodig zijn kunnen we nog aanvullen.
Sinds de pony's erin staan heeft het niet meer flink geregend, dus ik ben benieuwd of het water vlot wegtrekt met hevige regenval. Tot nu toe (2weken) zijn we erg tevreden.

[o]

melissapupa
Berichten: 1091
Geregistreerd: 21-08-13

Re: Rand onderaan afrastering paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 15:27

kunstgras is geen goed idee! het zand wordt dicht gelopen door de paarden en moet dus af en toe worden los getrokken met kunstgras eronder gaat dat niet. het water kan niet meer wegtrekken door de grond en de paddock is een blubber zooitje

Azmay

Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 15:36

melissapupa schreef:
kunstgras is geen goed idee! het zand wordt dicht gelopen door de paarden en moet dus af en toe worden los getrokken met kunstgras eronder gaat dat niet. het water kan niet meer wegtrekken door de grond en de paddock is een blubber zooitje


Lijkt mij juist een goed idee, kan toch moeilijk de klei door mijn paddockzand trekken dus dan klinkt dat gras goed.

sumic

Berichten: 1872
Geregistreerd: 18-03-07
Woonplaats: Doornenburg

Re: Rand onderaan afrastering paddock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-16 17:19

Het leek ons wel een goed idee vandaar onze keuze. Spreek je uit ervaring?
Ik ben heel benieuwd hoe het zich over langere tijd gaat houden, maar voor nu zijn we erg tevreden.

[o]


melissapupa
Berichten: 1091
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 00:26

sumic schreef:
Het leek ons wel een goed idee vandaar onze keuze. Spreek je uit ervaring?
Ik ben heel benieuwd hoe het zich over langere tijd gaat houden, maar voor nu zijn we erg tevreden.

Ik geef het max. twee jaar totdat de paddock zwaar en glad is, bak hier in de buurt heeft precies hetzelfde

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20034
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Rand onderaan afrastering paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 00:33

Ik denk dat als je er elk jaar een beetje zand bij doet het heel mooi blijft. :j

Estera

Berichten: 1054
Geregistreerd: 25-03-10
Woonplaats: Omgeving Amersfoort

Re: Rand onderaan afrastering paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 13:27

Ziet erg netjes uit hoor!

Hoe heten die bielzen? Want op T bielzen kan ik niets vinden en het ziet er interessant uit.

sumic

Berichten: 1872
Geregistreerd: 18-03-07
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-16 12:53

Estera schreef:
Ziet erg netjes uit hoor!

Hoe heten die bielzen? Want op T bielzen kan ik niets vinden en het ziet er interessant uit.


Sorry ik had je vraag even gemist. Hier noemen ze het echt T bielzen.. we zijn er via via aangekomen. Ik geloof dat ze gemaakt worden in het noorden van het land. Mocht je serieus interesse hierin hebben kan ik wel even navragen waar ze precies vandaan komen

[o]


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 27 bezoekers