Man (72) doet aangifte van mishandeling agenten (op film)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ElineS
Berichten: 5507
Geregistreerd: 10-03-06

Man (72) doet aangifte van mishandeling agenten (op film)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-16 13:08

Ik kwam dit nieuwsartikel en filmpje vandaag tegen en ben er helemaal naar van. Ik kan het bijna niet geloven. Een 72-jarige man kon zijn ID-kaart niet laten zien omdat hij die niet bij zich had. Hij werd daarom aangehouden. De man zou zich hebben verzet bij de aanhouding.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/2714 ... ng___.html

Citaat:
Piet wilde in de coffeeshop een jaaropgaaf afgeven en had zijn auto half op de stoep gezet. Een motoragent die hem erop aansprak, wilde het rijbewijs van de boekhouder zien. „En die had ik niet bij mij”, zegt Piet. De agent stond erop dat de Hagenaar mee ging naar het bureau. „Mijn vrouw heeft een herseninfarct gehad en is diabetespatiënt. Ik zou niet goed voor haar kunnen zorgen als ik mee zou gaan.” Daarop gebruikte de agent pepperspray. Piet liep uit zelfbescherming terug naar de coffeeshop. Vijf agenten stormden hierop de zaak binnen om de Hagenaar te overmeesteren. Later kwamen daar meer agenten bij.


Dat hij zich verzette bij de aanhouding, dat is natuurlijk niet goed, maar de reactie daarop is al helemaal niet goed. Pepperspray mag niet gebruikt worden bij iemand boven de 65 jaar oud, dat is bij wet verboden.. En op het filmpje is duidelijk te zien hoe hij meerdere keren onnodig op zijn hoofd word geslagen en door 5 agenten tegen de grond word gewerkt.

Om een verdomde rijbewijs!!



Het moet toch niet gekker worden...

En dan is er aangifte tegen hem gedaan omdat hij zich verzette bij de aanhouding en moet hij voor de rechter komen... Terwijl zijn rechten door de politie zwaar zijn geschonden... Maar de politie wil geen reactie geven. Het ligt nu bij het OM... Hij heeft zelf ook aangifte gedaan van mishandeling en valsheid van geschrifte, gezien de verklaringen van de agenten ook niet helemaal waar lijken te zijn.

Het is maar goed dat het is opgenomen met een beveiligingscamera anders had de man zeer waarschijnlijk geen poot om op te staan en kwamen de agenten hier gewoon mee weg.

En dat moet de burger dan beschermen...

Anoniem

Re: Man (72) doet aangifte van mishandeling agenten (op film)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 13:10

Afschuwelijk. Net als het filmpje van de 84-jarige man die vorige week enorm hardhandig werd gearresteerd omdat hij zijn identificatie niet kon laten zien en er sprake was van een taalbarriere. Ik vind het echt belachelijk en enorm eng dat de politie zo hard optreed in dit soort gevallen, het doet me steeds meer denken aan Amerikaanse praktijken.

Het engste vind ik misschien nog wel dat er op dit moment een notie wordt voorgelegd waarin politieagenten niet meer herkenbaar gefilmd mogen worden. Terwijl filmpjes van dit soort praktijken juist het enige zijn dat de discussie nog een beetje op gang krijgt...

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 13:12

Ik heb het ook gezien in het nieuws en het eerste dat ik dacht was " tegen zo'n oude man die een hele kleine overtreding begaat durven jullie wel, maar tegen een groep (extreem) overlast gevende jongeren doen jullie niks..."

Joltsje

Berichten: 9028
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: Man (72) doet aangifte van mishandeling agenten (op film)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 13:14

Nou inderdaad ineke.

Ik vind dat de politie veel harder op mag treden. Maar niet zoals hier.

Snap dit ook echt niet

ElineS
Berichten: 5507
Geregistreerd: 10-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-16 13:18

Ineke2 schreef:
Ik heb het ook gezien in het nieuws en het eerste dat ik dacht was " tegen zo'n oude man die een hele kleine overtreding begaat durven jullie wel, maar tegen een groep (extreem) overlast gevende jongeren doen jullie niks..."


Juist precies. Die vlog schoffies word niks tegen ondernomen, ondanks dat ze overlast veroorzaken mogen ze niks want op papier overtreden ze de wet niet.. Maar tegen zo'n man die op papier wel een overtreding begaat, geen rijbewijs/ID bij zich hebben, mag blijkbaar wel van alles uit de kast worden gehaald om hem te arresteren...

Dat is toch hartstikke krom.

En dan nog, hard aanpakken prima, maar dit is geen hard aanpakken meer, dit is onnodig en excessief geweld.

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Man (72) doet aangifte van mishandeling agenten (op film)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 13:21

Nou inderdaad. Als hij meemoet naar het bureau en hij wil niet dan duw je hem met 2 tegen de muur aan en handboei hem. Heeft hij misschien wat blauwe plekken maar niet een kapot geslagen gezicht wat nergens over gaat...

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 13:22

Dit heb ik ook met ongeloof gekeken.

Dat treiter ventje van een tijd terug in zaandam die had van mij wel een pak rammel mogen hebben.
Maar deze meneer?
Ik zie ook echt niet wat hij doet wat ook maar ergens iets van uitlokking kan zijn?
Hier begrijp ik echt niets van.
Arme man.
Die is met toch wel op een andere manier een boete te geven dan zo?

Elmira

Berichten: 4896
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: ergens

Re: Man (72) doet aangifte van mishandeling agenten (op film)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 13:30

Jeetje wat een heftig filmpje, schrik er echt van.
Niet normaal wat een buitenproportioneel geweld er op die man wordt gebruikt.

mirm

Berichten: 861
Geregistreerd: 22-11-06
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Man (72) doet aangifte van mishandeling agenten (op film)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 13:33

Je ziet alleen het laatste stuk, wat daarvoor gebeurd niet. De agenten zullen hem niet voor niks zo aanpakken. Dat is het grote nadeel van die filmpjes, je hebt niet de gebeurtenis van begin tot eind. Ook een oude man kan een behoorlijke sterke rotzak zijn...

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 13:36

mirm schreef:
Je ziet alleen het laatste stuk, wat daarvoor gebeurd niet. De agenten zullen hem niet voor niks zo aanpakken. Dat is het grote nadeel van die filmpjes, je hebt niet de gebeurtenis van begin tot eind. Ook een oude man kan een behoorlijke sterke rotzak zijn...

Dat ben ik met je eens.
Maar op dat moment is hij toch kalm. Hij wandelt lijkt het op rustig binnen. Wat hij daarvoor dan ook gedaan heeft.
Die klap op dat moment zie ik toch als onnodig.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 13:37

Zoals hij daar op de grond zit ;(

Wat een misselijk stel lafbekken, bah!

Dawn1993

Berichten: 361
Geregistreerd: 08-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 13:38

Schandalig hoe ze met deze arme man omgaan. Dat ze mannen van hun eigen leeftijd pakken, nee dat durven ze niet maar weerloze mensen pakken ze wel. Politie is je best vriend? Noem het maar gerust je ergste vijand.. Het enige wat ze kunnen is fouten maken en laks zijn..

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 13:39

Dawn1993 schreef:
Schandalig hoe ze met deze arme man omgaan. Dat ze mannen van hun eigen leeftijd pakken, nee dat durven ze niet maar weerloze mensen pakken ze wel. Politie is je best vriend? Noem het maar gerust je ergste vijand.. Het enige wat ze kunnen is fouten maken en laks zijn..

Gaat ie lekker?

melody7

Berichten: 13686
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 13:42

mirm schreef:
Je ziet alleen het laatste stuk, wat daarvoor gebeurd niet. De agenten zullen hem niet voor niks zo aanpakken. Dat is het grote nadeel van die filmpjes, je hebt niet de gebeurtenis van begin tot eind. Ook een oude man kan een behoorlijke sterke rotzak zijn...



Dit dus. Zonder het verhaal eromheen is het moeilijk oordelen. We weten allemaal niet wat er nou eigenlijk plaats heeft gevonden. Het ziet er zo inderdaad heel heftig zijn, maar er zijn toch niet 6 politie agenten ter plaatse voor iemand die enkel zijn rijbewijs niet kan laten zien?

Donna89

Berichten: 4031
Geregistreerd: 03-12-09
Woonplaats: Eibergen

Re: Man (72) doet aangifte van mishandeling agenten (op film)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 13:50

Oke je ziet niet wat er vooraf gebeurt maar het slaan en deze man zo geweldadig naar de grond werken zie ik geen enkele reden voor.
Man toont niet agressief. Volgens mij staat er nergens in de werkinstructie van een agent om op iemand in te timmeren. Onder welke voorwaarde dan ook

Ik zie gefrusteerde agenten en een man die misschien misschien niet correct heeft gehandeld maar dit toch echt niet verdient (zoals niemand dit verdient)

CharlieVM
Berichten: 883
Geregistreerd: 18-09-04

Re: Man (72) doet aangifte van mishandeling agenten (op film)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 13:51


Joltsje

Berichten: 9028
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 13:52

Schijnt inderdaad dat hij zich verzette.

Politie gaf ook aan dat hij de eerste klap gaf. Maar dat lijkt iet echt op een klap wat hij doet.

Donna89

Berichten: 4031
Geregistreerd: 03-12-09
Woonplaats: Eibergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 13:54

Citaat:
De agent volgde de man naar binnen teneinde hem alsnog aan te houden. De man haalde hierop uit richting de agent. Vervolgens werd de verdachte door meerdere agenten onder controle gebracht, hierbij is geweld gebruikt. Daarvan is door de agenten op de voorgeschreven wijze melding gemaakt.


ik zie niet dat hij een klap probeert uit te delen. Ik zie wel dat de man meerdere keren door de agent op zijn hoofd geslagen word

Als agent zijnde heb je zoveel meer mogelijkheden om iemand te fixeren . Ik snap dit gewoon echt niet

blackstar

Berichten: 3189
Geregistreerd: 03-10-04

Re: Man (72) doet aangifte van mishandeling agenten (op film)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 13:59

Ik DENK dat er voorafgaand een hoop meer is gebeurd, want kan mij niet voorstellen dat agenten zo heftig reageren als jij gewoon normaal doet.

Nachocheese
Berichten: 782
Geregistreerd: 01-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 14:01

Dawn1993 schreef:
Schandalig hoe ze met deze arme man omgaan. Dat ze mannen van hun eigen leeftijd pakken, nee dat durven ze niet maar weerloze mensen pakken ze wel. Politie is je best vriend? Noem het maar gerust je ergste vijand.. Het enige wat ze kunnen is fouten maken en laks zijn..


:') ja hoor, je ergste vijand.

Het is zo makkelijk oordelen vanaf zon klein stukje, je mist de context ervan. Wel ben ik het met bovenstaande eens dat het erop lijkt dat ze die jochies die wel zo aangepakt mogen worden, dat ze het daar juist niet doen..

ElineS
Berichten: 5507
Geregistreerd: 10-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-16 14:03

Dat kan misschien wel zo zijn, dat er een hoop aan vooraf is gebeurd en dat we context missen, maar alsnog is het geweld wat tegen hem word gebruikt zwaar onnodig. Die klappen op het hoofd van die ene agent, als de ander hem in principe gewoon vast heeft en tegen de muur probeert aan te zetten, zijn niet oké... Wat er dan ook aan vooraf is gegaan. Dat praat de mate van geweld die in het filmpje voorkomt niet goed. Wat er dan ook voorafgaand aan gebeurd is. Feit is, ze slaan een oudere man in elkaar tijdens een arrestatie, terwijl heel veel klappen die de man in het filmpje neemt, helemaal niet nodig waren.

Je kan het je niet voorstellen blackstar, maar agenten zijn ook gewoon mensen die fouten maken en uit hun slof schieten. Agenten zijn niet heilig. Fouten worden gemaakt en dingen zoals dit gebeuren gewoon. Ik heb zelf ook een ervaring gehad met agenten die niet heel positief was en waar ze zeker zware steken hebben laten vallen. Het gebeurd.

En daarom vind ik het maar goed ook dat het eens op beeld is vast gezet, want meestal zegt de maatschappij toch "Eigen schuld dikke bult. Had hij zich maar niet moeten verzetten. Had hij maar moeten luisteren" etc.. En wederom, dat is deels waar. Als je je verzet, dan weet je dat de agenten je met dwang kunnen arresteren. Maar iemand met dwang in de boeien te slaan, door ze tegen een muur aan te drukken, door ze op de grond te werpen etc, is heel wat anders dan met geweld arresteren, gepaard met schoppen en slaan. Dat is gewoon niet nodig. In geen enkele situatie. Je moet de verdachte bedwingen, niet kapot slaan.

Donna89

Berichten: 4031
Geregistreerd: 03-12-09
Woonplaats: Eibergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 14:05

blackstar schreef:
Ik DENK dat er voorafgaand een hoop meer is gebeurd, want kan mij niet voorstellen dat agenten zo heftig reageren als jij gewoon normaal doet.

In het artikel staat dat de man agressief gedrag vertoonde. Niet dat de man aanstalte maakte om iets te doen. OMdat in een stukje verderop staat dat hij in de shop wel uit haalde lijkt mij dat het kopje agressief gedrag iets anders betekend en dus verbaal agressief oid.

Nog steeds geen reden om te meppen. Zoals ik al zei, als het goed is leren agenten manieren om iemand makkelijk te fixeren. En niet om op iemand in te slaan

ElineS
Berichten: 5507
Geregistreerd: 10-03-06

Re: Man (72) doet aangifte van mishandeling agenten (op film)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-16 14:06

Precies Donna. Dat bedoelde ik, ik kon even niet op het woord komen. Een arrestante fixeren om ze aan te houden, dat mag als er verzet word vertoond... Maar je fixeert niet door schoppen en meppen. Dat is gewoon mishandeling, punt.

Christiene
Berichten: 7719
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 14:14

mirm schreef:
Je ziet alleen het laatste stuk, wat daarvoor gebeurd niet. De agenten zullen hem niet voor niks zo aanpakken. Dat is het grote nadeel van die filmpjes, je hebt niet de gebeurtenis van begin tot eind. Ook een oude man kan een behoorlijke sterke rotzak zijn...

inderdaad... ik zag laatst ook zon filmpje.. tot je een andere filmpje zag van wat er voor had afgespeeld... dan begrijp je het wel.

oude mensen zijn niet altijd heilig.

de pers vind dit ook leuk om erg opte blazen....

als je je blijft verzetten en wegloopt kan je dit op den duur verwachten,.. ik zeg niet dat ik het goed vind zou misschien iets minder kunnen maar hij verzet zich

elinedeau95

Berichten: 1193
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 14:17

Vaak is er van te voren veel meer aan de hand en wordt alleen dit filmpje getoond. Jammer dat de politie zo vaak in dit soort filmpjes in een slecht daglicht komen te staan. En zeker jammer dat dit soort filmpjes rondgaat op facebook, twitter en zelfs bokt. Je zet de politie hier toch mee onderdruk en is hiervoor de rede dat ze niet meteen meer antwoord geven op dit soort incidenten.