2 voor de prijs van 1? Wat denkt Bokt?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
LOLLYYwood

Berichten: 2831
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Aalst (Oost-Vl, België)

2 voor de prijs van 1? Wat denkt Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-16 17:28

Heb ik weer. :Y)

Half september hebben we een merrie gekocht van 2,5 jaar van een soort handelaar/huis-tuin-keuken-dierenhouder. Helaas stond ze op een kale wei, waardoor ze geen winter reserves kon aanmaken. Toen ze thuis toe kwam, was de DA ook al snel ter plaatse. Chip gestoken, ontwormt, geënt, .. en een maand later terug.

Intussen bleef die buik groeien in de breedte en naar beneden. Niks op haar schouders, schoft, nek, ... Nergens.
Ondanks dat ze bijna 4kg Pavo Podogrow 3 krijgt met appels, wortels en bieten en ze dag en nacht hooi ter beschikking heeft...


Toen ze hier 10min was (half september):
Afbeelding
voor aanzicht:
http://boktimg.nl/img/m/P7z1bx.jpg


half november:
Afbeelding

zij aanzicht + achter aanzicht
http://boktimg.nl/img/m/HxmXcE.jpg
http://boktimg.nl/img/m/Iypsln.jpg

mijn excuses voor de rommel op de achtergrond, we zijn aan het verbouwen. :+

Ze is al opgevoeld, maar mijn DA heeft hier niet zoveel ervaring in. Ze zei dat ze wel iéts voelde maar niet 100% zeker was. Echo overwegen we. Helaas vind ik niemand die dit aan huis komt doen (wegens veiligheidsredenen) en hebben wij geen trailer (of trailer-rijbewijs :') ) ter beschikking. De overweging tot het huren van een camionet is er, maar mijn vriend wilt liever wachten..

Bloed is ook al genomen en haar progesteron waarden waren wel iets afwijkend, maar ook daarmee hebben we geen zekerheid omdat we niet weten hoelang ze (misschien) drachtig is.. (bloed)wormen waren niet te zien.

Mijn DA is er vrijwel van overtuigd dat er een veulen in zit. Zeker omwille van de hoeveelheid voeding die ze krijgt en ze dus alles aan haar veulen zal geven, wat alweer zou verklaren waarom ze niet verdikt..

Dus.... Wat denken jullie?
Laatst bijgewerkt door LOLLYYwood op 02-12-16 17:32, in het totaal 2 keer bewerkt


wilma84
Berichten: 400
Geregistreerd: 18-04-08

Re: 2 voor de prijs van 1? Wat denkt Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 17:31

Zo mager blijven met veel voer kan ook gewoon op (bloed)wormen duiden. Krijgen ze ook een hangbuikje van.

Icecrystal

Berichten: 3489
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Spaarndam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 17:32

Ik vind haar er wel drachtig uit zien.
Waar heb je haar mee ontwormt?

wwillemijn
Berichten: 4279
Geregistreerd: 05-07-05

Re: 2 voor de prijs van 1? Wat denkt Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 17:35

Ik volg even, mijn shet staat er momenteel net zo bij. Is ontwormd en heeft inmiddels twee kuren gehad om zand eruit te krijgen. Bolle buik en erg mager op de bovenlijn. Drachtig is redelijk onwaarschijnlijk. Heb iig niet meegekregen dat de hengst ontsnapt zou zijn geweest.

GamblersCup
Berichten: 13426
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 17:38

Ik denk dat jouw vriend wat minder eigenwijs moet zijn en dat je dat paard gewoon even weg moet brengen voor een echo. Dan heb je zekerheid en kun je gericht gaan voeren en je paard "houden" en rekening houden met wat de uitkomst ook is. Als dit geen drachtigheid is, is er wat anders aan de hand.

Pensioenplek ponymerrie aangeboden: https://www.bokt.nl/markt/ad/517607/dui ... ponymerrie

LOLLYYwood

Berichten: 2831
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Aalst (Oost-Vl, België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-16 17:41

wilma84: er is al bloed genomen en niks duidde op (bloed)worm. Intussen is ze ook al 3x ontwormt met verschillende spuiten.

Icecrystal: Equest Pramox, Equest (een groene verpakking welke ook voor bloedworm is) en dan nog 1 maar die weet ik zo niet vanbuiten..

wwillemijn: Phoe, dat is raar! Zandkuur heb ik nog niet gedaan, misschien ook eens gaan overwegen..

GamblersCup: Klopt, dat zeg ik hem ook.. Ik hoop dat ik hem na dit topic kan overtuigen. :j
------

Mestonderzoek is trouwens ook gebeurd, maar de uitslag is nog niet binnen.. Vorige eigenaar had wel een hengst en heeft op die manier 1 merrie uit diezelfde kudde een jaar geleden bevrucht door over de draden te springen.
Op het moment zelf heb ik er niet bij stil gestaan dat dit misschien weer kon gebeuren waardoor ik het niet gevraagd heb.. Hun contacteren doe ik liever (nog) niet. Het ging er vaag aan toe en hij wou persé weten of we haar gingen chippen en of we haar gingen laten onderzoeken door een DA.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re: 2 voor de prijs van 1? Wat denkt Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 17:45

Desnoods regel je een paarden taxi, maar de zorg hoort toch op nr 1 te staan.
Sorry, maar wat een onzin om zo'n gok- topic aan te maken.


GamblersCup
Berichten: 13426
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 17:46

Ik persoonlijk vind het een kwestie van nodige zorg voor het dier. En die moet je kunnen geven als je een dier aanschaft. "Nog even wachten" en er ongericht van alles en nog wat ingooien (van kilo's voer wat misschien helemaal niet nodig is of verkeerd tot verschillende wormkuren, mestonderzoek en bloedonderzoeken)... betekend dat je paard tekort kan komen, verkeerde zooi binnenkrijgt of noodzakelijke medicatie niet krijgt. Je geeft hieraan best wat geld uit. Als je gewoon even een echo laat maken en op basis van de uitkomst gericht gaat voeren en je paard gaat houden, geef je je paard wat het nodig heeft en denk ik dat je uiteindelijk niet onnodig geld uitgeeft ;)

Pensioenplek ponymerrie aangeboden: https://www.bokt.nl/markt/ad/517607/dui ... ponymerrie

LOLLYYwood

Berichten: 2831
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Aalst (Oost-Vl, België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-16 17:51

sneeuwpop: gok-topic? er is bloed genomen, mest genomen, opgevoeld, ... alles om zeker te zijn dat het niks anders is dan een veulen. Ze was op alles glansrijk geslaagd, enkel haar progesteron waarde was iets afwijkend. De zorg staat zeker op 1, waarom vermeld je dit?

GamblersCup: Ben ik mee eens, had het aan mij gelegen had ik liever gisteren dan vandaag een B-camionet gehuurd en een afspraak gemaakt om haar te laten scannen, maar helaas ligt het niet alleen aan mij.

Het aantal voer dat ze krijgt is trouwens wat aanbevolen is voor haar, volgens de zak. :) Verder geef ik in de winter altijd appels, wortels en bieten bij. Evenals 24/7 hooi ter beschikking. Mijn 2 andere staan mooi rond om de winter in de gaan. Enkel zij blijft 'achter' wat dat betreft.
Ze is heel pienter en ziet er helemaal niet ziek uit, in tegendeel.

GamblersCup
Berichten: 13426
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 17:55

LOLLYYwood schreef:
GamblersCup: Ben ik mee eens, had het aan mij gelegen had ik liever gisteren dan vandaag een B-camionet gehuurd en een afspraak gemaakt om haar te laten scannen, maar helaas ligt het niet alleen aan mij.

Het aantal voer dat ze krijgt is trouwens wat aanbevolen is voor haar, volgens de zak. :)


Volgens de zak. Wat uitgaat van een gezond paard. En dat weet je nu niet zeker. Dus laten checken, misschien heeft ze heel wat anders nodig!

Ik noemde dat alles nog even op, misschien heb je er wat aan om je vriend te vertellen dat het noodzakelijk is je paard even te laten onderzoeken, omdat je haar anders echt tekort kan doen.

Pensioenplek ponymerrie aangeboden: https://www.bokt.nl/markt/ad/517607/dui ... ponymerrie

xAntheaJarig

Berichten: 4430
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 17:59

Qua dieet kan er best nog wat veranderen. Is Pavo Podo Grow een dikmaker? 4kg vind ik overigens ontiegelijk veel! Ze moet het ook wel verteerd krijgen he...
Ik zie verder geen dikmakers. Onbeperkt hooi is wel super maar ik zou iets bijvoeren van een bietenpulp en luzerne.

Sowieso gaat ze moeten aankomen. Als ze drachtig is al helemaal :j

♡ Ferdo ♡ Siyah ♡ Lino ♡

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 18:03

LOLLYYwood schreef:
sneeuwpop: gok-topic? er is bloed genomen, mest genomen, opgevoeld, ... alles om zeker te zijn dat het niks anders is dan een veulen. Ze was op alles glansrijk geslaagd, enkel haar progesteron waarde was iets afwijkend. De zorg staat zeker op 1, waarom vermeld je dit?

GamblersCup: Ben ik mee eens, had het aan mij gelegen had ik liever gisteren dan vandaag een B-camionet gehuurd en een afspraak gemaakt om haar te laten scannen, maar helaas ligt het niet alleen aan mij knip.


De topic titel zegt toch al genoeg.
Daarbij wil jij haar laten scannen, maar wil je vriend afwachten... dat vind ik niet dat de zorg op 1 staat.
Beestje krijgt een dikkere buik, maar knapt verder niet op.

Hier scannen de dierenartsen trouwens gewoon aan huis hoor.

LOLLYYwood

Berichten: 2831
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Aalst (Oost-Vl, België)

Re: 2 voor de prijs van 1? Wat denkt Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-16 18:39

xAnthea: Dankje voor de tips! Ik ga dadelijk nog eens op de zak kijken als ik er nog 1 heb liggen om het evt te verminderen. Overigens krijgen ze wel 2x/dag eten. Dus smorgens 2kg en savonds 2.

sneeuwpop: ik heb 7 DA's gebeld en geen enkele wil aan huis komen om veiligheidsredenen (geen voelbox oid) Verder ga ik niet in op je reactie. :)

LOLLYYwood

Berichten: 2831
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Aalst (Oost-Vl, België)

Re: 2 voor de prijs van 1? Wat denkt Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-16 19:50

Na een goed gesprek is hij aan het keren. Gelukkig! Morgen bel ik naar een verhuurfirma welke dagen nog vrij zijn volgende week en de week er na :)

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: 2 voor de prijs van 1? Wat denkt Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 19:54

Een DA die niet kan opvoelen.. Diploma bij pakje boter gekregen dan?

Bejaarde bokkers weten meer

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 19:56

Voelbox is niet nodig om op te voelen hoor. In het ergste geval neemt iemand het voorbeentje even op.
Maar ze is opgevoeld en er was niks? Evt schijn zwanger dan? Maar ik zou ook een goed voedingsadvies vragen aan je dierenarts.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3031
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: 2 voor de prijs van 1? Wat denkt Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 20:16

Een goed argument voor je vriend: als er twee inzitten overleeft ze het waarschijnlijk niet. Daarom is scannen zo belangrijk. En de DA kan dan ook meteen vertellen hoe ver ze is.

Be happy eat a snackkie

tengeltje11
Berichten: 7130
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 20:22

vind het ook vreemd dat een DA niet wil opvoelen op verplaatsing?
ik heb hier al heel mijn leven de paarden enkel thuis laten opvoelen.
echo is net hetzelfde,mijn beide da-en hebben alletwee een draagbare echo(ik woon in w-vl trouwens,geen idee waar je woont in o-vl,maar de ene woont niet zover van de grens in o-vl)

nu,dat kan wel enkel maar als ze niet meer pril-pril zwanger zijn natuurlijk,er moet al iets te voelen zijn.
al kan men vaak al iets opmaken uit de mate waarin alles naar de baarmoeder al dan niet potdicht zit.

qua voer,kan je geen merriebrok of veulenbrok geven?
los als ze drachtig is of niet,het bevat meer,wat paarden ook makkelijker wat extra vetje bezorgt.

nu,daarnaast is het natuurlijk ook een moeilijker seizoen.
als ze regelmatig ontwormd wordt,en ze niet meer smaller wordt,goeie eetlust heeft en levendig is,zou ik me zoveel zorgen niet maken.
ze is nog jong,kan nog serieus groeien,ook dat vraagt veel energie.
koude idem.
dus zo abnormaal dat een 2.5-jarige wat schraler staat,is het ook niet.

eens ze dan in het voorjaar op de volle weide staan,stabiliseert zoiets zich ook gewoon.

dat zo'n paard het niet overleeft is ook weer totaal van de pot gerukt.
dit paard staat nu niet vel over been en graatmager.
in de natuur zijn drachtige merries tegen het eind van de winter vaak letterlijk vel over been,toch zetten ze een levend veulen op de wereld die gezond en wel is.

mocht ze drachig zijn,ga je zo'n dier echt niet vlug even kunnen vetmesten hoor.
ze is jong(2.5j),heeft daardoor al meer energie nodig,het is winter,koud,ook extra energie en dan een veulen die ook nog eens energie slurpt.

nu,mocht ze drachtig zijn,beter dat ze nog niet zo ver is.
hoe groter een veulen in de buik,hoe meer het vraagt,dus ideaal zou dan zijn als ze haar laatste maanden volop in de wei kan natuurlijk.

Silly1972

Berichten: 14775
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: 2 voor de prijs van 1? Wat denkt Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 20:37

Tengeltje, Podo grow is al veulen voer, dus daar krijgt ze al 4 kg van en mbt het niet overleven wordt er bedoelt als er een tweeling in zit en ja dan is de kans groot dat ze niet overleven en/of de merrie ook niet.
Kwestie van goed lezen

[PP] [VOLG] Bonte Cashmiro van jaarling tot ............
Ceasar ter linden x Harmony 6 maart 2017 geboren

Nikass

Berichten: 16662
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 20:48

Zijn genoeg da die niet thuis willen opvoelen hoor. Hier ook. Maar dan ga je er dus gewoon naartoe. Je moet toch weten wat er aan de hand is!
Tengeltje vreemd dat jij vindt dat ts zich geen zorgen hoeft te maken. Misschien wordt er idd een prima veulen op de wereld gezet. De moeder heeft dan echter alles gegeven en krijg je er misschien niet meer bovenop. Paard heeft gewoon recht op goede zorg. Ik begrijp ook niet waarom er energie gestoken wordt in het openen van een topic ipv allang bij die kliniek gearriveerd zijn.
Met Sneeuwpop eens dat de zorg niet op 1 staat.

LOLLYYwood

Berichten: 2831
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Aalst (Oost-Vl, België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-16 20:57

*zucht* ik opende dit topic met hoop dat ik hier iets of wat van duidelijkheid ging krijgen. Ik zelf zie ze iedere dag dus ik merk het verschil zelf niet zo drastisch. Enkel als ik haar met oudere foto's vergelijk.
Verder heb ik ook 0,0 ervaring met drachtige merries en jonge veulens. Ook opende ik dit topic met hoop om goede tips te krijgen mocht ze drachtig zijn. Helaas is het weer typisch bokt en zijn er weer leden die enkel met de vinger kunnen wijzen.

Reacties over mijn DA gaan ook wel ver buiten het boekje, maar dat zegt meer over die personen dan over mijn DA. ;)


Verder zou ik toch willen vragen om enkel te reageren als je oprechte hulp/ervaring wilt geven. Als het is om te klagen en zagen dat de paarden hier niet op de eerste plaats komen en dat ik mijn verantwoordelijkheid moet opnemen, zeg het dan tegen jezelf. Want aan zulke "tips" heb ik 2x niks.


Intussen zijn mijn vriend en ik er uit. Hij heeft het denk ik ingezien en 21/12 hebben we een afspraak gemaakt. Morgen bel ik naar de verhuur firma of de B-paardencamionet nog vrij is.


Edit: toevoeging
Laatst bijgewerkt door LOLLYYwood op 02-12-16 21:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Silly1972

Berichten: 14775
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 21:02

tja het is gewoon enorm moeilijk om van ene foto te bepalen of ze drachtig is.
Het lijkt er wel op, ik heb een bijna8 maanden drachtige merrie (zie topic in onderschrift) en die heeft bijna net zo'n buik.
Ze horen met 2.5 in ieder geval niet zo dik zijn.

Wat voor tips wil je hebben dan?
Ik heb alles via google opgezocht en wat ik niet kon vinden gewoon gevraagd.
Maar ga eerst maar kijken of ze echt drachtig is.
Zo ja, mag je mij alles vragen wat je wil.
Dit wordt mijn eerste veulen, maar heb zo ongeveer alles gelezen wat er te lezen valt hahaha

wat opvoelen betreft denken wel meer artsen er zo over.

Trouwens veel meer dan goed voer kan je nu niet doen en dat geef je al.
belangrijkste is dat je weet wanneer het evt geboren zal worden, dan kan je verder met voorbereiden

[PP] [VOLG] Bonte Cashmiro van jaarling tot ............
Ceasar ter linden x Harmony 6 maart 2017 geboren

LOLLYYwood

Berichten: 2831
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Aalst (Oost-Vl, België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-16 21:05

Silly1972: ja dat klopt, daar ben ik mij van bewust. Bedankt voor het openstellen van je pb, mocht het ooit zo ver zijn. :)

Silly1972

Berichten: 14775
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: 2 voor de prijs van 1? Wat denkt Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 21:07

Is goed hoor ;-)

Ik ben benieuwd en ga je zeker volgen mocht ze drachtig zijn.
Ben gek op bontjes en verwacht er zelf ook 1 :D

[PP] [VOLG] Bonte Cashmiro van jaarling tot ............
Ceasar ter linden x Harmony 6 maart 2017 geboren

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3031
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 21:14

Je hebt bij google al veel informatieve websites. Je zou eventueel even een ervaren fokker kunnen bellen voor tips en tricks. Ik weet niet of je DA merrie begeleiding aanbied? Hier zijn de DA's al meerdere malen wezen scannen om alles in de gaten te houden (heb een wat oudere merrie) Ben ook informatie gaan inslaan bij een fokker mbt het herkennen van werpen en wat te doen bij spoed terwijl ik op de DA wacht.

Mijn eerdere opmerking was ook ivm de veiligheid van je merrie aangezien ze vaak een tweeling dracht niet overleven. Veel mensen onderschatten dat risico helaas

Be happy eat a snackkie


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SemrushBot en 44 bezoekers