[VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Diddykong

Berichten: 1470
Geregistreerd: 09-05-12

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 10:40

Je hebt kans, maar ik ken de jouwe niet natuurlijk, dat ie braver is met jou erop dan als je er naast loopt. Winterfell kan ook gek doen in de bak, rennen, bokken ed. Maar als ik had gereden dan zou ze superbraaf zijn. Als ik weet dat ze fris is, rijd ik bijv liever dan dat ik ga wandelen. Dan heb ik een veel gemakkelijker paard. Veel plezier vast met je les!


Manadeluca

Berichten: 1122
Geregistreerd: 15-07-05

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 12:26

Zelf heb ik een gevoelig paard, maar met het rijden doet hij geen stap verkeerd. Hij is natuurlijk geen engelse volbloed, ik behandel hem eerlijk en hij mij ook. Bij mij werkt het heel goed wanneer ik in alle gevallen zelf kalm blijf en de rust bewaar, ik geef toe, dat ik er soms met knikkende knieëen langs sta, maar hij blijft altijd even eerlijk.
Zeg nu zelf, er gaat toch niets boven een paard dat met zijn ruiter rekening houdt.
Mijn paard is ook braaf aan de hand. Ondanks dat hij 10 is, houd ik hem liever aan de hand in het verkeer.
Mijn paard is angstig, maar indien je vertrouwen geeft is hij heel dankbaar en werkt heel graag voor zijn ruiter.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-16 18:10

Zou heel goed kunnen dittaswart en manadeluca!

Hoefjes vlak voordat de hoefsmid kwam, ze worden zo mooi!
En vanmorgen een wandeling van een uur gemaakt, o.a. over keien, steentjes, modder en asfalt. Scoot boots aan dus!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!


Yentaah

Berichten: 1136
Geregistreerd: 03-03-16

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 23:10

Zijn hoeven zijn echt mooi geworden, wauw!

Dakota F12+1 / L1+4

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-16 22:08

Vandaag stal nummer 7 bezocht en dit gaat het waarschijnlijk worden! Helaas niet op dit moment vanwege droes op het eiland. Maar dat geeft niet, we redden het zo nog :).

De stal is 14 minuten autorijden bij mij vandaan. Er zijn giga weides met schuilstallen waar geroteerd kan worden. Vooralsnog ben ik de eerste pensionklant, want ze hebben het terrein net gekocht en hadden daarom nog nergens geadverteerd. Gelukkig had ik zelf een 'gezocht' bericht geplaatst en reageerden zij daarop :D.
Ik ga met nog 1 ander paard op de 24/7 weide (welk paard weten we nog niet, maar komt vanzelf als ze adverteren, Harvey kan prima tijdelijk alleen). Meer paarden willen ze niet dag en nacht buiten uit angst voor kapot land. De stallen die ze hebben zijn voor de pensionklanten die hun paard 's nachts binnen willen. Er is daar wel een poetsplaats waar ik gebruik van kan maken, naast de tuigkamer.

Hooi zit bij de prijs in, en bij de buren op het terrein zelf is een buiten- en binnenbak te huur. De wei ligt ook redelijk beschut met bomen en heggen, heerlijk! Helaas minder goede uitrijmogelijkheden als waar we nu staan, maar Harvey is vooralsnog verkeersmak en de rustige weg ligt dichtbij en daarna komt het bos. We moeten alleen een paar honderd meter een drukkere weg met bochten over. Daar kan ik op inspelen (niet tijdens spits bv) en voor oefenen natuurlijk.

Ze waren wel verbaasd te horen dat het om een ijzerloze, krachtvoerloze jonge volbloed ging :+
Ben zo blij! En vooral opgelucht!

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

TessaVB
Berichten: 6608
Geregistreerd: 23-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 22:17

Goed nieuws zus! *\o/* *\o/* *\o/*

Yentaah

Berichten: 1136
Geregistreerd: 03-03-16

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 22:42

Fijn!

Dakota F12+1 / L1+4

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-16 22:42

UPDATE nieuwe stal

Ze hebben zojuist gebeld! Ik kan al verhuizen als ik wil!
Uiteraard gaat dit ineens heel snel en wil ik nog even nadenken :')

Even een uitleg waar ze nu mee belde
Ze hebben een tweede vrouw gevonden met een ruin die met mij het 24/7 blok kan vullen.
We krijgen een groot veld tot onze beschikking. Aan het begin van het veld is een stuk asfalt met daarop twee inloopstallen. Deze wei is tijdelijk want de inloopstallen worden volgend jaar ergens heen verplaatst omdat het te dicht bij hun nog te verbouwen huis ligt. Privacy probleempje dus. Volgend jaar zomer/winter verhuizen we dus naar een lager gelegen wei met grote schuilstal en meer bomen. Wel nog op dezelfde boerderij, met dezelfde bakken, omgeving, mensen, etc. Of we daarna weer terug gaan naar die eerste wei weet ik niet, ook niet of we sowieso gaan roteren. Maar beide weides zijn groot genoeg om in tweeën te delen om de bodem rust te gunnen. De tweede lager gelegen wei heeft sowieso een hek in het midden, maar via de schuilstal kunnen ze kiezen aan welke kant ze in gaan.

NIEUWE stal 180 pond/maand
- 24/7 weidegang
- inloopstal/schuilstal
- 2 hooinetten per dag
- geen bak
- eerst drukkere weg op voordat je bij rustige wegen bent
- 14 minuten rijden
----- bijbetalen voor gebruik bak per keer


NU 120 pond/maand
- stal 's-nachts
- wei overdag
- zomers 24/7 buiten (apr/mei-sep/ok) zonder schuilstal oid
- onbeperkt hooi in stal
- kleine buitenbak
- rustige wegen rondom
- 20 minuten rijden
----- bijbetaling a 50 pond per maand voor bodembedekking stal


In principe heb ik gewoon mijn nieuwe stal gevonden!!! Ja het is duurder. Maar als het goed is krijg ik er een blijer paard voor terug en minder zorgen wat betreft verzorging! Daarnaast zijn het ook hele aardige mensen, minder 'kijk mij eens' dan mijn huidige staleigenaar.

Het enige puntje waar ik wat onzeker van wordt is de drukkere weg waar het aan ligt. De eerste wei ligt hier trouwens ook aan! Het is niet ver naar de rustigere weg, paar honderd meter. Het is wel wat verder door voor het bos, 1 kilometer verder nog ofzo. Maar deze drukkere weg is eentje met hoge heggen en veel krappe bochten die dus onoverzichtelijk zijn vanwege de heggen! Als ik op Harvey zit kan ik er waarschijnlijk net wel net niet overheen kijken. Auto's kunnen er niet overheen kijken. Maar vooralsnog rijd ik niet op Harvey op de weg, we wandelen alleen!
Gelukkig ben ik altijd 's ochtends op stal en de wegen zijn rustiger tegen het einde van de ochtend. Daarnaast is Harvey verkeersmak. Maar dat onoverzichtelijke baart me zorgen... Ik kan auto's horen aankomen, zo stil is het wel daar. Maar zij mij niet en moeten na een bocht flink hard remmen als ik daar ineens loop/rij. Ik kan dat stukje ook draven natuurlijk.

Wat zou het fijn zijn als ik niet meer hoef na te denken over wie brengt wanneer de paarden in stal, wie zet ze wanneer buiten, heb ik nog genoeg bodembedekking, niet meer elke ochtend uitmesten, welke deken moet ik klaarleggen voor de avondverzorger, minder risico op koliek ivm bevroren gras, geen overgangsgedoe van weides en wennen aan andere voedingsstoffen, etcetera....

Zit te stuiteren op mijn stoel haha :')

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-16 16:25



Vanmorgen heerlijk gewandeld en nieuw stukje aan de route toegevoegd. En morgen les. En de 29e verhuizen!

2017 gaat heel anders worden...


Afbeelding

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

xxdomiixx

Berichten: 1495
Geregistreerd: 21-11-12
Woonplaats: Harderwijk

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 16:29

Klinkt als een fijne stalling woepsie! wat voor een les heb je?

Horse Around vlog iedere zaterdag om 18.00 uur.
Remember the difference between a boss and a leader; a boss says "Go!" - a leader says "Let's go!" ~ E.M. Kelly

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-16 16:35

xxdomiixx schreef:
Klinkt als een fijne stalling woepsie! wat voor een les heb je?


(Op)staples :')
Er is gewoon een instructrice bij als ik er voor het eerst op ga in een bak. En dan kijken we wel verder. Ik heb in mijn hoofd dat we alleen wat gaan stappen, en dat we stoppen als het lekker relaxed gaat. Maar morgen zien we wel hoe de pet van ons beide staat ;)

Zal ook de eerste keer weer op mijn Ghost zadel zijn maar nu in een bak, laatste keer was augustus op buitenrit en ben het gevoel helemaal vergeten, en ben nu erg benieuwd hoe het ook alweer zit :)

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

farahdiba46
Berichten: 1420
Geregistreerd: 01-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 17:45

Klinkt goed de nieuwe stal, behalve die 2 hooinetten per dag. Ik denk toch dat hij meer nodig heeft dan dat, zeker als hij geen krachtvoer krijgt. In ieder geval veel succes!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-16 18:31

farahdiba46 schreef:
Klinkt goed de nieuwe stal, behalve die 2 hooinetten per dag. Ik denk toch dat hij meer nodig heeft dan dat, zeker als hij geen krachtvoer krijgt. In ieder geval veel succes!


Hij eet nu nu ongeveer één 40" hooinet per nacht leeg. En ik heb twee mega netten van 50" klaarliggen :D
De twee porties met 50 gram bietenpulp eet 'ie ook net, als ik meer maak laat ie het liggen.

We gaan ook steeds meer bewegen dus hopelijk gaat ie uit zichzelf dan meer eten en ik zal de bietenpulp dan ook opschroeven.

Komt wel goed, dank je :)!

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

farahdiba46
Berichten: 1420
Geregistreerd: 01-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 21:08

Tuurlijk komt het goed!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-16 15:16

Zo trots op Harvey! De 'les' ging super! Het ging precies zoals ik hoopte, afgezien van dat ik vast zat ipv los reed maar dat wilde mijn instructrice graag :'). Die kent Harvey nog niet en mij ook niet, dus ze wilde het zekere voor het onzekere, zeker nadat ze hoorde dat het 4 maanden geleden wasvoor ons.

Voordat ik opstapte heeft ze bij de singel zitten friemelen, en de beugels laten bewegen, en daarna moest ik bij het opstappen eerst mijn voet in de beugel doen en paar keer wat kracht zetten, daarna moest ik van haar hangen over het zadel en toen mocht ik pas mijn been erover gooien. Harvey gaf me zo'n goed gevoel, het had van mij allemaal niet gehoeven, maar ik snapte haar wel. Ze vertelde dat zij jonge paarden en racepaarden net vers van de baan gewend is. Hij reageerde echt nergens op, alsof we dit altijd doen, en zij was zo verbaasd :').

Hij bleef keurig staan totdat we wilden gaan stappen. En hij was super sloom, heerlijke lange en lage nek, precies zoals ik hoopte. Voelde wel alsof ik op een giraf zat, wat een end joh!
Wat gestuurd en halt gehouden, alles prima. En toen er weer af. Hij brieste daarna uitgebreid en toen ze de leadrope aan mij gaf, pakte Harvey hem vast en trok het uit onze handen. Haha, en zo is het Harvey! We hadden prima los gekund :') Maar zij wilde het graag, en ik snap dat wel.

Afbeelding

Trots op mijn ventje *\o/* Hebben we toch 4 maanden naartoe gewerkt!

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

Yentaah

Berichten: 1136
Geregistreerd: 03-03-16

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 18:48

Ach wat een lief koppie <3

Dakota F12+1 / L1+4

tennan
Berichten: 3100
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: Friesland

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 19:33

Wat gaat het goed met jullie :D Daar mag je trots op zijn.

Kieck <3

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 22:17

Like! Hij staat erbij alsof hij elk moment in slaap kan vallen :z

Oy with the poodles, already

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-16 22:27

Hilary schreef:
Like! Hij staat erbij alsof hij elk moment in slaap kan vallen :z


Dat leek ook echt zo Hilary haha!

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 22:28

Beter zo dan andersom ;)

Oy with the poodles, already

farahdiba46
Berichten: 1420
Geregistreerd: 01-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 12:47

Fijn hoor! Harvey is wel toch gewoon al beleerd na zijn renbaanperiode?

Leo

Berichten: 50105
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 12:54

Wauw goed zeg!! Wat fijn!! Hard werken wordt beloond :j

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-16 13:50

farahdiba46 schreef:
Fijn hoor! Harvey is wel toch gewoon al beleerd na zijn renbaanperiode?


Ja hoor, hij heeft nog 9 maanden cross country gedaan daarna en afgelopen jaar is hij zo af en toe op buitenrit geweest, oa twee x met mij en heeft hij 1 cross country parcour gereden met iemand voordat ik hem kocht. Maar de laatste x dat er iemand opzat was dus wel 4 maanden geleden en dat was een puur praktische buitenrit van de oude naar de nieuwe stal :+

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-16 15:47

Over twee weken gaan we verhuizen, op de 29e!
Helaas heeft de vrouw met het andere paard afgezegd dus Harvey staat alleen tenzij ik iemand anders vind... Ben al druk aan het netwerken natuurlijk.

Harvey heeft weer enkele daagjes vrij gehad, alleen uit de wei voor zijn ontbijt en weer terug, en tussendoor hebben we nog een keer gereden met instructie erbij, ook vrij gesprongen en lekker gek gedaan, en buiten lange wandelingen gemaakt. Afwisseling is key!

De tweede keer rijden was afgelopen zaterdagavond met instructie en bitloos hoofdstel, in een dus donkere bak maar hij was super braaf en we hebben 30 minuten gestapt en allerlei oefeningen gedaan, sturen, halthouden, voltes, etc. Het voelde zo vertrouwd! Maar voelde me ook een vette beginner :'). Vrij spingen over een drafbalkje nam meneer erg serieus, hij vlóóg eroverheen. Heel leuk om te zien. En vanmorgen een wandeling van ruim 30 minuten over asfalt zonder hoefschoenen (yay!), we zijn een trekker, fietser en auto tegenkomen. De trekker zorgde voor een giraffennek en spanning maar dat kwam omdat de trekker half achter een heg bezig was. Toen hij 'm eenmaal helemaal zag ontspande hij zichtbaar. Dit was tijdens de wandeling, yoga en een eetpauze :')


Afbeelding


Tel de dagen af naar onze nieuwe wei met inloopstal en bak *\o/* en schijnbaar hebben ze ook op het terrein zelf een track door de weilanden voor buitenritten!
Laatst bijgewerkt door woepsie90 op 15-12-16 15:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

Manadeluca

Berichten: 1122
Geregistreerd: 15-07-05

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 15:55

Dat gaat de goede kant op. Superfijn voor jullie.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BLEXBot, YandexBot en 33 bezoekers