Boete voor gevaarlijk rijgedrag waardoor paard op hol sloeg

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13895
Geregistreerd: 20-04-16

Boete voor gevaarlijk rijgedrag waardoor paard op hol sloeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-16 14:36

RTV Noord
Ongeval, Juridisch nieuws
Afbeelding
Foto via Wikimedia Commons



Een 50-jarige boer uit Meeden heeft een boete van 250 euro gekregen plus 200 euro voorwaardelijk voor gevaarlijk rijgedrag met zijn combine. Het incident gebeurde op 9 augustus vorig jaar op de Vennenweg in Meeden. Een paard schrok van de combine en sloeg op hol. De boer had moeten stoppen, maar reed stug door.

De vrouw op het paard kreeg het dier niet onder controle en had naar eigen zeggen naar de boer gezwaaid om te stoppen. Haar vriend rende met de combine mee en zou de boer schreeuwend hebben gemaand te stoppen. Het paard draafde de weg over en stopte onverwacht voor een sloot. De amazone duikelde het water in. Ze liep blauwe plekken op en verloor haar bril. De boer reed naar zijn landbouwperceel en ging aan het werk. De politie meldde de man later wat er allemaal was gebeurd.

Volgens de rechter is niet vast komen te staan dat de boer het 'waterballet' van de amazone heeft meegekregen. Hij sprak de man vrij van doorrijden na het veroorzaken van een ongeval. Hij had wel het op hol geslagen paard gezien en zijn voertuig moeten stilzetten, oordeelt de rechter.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


Steppe

Berichten: 2793
Geregistreerd: 15-11-05

Re: Boete voor gevaarlijk rijgedrag waardoor paard op hol sloeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 14:55

Eigenlijk moet zo'n verhaal ook eens in een blad als Boerderij komen te staan misschien dat sommige boeren dan door hebben wat hun rij gedrag kan veroorzaken.
En de l.l verhalen over een paard moet verkeersmak zijn bla bla gaat helaas niet altijd op.
Sommige combi's zijn zo groot en maken zoveel herrie dat een paard wat mak is toch kan schrikken.

MallyBelly

Berichten: 3522
Geregistreerd: 23-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 15:54

Mijn paarden zijn stuk voor stuk meer dan 99,99% verkeermak, allemaal.. Maar knijp hem ook af en toe.. Het is dat ze zo braaf zijn, maar een beetje respect na elkaar is wel op zo'n plaats afentoe.
Laatst bijgewerkt door MallyBelly op 01-12-16 16:14, in het totaal 1 keer bewerkt

[KS-MK] Lot's Zaïra Liz. en Mallow Baby's 3.0
Lot's Zaïra Liz. x Peterlena Hoeve's Fridus 28'06'2024
Lot's Mallow x Peterlena Hoeve's Fridus 28'06'2024

Shirley

Berichten: 26849
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 16:02

Beetje overtrokken?

Misschien werd het arme beest wel bang van het geschreeuw van die vriend...
En een ongeval?
Iemand kukelt van een dravend paard de sloot in.

Zo kun je het ook lezen ;)

Een combine hoor je meestal wel aankomen.
Vriend had het paard ook even de berm in kunnen leiden en vast kunnen houden.

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ
A bird sitting on a tree is never afraid of the branch breaking,

because her trust is not on the branch but on her own wings.

Always believe in yourself !

Thenexttry

Berichten: 1285
Geregistreerd: 24-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 16:05

Ik sta met mijn paarden in een klein dorpje wat niet eens echt het boerenland is, maar ik moet juist zeggen dat daar de bestuurders van trekkers/vrachtwagens etc juist rekening houden met paarden.

Als ze zien dat een paard gespannen raakt of de weg op schiet etc "door hun" zetten ze vaak de motoren uit.
Zelfs een keer gehad dat een stalgenootje met haar paard ( lang verhaal paard vertrouwde haar niet was al bang voor haar ) Midden op de weg gevaarlijk stond te steigeren en er een groep ongeduldige bestuurders waren. Boer heeft op dat moment zijn wagen midden op de weg stil gezet, zodat niemand er langs kon en ze konden wachten tot ik het paard terug rustig had.

In tegenstelling tot de fietsers, automobilisten en zelfs voetgangers.

xJustMe6

Berichten: 1735
Geregistreerd: 08-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 16:08

Heel goed :j.

Mijn paard is bang voor groot verkeer. Zolang het allemaal niet te hard gaat vertrouwd hij ondanks zijn angst op mij. Staat wel eens waar te trillen op zijn benen maar blijft keurig bij mij.

De boeren hier remmen altijd af maar de vele loonwerkers... breek me de bek niet open :x . Levens gevaarlijk. Veel en veel te hard komen ze voorbij zonder ook maar een stukje opzij te gaan. Ik ga dan ook niet meer naar buiten als het druk is op het land.

Je hoort je paard onder controle te hebben maar andere weg gebruikers kunnen ook best een beetje rekening houden vind ik. En zo niet is een boete zeker op de plaats!

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 16:10

Ik heb vaker dat boeren met grote combinaties netjes passeren of stoppen dan die meloten in dikke auto's die als gekken langs scheuren....
Terwijl je er met een kindje op een pony loopt. 8)7

callum
Berichten: 2783
Geregistreerd: 06-09-10

Re: Boete voor gevaarlijk rijgedrag waardoor paard op hol sloeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 16:15

Zal tijd worden dat boeren aangesproken en verantwoordelijk worden gehouden voor hun weggebruik. Hoe vaak ik niet met paard en fiets bijna de sloot in moest springen omdat de boer nog even extra dicht langs mijn fiets moest rijden terwijl hij nog een autobreedte aan de andere kant had. Of dat mijn spiegel er bijna word afgereden.

Kijk mijn paard vertrok geen spier maar goed ik moest echt ver de berm in met mijn fiets levensgevaarlijk.
Dus vin dit een goeie zaak.

Zelfde als idiote toeterende auto's die Express naast je gaan rijden en toeteren en gas geven. Naar volk bah

2017 nieuwe ronde nieuwe kansen

sas66
Berichten: 625
Geregistreerd: 18-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 16:16

ik ben zelf iemand met een "dikke" auto en rem altijd netjes af of ga stil staan als het paard onrustig is.
Waarbij ik graag even de vooroordelen over dikke auto's weg wil nemen. Het ligt volledig aan de bestuurder, of die nu oud of jong is en in een dikke of dunne auto rijdt.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Boete voor gevaarlijk rijgedrag waardoor paard op hol sloeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 16:22

Haha ik heb zelf ook een hele dikke auto hoor (3.0L v6) dus voel je neit aangesproken ;)
Maar het valt mij echt op dat meestal mensen met een dikke auto/luxe of sport auto gewoon denken koning op de weg te zijn.
Ikzelf doe ook altijd rustig aan als ik moet passeren. Omdat ik WEET hoe klote het is als er gewoon geen rekening wordt gehouden ;)

Froukje
Forever young

Berichten: 10827
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 16:25

Shirley schreef:
Beetje overtrokken?

Misschien werd het arme beest wel bang van het geschreeuw van die vriend...
En een ongeval?
Iemand kukelt van een dravend paard de sloot in.

Zo kun je het ook lezen ;)

Een combine hoor je meestal wel aankomen.
Vriend had het paard ook even de berm in kunnen leiden en vast kunnen houden.

Mijn gedachte.

Daarbij weet je wanneer het oogsttijd is, als je paard daar niet tegen kan kun je daar zelf ook een beetje rekening mee houden door niet de weg op te gaan. Zoiets duurt gemiddeld maar een week of 2.

Die van mij naait er het liefst ook tussen uit (en dat gaat wel wat harder dan in draf..) als we iets groters dan een auto tegen komen. Maar dan pas ik het rijden daar gewoon op aan door een route te kiezen waar ik ze weinig tegen kom of ik ga de weg gewoon niet op.

Iedereen kan de boeren en loonwerkers wel de schuld geven maar met zelf wat aanpassen houden we het allemaal een stuk gezelliger op de weg.

I do it because I can, I can because I want to, I want to because you said I couldn't.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 16:29

Ik woon zelf erg landelijk. Wil je hier met twee auto's passeren moet je beide met de rechter wielen in de berm.
Dan weet je dus ook hoe het zit met dat enorm brede landbouwverkeer van tegenwoordig.

Ben ik met de auto probeer ik in een inrit te gaan staan, ook al moet ik dan even wachten.
Ik krijg altijd een vriendelijke groet van trekker chauffeurs.
Maar dit doe ik dus ook met het paard.
Even een inham van een land of een inrit in. Ik draaf er naar toe als dat sneller is. Of ik wacht juist even.
Daaraan zien ze dat ik juist graag die ruimte wil en ook het paard zelf voelt die ruimte ipv van dat grote trillende en herrie makende ding recht langs zijn lijf.

En ik bemerk, ook al is de ruimte er meer als ik in de oprit sta, dat ze dan juist inhouden. De chauffeurs weten dan toch niet helemaal of het paard mak is omdat ik echt aan de kant ga. Terwijl ze blijkbaar denken als ik op straat blijf dat paard kan er wel tegen.
Dat is denk ik de beredenering van een niet paarden mens.

Dus zoek zelf ook voor jezelf de ruimte en de veiligheid ipv het alleen maar op de ander te schuiven.

Helaas zijn deze smalle wegen wel de reden dat ik hier niet met de kar de weg op durf.
Er is hier gewoon geen plaats.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 16:42

Kan me wel vinden in jouw reactie bruintje123. Zelf kijk ik ook altijd ver vooruit en mocht ik het niet vertrouwen even een inham zoeken en eventueel afstappen meeste hebben dan in de gaten dat het paard het niet goed vertrouwd. Heb nog niet vaak een aso boer/trekker bestuurder tegen gekomen. Maar ik kies er ook wel voor om niet naar buiten te gaan als ze beginnen met mais afrijden.

Verder vindt ik het wel terecht dat meneer er op gewezen word. Als je als bestuurder ziet dat een paard er vandoor gaat zou toch je reactie moeten zijn om even te stoppen en niet om door te rijden. Zoals ik het lees dan lijkt het of het paard dus voor de combine uit ging dat zou toch genoeg moeten zeggen als je dat ziet.
Deze situatie doet me wel denken aan een situatie waar wij ook ooit in gezeten hebben. Waarbij de ruiter ook het slootje in ging maar het paard vervolgens aan de overkant van het slootje stond te grazen. Zo eng was het blijkbaar toch niet.

Denk sowieso dat vele mensen aan zichzelf denken op de weg en zo ook ruiters. Zeker als ruiter ken je het paard waar je mee naar buiten gaat en moet je toch dingen goed in kunnen schatten. En natuurlijk blijven het dieren maar een andere weg gebruiker kan niet inschatten dat jouw paard bang is van groot verkeer. Dus is het ook niet eerlijk om te verwachten dat ze daar allemaal rekening mee houden.

Als het paard waar je van af valt een goed paard is,
dan is die val de moeite waard.

callum
Berichten: 2783
Geregistreerd: 06-09-10

Re: Boete voor gevaarlijk rijgedrag waardoor paard op hol sloeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 17:22

Dan nog blijft het geven en nemen. Ik ga ook aan de kant maar als de boer dan nog ff een stukje extra mijn kant op stuurt ja dat kan ik niet waarderen.

Iedereen kan rekening houden met elkaar dus ook boeren kunnen opletten en even wat vaart verminderen of iets minder strak erlangs.

2017 nieuwe ronde nieuwe kansen

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 17:32

Ik heb het zelf in al die jaren dat ik paardrijdt maar 1 keer mee gemaakt dat ik echt een asociale boer tegenkwam. Die meer dan genoeg ruimte had en mijn paard alsnog raakte.
En dat zijn ondertussen toch al heel wat buitenrij uurtjes bij elkaar.
Eigenlijk zijn ze best erg begripvol.

Het asociale kom ik toch echt veel vaker tegen bij de wielrenners, de dagjesmensen die hun auto niet vies willen maken in de berm, de jonge gasten in de auto die met 80 voorbij knallen maar ook de dagjesmensen op de fiets die langs elkaar blijven fietsen met lange groepen., maar daar heb ik in de auto last van.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.


Yacintha

Berichten: 1068
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

Re: Boete voor gevaarlijk rijgedrag waardoor paard op hol sloeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 17:50

Wat al eerder gezegd is, die vriend had ook het paard kunnen vasthouden. Ze had ook kunnen afstappen of gewoon ergens anders kunnen laten gaan. Niet iedere boer denk er over dat het nog wel eens eng kan zijn voor een paard.

Ik moet ook zeggen, dat de boeren juist één van de aardigste mensen zijn als ik op een paard rijd. Terwijl hier echt om de haveklap een paard langs komt. En zelfs al zijn ze zo aardig, dan nog houd ik zoveel mogelijk afstand met mijn 200% verkeersmakke paarden.

lolotjeh
Berichten: 476
Geregistreerd: 11-09-09

Re: Boete voor gevaarlijk rijgedrag waardoor paard op hol sloeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 18:03

Er zitten helaas van die idioten tussen die je gewoon voorbij racen in volle vaart. Het help vaak al als je een geel reflectie hesje aan hebt remt het meeste verkeer voor je af en gaan je in een rustig tempo.
Wat ik ook wel eens doe als ik het idee heb dat ze niet willen afremmen is iets breder op de weg rijden waardoor ze wel moeten afremmen wat veel problemen voorkomt en zodra ze afremmen ga ik aan de kant.
Dit moet je ook doen met een paard dat je ook echt vertrouwd anders gaat het als nog flink mis.

Shirley

Berichten: 26849
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Boete voor gevaarlijk rijgedrag waardoor paard op hol sloeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 18:05

Dat vind ik moedwillig je dier in gevaar brengen :n

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ
A bird sitting on a tree is never afraid of the branch breaking,

because her trust is not on the branch but on her own wings.

Always believe in yourself !

Jester_

Berichten: 12253
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 18:05

En terecht van de boete!

zo ging ik gisteren een rondje buiten. Moet dan 300 meter of een 60 km weg. Weg is gewoon breed zat voor 2 autos. Ik stapte volledig aan de zijkant, net niet in de berm omdat daar van die ribbels tegels lagen en blootsvoets is dat niet fijn. Er kwam een aso aan, die me gewoon met 60/70 km per uur raakt!! ;( nu was het 'gelukkig' zijn spiegel tegen mijn stijgbeugel, maar ga dus maar eens na hoe dichtbij het langs ging. Mijn paard gaf geen kick (ging het eigenlijk ook te snel voor) maar dat had zo fout kunnen gaan. Het ergste nog; hij reed gewoon door en hij had het heus gemerkt. Misschien maar goed ook want ik had zijn benen gebroken denk ik -:(-

When you're with me, no judgement
You can get that from anyone else
You don't have to prove nothing
You can just be yourself

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 18:20

Jester_ schreef:
En terecht van de boete!

zo ging ik gisteren een rondje buiten. Moet dan 300 meter of een 60 km weg. Weg is gewoon breed zat voor 2 autos. Ik stapte volledig aan de zijkant, net niet in de berm omdat daar van die ribbels tegels lagen en blootsvoets is dat niet fijn. Er kwam een aso aan, die me gewoon met 60/70 km per uur raakt!! ;( nu was het 'gelukkig' zijn spiegel tegen mijn stijgbeugel, maar ga dus maar eens na hoe dichtbij het langs ging. Mijn paard gaf geen kick (ging het eigenlijk ook te snel voor) maar dat had zo fout kunnen gaan. Het ergste nog; hij reed gewoon door en hij had het heus gemerkt. Misschien maar goed ook want ik had zijn benen gebroken denk ik -:(-

Tip

Ga niet aan het randje lopen.

Ga of echt de berm in, dus de ribbels voorbij in jou geval.
Of eis je ruimte op.
Dus midden op jou rijvlak.

Ga je aan het randje, ja dan gaan ze je asociaal voorbij.

Eis dan je ruimte op.
Hesje aan en laat ze maar op de claxon hangen bij een echte aso, maar je bent daar een stuk veiliger.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

marissa161

Berichten: 571
Geregistreerd: 25-08-10

Re: Boete voor gevaarlijk rijgedrag waardoor paard op hol sloeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 18:39

Helaas ook zelf meegemaakt. Was met een vriendin op buitenrit toen we op een doorlopend weggetje tegemoetkomende trekkers aan zagen komen. We waren bijna bij het ruiterpad aan de andere kant van de sloot, maar de bestuurders reden zo hard dat we dat niet hebben kunnen halen. Mijn paard raakte volledig in paniek en sprong in het schrikdraad van een omliggend natuurgebied. Gelukkig los kunnen komen maar daarna gingen beide paarden aan de kletter richting een hoofdweg. Net op tijd hebben we ze om kunnen trekken en verderop bij een meertje de paarden tot rust laten komen.

Ondanks dat wij aan het seinen waren of ze even konden wachten, reden ze met een snelheid van zeker 40km/h onze kant op. Terwijl ze wel wisten dat rechts een ruiterpad was.

Wat ik nog wel het ergste vond Was het feit dat ze gewoon doorreden toen ze zagen dat mijn paard vast zat in het schrikdraad(volledig in paniek natuurlijk) en toen ze aan de kletter gingen.

Caesar
Berichten: 9295
Geregistreerd: 20-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 19:40

Maar wat heeft de bestuurder nou daadwerkelijk verkeerd gedaan om die boete te krijgen? Te hard rijden? Nee want de vriend kon het bij rijden en het paard voordraven. Toeteren? Gas zitten geven?
Met zo'n machine kun je niet ongemerkt elkaar passeren. Hij heeft gewoon gedaan wat op de weg mocht: rijden. Dat de dame in kwestie haar paard niet onder controle had is vervelend en het was netjes geweest als hij gestopt had, maar dan een boete??

Ik zie het hier zo vaak. Dames die al moeilijk doen als ze alleen al een contour zien. Focus je gewoon op je paard en doe niet zo moeilijk. Ik zoek altijd een inham, dam, erf of weiland op. Of ik ga er dravend heen met richting aanwijzen zodat hij ook kan zien wat ik wil.

Hier nog nooit een onbeschofte boer of loonwerker gehad. Eerder de normale personenwagens die je met 60 voorbij scheuren.

De praktijk is de leermeester van alle dingen.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Boete voor gevaarlijk rijgedrag waardoor paard op hol sloeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 19:49

Marissa

Nu draai ik het heel flauw om.
Jullie gebaarden dat hij maar zachter moest want hij wist ook wel daar het ruiterpad was. (wat een aanname is).

Maar ipv seinen dat hij zachter moest waarom jullie niet zelf even draven dat je op het ruiterpad bent voordat hij er is.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Getup

Berichten: 8216
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Boete voor gevaarlijk rijgedrag waardoor paard op hol sloeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 20:02

Ik woon in n boerendorp en heb een paard, die op niet handige momenten precies de onjuiste reactie heeft. Ik ga gewoon echt aan de kant, als er een trekker komt. Die hoor je van ver genoeg aankomen. Of ik draaf een stukje totdat ik aan de kant kan gaan. Ik vertrouw er niet op, dat ze wel even remmen of aan de kant gaan. Ga niet wachten tot t fout gaat.

De gene die ik tegenkom, remmen of stoppen. Juist, omdat ik moeite neem om niet in de weg te rijden.

Lusitana

Berichten: 22425
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Boete voor gevaarlijk rijgedrag waardoor paard op hol sloeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 20:45

Ik woon in the middle of nowhere en rijdt meest over zandpaden, maar om daar te komen moet ik over een landweg waar ze officeel ook maar 40 mogen en geen vrachtverkeer is toegestaan (dat er toch noodgedwongen soms komt). Wel komen er boeren met hun werktuigen. Die stoppen allemaal als ze ruiters tegenkomen en als het nodig is, zetten ze de motor af. Gewoon een kwestie van fatsoen.
~
Wat betreft de boer uit de OP, als een ruiter naar je gebaard om af te remmen, hoor je dat te doen. De ruiter is een kwetsbare verkeersdeelnemer.
Los van het feit dat geacht wordt dat een ruiter zijn dier onder controle heeft, moet je er ook op kunnen rekenen dat anderen reageren op signalen. Daar zijn ze immers voor.
Terecht is de boer beboet.

Ik vraag me wel af waarom de vriend niet het paard heeft vastgehouden?

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal