Hoe meetgegevens overzichtelijk verwerken?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Hoe meetgegevens overzichtelijk verwerken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-16 15:39

Hopelijk staat het hier goed.

Wie is er goed in statistiek en kan me helpen? Ik wil een jaar lang gegevens gaan verzamelen. Het gaat om verschillende gegevens/factoren die ik 2 keer per dag wil gaan meten. En nou ken ik mezelf: dat gaat binnen de kortste keren een gigantische warboel aan cijfers en losse dingetjes worden. Terwijl het mijn bedoeling is om uit precieze gegevens ook precieze en vooral overzichtelijke conclusies te trekken.

Hoe orden je zoiets? Ik ben van plan om er morgen mee te beginnen.

Maflinger_S
Berichten: 12159
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Hoe meetgegevens overzichtelijk verwerken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 15:42

Een bestand maken in Excel en zorgen dat je daar 2x daags bij kunt om de nieuwste gemeten gegevens er gelijk in te zetten.

Laurievc

Berichten: 4418
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Hoe meetgegevens overzichtelijk verwerken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 15:45

Inderdaad excel, als je wilt mag je mij een berichtje sturen, dan wil ik gerust helpen

anniekow

Berichten: 644
Geregistreerd: 21-10-12

Re: Hoe meetgegevens overzichtelijk verwerken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 15:49

Gegevens verzamelen is inderdaad het makkelijkst in Excel denk ik. Voor latere analyses is R studio ook handig.

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Hoe meetgegevens overzichtelijk verwerken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 15:51

Excel inderdaad, pb'en staat vrij. :)

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-16 15:52

Excel, o help :=

Het gaat niet alleen om cijfers, ook om korte notities in de vorm van tekst (steekwoorden). Kan Excel dat dan ook meenemen in de analyse?

De mensen die aanbieden om via PB te helpen krijgen zo een berichtje!

Laurievc

Berichten: 4418
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Hoe meetgegevens overzichtelijk verwerken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 15:54

Je kan gewoon tekst in excel zetten, ik ben alleen nog niet helemaal mee hoe je je analyses wil doen maar opzich moet dat echt te doen zijn. Desnoods analyses in een ander blad doen.

Ik kijk zo naar je PBtje :)

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 15:55

Dat kan ook dan kun je een waarde aan een steekwoord hangen, "bruin" is dan bijvoorbeeld 1. Maar je kunt ook woorden laten tellen in een selectie. Bijvoorbeeld hoe vaak je "bruin" geschreven hebt.

Voor verdere analyses raad ik je sigmaplot of spss aan, mbt toetsen etc.

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-16 16:00

magda_90 schreef:
Dat kan ook dan kun je een waarde aan een steekwoord hangen, "bruin" is dan bijvoorbeeld 1. Maar je kunt ook woorden laten tellen in een selectie. Bijvoorbeeld hoe vaak je "bruin" geschreven hebt.

Voor verdere analyses raad ik je sigmaplot of spss aan, mbt toetsen etc.


Oeh... ipv bruin kan je natuurlijk ook een cijfer hangen aan gegevens. 1 voor zonnig, 10 voor bijtende vrieskou. Dat is wel een idee :)

Het hoeft ook niet superprofessioneel en ingewikkeld hoor, het is maar meer dat ik over een aantal maanden nog wijs kan uit wat ik verzameld heb. Het is niet voor publicatie.

Ik ben een uitgesproken alpha, opgeleid aan het letterenbolwerk. Waar academisch onderzoek hangt aan dingen als intertekst en dergelijke. Ik kan wel veel informatie verwerken maar op een andere manier dan ik nu wil.

Edit: ik ben ook heel beeldend ingesteld dus misschien dat kleurtjes toch handiger is. Een kleurtje per weertype en dan de diverse temperaturen er bij. En een symbooltje per deken. Dan sluit het ook beter aan bij wat ik al kan want ik ben ook nog eens ontzettend cijferblind. Ik word er nu al creatief van.

Anoniem

Re: Hoe meetgegevens overzichtelijk verwerken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 16:07

Of de temperatuur? :') En dan cijfers 1 = zonnig 2= licht bewolkt 3 = zwaar bewolkt etc.
Weet niet wat je wil meten? Je mag me pb'en, hier een uitgesproken beta haha :D

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-16 16:15

Bizzybijtje schreef:
Of de temperatuur? :') En dan cijfers 1 = zonnig 2= licht bewolkt 3 = zwaar bewolkt etc.
Weet niet wat je wil meten? Je mag me pb'en, hier een uitgesproken beta haha :D

Ik wil graag de lichaamstemperatuur van mijn twee paardjes gaan meten en dat koppelen aan het weer. Mijn ruin laat bij voorbeeld slecht zien of hij het koud heeft en van mijn merrie denk ik wel dat ik het nu goed doe maar dat is natuurlijk maar een gedachte. Ik wil het zeker weten.

Ik kopieer even een stuk uit een PB die ik net verstuurd heb, dat is denk ik ook wel handige informatie voor in het topic.

Edit:
Ik heb het leuke probleem (in mijn hoofd) dat ik gauw het overzicht verlies. Ik heb zelf een virus in mijn hoofd gehad waardoor ik erg duizelig word als ik kolommen met alleen maar cijfertjes en lettertjes af moet speuren. Ik word daar erg moe van en raak dan gefrustreerd omdat ik het niet kan vertalen naar een overzichtelijk iets in mijn hoofd.

Even out of the box: stel ik maak balken. 1 balk per maand met 60 of 62 blokjes (meetmomenten) en elk blokje een kleur voor het weer. Grijs voor regen, zwart voor regen + kil (waterkou), geel voor zon, groen voor wisselend bewolkt enz. En dan de datum en temperatuur van de lucht er bij, en dan bij voorbeeld boven de balk de gegevens van het ene paard (temperatuur en symbool voor deken) en onder de balk voor het andere?

Dan zou ik na een tijd ook weer daaruit overzichtjes kunnen maken per kleur. Dus dat ik bij voorbeeld uit zo'n balk makkelijk alle zwarte blokjes kan halen en die dan weer kan ordenen en bij voorbeeld de temperatuur van mijn merrie vergelijken op de diverse zwarte momenten.

Gegevens die ik wil gaan verzamelen zijn dus 2x 2x lichaamstemperatuur per dag, 2x de temperatuur van de lucht, 2x 2x welke deken ze op dat moment op hebben. En dan zou ik graag per paard maar ook per weertype overzichten willen kunnen maken.

Maflinger_S
Berichten: 12159
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Hoe meetgegevens overzichtelijk verwerken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 16:27

Hier ook geen erg geoefende Excelgebruiker maar wat je wilt kan wel, met een "vertaalstap" er tussen. De vertaalstap houdt in dat je woorden vervangt door een getal/code en dat getal/code kan je vervolgens aan een kleurcode hangen. Zo heb je in 1 oogopslag overzicht.

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-16 16:31

Ik denk dat ik nu een idee heb om mee te beginnen. Zonder Excel *\o/*

Als het werkt laat ik het over een paar dagen zien.

Joltsje

Berichten: 9027
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: Hoe meetgegevens overzichtelijk verwerken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 13:01

Succes ts.

War betreft kleurtjes. Super leuk, maar voor excel veel lastiger.

Ik zou gewoon met yekst gaan werken.

Datum
1e meting - soort deken - weertype - temp
2e meting - idem.

Daar maak je dan een draaitabel van (doet excel). En je hebt een overzicht.


Maar ben benieuwd naar jou insteek
Soo