Kat plast om aandacht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Kat plast om aandacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-16 23:10

Ik heb een kat met een eigen wil. Indien ze bijvoorbeeld naar buiten wil en staat te mauwen bij de deur en ik sta niet meteen op gaat ze aan de bank of stoelen krabben of ze gaat meteen op de mat of de rugzak van mn zoontje plassen.

Hoe kan ik dit aanpakken? Met name het plassen vind ik echt heel erg hinderlijk. Ze stuift meteen weg als ik een keer schreeuw. Maar het is ook geen oplossing.

Ik wil n ieder geval geen kattenluik in de deur maken.

c_alsemgeest

Berichten: 20666
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Kat plast om aandacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 23:17

Is het je enige kat, of heb je er meer? Dit gedrag zie je namelijk ook vaak terug als ze te weinig contact hebben met een soortgenoot. Soort van verkeerd afdwingen van aandacht. Of om zaken voor elkaar te krijgen.

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Kat plast om aandacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-16 23:20

Enige kat. De buren hebben ook een kat en ze liggen iedere dag samen buiten als ze elkaar de kop niet inslaan.

Flevolander

Berichten: 3841
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 23:22

Gaat de kat nog weleens in huis op de kattenbak of doet ze het het liefste buiten?

c_alsemgeest

Berichten: 20666
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 23:28

Iris82 schreef:
Enige kat. De buren hebben ook een kat en ze liggen iedere dag samen buiten als ze elkaar de kop niet inslaan.


Maar dat kan dus ook wel de reden zijn van het dwingen om naar buiten te gaan. En met het de kop inslaan... bij katten geldt altijd negatieve aandacht, is ook aandacht :') in iedergeval bij die gekken van mij wel. Ze kunnen best stoeien en gemeen doen tegen elkaar, maar liggen ook veel samen en kunnen echt niet zonder elkaar.

Waarom wil je geen kattenluik?
Ik ben zelf echt geen voorstander van je kat op straat... maar ik denk ook niet dat je een kat erbij wil? (die van mij komen aktijd buiten maar in een afgezette tuin)

En is het altijd zo geweest of erger? Want dan zou eventueel iets medisch ook nog kunnen.

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-16 23:30

Al typende realiseer ik me wel dat het plassen iets is van de laatste tijd en het krabben al langer.

Omdat het plassen nog maar enkele weken zo is en ik net merkte dat de kat al voor de derde keer is gaan plassen vanavond zal ik eerst een plasje naar de da brengen als het lukt.

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Kat plast om aandacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-16 23:32

Ik ben de derde eigenaar. Hiervoor hebben ze twee keer getracht dr te koppelen maar is niet gelukt. Dier is 11. Ga ik niet meer proberen. Ik wil geen kattenluik omdat ik m'n deur er niet voor wil slopen.

floorsil

Berichten: 2642
Geregistreerd: 22-10-04

Re: Kat plast om aandacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 18:52

Ik zou die ook niet snel meer koppelen. Is het ern idee om op de mat de kattenbak voor even neer te zetten. Dan staat die daar al. Zelf heb ik ook zo'n kat die bijna elke avond kattenkwaad uit haalt. Hoewel ik er niet altijd zin in heb. Probeer ik toch even met de kat te spelen of te aaien. Dat hij een moment van aandacht krijgt. Vaak is dit ongeveer 10 minuten die hij echt op eist, dus vind niet erg.

JorineV
Berichten: 1091
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 19:14

Iris82 schreef:
Omdat het plassen nog maar enkele weken zo is en ik net merkte dat de kat al voor de derde keer is gaan plassen vanavond zal ik eerst een plasje naar de da brengen als het lukt.


Wat Flevolander zegt, is ook het eerste wat bij mij opkomt. Dat je kat gewoon naar buiten wil om te gaan plassen. Erg vervelend dat de spullen van je kind de dupe worden :(

Goed om te testen of er iets mis is met de blaas! Heb je al iets in huis om het op te vangen? Anders eerst kort langs de DA voor een set plastic korrels die je in de bak kunt doen en een pipet. Succes en beterschap!

Femke_Tweety

Berichten: 11981
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Kat plast om aandacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 19:26

Suikerproblemen?
Nierproblemen?

Zoolgangster

Berichten: 9587
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 19:26

c_alsemgeest schreef:
Is het je enige kat, of heb je er meer? Dit gedrag zie je namelijk ook vaak terug als ze te weinig contact hebben met een soortgenoot. Soort van verkeerd afdwingen van aandacht. Of om zaken voor elkaar te krijgen.


Ik heb het vooral gezien bij katten die juist wèl soortgenoten erbij hebben... soms helpt dan een extra kattenbak: sommige katten willen een bak voor de poep en een bak om in te plassen.

Ze kunnen ook in huis gaan plassen als ze gewend zijn naar buiten te mogen, en dat ineens niet meer kunnen, maar dat zegt niet alles: een bekende had een uitgesproken plaskat (iets misgegaan met de opvoeding als kitten door gebrek aan toezicht) die pas stopte met plassen toen ze heropgevoed werd door haar in een bench op te sluiten met kattenbak.

Verder is het plassen ook in stress-situaties erger. Zo ken ik iemand die in een relatiecrisis zat, veel ruzies dus, en iedere keer als haar man in huis was, plaste en/of poepte er een kat in huis, op spullen van hem. Die mensen hadden meerdere katten die ook naar buiten mochten.

Omdat de kat van TS blijkbaar vooral op spullen van haar zoontje plast, vermoed ik dat het zoontje voor stress zorgt, of als "indringer" beschouwd wordt... misschien komt het zoontje wel eens bij mensen die ook katten hebben, zodat hij naar andere katten ruikt bijvoorbeeld.

Esther_

Berichten: 3997
Geregistreerd: 03-09-04
Woonplaats: omgeving Den Bosch

Re: Kat plast om aandacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 19:38

Katten plassen niet binnen om aandacht te krijgen. Kan door stress komen of doordat de kattenbak binnen niet schoon is, te klein of kat wil niet plassen of poepen op dezelfde plek.

Het krabben kan inderdaad aandacht trekken zijn (de mijne deed dit ook), maar probeer eens de krabpaal op een andere plek te zetten. Sinds ik de krabpaal naast de stoel heb staan, krabt onze kat hieraan ipv aan de stoel.