Paard heel bang in binnenbak op huidige stal. Wat te doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jepsica

Berichten: 2963
Geregistreerd: 14-08-04

Paard heel bang in binnenbak op huidige stal. Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-16 12:41

Ik heb mijn merrie al 9 jaar.
Ik sta nu al 2 jaar op de huidige stal. Eerst was ze alleen in de binnenbak heel bang daarna ook in de buitenbak en later stond ze zelfs op stal te trillen.
Nu heb ik haar in een andere box gezet en is ze weer op der gemak. Helaas blijft ze in de binnenbak heel erg bang. Gisteren had ik op mijn vorige stal clinic. Vanaf het eerste moment was ze heel braaf te rijden en relaxt. Helaas is de bodem daar slecht dus kan ik niet naar die stal verhuizen.

Heeft iemand enig idee wat ik kan doen om te zorgen dat ze minder bang wordt in de binnenbak.
De binnenbak heeft 1 open kant waar ze naar buiten kan kijken. Die hele kant vindt ze eng. Om elke geluidje of dingetje schiet ze weg.

Verder sta ik op deze stal erg op me plek en is het voor me paard de beste stal met haar blessure verleden. Verhuizen zou het probleem oplossen maar dan moet ik concessies doen in het voer of de bodem van de bak. Dat is zeker niet wenselijk. Dus ik wil eerst alles proberen om de angst op de huidige stal op te lossen.

Ik hoop dat jullie tips hebben.

Amaryllis

Berichten: 10101
Geregistreerd: 11-07-04

Re: Paard heel bang in binnenbak op huidige stal. Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 13:00

Omdat je vraag betrekking heeft op het gedrag van je paard verplaats ik het topic naar [OPG] Omgang en paardengedrag.

Janine1990

Berichten: 43803
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Paard heel bang in binnenbak op huidige stal. Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 16:30

Ik zou het persoonlijk zoeken bij iemand die hier ervaring mee heeft en begrijpt waarom een paard angstig is en een paard kan leren hiermee om te gaan. En dan denk ik in de richting van Tristan Tucker. Niet zo zeer qua persoon, maar gewoon qua methode. Er zijn vast meer mensen die dit onder de knie hebben :)

Er zijn genoeg mensen die goed les kunnen geven, maar dat betekent niet dat ze automatisch jouw paard ook minder schrikkerig kunnen maken. Vaak genoeg zal je te horen hebben gekregen: Geef 'm een schop, of variaties daarop. Kennelijk helpt dat je niet...

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Re: Paard heel bang in binnenbak op huidige stal. Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 16:55

Hoe is ze verder qua gedrag? Misschien een rustgevend supplement waardoor je haar er even doorheen kan helpen?

jepsica

Berichten: 2963
Geregistreerd: 14-08-04

Re: Paard heel bang in binnenbak op huidige stal. Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-16 16:57

Pistasche ze is normaal de rust zelve. Is nergens van onder de indruk. Schrikparcours vindt ze juist leuk. Ik geef al magic supplement en heb een dicht oornetje. Werkt wel iets maar onvoldoende.

WendyLotte

Berichten: 1138
Geregistreerd: 01-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 16:58

Ik ken dit wel, heb helaas geen andere of goeie oplossing. Wij zijn met onze paarden verhuisd. Binnen een week was ze weer de oude.

Dee_Es

Berichten: 3663
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Re: Paard heel bang in binnenbak op huidige stal. Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 17:39


katja_silke

Berichten: 367
Geregistreerd: 22-12-15
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 18:12

mag je gewoon in de bak wanneer jij wilt? ga dan een keer als niemand er bij is gewoon aan een halstertje (met snoepjes in je zak) door de bak heen lopen, bij de kant dat ze het eng vindt een tijdje gaan stil staan, als ze/hij het nog eng vindt, het klinkt heel raar, ga op de grond zitten, dat ziet een paard als relaxt zijn en gaat dan ook wat meer ontspannen, als hij/zij dat doet, meteen snoepje geven belonen etc.

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: Paard heel bang in binnenbak op huidige stal. Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 10:29

Het lijkt erop dat het paard bang wordt als er iets is dat ze niet kan thuisbrengen gecombineerd met het feit dat ze niet kan vluchten. Je zegt zelf dat de geluiden van buiten komen (enige mogelijke ontsnappingsroute is nu de kant van het mogelijke gevaar). Voor de rest zijn er enkel muren. Doordat het paard dus een aanwijzing heeft dat er mogelijk een gevaar is, en geen ontsnappingsroute meer heeft, kan het paard zeker in paniek geraken. Dit gezegd zijnde hoeft dit niet de (volledige) oorzaak te zijn, maar ik ben vrij zeker dat dat er op zijn minst mee te maken heeft. Maar om dat te kunnen bevestigen moet er iemand ter plaatse komen om het paard zelf in die situatie te zien.
Als dit de oorzaak is, kan dit opgelost worden, door elke keer als ze bang is, naar het gevaar toe te gaan (dus even een kijkje nemen buiten de rijbak met het paard en dan terug naar binnen gaan. Ook weer even voor de duidelijkheid dat dit kan helpen, maar zeker niet de enige of volledige oplossing is. Maar om een volledige oplossing te vinden vraag je ook weer beter iemand er bij die niet onmiddelijk denkt dat het maar een show is en dat je gewoon meer kracht moet gebruiken. Want bij een paard dat effectief angstig is, is dat helemaal uit den boze.

Rizette
Berichten: 4350
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Paard heel bang in binnenbak op huidige stal. Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 10:35

En als je een paar meter binnendoor rijdt aan die kant van de bak en wel recht oversteekt net zo lang dat je daar geen problemen meer mee hebt en dan steeds dichter naar de kant toe totdat je op de hoefslag kunt rijden? Ben je zelf ook bang of durf je je paard er wel gecontroleerd langs te rijden?

speurneusc

Berichten: 5368
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 10:54

paar nachtjes met bak hooi en water in de binnen bak laten terwijl er niemand aanwezig is. Wanneer ze dat gewend is smorgens steeds langer laten staan zodat ze ook aan de dag geluiden kan wennen.
Tussendoor niet in de binnen bak komen tot ze echt vertrouwd is.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Paard heel bang in binnenbak op huidige stal. Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 10:59

Ik gooi even iets heel anders op. Zijn haar ogen nog goed?

jepsica

Berichten: 2963
Geregistreerd: 14-08-04

Re: Paard heel bang in binnenbak op huidige stal. Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-16 11:24

Jensvl het moeilijk is dat het elke dag anders is. Soms is ze in het begin aan de longeerlijn heel bang. Ga ik er vervolgens op niks aan de hand. Na het weekend is het enger omdat ze dan met daglicht weer een vogel heeft zien vliegen en daar van schrok. Ander moment begint ze heel relaxt en begint het schrikken als ze aan het werk moet. Andere dag werkt juist gelijk aan het werk zetten.
Het gekke is dat ze van zichzelf heel relaxt is. Schrik parcours vind ze fantastisch. Ze vind echt niks eng. Dus ik snap echt totaal niet waar dit vandaan komt.

Rizette als je niet over de hoefslag rijdt maar over bijvoorbeeld de middenlijn schrikt ze ook aan de open kant.

speurneusc goed idee helaas is dat bij mij op de pensionstal niet mogelijk.

Chasey zo ver ik weet wel. Heb wel paar keer getest en niks vreemds opgemerkt.

Het vreemde is dat het nu in het weekend met daglicht spannend is als ze bijvoorbeeld een vogel ziet langs vliegen. Maandag avond is ze dan weer heel gespannen. Als ik haar dan laag en rond rijd rent ze steeds weg als ik haar op pak heeft ze wel wat spanning maar kan ik er goed langs rijden. De rest van de avonden gaat dan goed en is ze veel relaxter. Schrikt ze alleen af en toe van een geluidje.

Ik moet wel zeggen dat het wel weer steeds een stukje beter gaat gelukkig. Voorheen was ik ook bang en inmiddels kan ik zelf ontspannen en er aan blijven rijden. Wel longeer ik haar eerst langs de open kant. Als ik er in 1 keer op ga zitten vind ik het zelf spannend en breng ik dat natuurlijk op haar over.

Pebblea

Berichten: 238
Geregistreerd: 02-11-15
Woonplaats: Naast Gucci ♥

Re: Paard heel bang in binnenbak op huidige stal. Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 11:39

Is er verder in de buurt geen pensionstal waar ze zou kunnen staan, met een goede bodem etc.? Wel vreemd, als ze voor de rest nergens bang voor is.. Misschien toch zoals iemand anders zei vragen aan de pensionhouder of ze daar een nachtje mag staan, met een maatje erbij? Wat doet ze als je haar even loslaat in de bak? Wat doet ze dan?

gwneva
Berichten: 15
Geregistreerd: 23-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 22:14

Ik heb dat ook voor een weekje gehad maar het ging toen wel over..

Rijd je met andere paarden in de bak die jouw paard goed kent? Want dan weet je paard dat ze veilig is bij zijn 'kudde'.
Probeer ook hele korte stukjes in de bak te rijden. Rijd dus bijvoorbeeld eerst goed los in de buitenbak of een rondje buiten en ga dan maar een paar minuten in de binnenbak met andere paarden rijden. Ga er dan weer uit en verder rijden in de buitenbak of gewoon buiten. Probeer het steeds iets te verlengen.
Je kan het beste dan rijden aan de minder enge kant van de bak op een volte en dan de volte steeds wat groter maken.
Als je paard snel schrikt kan je het beste goed doordraven of een rustige galop want dan is je paard meer met jou bezig en kan ze zich minder focussen op de enge dingen.

Je kan ook eerst proberen te longeren in de binnenbak als dat mag.

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Re: Paard heel bang in binnenbak op huidige stal. Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 02:09

Ik heb jouw profiel eens doorgelezen, en daar uit blijkt duidelijk dat jij al wel best goed kan rijden, daar zal het probleem zich niet dadelijk situeren. Toch ben ik er van overtuigd dat het probleem helemaal opgelost moet kunnen worden, deels door net op een iets andere manier met het paard te leren omgaan, deels ook door een voorbereidende training via grondwerk, spanning opbouwen en weer rust aanbieden (gebaseerd op de Cognitieve-gedragstherapie), duidelijk inspelen op actie en reactie waarbij vooral het behoud van de aandacht in het oog wordt gehouden, e.a
Ben zeer zeker dat er vrij vlug een duidelijke verbetering moet kunnen gebracht worden.

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Paard heel bang in binnenbak op huidige stal. Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 02:16

Heb het ook een tijd gehad met mijn vorige paard. Verhuisde naar een stal met alleen een buitenbaan die eigenlijk op een open vlakte lag. Altijd midden in een bos gestaan, dus dit was wel een puntje. Om de twee minuten schoot hij er vandoor, en dan blazen en kijken. Heb hier gewoon niks mee gedaan. Zodra hij er weer bij was pakte ik hem op en reed verder alsof er niks was gebeurd. En dat deed ik elke keer als hij er weer vandoor schoot. Soms iedere minuut wel een keer.

Hij is na twee weken er mee gestopt, werd steeds minder tot hij het helemaal niet meer deed. Was gewoon een gewenning die nodig was vermoed ik.

QuintaenJojo

Berichten: 380
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 06:21

alice0cullen schreef:
Heb het ook een tijd gehad met mijn vorige paard. Verhuisde naar een stal met alleen een buitenbaan die eigenlijk op een open vlakte lag. Altijd midden in een bos gestaan, dus dit was wel een puntje. Om de twee minuten schoot hij er vandoor, en dan blazen en kijken. Heb hier gewoon niks mee gedaan. Zodra hij er weer bij was pakte ik hem op en reed verder alsof er niks was gebeurd. En dat deed ik elke keer als hij er weer vandoor schoot. Soms iedere minuut wel een keer.

Hij is na twee weken er mee gestopt, werd steeds minder tot hij het helemaal niet meer deed. Was gewoon een gewenning die nodig was vermoed ik.


Dit is volgens mij dé oplossing voor 99 van de 100 paarden. Een paard is zo dapper als zijn ruiter. Wij zijn veel te snel geneigd te gaan denken voor ons paard en als jij denkt iets te zien waar je paard eventueel van kan schrikken, doet ie het ook! De dagen dat we relaxed zijn en ons hoofd lekker leeg gaan ze top en dagen dat we zelf zitten te mieren gaan waardeloos.
Ga enkel rijden als je zelf super ontspannen bent, volg tip van alice0cullen en rijden, niet te veel denken.

jepsica

Berichten: 2963
Geregistreerd: 14-08-04

Re: Paard heel bang in binnenbak op huidige stal. Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-17 15:01

Dank voor jullie tips. We zijn inmiddels 3 maanden verder en het gaat vele malen beter.
Ze schrikt nog een enkele keer maar is echt minimaal. Gisteren met storm gereden met klapperende dakplaten. In het begin wat spanning maar na 10 minuten kon ik haar weer super ontspannen rijden.

Ik heb haar verplaatst naar een andere box op de zelfde stal maar in een ander gebouwtje omdat ze ook bang werd in stal. Dat heeft enorm geholpen en een oornetje met neopreen oren voor het geluid.

gwneva
Berichten: 15
Geregistreerd: 23-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 16:14

jepsica schreef:
Dank voor jullie tips. We zijn inmiddels 3 maanden verder en het gaat vele malen beter.
Ze schrikt nog een enkele keer maar is echt minimaal. Gisteren met storm gereden met klapperende dakplaten. In het begin wat spanning maar na 10 minuten kon ik haar weer super ontspannen rijden.

Ik heb haar verplaatst naar een andere box op de zelfde stal maar in een ander gebouwtje omdat ze ook bang werd in stal. Dat heeft enorm geholpen en een oornetje met neopreen oren voor het geluid.


Oh wat goed succes nog verder met je paardje!

Sabina1990
Berichten: 21
Geregistreerd: 02-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 11:12

jepsica schreef:
Dank voor jullie tips. We zijn inmiddels 3 maanden verder en het gaat vele malen beter.
Ze schrikt nog een enkele keer maar is echt minimaal. Gisteren met storm gereden met klapperende dakplaten. In het begin wat spanning maar na 10 minuten kon ik haar weer super ontspannen rijden.

Ik heb haar verplaatst naar een andere box op de zelfde stal maar in een ander gebouwtje omdat ze ook bang werd in stal. Dat heeft enorm geholpen en een oornetje met neopreen oren voor het geluid.

Top om te horen! Die spanning gaat vanzelf over.