Kat alleen thuis, erg ?

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
WinSel

Berichten: 20566
Geregistreerd: 28-09-04

Kat alleen thuis, erg ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-16 18:42

Hallo Bokkers,

Ik woon op mezelf in een appartement van ongeveer 80 m² zonder tuin, ik woon hier samen met mijn 11 jarige binnenkat Liesje :).

Nu ben ik best veel van huis, ik werk fulltime en ben s avonds of in het weekend ook wel eens van huis.
Ik sta eerder op en ga wat later naar bed zodat ik nog lekker kan knuffelen met Liesje.
Ik twijfel alleen best vaak of Liesje zich niet verveelt en of ze niet eenzaam is als ik er niet ben....
Liesje vindt het heerlijk om te knuffelen maar als ze er genoeg van heeft gaat ze in de vensterbank liggen of ergens anders in huis, ook als ik veel van huis ben geweest. Het is dus niet zo dat ze continue om me heen hangt. Ik ben inmiddels aan het rondkijken naar een grote krabpaal zodat ze daar ook wat mee kan en verder wat speeltjes enz, maar daar doet ze niet echt veel mee, ze slaapt vooral veel en lekker luieren.

Wie kan mij helpen, is het erg om een kat veel alleen te laten, moet er een kat bij ( mits Liesje dit toe laat ) of maak ik me te druk en denk ik te menselijk....

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Groetjes Nienke

Als je het kunt dromen, kun je het beleven ✈️


WinSel

Berichten: 20566
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Kat alleen thuis, erg ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-16 20:03

Iemand?

Als je het kunt dromen, kun je het beleven ✈️

NatasjavE

Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Kat alleen thuis, erg ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 20:07

Ik heb ook een kat erbij genomen opdat de oudste kat niet zo alleen is.

Nou,....dat had niet gehoeven vind de oudste kat.

Ze tolereren elkaar maar daar is het ook mee gezegd. Leven volledig langs elkaar heen.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

lisem94

Berichten: 676
Geregistreerd: 01-03-10
Woonplaats: Ergens in zuid-west Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 20:16

Een goede en grote krabpaal is een heel goed idee even losstaand van het alleen zijn. Daar is elke kat eigenlijk wel blij mee, goed dat je daarvoor kijkt!

Nu even terugkomend op je vraag. Ik denk dat het belangrijk is om heel goed in kaart te gaan brengen of je kat gelukkig is doormidden van verschillende vragen die je jezelf kan stellen en te kijken naar haar gedrag. Waar ik nu even aan denk:

- Heeft ze altijd alleen geleefd? Zo nee, toen haar maatje weg viel werd ze toen erg inactief?
- Is het altijd een luie poes geweest of pas toen je op jezelf ging wonen? Of heeft er een andere verandering plaatsgevonden waardoor ze lui werd?
- Heeft ze ongewenst gedrag? Dat hoeft niet direct storend te zijn maar kan iets kleins zijn waardoor je zou kunnen zeggen dat de eenzaam is.
- Merk je dat ze erg aan je hangt als je thuis bent, van die kleine signalen dat ze je overal volgt met haar blik bijvoorbeeld?

Afhankelijk van je antwoorden kan Liesje prima gelukkig zijn en zal een maatje niet iets zijn waar ze op zit te wachten. Mogelijk wel, maar jij kent haar het beste om dat in te schatten.

Wat je wel zou kunnen doen is bewust niet meer dan bijvoorbeeld 3 avonden per week weg zijn. Je hebt nou eenmaal wel een dier in huis die jou gezelschap op prijs stelt zelfs al zit ze niet op schoot. Er zijn is al genoeg.

WinSel

Berichten: 20566
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Kat alleen thuis, erg ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-16 08:40

Morgen komt er een grote krabpaal met verdiepingen en hangmatje ed.

Ze heeft idd altijd alleen geleefd, ze was eerst van mijn broer maar toen hij ging verhuizen naar de grote stad is ze bij mij komen wonen.

Ze is sinds ze wat ouder is idd altijd wel lui geweest. Nooit echt gekke speelbuien ofzo.

Ik kan zo geen ongewenst gedrag bedenken. Dus nee :)

Liesje vindt het heerlijk om bij me te liggen maar ze ligt ook graag ergens anders. Ze hangt dus niet heel erg aan me. Ze doet vooral wat ze zelf wil haha

Normaal gesproken ben ik de woensdagavond altijd weg ivm sporten en in het weekend. De maandag dinsdag en donderdagavond ben ik over het algemeen altijd wel thuis. Uitzonderingen daar gelaten.....

Als je het kunt dromen, kun je het beleven ✈️

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Re: Kat alleen thuis, erg ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 08:47

Nou ik heb zelf een kat van 12 jaar, daar ooit een kat bij geprobeerd te zetten voor de gezelligheid. Daar was ze niet blij mee. Dus helaas terug naar asiel.

Ze vind het leuk als ik op de bank zit om er even bij te komen zitten maar verder doet ze vooral haar eigen ding.

( en die grote krabpaal heb ik ook maar aan het asiel gegeven)

Ties 3/6/2015 <3

kking

Berichten: 1005
Geregistreerd: 24-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 08:47

Mijn kat is ook alleen.
Hij is nu 14 jaar en zo lang heb ik hem ook.
Hij is blij als ik thuis kom (ik heb geen kattenluik) dan wil hij of naar buiten of eten.
Ik heb hem 's nachts altijd binnen en dat weet hij ook rond 22 is laatste tijdstip dat hij buiten is.
Hij wordt naarmate hij ouder wordt wel wat luier, maar af en toe spelen we gezellig met een stukje touw. Nu het kouder wordt en ik een fleecekleedje heb vindt hij het heerlijk om op schoot te liggen. Verder is ie wel altijd in mijn buurt, maar nooit op schoot.
Het is denk ik net wat ze gewend zijn.
Ik heb een kleine krabpaal staan en daar maakt ie gebruik van.
Ik heb ook grotere gehad, maar daar gebruikte hij alleen de onderkant van....was beetje duur.

Soms is je blijheid de oorzaak van een glimlach, soms is een glimlach de oorzaak van blijheid.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 08:49

Ideaal is het niet,maar aangezien Liesje (wat een lieve naam) al lang alleen is denk ik niet dat je haar plezier doet met gezelschap.Als ze verder gelukkig oogt zal ik me er niet te druk om maken.

The_Cat

Berichten: 7275
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 08:51

beatje schreef:
Ideaal is het niet,maar aangezien Liesje (wat een lieve naam) al lang alleen is denk ik niet dat je haar plezier doet met gezelschap.Als ze verder gelukkig oogt zal ik me er niet te druk om maken.


Inderdaad, en je staat op tijd op om met haar te knuffelen, dus dat zit wel snor. Als ze zelf voor de rest niets aangeeft, zou ik me er niet druk om maken :)


The books we love, they love us back. And just as we mark our places in the pages, those pages leave their marks on us.
I can see it in you, sure as I see it in me. You're a daughter of the words. A girl with a story to tell.

WinSel

Berichten: 20566
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-16 08:53

Bedankt voor de reacties

Jullie denken dus dat ik haar het beste alleen kan laten ipv een andere kat er bij?

Ik zal vandaag even langs de dierenwinkel gaan om te kijken of er nog leuke speeltjes zijn. Geen idee of ze er wat mee doet maar het is het proberen waard :D

Als je het kunt dromen, kun je het beleven ✈️

The_Cat

Berichten: 7275
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 08:55

WinSel schreef:
Bedankt voor de reacties

Jullie denken dus dat ik haar het beste alleen kan laten ipv een andere kat er bij?

Ik zal vandaag even langs de dierenwinkel gaan om te kijken of er nog leuke speeltjes zijn. Geen idee of ze er wat mee doet maar het is het proberen waard :D


Ik denk dat je gewoon moet kijken naar wat Liesje je aangeeft. Lijkt ze heel verveeld of eenzaam? Als je denkt dat er niets is met haar zou ik het zo laten. Ze is ook al 11j alleen, meestal houden de katten er dan niet van dan nog opeens te moeten delen
Laatst bijgewerkt door The_Cat op 28-11-16 09:00, in het totaal 1 keer bewerkt


The books we love, they love us back. And just as we mark our places in the pages, those pages leave their marks on us.
I can see it in you, sure as I see it in me. You're a daughter of the words. A girl with a story to tell.

WinSel

Berichten: 20566
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Kat alleen thuis, erg ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-16 08:56

Oké bedankt voor je reactie :)

Als je het kunt dromen, kun je het beleven ✈️

Obelix95

Berichten: 638
Geregistreerd: 12-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 08:59

Het klinkt niet alsof ze zich alleen voelt, misschien kan je iets van voerspellen kopen/maken. Dan heeft ze iets meer te doen. En daarnaast idd speeltjes.

Mijn kat zit ook alleen, haar zusje is 3 jaar geleden overleden (ze waren toen 9,5 jaar, dus dat maakt haar nu 12,5). Ze is sindsdien wel aanhankelijker geworden, maar doet ook vooral haar eigen ding. Als een kat niet heel de tijd aan je gaat hangen voelt ze zich denk niet zo alleen.

Amable

Berichten: 9676
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 09:03

Een kat die al 11 jaar alleen woont en ook buiten geen sociale contacten opgedaan heeft zou ik niet nu ineens met poezen gezelschap confronteren. Ze weet niet beter dan dat ze alleen is dus zal echt als het ware moeten leren om met andere katten om te gaan. Die kennismaking goed laten verlopen gaat je een boel energie kosten en de kans is groot dat het nooit verder komt dan tolereren van elkaar. Ik denk dat ze prima gelukkig is. Tuurlijk zal ze het fijn vinden als je meer thuis bent, maar zolang je toch echt regelmatig even tijd voor haar maakt is het vast prima. Jouw broer was tenslotte vast ook niet iedere avond thuis.

Meer weten over Amable, Paard en Inzicht? klik hieronder voor meer info!
Website---YouTube --- Facebook --- Instagram

Esther_

Berichten: 3990
Geregistreerd: 03-09-04
Woonplaats: omgeving Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 09:10

Als je kat niet gewend is om met andere katten om te gaan, is het vaak moeilijk om een kat erbij te zetten.
-Je kan wel iedere dag 15 minuten met haar spelen met bijv. veertjes aan een touwtje, zodat ze haar natuurlijk jachtinstinct kan gebruiken.
-Verder zijn voerspelletjes een goed idee. bijv. Voerbal of van wc rolletjes iets maken.
-Wisselen van de speeltjes. Katten zijn net kinderen en snel uitgekeken om hun speelgoed

Is ze niet te dik? Want katten die zich vervelen gaan meer eten en veel slapen.

WinSel

Berichten: 20566
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Kat alleen thuis, erg ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-16 09:11

Bedankt voor je reactie.
Ik zal straks eens wat nieuwe speeltjes kopen :)

Liesje is een mooi slank dametje. Ze is zeker niet te dik :))
Afbeelding

Als je het kunt dromen, kun je het beleven ✈️

Autumnn

Berichten: 8011
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Kat alleen thuis, erg ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 09:15

Ik herken mij wel in jouw verhaal. Wij hebben een 2 jarige kater en zijn ook veel van huis. Vriend en ik werken beide 4 dagen (en ik nog 1 hele dag school) en ik ben s'avonds op stal. Vriend sport 2 x in de week dus ik twijfel ook om er een kat bij te doen.
Die van ons is namelijk ook veel langere tijd weg, aandacht te kort denk ik dan?

WinSel

Berichten: 20566
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Kat alleen thuis, erg ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-16 09:17

Lastig is dat he... als je het ze nou gewoon kon vragen haha

Jullie kat is nog wel jong dus een 2e kat erbij komt vast goed

Als je het kunt dromen, kun je het beleven ✈️

Kirrr

Berichten: 6185
Geregistreerd: 30-07-07

Re: Kat alleen thuis, erg ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 09:29

Dat is voor mij de reden geweest om met 2 kittens te starten.
Die hebben echt super veel aan elkaar, liggen steeds samen, spelen samen, echt ideaal.
Maar bij een oude kat die tevreden lijkt zou ik geen andere kat zetten.
Ik denk dat je het wel zou merken als je kat niet tevreden is. Wel heel fijn dat je erover nadenkt.

Horses are like shoes, you need one in every color!
[HTT] Volg de bouw van ons stalgebouw

Lis_Ol

Berichten: 4468
Geregistreerd: 24-08-06
Woonplaats: Drenthe

Re: Kat alleen thuis, erg ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 09:40

Ik heb een jongere kat, nu 4.5 maar die is ook veel alleen.
ik werk onregelmatig en daarbij elke dag naar stal.
Als ik er ben vind ze het heerlijk om bij me te zitten en te knuffelen. Maar ligt ook regelmatig op haar krappaal.
Als ik thuis kom van een dag werken liggen haar speeltjes door het hele huis dus blijkbaar vermaakt ze zich dan ook.
Ooit ook 2 dagen een andere kat erbij gehad.. Geen succes :+

Freek-Willem Pleasure: Z1+11 <3
Mexwell †27-12-2019, Skuggi † 01-08-2022 rust zacht lieverds Y;(

The_Cat

Berichten: 7275
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Kat alleen thuis, erg ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 09:41

Wat ziet ze er lief uit :)!!


The books we love, they love us back. And just as we mark our places in the pages, those pages leave their marks on us.
I can see it in you, sure as I see it in me. You're a daughter of the words. A girl with a story to tell.

Anoniem

Re: Kat alleen thuis, erg ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 09:46

Wat is ze mooi! Wat lief dat je je er druk om maakt, maar zo te horen heeft Liesje een lekker lui leventje met haar personeel ;-)

Autumnn

Berichten: 8011
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 09:46

WinSel schreef:
Lastig is dat he... als je het ze nou gewoon kon vragen haha

Jullie kat is nog wel jong dus een 2e kat erbij komt vast goed


Ja, denk je dat dat kan?

Ik wil er eigenlijk wel 1 uit het asiel van dezelfde leeftijd.


Lauratje_88

Berichten: 1738
Geregistreerd: 24-09-09
Woonplaats: Antwerpen, Belgïe

Re: Kat alleen thuis, erg ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 10:00

Dat hangt af van kat tot kat. Mijn vorige kat was liever alleen, nou ja zonder andere soortgenoten. Zij kwam wel eens knuffelen maar was ook niet zo super aanhankelijk.
Nu heb ik een Maine Coon en 2 gewone katten. De Maine Coon vindt alleen zijn het ergste wat er is dan begint hij te klagen en als we de deur uit willen in onze benen te bijten. We zijn dan andere katten gaan halen en het is verbeterd maar als wij een paar keer langer van huis zijn dan normaal durft hij toch nog eens gaan bijten.
Ik denk dat jouw beestje zich prima voelt zonder soortgenoot, ik denk zelfs als je er een bij haalt dat jouw kattinetje dat niet gaat appreciëren.

I wondered why the baseball kept getting bigger, and then it hit me.

Flowery

Berichten: 2442
Geregistreerd: 31-07-12
Woonplaats: HHW

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 10:07

Ik ben iedere week van vrijdagmiddag tot zondagavond bij mijn vriend en kom alleen langs om even eten/drinken te geven 's morgens en 's avonds :) Alleen zijn die van mij met z'n 2en, heb niet het idee dat ze het heel erg vinden.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bytespider, ComscoreBot, Googlebot, SemrushBot en 13 bezoekers