Singel troubles

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yevrah

Berichten: 948
Geregistreerd: 21-02-16

Singel troubles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-16 20:43

Hoi bokkers,

Hebben jullie misschien de tip voor dé perfecte singel voor mijn rondgeribte e pony, die de singelgroeve heel erg naar voren heeft liggen? De singel trekt altijd naar deze plek toe.

Daarnaast is meneertje ook heel gevoelig voor wondjes en ongemakken bij de singel.

Ik heb nu neoprene simpele singel omdat hij daar geen wondjes van krijgt maar dit gaat dus helemaal achter zijn voorbenen liggen, niet waar het hoort.

De prijs maakt niet uit, de singel mag niet te breed zijn zoals BR.

De banaansingel van BR hebben we al geprobeerd, hebben er nu een te leen van Prolite en ik twijfel over de ligging hiervan (de buikflap is niet gelijk verdeeld in druk) dat heb ik met die van Rossner ook, bij prolite wel minder.

Ik heb van Agradi een paar random singels in huis, allemaal anatomisch of banaan gevormd om uit te proberen.

Ik heb deze singel nodig zodat het beter aansluit om zijn buik/singelgroeve en minder naar voren trekt.

Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 20:46

Heb je de banaan wel met de ronding naar achteren gedaan?

Yevrah

Berichten: 948
Geregistreerd: 21-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-16 21:13

Koper schreef:
Heb je de banaan wel met de ronding naar achteren gedaan?



Yes. Maar ze waren te breed (die van BR dan)

Jasy
Berichten: 242
Geregistreerd: 07-11-12
Woonplaats: Bolsward

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 22:40

Koper schreef:
Heb je de banaan wel met de ronding naar achteren gedaan?

Hoe bedoel je dit.
Bolle kant richting voorbenen?

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Re: Singel troubles

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 22:46

Ik dacht even dat het over singles als in niet samen met iemand ging :Y)

Ik heb ee Kiefer dressuur singel voor mijn ronde fjord. Gaat prima, weinig geschuif.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 22:47

Er zijn twee meningen over (echte!) banaansingels: de ene helft zegt met de bolling naar voren want anders gaat het helemaal fout, de andere helft zegt de bolling moet naar achteren want anders gaat het helemaal fout. 8-)

Een echte banaansingel heeft asymmetrisch geplaatste gespen: als je hem onder de borst houdt dan wijzen de gespen niet recht omhoog maar naar opzij.
Bijvoorbeeld bij deze:
Afbeelding
Bij deze zie ik niet hoe je hem met de bolling richting de staart kunt vastmaken, want dan wijzen de gespen richting de oren in plaats van recht omhoog. 8-)
Het idee achter deze echte banaansingels is juist dat als je ze met de bolling naar voren vastmaakt, de gespen richting de staart wijzen waardoor het zadel iets verder naar achteren kan liggen.


Dan heb je nog anatomische singels die eruit zien als banaansingels, maar waar de gespen wel gewoon recht omhoog wijzen, zoals bij deze:
Afbeelding
Deze zou je met de bolling naar voren of naar achteren kunnen gebruiken, want de gespen wijzen gewoon omhoog.

Yevrah

Berichten: 948
Geregistreerd: 21-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-16 02:41

Aria_zz schreef:
Ik dacht even dat het over singles als in niet samen met iemand ging :Y)

Ik heb ee Kiefer dressuur singel voor mijn ronde fjord. Gaat prima, weinig geschuif.



Hahahahah!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Singel troubles

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 05:33


mimp3

Berichten: 427
Geregistreerd: 21-04-08
Woonplaats: Groessen

Re: Singel troubles

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 07:48

Kijk eens naar een Butterfly singel. Deze worden in Duitsland heel veel gebruikt bij de haflingers. Je kan hem krijgen bij plastron Unique. Top singel, met een groot rond draagvlak op de buik.

wwillemijn
Berichten: 4279
Geregistreerd: 05-07-05

Re: Singel troubles

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 08:32

Deze werkt voor mijn rondgeribte Groningers erg fijn. Mooie drukverdeling en schuift niet naar voren, paarden hebben beiden ook singelgroeve ver naar voren. En je mag hem proberen, niet goed volledig aankoopbedrag terug!
https://www.topfithorseshop.com/product ... uursingel/

Yevrah

Berichten: 948
Geregistreerd: 21-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-16 17:58

wwillemijn schreef:
Deze werkt voor mijn rondgeribte Groningers erg fijn. Mooie drukverdeling en schuift niet naar voren, paarden hebben beiden ook singelgroeve ver naar voren. En je mag hem proberen, niet goed volledig aankoopbedrag terug!
https://www.topfithorseshop.com/product ... uursingel/



Bedankt! Hij lijkt best wat op de pro-lite. Heb even geinformeerd.

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 18:07

Wat voor zadel heb je en hoe zitten de singelstoten vast?

Ik heb een rondgeribde haflinger met een ver naar voren gelegen singelgroeve.
Ik had eerst een zadel met recht naar beneden lopende singelstoten.
Ongeacht welke singel, anatomisch gevormd of banaanvormig of recht, ik gebruikte, het zadel bleef naar voren schuiven.

Ik heb nu een zadel met vergelijkbare pasvorm, maar dan met de voorste singelstoot verder naar voren geplaatst (voorsingel) en de achterste singelstoot met verstelbare Y-vormige bevestiging aan het zadel.
Hiermee blijft mijn zadel liggen als een huis, met een gewone rechte (elastische) singel die in de singelgroeve wordt vastgemaakt.

wwillemijn
Berichten: 4279
Geregistreerd: 05-07-05

Re: Singel troubles

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 18:12

de prolite gaf bij mijn paarden ook maar over de helft drukverdeling. Die van topfit sluit volledig aan.

Yevrah

Berichten: 948
Geregistreerd: 21-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-16 19:51

wwillemijn schreef:
de prolite gaf bij mijn paarden ook maar over de helft drukverdeling. Die van topfit sluit volledig aan.


Maar mijn paard loopt er wel heel goed op!

Nibbit

Berichten: 10413
Geregistreerd: 03-06-05

Re: Singel troubles

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 20:01


TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Re: Singel troubles

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 20:05

Ik heb een MSFC-singel, deze:
http://www.equinesaddlery.nl/webshop/ac ... s/singels/

Bij mijn ene ruin plaats ik de bolling naar voren, bij de ander naar achter. Die is ook wat rondgeribd :+ en als ik de bolling naar voren doe 'draagt' de singel alleen op de smalle rechte rand. Bolling naar achteren, en hij verdeelt de druk heel mooi over de hele singel.

Ow, en het andere paard is supergevoelig voor, euhm, alles, en dit is de enige singel waar hij tegen kan. Bij allerlei andere kreeg hij druk-/schuurplekjes of rare bultjes.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Singel troubles

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 11:34

Ik vind die msfc singels niet allemaal even goed gelukt idd. Bij sommige exemplaren steekt de bolling af, hij is niet mooi vlak dan.

Anoniem

Re: Singel troubles

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 15:04

Dat zie je eigenlijk ook al op de foto op hun website:

Afbeelding

Dit zijn nieuwe singels, maar hier zie je al een streep (knik) lopen tussen het rechtdoor gaande deel en de bolling naar onderen. Bij de zwarte is dat heel duidelijk maar de bruine heeft het ook al. Die knik betekent dat als je aansingelt het bolle deel omlaag knikt en geen druk op zich neemt, dus dat je onder de buik in feite een hele smalle singel hebt met een losse flap eraan vast.
Banaan/anatomische singels zijn een goed idee, maar alleen als de singel zo stijf is dat de bocht/bolling ook meedraagt, anders heb je er niets aan.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Singel troubles

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 18:20

Die singel die ik zelf heb van msfc heeft dit niet, maar ik heb een keer eentje van een stalgenoot geprobeerd, maar die stond idd helemaal af.

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Re: Singel troubles

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 23:22

Mijn beide MSFC singels hebben het ook niet, misschien net mazzel gehad?

hallotjes123
Berichten: 60
Geregistreerd: 26-11-16

Re: Singel troubles

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 20:46

Ik zou verschillende singels proberen en dan kijken wat het beste werkt bij jouw paard.