(Zorg) wel of niet naar vergadering

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
jetwii
Berichten: 1285
Geregistreerd: 23-08-06

(Zorg) wel of niet naar vergadering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-16 20:33

Ik werk in de zorg 28 uur per week.
Ik heb dit jaar al 100 overuren en nog 100 verlofuren, krijgen deze niet uibetaald en als we eens een weekje vakantie kunnen krijgen worden we week ervoor en erna gewoon 40 uur ingezet.
Nu heb ik vorige week maandag dinsdag woensdag vrijdag zaterdag en zondag dagdiensten gedraaid.
Afgelopen maandag was ik vrij, dinsdag een dagdienst, woensdagmiddag diplomauitreiking 2 uren. Vandaag scholing 1 uur. Morgen dagdienst zaterdag late dienst zondag late dienst en dan twee nachtdiensten.
Woensdag is dus mijn uitslaapdag en vrijdag heb ik alweer late dienst dus dik over mijn contract heen door het hoge ziekteverzuim (17%). Nu wil mijn leidinggevende dat ik donderdag ook nog op de vergadering kom dit betekent dat ik in 19 dagen 16 dagen naar het werk moet, mag ik dit weigeren?


pinto_1

Berichten: 2541
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 20:34

Kun je dit niet gewoon met je leidinggevende bespreken?

strooigoed

jetwii
Berichten: 1285
Geregistreerd: 23-08-06

Re: (Zorg) wel of niet naar vergadering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-16 20:37

Zei zegt dat het belangrijk is en het zegt dat je je werk serieus neemt. Ikzelf heb zoiets van woensdag uit de nacht en er donderdag half 10 al weer zijn. Vind het belangrijk maar wil ook om mijzelf denken. Zij roept al maanden zodra het rustiger is kun je uren opnemen maar alles loopt alleen maar op en het ziet er niet naar uit dat het voorlopig rustiger word

pinto_1

Berichten: 2541
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 20:42

Ik werk niet in de zorg, maar dit lijkt me heel zwaar. En ook niet alleen een probleem met de vergadering, maar ook met de rest van de uren.

Krijgen jullie nog een rustige periode, of is het slechts een kwestie van vooruit schuiven? In het laatste geval zou ik toch met wat collega's aan de bel trekken...

strooigoed

jetwii
Berichten: 1285
Geregistreerd: 23-08-06

Re: (Zorg) wel of niet naar vergadering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-16 20:45

We hebben met zijn allen een brief geschreven en hopelijk word het snel beter helaas alleen zijn er daarna weer 2 collegas de ziektewet in gegaan

mika11

Berichten: 11091
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 20:47

Ik werk ook in de zorg, dus ik ken zulke rooster helaas.
Nu werk ik 24 uur sinds een paar jaar, dus valt het sindsdien wel mee gelukkig.
Maar inderdaad door ziekteverzuim, word ik ook wel eens thuis gebeld of ik wil komen werken.


Maar ook ken ik de verplichte vergaderingen, waar iedereen persé heen zou moeten.
Dan had je heus altijd wel collega's die afmelden, hoor.
Dat heb ik zelf ook wel eens gedaan, gewoon zeggen dat je echt niet kan.
Je hoeft niet eens een reden te zeggen, waarom je niet kan.
Als je er echt liever niet heen wil, zou ik me gewoon afmelden.

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Re: (Zorg) wel of niet naar vergadering

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 20:49

Dit is niet gezond. Ik zou zeggen tegen je leidinggevende dat het onmogelijk is om uit de nacht meteen half 10 te gaan vergaderen. Er zijn er meer van dit jaar, dan maar een keer de notulen lezen en niet bijwonen. Het gaat om je gezondheid, niet of je je werk wel of niet serieus neemt.

Nu juist voet bij stuk houden.

"Unable are the loved to die, for love is immortal." - Emily Dickinson

Shadow0

Berichten: 43453
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 20:51

Ik denk dat het goed is om ook steun te zoeken bij de vakbond. Is er niemand lid? En zelfs als je geen lid bent kun je volgens mij vragen stellen.

Want op deze manier kom je zelf straks ook in de ziektewet terecht.

(Mijn rebelse ik zegt: als die vergadering niet een onderwerp heeft wat jij belangrijk vindt, zou ik lekker weg blijven - en als ze daar heisa om willen maken terwijl ze al personeelstekort hebben, dan moeten ze dat maar doen. Maar... ik durf niet te zeggen wat er dan gaat gebeuren, dus dat moet je alleen doen als je daar zelf achter staat.)

Pas in elk geval goed op jezelf :j Het is de taak van een leidinggevende om de bezetting op orde te houden, niet van jou.

Mellow

Berichten: 6456
Geregistreerd: 22-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 20:53

Ik herken het wel. Werk ook in de zorg en de verwachting qua flexibelheid is groot. In principe zien ze woensdag en donderdag als "vrij" voor jou en wat is dan dat uurtje terug komen.... Geef je grens aan voordat je er al over heen bent. Als zorgmedewerker over het algemeen zorg je goed voor de mensen om je heen maar loop je jezelf voorbij.
Die grens bepaal jij maar die kan een ander niet zien als jij hem niet aan geeft.
Laatst bijgewerkt door Mellow op 24-11-16 20:55, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 20:55

Tuurlijk weigeren, je bent toch gekke henkie niet :=

Volgens mij mag je ook extra werk weigeren. Je werkt maar 28uur per week, dus 3,5 dienst of de ene week 3 en de andere week 4 diensten. 40uur mag niet eens in de zorg, fulltime is 36uur. Zeker niet zonder overleg.
Als je overuren niet uitbetaald krijgt en amper vakantie op kan nemen zou ik ze zeker niet draaien :n

[o]

Exitium

Berichten: 7110
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 21:04

Je moet zelf even rekenen, maar in een week van zeven dagen moet je minimaal 36 uur aaneengesloten rust hebben, voor de meeste mensen het weekend dus. Kan dat om wat voor reden dan ook niet, dan moet je in veertien dagen minimaal 72 uur aaneengesloten rust krijgen. Je andere weekend wordt dan verdubbeld zeg maar.

Persoonlijk zou ik het daar echter niet op gooien, maar gewoon zeggen dat het feit dat je in 19 dagen 15 dagen aan het werk bent óók wel laat zien dat je je werk serieus neemt, en dat je op die enkele vrije dagen die je hebt ook je privéafspraken plant. Ik zou er niet voor teruggaan in ieder geval.

All wiyht. Rho sritched mg kegtops awound? ;(

De Man Fotografie

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Re: (Zorg) wel of niet naar vergadering

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 21:35

Die regels zijn er idd ook nog, staan in je CAO. Neem aan dat je in CAO vvt zit? Even doornemen dan en ze mee om de oren slaan :+ voor personeelstekort heb je gewoon uitzendbureaus, als je dit op je eigen personeel gaat gooien gaat dat idioot hoge ziekteverzuim natuurlijk nooit naar beneden :=

[o]

Samiyah

Berichten: 5867
Geregistreerd: 18-02-05
Woonplaats: Groningen

Re: (Zorg) wel of niet naar vergadering

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 22:05

Ik werk ook in de zorg, maar jeetje zoveel werken vind ik echt niet normaal. Pak de CAO erbij en ga eens in gesprek met je leidingggevende. Dit is op de lange termijn toch niet vol te houden?

Die vergadering zou ik ook zeker laten schieten. Bij ons is het trouwens heel normaal dat iemand eens een vergadering overslaat door wat voor reden dan ook. Moet echt wel eens kunnen hoor... Rare werksfeer daar.

[o]

Joltsje

Berichten: 9020
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: (Zorg) wel of niet naar vergadering

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 22:46

Naast de cao even googlen op arbeidstijdenwet (atw).

Dit is wel erg veel.

Be your best self

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 23:08

Wat zegt je CAO? Mijn man mag niet werken op de dag nadat hij uit de nachtdienst komt (dus woensdagmorgen eruit, donderdag niet werken). Is weleens voorgekomen dat hij zelf iets wilde op die dag, maar werd teruggefloten door planner (geen zorg, eigen CAO).

En idd, als je leidinggevende dit wil verplichten, dan verbaast het mij dat die lg nog niet is aangesproken op het hoge ziekteverzuim, met dit soort diensten en overuren kun je erop wachten dat mensen over hun toeren gaan.

Op een paardenrug hoog boven de grond
Voel ik mij pas echt gezond
Ondersteund door vier gezonde benen en een sterke rug
Heb ik telkens voor even die van mij terug!


jarco
Berichten: 737
Geregistreerd: 10-10-08
Woonplaats: purmerend

Re: (Zorg) wel of niet naar vergadering

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 23:42

Volgens mij ben je verplicht om maar een aantal vergaderingen ( zeg 4 ) bij te wonen en de rest niet. Maar idd, even het CAO erbij pakken of PNO inlichten en vragen of ze je ermee kunnen helpen.

succes harde werkster !

pateeke
Berichten: 2207
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 09:34

Hier nog iemand die "in de zorg" werkt, maar dan in een leidinggevende functie. Overuren komen helaas veel voor, zowel bij de mensen in "mijn" teams als bij mezelf en mijn collega (die mee leidinggevende is voor dezelfde groepen). Echter vind ik 100 overuren belachelijk veel!
Mijn collega die ook de planningen maakt, doet zo goed als kan haar best om te zorgen dat mensen hun overuren kunnen opnemen tegen het eind van het jaar. Soms lukt dat niet, maar ook dan proberen we manieren te zoeken om meer overuren te beperken of overuren weg te werken (door bv een contract van een aantal uur bij te geven zodat overuren uitbetaald worden). Om mensen toch hun vakantie op te laten nemen, springen wij als het niet anders kan zelf in in de groepen (ookal is dat onze job eigenlijk niet).
Als leidinggevende moet je imo zorgen dat de zorg voor de zorggebruiker / cliënt gegarandeerd is, maar moet je daarnaast ook op een correcte manier, met de juiste zorg, omgaan met je personeel. En nee, dat is echt niet altijd gemakkelijk, maar desondanks wel belangrijk vind ik (oa net om te voorkomen dat mensen thuis komen te zitten met een burn-out).

Bepaalde vergaderingen zijn belangrijk, ja. Maar ik denk dat je eerst moet afwegen hoe belangrijk die vergadering is en dan best een gesprek aangaat met je leidinggevende.
In periodes dat er echt een groot personeelstekort is, laten wij wel eens een vergadering vallen ipv mensen te verplichten toch te komen, of we verschuiven de vergadering naar een rustiger moment als het kan (kan niet altijd natuurlijk...) of we vergaderen gewoon met minder mensen.
De opmerking dat je je werk niet serieus zou nemen als je niet gaat, vind ik om eerlijk te zijn een beetje klinken als chantage (met je vele overuren in het achterhoofd). Je kan het ook omkeren: net omdat je je werk serieus neemt, wil je zorgen voor een goede balans tussen werk en privé zodat je er niet aan onderdoor gaat en binnenkort ook in de ziektewet komt, want wat heeft je leidinggevende daar aan?!

Het is natuurlijk een beslissing die je zelf moet maken, maar ik vind persoonlijk dat je wel kan weigeren. Wat ik wel eens doe als ik echt niet naar een vergadering kan waar ik eigenlijk wel bij zou moten zijn, is belangrijke zaken doorgeven aan mijn collega en haar op voorhand laten weten wat ik graag besproken zou willen hebben (en eventueel hoe ik er zelf naar kijk). Zij neemt dat dan mee en achteraf bespreken we het nog of ik lees gewoon het verslag en vraag uitleg waar nodig. Of ik ga op voorhand tijdens mijn werkuren langs bij de mensen met wie ik vergadering heb en vraag hen naar wat zij besproken zouden willen hebben op de vergadering wat eigenlijk punten zijn die ze met mij zouden willen bespreken, die dingen proberen we dan op een ander moment te bespreken.


luuntje

Berichten: 13929
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: (Zorg) wel of niet naar vergadering

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 12:57

Mijn zusje werkt ook in de zorg.
Vergaderingen zijn weleens op haar vrije dagen gepland.
Soms gaat ze wel en soms niet.
Dan heeft ze andere afspraken staan die niet verzet kunnen worden.

[o]

jetwii
Berichten: 1285
Geregistreerd: 23-08-06

Re: (Zorg) wel of niet naar vergadering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-16 16:21

Wel ik ben het gesprek met de teamleider aangegaan waar ook de teamleider van het andere team bijzat.

Heb gezegd ik ben nu 15 dagen achter elkaar op het werk waarvan ik dus 11 lange diensten gedraaid heb van 8 uren. Twee keer een scholing en twee korte diensten.
Ik zit nu in de nachtdienst en donderdag is dus mijn enige vrije dag.

Gezegd dat mijn energiepijl nu omlaag zakt en dat ik dus even bijtanken moet voor we weer gelazerus krijgen dat mijn schildklier begint te klojoen.

Mijn teamleider begin van ja maar maar de andere teamleider zei direct dat het stuk wat ik nu gewerkt heb al veel te veel is en ik lekker thuis moest blijven!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 bezoekers