Zafira voor het eerst in HAW!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16190
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Zafira voor het eerst in HAW!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-16 19:14

Hoi allemaal!

Sinds jaren weer een HAWtopic van mij :=

Vind het best spannend om te plaatsen omdat ik totaal niet weet wat voor commentaar ik kan verwachten.
Ik vind het zelf de laatste tijd heel goed gaan. We hebben nu echt een klik met elkaar en ik merk dat ze de laatste tijd heerlijk kan lopen!
Ik heb de afgelopen maand ook al een paar keer les gehad en merk dat dat heel erg helpt :D Zafira is 13 jaar en heeft bij haar vorige baas L/M gelopen. Ook werk ik veel met haar aan de hand.
Ik merkte wel dat ze vandaag wat meer gespannen was dan anders. Misschien omdat het een stuk kouder was dan gisteren. :)


Wat ik zie op de filmpjes is:
- handen voor me houden
- hakken naar beneden drukken
- Zafira moet haar achterhand wat meer gaan gebruiken. Vooral in de galop zit die er nog niet goed onder
- Kijken waar ik heen wil en geen zandkorreltjes tellen :')

Ik heb Zafira nog niet zo lang dus we zijn nog lekker aan het aftasten welke knopje waar geïnstalleerd zitten. Ook heb ik hiervoor western gereden en moet ik nog wennen aan al die dressuurdingen haha. Zelf rij ik nu denk ik 7 jaar.


Jullie mogen commentaar geven. Graag zelfs maar houd het lief :D

Groetjes Maureen :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



laura1987

Berichten: 7126
Geregistreerd: 30-04-05
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 19:28

Wat een leuke dame is Zafira.
Een paar puntjes vallen mij op.
Het lijkt alsof je je handen vast zet, hou je handen voor je en hoger en ontspan.
Verder vind ik haar draf tempo te hoog liggen.
Het doorzitten zou ik vergeten tot ze ontspannen over haar rug loopt.

https://www.doneeractie.nl/woning-van-f ... CjcnBszQol]HELP bokker Palmera nadat ze alles verloren is na een vulkaanuitbarsting

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16190
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-16 19:38

laura1987 schreef:
Wat een leuke dame is Zafira.
Een paar puntjes vallen mij op.
Het lijkt alsof je je handen vast zet, hou je handen voor je en hoger en ontspan.
Verder vind ik haar draf tempo te hoog liggen.
Het doorzitten zou ik vergeten tot ze ontspannen over haar rug loopt.

Dankjewel!
ik zet ze niet vast maar ik heb ze wat wijder uit elkaar ja. Ik moet ze inderdaad meer leren voor me te houden en te ontspannen :)
Zij heeft van zichzelf een heel hoog tempo. Ze kan heel druk zijn en gaat zichzelf dan wat overlopen ja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 19:57

Leuk om zo'n actieve Fjord te zien! Het mag nog wat meer onder controle maar ze wíl en dat is een goed begin :j
Ik zou jou vooral aanraden je hand meer voor je te houden, met je teugels ietsje korter. Je hebt je handen nu zo ongeveer op schoot liggen, vooral als ze zich druk maakt. Op de eerste foto heb je ze trouwens netjes, probeer ze daar ook in draf en galop te houden :)
Als ze te hard wil, haal dan niet je hand naar je toe, maar probeer langzamer te gaan lichtrijden, veel figuren te rijden en haar bezig te houden. En niet vergeten om zelf ook geregeld even te controleren of je nog ontspannen zit en rustig naar je buik ademt :)

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16190
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-16 20:22

Blijheid schreef:
Leuk om zo'n actieve Fjord te zien! Het mag nog wat meer onder controle maar ze wíl en dat is een goed begin :j
Ik zou jou vooral aanraden je hand meer voor je te houden, met je teugels ietsje korter. Je hebt je handen nu zo ongeveer op schoot liggen, vooral als ze zich druk maakt. Op de eerste foto heb je ze trouwens netjes, probeer ze daar ook in draf en galop te houden :)
Als ze te hard wil, haal dan niet je hand naar je toe, maar probeer langzamer te gaan lichtrijden, veel figuren te rijden en haar bezig te houden. En niet vergeten om zelf ook geregeld even te controleren of je nog ontspannen zit en rustig naar je buik ademt :)

Dankjewel! Ben ook erg blij met de actiefheid die ze laat zien. Heb liever te actief dan te lui :D Controle was er vandaag niet veel. Ik weet niet wat ze had, maar ze was heel erg druk haha _O- Ik denk dat het gewoon frisheid is. Normaal is ze na een paar rondjes veel rustiger en loopt ze ook niet over haar tempo heen.
Ik heb zelf heel erg het gevoel omdat ik vroeger altijd met een los teugeltje gereden heb dat ik de teugels veels te snel te kort vastpak, terwijl dit helemaal niet zo is :P Instructrice zegt ook vaak dat ik mijn buitenhand veels te los heb en daar inderdaad meer mijn teugels erbij moet pakken. Anders kan je haar nooit netjes de bocht door sturen.
Dat langzamer lichtrijden weet ik. Helaas vergeet ik dat tijdens het rijden en ga ik aan de teugels te zitten. Wel zucht ik vaak en probeer ik zelf ontspannen te zijn. Dat lukt me wel aardig omdat ik zelf een rustig persoon ben.
Ik ben voor het filmen veel op de hoefslag blijven rijden. Moet ik de volgende keer niet doen want nu ziet het er voor mijn gevoel wat vertekend uit. Ik weet dat ze veel rustiger kan lopen! Ik zal over een paar weken weer een filmpje opnemen.

Wat vinden jullie trouwens van mijn houding in galop? Ik heb daar zelf mijn twijfels over omdat ik het gevoel heb dat ik mijn rug heel erg vasthoud.

Janevm
Berichten: 98
Geregistreerd: 01-03-10

Re: Zafira voor het eerst in HAW!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 17:59

Wat een Fjord heb je daar! Julie zien er uit als een leuke combi. Goed dat je zelf al bewust bent van je verbeterpunten. Wat je zei over te lange teugels; ik kan me goed voorstellen dat je snel het gevoel hebt dat ze te kort zijn. Misschien kan je dat mooi als geheugensteuntje gebruiken: teugels te strak, maar wel te lang, gelijk die handen naar voren en zo nodig de teugels weer op maat nemen.

Het kan namelijk goed zijn dat ze door die spanning van voor juist "door blijft denderen". Als je de neiging hebt om je handen vast te zetten, kan je op die momenten onmogelijk ontspannen zijn -je zet immers niet alleen je handen daarmee vast, maar je hele bovenlijf.

Wat bij mij goed heeft gewerkt voor dit probleem is een aantal keren achter elkaar iemand meenemen die je daar continue op attendeert. Als dat niet mo gelijk is, kun je misschien de afspraak met jezelf maken om steeds na een oefening of een rondje even te kijken en te voelen hoe je handen en armen op dat moment zijn geplaatst. Wel heel consequent, want alleen dan leer je het jezelf aan om daar actief op te letten.
Wat bereft die spanning: hard op zingen is nog veel effectiever dan zuchten ;-). Oké, heel verhaal... Nog even voor de duidelijkheid: ik vind jullie een leuk setje en dit lange verhaal komt vooral omdat ik dit van mezelf herken. Hopelijk heb je er iets aan! Blijf zo doorgaan en nog veel fijne kilometers gewenst met Zafira!


Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16190
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: Zafira voor het eerst in HAW!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-16 22:32

Dankjewel Janevm! Ik vind dat je hele fijne tips geeft :D Ik ga binnenkort maar eens met mijn bijrijder afspreken zodat ze me er elke keer op kan attenderen. Ik moet wel zeggen dat ze normaal een stuk ontspannender is hoor! Ik denk dat het nu echt door de kou en de wind kwam. Normaal loopt ze dan ook een stuk rustiger :)

Alicia2u

Berichten: 3418
Geregistreerd: 14-09-06
Woonplaats: Zundert

Re: Zafira voor het eerst in HAW!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 20:26

Wat een leuke combinatie zijn jullie. Lekker actief dier, dat is fijn om mee te werken.

Ik heb nog wel wat tips voor je houding Maureen en ik denk dat je daarmee al een boel van je problemen met je hand kan oplossen. Het heeft namelijk zijn oorzaak in je benen.
Wat ik zie op de foto's en het filmpje is dat je 'op je tenen' rijdt. Het heeft niet zozeer te maken met het wel of niet uitdrukken van je hakken, maar de spanning die je maakt in je voet. In het lichtrijden, maar ook het doorzitten, maak je steeds een extra wipje. Hierdoor raak Zafira wat uit balans en verhoogt ze het tempo. Jouw bovenlijf raakt ook uit balans en je zwaartepunt gaat omhoog. Daardoor houd je je handen zo dichtbij je en zet je ze wat vast.

Wanneer je je benen en bekken echt als steunpunt in gaat zetten, worden je handen ook vrij. De beste manier om dit te oefenen is staan in je beugels. Eventueel aan de longeerlijn of met een halstertouw om de nek van Zafira voor extra steun. Je kunt je dan hieraan optrekken en je balans houden zonder dat je je paard in de mond zit. Begin tijdens het halthouden en bouw op naar stap, draf en galop.

Ga staan in de beugels met je bovenlijf zo rechtop mogelijk. Het is dus geen verlichte zit. Wanneer je zonder hulp van je handen kunt blijven staan, kun je het in stap proberen, dan in draf, enzovoort. Er is eigenlijk maar een manier waarop je in evenwicht en stabiel kunt blijven staan. Een aantal aandachtspunten hierbij zijn:
• Druk je hakken goed uit, zover je kan. Enkel moet als het ware 'op slot' staan.
• Houd je knieën ligt gebogen, dus niet helemaal strekken.
• Je voet bevindt zich recht onder je knie, zodat je nog net het puntje van je schoen kunt zien.
• Duw je bekken naar voren en kantel het iets achterover; je staartbeen tussen je benen. Je bekken bevindt zich boven de pommel van je zadel.
• Gebruik het halstertouw in het begin om de juiste houding te vinden.

In deze video op 4.04 zie je hoe het eruit hoort te zien. Let goed op de beenhouding: https://www.youtube.com/watch?v=xNYlQgLhTXY&t=375s

Je kunt al je oefeningen rijden terwijl je staat in het zadel, dus tijdens de gewone training kun je dit goed oefenen. Uiteindelijk moet je echter weer gaan zitten. Probeer dit te doen zonder dat de positie van de onderbenen verandert. De druk op de beugel blijft hetzelfde, of je nu staat of zit of dit afwisselt.

Je traint hiermee je been en bilspieren die je nodig hebt voor een goede balans. Dit gaat je helpen met de stabiliteit van je bovenlijf en uiteindelijk je handhouding.

Equus Pondus Hippische SportOefentherapie: Houding van ruiter en paard
Balance Coach, Lessen, workshops en lezingen
Bezoek ons youtube-kanaal en Facebookpagina voor tips en tricks voor je houding

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16190
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: Zafira voor het eerst in HAW!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-16 20:35

Hey Alicia2u dankjewel voor de uitgebreide uitleg!
Ik trek inderdaad heel snel mijn hak op. Ik ga mijn beugels de volgende keer een gaatje korter doen want ik kan de oefening denk ik niet doen zoals ik mijn beugels nu heb. De oefening die jij zegt ga ik morgen even oefenen! Ik zal even kijken of ik het misschien kan filmen en hopelijk zie je dan verbetering!

De video heb ik al gekeken en ik snap wat je bedoelt!
Superbedankt voor je fijne uitleg!

ilse46

Berichten: 280
Geregistreerd: 26-12-12

Re: Zafira voor het eerst in HAW!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 07:16

Anders kom je maar is op corner oefenen :) tenslotte zijn ze kopietjes van elkaar hahaha

inge_1970
Berichten: 2
Geregistreerd: 23-04-07

Re: Zafira voor het eerst in HAW!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 09:20

Corner was ook snel,toen t zo waaide.

inge_1970
Berichten: 2
Geregistreerd: 23-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 09:21

Ze zijn nu eenmaal snel afgeleid,hele opgave om deze reinartjes bij de les te houden hoor!

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16190
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: Zafira voor het eerst in HAW!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-16 11:43

Haha is goed!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 bezoekers