Wat is nou een goede rug van een paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ratties4life

Berichten: 519
Geregistreerd: 03-09-12

Wat is nou een goede rug van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-16 22:43

Ik vraag het me dagelijks af, is Buck zijn rug wel in orde. Kan hij mij zo wel dragen of moet ik hem op 'bootcamp' zetten om die buikspieren te trainen.

Als ik naar andere paarden kijk valt het wel mee met hoe 'ingezakt' zijn rug is, maar ik weet het gewoon echt niet zeker. De DA zegt dat zijn rug voldoende bespierd is, maar toch blijf ik twijfelen aangezien ik ook paarden met een 'rechtere' rug zie.

Hoe ziet volgens jullie een 'goed bespierde' rug eruit?

Sorry ik ben niet super goed in uitleggen! En ik wist zo ook niet waar ik het topic anders moest plaatsen, dus als het verkeerd staat spijt me dat!

Lukasje
Berichten: 11221
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Wat is nou een goede rug van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 22:53

Mss is een foto wel handig?

Ratties4life

Berichten: 519
Geregistreerd: 03-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-16 23:13

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb even geen recentere foto's, maar voor zover ik weet is zijn rug niet holler geworden sinds eind september.

Maar dit is als hij beweegt, als hij stilstaat (waar ik op het moment geen foto van heb) is het wel holler.

ierusju

Berichten: 2274
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Aan de kust :)

Re: Wat is nou een goede rug van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 23:35

Vanaf deze foto's kun je niet heel goed bepalen of zijn rug heel goed is bespierd. Als je je dierenarts niet geloofd, waarom haal je er dan niet iemand anders bij? Een andere dierenarts of een fysiotherapeut of iets in die richting? In het echt is het sowieso beter te bepalen of de rug en de buikspeiren van je paard sterk genoeg zijn om jou te dragen.

Is er een reden dat jij je dagelijks zorgen maakt om de rug van je paard?

blensink

Berichten: 5608
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: Benidorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 23:40

Ik zie een goed gespierd paard zo op het eerste gezicht maar alleen aan de voor en achterhand, misschien moet je inderdaad door te longeren een beetje aan nek, buik en rugspieren trainen. De rug kan hoger en snap wat je bedoeld. Geloof niet dat het kwaad kan hem te berijden tenzij je merkt dat hij pijn heeft natuurlijk.

Ratties4life

Berichten: 519
Geregistreerd: 03-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-16 11:18

Heel erg bedankt voor de reacties!

Er is geen specifieke reden hoor! Maar ik hoor redelijk vaak dat je toch echt moet zorgen voor een goede bespiering van de rug van een paard. Het was ook niet helemaal de bedoeling dat ik van alleen Buck feedback zou krijgen, maar ook van andere paarden. Want elk paard heeft een andere bouw en ik ben gewoon heel benieuwd hoe een goede rug er nou eenmaal uit ziet. Dus mocht iemand foto's hebben van een goede/slechte rug zou diegene deze dan willen plaatsen met commentaar waarom?

blensink

Berichten: 5608
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: Benidorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 21:06

Ik ben mijn merrie op het moment aan het trainen, ze heeft 5 jaar stil gestaan.
Het was dus echt een uitgezakte dame.
Nu is het leuk te zien dat dmv training haar buik en rug steeds meer omhoog komen.
En het begint een heel ander paard te worden.
Op het moment heb ik geen goede foto voor je maar ik zal er binnenkort één maken en dan ook verder op zodat je kunt vergelijken.
Wat mij trouwens wel opvalt is dat Buck weinig zijn buikspieren lijkt te gebruiken, wat ook helpt om zijn rugspieren te versterken.
Vind het trouwens wel een mooi paard.

Ratties4life

Berichten: 519
Geregistreerd: 03-09-12

Re: Wat is nou een goede rug van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-16 22:51

Ja ik weet het, gelukkig gebruikt hij zijn buikspieren wel meer als er iemand op zit. Moet ook wel. Maar dan kan je zijn rug niet zien ivm het zadel :+

blensink

Berichten: 5608
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: Benidorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 22:56

Is hier ook heb wel fotos van longeren met zadel op maar kan het je niet laten zien.
Kijken of er iemand eerder met foto´s komt vind het erg interresant/leuk daar wij nu ook juist begonnen zijn met het trainen van buik, rug en nekspieren.

Ratties4life

Berichten: 519
Geregistreerd: 03-09-12

Re: Wat is nou een goede rug van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-16 23:02

Wij zijn er eigenlijk altijd mee bezig, maar zodra ik een tijdje maar 4/5x per week kom (en dan niet elke dag rijd) zakt het weer in...

blensink

Berichten: 5608
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: Benidorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 23:10

Ik denk doordat het komt doordat als hij vrij heeft dat hij zijn buik en rugspieren niet gebruikt.
Wat ook bv te zien is op de foto´s.
Maar zeker weten doe ik het ook niet want ben ook nog in de leer :D

Ratties4life

Berichten: 519
Geregistreerd: 03-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-16 20:26

Verder niemand meer een foto van een rug?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Wat is nou een goede rug van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 21:02

Chevivit voeren en met een driehoeksteugel longeren. Heeft hier wonderen gedaan! Pony leek op zijn zeventiende al op, nu weer lekker rond en bespierd. :)

blensink

Berichten: 5608
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: Benidorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 21:12

Hai Gypsy :wave:
Heb je foto´s voor en na?
Driehoeksteugel longeren dank je wel voor de term weer iets geleerd :D

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: Wat is nou een goede rug van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 11:21

Ik denk dat je ook niet alleen naar de rug moet kijken maar naar het hele unieke paard. De bouw bepaalt deels hoe paard eruit ziet en wat zijn zwakkere en sterkere kanten zijn.

Mijn oude KWPN-er van RexMagna (volbloed) heeft een zeer uitstekende schoft en nu hij dus niet meer getraind wordt valt dat sneller op dan bij een paard wat een meer rondere schoft heeft... een punt van aandacht bij dat paard is dus dat de bespiering rondom de schoft goed moet worden onderhouden als je zadel goed wil laten passen.

De grote merrie die ik nu ruim 2 jaar rijdt was een ander geval... maar daar heb ik wel heel leuk regelmatig een standfoto van gemaakt zodat je het proces kan zien. Misschien is dat voor jou ook een idee... dan kan je de opbouw van de spieren gewoon beter zien dan als je er elke dag naar zit te staren.

Dit... is een overzichtje van die merrie van 1 jaar. Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 12:49

Afbeelding
Afbeelding

Dit is een foto van mijn paardje, ze is 23 en op de foto's lijkt het minder hol als in het echt.
Met haar moet ik dus ook echt voorzichtig zijn en op de juiste manier trainen anders gaat ze steeds meer achteruit en krijgt last van haar achterhand, heel stijf lopen, kleine pasjes achter maken en lichtelijk kreupel lopen zelfs.

1x per kwartaa komt er iemand bij die fysio/dry needling doet en daarnaast longeer ik haar met een longeerhulp, hou haar goed actief aan het lopen, draaf regelmatig balkjes en zorg ik dat ze haar buik en rugspieren goed gebruikt.
Ook onder het zadel moet ik haar zoveel mogelijk lang en laag rijden wat ze heel moeilijk vind.

Maar als ik dit niet doe (vorig jaar een bijrijder gehad die dat dus niet deed, ik kon toen tijdelijk niet rijden wegens zwangerschap) krijgt zij echt last, ben ruim een half jaar bezig geweest haar weer 'goed' te krijgen.

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 13:06

Op de foto's die je plaatst is je paard te schraal, op deze manier heeft hij geen reserves om spieren op de bouwen, er zijn simpel gezegd geen bouwstoffen.
Meer ruwvoer er in of hoogwaardiger ruwvoer en en wat extra vitamines.

Paard heeft een prima bouw maar er missen wel spieren op de rug .
Ik zou dus een trainings schema opzetten van 3 x per week rijden en verder veel naar buiten , veel bewegen en goed ruwvoer dat altijd ter beschikking staat.

Anoniem

Re: Wat is nou een goede rug van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 14:18

Spatter, vind je haar paard echt te schraal in de vorm van te weinig vetjes?
Ik ben blij om eindelijk eens een paard te zien dat goed op gewicht is, bij een gezond gewicht hoor je de ribben lichtelijk te zien.
Paard is wel wat schraal qua bespiering, maar dat is een kwestie van trainen.

canisia

Berichten: 788
Geregistreerd: 13-10-12
Woonplaats: Brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 14:40

Persoonlijk vind ik hem ook iets te 'schraal' ogen, maar ben ik het wel eens met Romy dat je bij een gezond gewicht de ribben lichtelijk hoort te zien en zo ziet hij eruit. Dus dat is een beetje dubbel.

Het is een quarter, die hebben van nature al zoveel meer spier erop zitten waardoor het al snel heel wat lijkt. Je ziet dat zijn voor en achter hand er eigenlijk prima uitzien, maar het is geen geheel, geen compleet aan elkaar gesloten paard. Om dat te krijgen moet hij voller worden, niet zozeer met vet, maar met spier die hem van achter naar voor gaan verbinden.

Wat ik zo kan zien lijkt er qua vorm niks mis met zijn rug, maar dat is lastige beoordelen vanuit deze foto's.

Houd er rekening mee dat een quarter met zijn spierbundels snel gevoelig kan zijn voor té eiwitrijk voer, maar ze hebben het ook zeker wel voldoende nodig. Ik weet niet op wat voor voerbeleid hij nu staat, maar persoonlijk zou ik hem iig op 24/7 onbeperkt kwalitatief ruwvoer zetten en kijken waar je aan moet vullen met andere voeding. Zorg er iig voor dat hij niet te eiwitarm staat, want hij heeft nu vrij weinig reserves om te verbranden en dan gaatie zijn spier opeten.

Qua training zou ik hem korte sessies geven of iig met voldoende stapwerk tussen oefeningen door, dus krachttraining geen duurtraining, over zijn rug rijden/longeren en veel achterwaarts en tempowisselingen.

Maar voor jou, ik zou dit overleggen met je trainer. Aangeven waar hij/zij of juist jij meer bespiering zou willen hebben, zodat je hier gepast mee aan de slag kan gaan. Succes, leuk paard in elk geval! :D

Ratties4life

Berichten: 519
Geregistreerd: 03-09-12

Re: Wat is nou een goede rug van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-16 15:49

Bedankt voor de reacties! Ik moet zeggen dat ik redelijk problemen heb om hem op gewicht te hpuden. Hij krijgt echt voldoende ruwvoer, er wordt 's ochtends gevoerd rond achten en 's middags rond vier uur hebben ze dan nog een klein beetje en geef ik ook nog wat extra bij. Dan krijgen ze rond negenen in de avond evenveel als 's ochtends. Maar ik voer alleen vitamine brok bij.

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 12:10

romy ik vind dat paard inderdaad te schraal.
Mijn mening is dat je de ribben mag voelen maar niet zo duidelijk mag zien en ik zie geen gevulde buik, eerder een opgetrokken buik.

Het is een Quarter die dus juist aanleg hebben om een flinke partij spieren op het lijf te hebben en hij ziet er nu uit als een doorsnee pony.
Mijn welsh cob, die ook schraal gehouden wordt vanwege haar zomerexceem, heeft zelfs meer bespiering op haar kont.

TS anders eens een flink ontwormen met genoeg ontwormmiddel.
Is het gebit nagekeken?

Ratties4life

Berichten: 519
Geregistreerd: 03-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-16 17:50

spatter schreef:
romy ik vind dat paard inderdaad te schraal.
Mijn mening is dat je de ribben mag voelen maar niet zo duidelijk mag zien en ik zie geen gevulde buik, eerder een opgetrokken buik.

Het is een Quarter die dus juist aanleg hebben om een flinke partij spieren op het lijf te hebben en hij ziet er nu uit als een doorsnee pony.
Mijn welsh cob, die ook schraal gehouden wordt vanwege haar zomerexceem, heeft zelfs meer bespiering op haar kont.

TS anders eens een flink ontwormen met genoeg ontwormmiddel.
Is het gebit nagekeken?


Het gebit is nagekeken een half jaar terug en binnenkort weer. En wormen hebben ze niet, laatst nog een mestonderzoek gehad.

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Wat is nou een goede rug van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 17:53

Mijn quarter blijft ook niet op gewicht op alleen onbeperkt ruwvoer en vitaminen. Die voer ik een kg goede sportmuesli (havens natural balance) bij en als het echt moet zelfs maisvlokken. Anders valt hij teveel in.

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 19:56

Nee, ik houd mijn paint daar ook niet mee op gewicht, gaat echt wel wat krachtvoer in en als ze maar niet willen aankomen gaat er toch echt een wormspuit in, al is het maar om dat zeker uit te sluiten, mestonderzoek is ook niet alles.

suikermeisje

Berichten: 8344
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 20:08

Afbeelding
Dit is mijn 8 jarige KWPN. Train hem zo nu en dan eens op deze manier. Vind hij ook erg leuk n hiermee kan ik zijn rug ook echt sterk houden. Hij heeft een ietwat weke rug en moet er dus wel op letten. Zijn rug is wel mooi vol.


Slecht moment qua lopen maar meest duidelijk qua rug.
Afbeelding

deze is sinds augustus uit de opfok. 2,5 jaar en longeer ik twee keer per week een kwartiertje als een soort gehoorzaamheidstraining. Doet die dan ook prima en goed is goed. Verschil is wel duidelijk te zien met m'n andere schimmel. Deze is nog heel bloot op de rug en ook te schraal dus opbouwen van spier is dan ook lastig.
De bovenste krijgt 3,5kg brok en onbeperkt kuilgras. De onderste twee kg brok en ook onbeperkt kuilgras. Hij eet ook goed, is vrij breed maar mag wat meer vlees.
Mijn ervaring met de bovenste is dat hij geen spier krijgt als hij te weinig reserve heeft. Het beetje extra opvulling wat hij nodig heeft is toch wel een klein beetje vet. Hij krijgt pas spier als hij voldoende reserves heeft en binnen krijgt.