Ook negen nieuwe dressuurhengsten in stamboek KWPN

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13888
Geregistreerd: 20-04-16

Ook negen nieuwe dressuurhengsten in stamboek KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-16 18:48

KWPN
Afbeelding
Indian Rock (v. Apache). Foto: Aniek1985.


Rijdbaarheid, kwaliteit in beweging en goede instelling. Met die eigenschappen hebben de negen vanmiddag goedgekeurde dressuurhengsten weten te overtuigen in het verrichtingsonderzoek. Zonen van Bon Bravour en Everdale kwamen tot de topscore van 86 punten.

Net als bij de springhengsten scoorde het gros boven de 80 punten. ”We hebben een diverse groep hengsten kunnen goedkeuren, waarbij we duidelijk op rijdbaarheid hebben geselecteerd. Ook een ander aandachtspunt binnen de dressuurfokkerij, de stap, hebben we zichtbaar meegenomen in onze beoordeling. Het heeft er toe geleid dat we diverse hengsten hebben kunnen inschrijven met een goede tot zeer goede stap”, lichtte juryvoorzitter Bert Rutten toe.

Twee hengsten kwamen uit op de prachtige score van 86 punten. Eén daarvan nam deel aan het vrijwillige onderzoek, de zeer complete Everdale-zoon Inclusive (uit Doutzen ster prok van Uptown, fokker R. Enting) van Gertjan van Olst en Dick Faro. Hij had de nodige fans op de goed gevulde tribune in Ermelo. “Inclusive beschikt over drie zeer goede basisgangen, laat zich heel fijn bewerken en valt op met zijn goede houding en balans. Een zeer compleet dressuurpaard, waarbij we blij zijn dat de eigenaren vertrouwen hebben gehouden en hem via dit onderzoek weer hebben aangeboden.” Met dezelfde score is de imponerende Iconic B (Bon Bravour uit Niniek STV keur pref sport-dres van Jazz) van f/g Stal de Beukenvallei ingeschreven. Deze zoon van de Grand Prix-merrie Niniek STV verdiende negens voor zijn zeer goede stap, galop en instelling. Hij is royaal ontwikkeld en toont ook talent om te sluiten.

Van de negen goedgekeurde hengsten, slaagden er acht met 80 punten of hoger. Onder hen ook de getalenteerde kampioenshengst Indian Rock (Apache uit Crisjena keur IBOP-dres van Vivaldi, fokker J. de Bruijn). Dankzij zijn opvallende galop en werklust kwam hij uit op 81 punten. Met 83,5 punten zette de Davino V.O.D.-zoon Incognito (uit Dolce Vita stb-ext van Vivaldi) de fokkerij van de fokker van het jaar, Marianne Hendriksen, in het zonnetje. De lichtvoetig bewegende hengst valt op met zijn goede zelfhouding en galop.

Naast de met 86 punten beloonde Everdale-zoon Inclusive kreeg deze vader ook zoon Inverness (uit Cyraniek elite van Johnson, fokker Y.M.M. van Maasacker) goedgekeurd. Deze zeer bewerkbare hengst verdiende een 9 voor zijn opvallende galop en is ingeschreven met 82,5 punten. Een puntje minder verdiende de over drie goede gangen en heel veel instelling beschikkende Negro-zoon Indigro (uit Pralina elite sport-dres d-oc pref van Jazz, fokker J. Deenen), terwijl de goed stappende en bergopwaarts bewegende Winningmood-zoon Il Divo (uit Aronia keur IBOP-dres van Oscar) van fokker Gert Willem van Norel met 81 punten is goedgekeurd.

Ook de Charmeur-zoon Invershin (uit Ifradin keur sport-dres pref prest van Balzflug, fokker René Franssen) maakte veel indruk met zijn goede rijdbaarheid en bewerkbaarheid. Met een 9 voor dit onderdeel kwam hij uit op 80 punten, net een puntje hoger dan de iets sensibele en lichtvoetig bewegende Apache-zoon Intro K (uit Zastrade ster prok d-oc pref van Rousseau) van Daan en Dirk Kösters.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


UK_eef

Berichten: 4215
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Gemeente Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 21:05

Ik lees net de reacties op facebook (daar komt ook de foto vandaan) van het KWPN facebookaccount.
Bij een van de hengsten lijkt mij niet echt sprake van '' hij maakte veel indruk met zijn goede rijdbaarheid en bewerkbaarheid. Met een 9 voor dit onderdeel kwam hij uit op...?'' 8)7 8)7
Afbeelding

Bron https://www.facebook.com/KWPN.nl/?fref=ts


Mer1980

Berichten: 18735
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Ook negen nieuwe dressuurhengsten in stamboek KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 21:10

Tsja hij kan ook enorm geschrokken zijn, het zijn immers nog echt jonge paarden. Zo heb ik ooit een poep braaf paard verkocht waar kinderen van 10 op wegreden, die door een winterse jolige bui zijn amazone aan een dwarslaesie heeft geholpen. Maar het plaatje is inderdaad niet heel fijn.

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

leanR
Berichten: 491
Geregistreerd: 06-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 21:22

Dan vraag je je toch af hoe betrouwbaar die rapportages zijn. Dergelijk gedrag moet meegenomen worden in rapport, vind ik. Natuurlijk kan het eenmalig zijn, al zie ik in de reacties op Facebook dat dat wellicht niet het geval is.. En inderdaad, het zijn nog écht jonge paarden..

Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Re: Ook negen nieuwe dressuurhengsten in stamboek KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 00:09

Een jong dier dat ZO steigert is niet misselijk.

Ik vraag me sowieso af met al die nieuwe hengsten in het kwpn of er wel geselecteerd wordt op karakter ???

<3 Fuut - v. Ivo (v. Samber) Mijn bonte clowntje! :+:
<3 Féline - v. Hero van de Langewiek Mijn zilveren boefje! :+:

santje44
Berichten: 51
Geregistreerd: 09-12-11
Woonplaats: Oldebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 02:29

Weet iemand wie dat paard is die stijgert.
Want paard van mijn oude stage Invershin had toen ik er liep ook wel een aardig gedrag dat ik paste om met hem te lopen. Trouwens wel leuk om te zien dat hij goedgekeurd is.

PS. Zie net dus wel dat het om Invershin (ChameurXBalzflug) is. Is me wel een beestje maar zo erg heb ik hem dit op stal waar die normaal staat niet zien doen de laatste tijd. Hij is wat ik zag wel veranderd in die tijd dat ik er stage liep.

Love horses

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23368
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 06:07

santje44 schreef:
Weet iemand wie dat paard is die stijgert.
Want paard van mijn oude stage Invershin had toen ik er liep ook wel een aardig gedrag dat ik paste om met hem te lopen. Trouwens wel leuk om te zien dat hij goedgekeurd is.

PS. Zie net dus wel dat het om Invershin (ChameurXBalzflug) is. Is me wel een beestje maar zo erg heb ik hem dit op stal waar die normaal staat niet zien doen de laatste tijd. Hij is wat ik zag wel veranderd in die tijd dat ik er stage liep.


Denk je dat de eigenaar blij is met dit openbare stageverslag?

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

jorika1986

Berichten: 5217
Geregistreerd: 10-10-11
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 06:11

Zo dat is bijna loodrecht omhoog! KWPN doet in de circus paarden tegenwoordig...

_Charlot
Berichten: 1264
Geregistreerd: 19-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 08:15

Roos_M schreef:
Een jong dier dat ZO steigert is niet misselijk.

Ik vraag me sowieso af met al die nieuwe hengsten in het kwpn of er wel geselecteerd wordt op karakter ???


Er word zeker geselecteerd op gedrag.
Paarden welke dit gedrag "vaker" vertonen worden gewoon naar huis gestuurd.

En dat elk paard een keer kan schrikken en dan bij de een de reactie anders is dan bij de ander, kan niemand wat aan doen

GJ9

Berichten: 4467
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Re: Ook negen nieuwe dressuurhengsten in stamboek KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 08:24

Ik was erbij en er was totaal geen sprake van schrikken maar gewoon ordinair staken.
Ik vind dat er geen enkele reden een excuus is om zo vies omhoog te komen, zulke hoef ik niet.
Maar goed, wie de dressuurpaardenfokkerij langer volgt weet dat met rijdbaarheid niet bedoeld wordt dat de gemiddelde amateur ermee over weg kan. Kwpn selecteert op topsport.
Voor de gemiddelde amateur is er ook een fokrichting waar bravere paarden gefokt worden :)

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3031
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Ook negen nieuwe dressuurhengsten in stamboek KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 08:41

Zeer jammerlijk dat het KWPN zo fokt. Zo maak je nog eens een stamboek kapot. En ook jammerlijk van dat overschot van paarden met een sch**tkarakter wat naar manege stegemans mag door hun rijbare karakter. En dan nog meer van dat gaan fokken.

Be happy eat a snackkie

Elisa2

Berichten: 36669
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Ook negen nieuwe dressuurhengsten in stamboek KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 08:48

Ik was ook lichtelijk verbaasd toen ik het rapport las van de Charmeur..dat je hem goedkeurt om zijn kwaliteiten kan ik begrijpen. Maar goed "werkbaar" karakter terwijl dat in de tussenbeoordelingen al een twijfelpuntje was..dat begrijp ik niet.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

GJ9

Berichten: 4467
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Re: Ook negen nieuwe dressuurhengsten in stamboek KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 08:53

Heb net ff alle rapporten gelezen maar ik volg wel meer niet... Bij sommigen staat erbij dat de hengst een lang achterbeen heeft, maar bij degene met het allerlangste ab staat er niks over vermeld. Zelf goed kijken en beoordelen blijft toch echt belangrijk en informatiever dan de losse (aanprijzende) opmerkingen in zo'n rapport, waarin ook een heleboel niet vermeld wordt.

Elisa2

Berichten: 36669
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Ook negen nieuwe dressuurhengsten in stamboek KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 09:02

Ja dat is belangrijk inderdaad..die rapporten dienen met een korreltje zout gelezen te worden. Wel jammer want ik had oude hengstenboeken waarin er gewoon ronduit stond dat een hengst een brutaal karakter had of niet zo mee werkend was. Aan eerlijke informatie heb je veel meer..{maar de belangenverstrengelingen en eurotekentjes zullen belangrijker zijn}

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 09:03

Ongelooflijk toch dit, je zou maar met zo'n draak fokken. Ik vind dit gewoon oplichting eerlijk gezegd!

NatasjavE

Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 09:05

GJ9 schreef:
Ik was erbij en er was totaal geen sprake van schrikken maar gewoon ordinair staken.
Ik vind dat er geen enkele reden een excuus is om zo vies omhoog te komen, zulke hoef ik niet.
Maar goed, wie de dressuurpaardenfokkerij langer volgt weet dat met rijdbaarheid niet bedoeld wordt dat de gemiddelde amateur ermee over weg kan. Kwpn selecteert op topsport.
Voor de gemiddelde amateur is er ook een fokrichting waar bravere paarden gefokt worden :)



Een paard wat schrikt zal het ook eerder op een lopen zetten dan een potje gaan steigeren.

En deze Charmeur hoef ik ook niet hoe mooi die ook is. Ze moeten het toch echt voor je willen doen.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Zerena

Berichten: 3878
Geregistreerd: 29-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 09:24

Polly schreef:
santje44 schreef:
Weet iemand wie dat paard is die stijgert.
Want paard van mijn oude stage Invershin had toen ik er liep ook wel een aardig gedrag dat ik paste om met hem te lopen. Trouwens wel leuk om te zien dat hij goedgekeurd is.

PS. Zie net dus wel dat het om Invershin (ChameurXBalzflug) is. Is me wel een beestje maar zo erg heb ik hem dit op stal waar die normaal staat niet zien doen de laatste tijd. Hij is wat ik zag wel veranderd in die tijd dat ik er stage liep.


Denk je dat de eigenaar blij is met dit openbare stageverslag?


Waarschijnlijk niet.
Maar ik vind het wel fijn om te weten dat het KWPN poep praat :o

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 09:29

NatasjavE schreef:
GJ9 schreef:
Ik was erbij en er was totaal geen sprake van schrikken maar gewoon ordinair staken.
Ik vind dat er geen enkele reden een excuus is om zo vies omhoog te komen, zulke hoef ik niet.
Maar goed, wie de dressuurpaardenfokkerij langer volgt weet dat met rijdbaarheid niet bedoeld wordt dat de gemiddelde amateur ermee over weg kan. Kwpn selecteert op topsport.
Voor de gemiddelde amateur is er ook een fokrichting waar bravere paarden gefokt worden :)



Een paard wat schrikt zal het ook eerder op een lopen zetten dan een potje gaan steigeren.

En deze Charmeur hoef ik ook niet hoe mooi die ook is. Ze moeten het toch echt voor je willen doen.


Dit ja helemaal!

Kabayo

Berichten: 13745
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 14:41

Roos_M schreef:
Een jong dier dat ZO steigert is niet misselijk.

Ik vraag me sowieso af met al die nieuwe hengsten in het kwpn of er wel geselecteerd wordt op karakter ???

Nou nee. Ook bij andere stamboeken niet. Ken een hengst die alleen te hanteren is met een zweep in de hand, maar heeft een goed op karakter

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

Maris
Berichten: 15901
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 14:55

Ik begreep ook uit een ander topic dat hij meerdere keren omhoog is gegaan tijdens de keuring .... Of begreep ik dat verkeerd ?

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

juliomariner
Berichten: 1603
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: Germanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 17:13

Dacht op horses dat hij dit slechts 1 keer heeft gedaan en dat hij daarna gelongeerd is geworden waar bleek dat hij die dag niet fit was. Iemand van de hengstenkeuringscommisie betreurde dat de betreffende foto op facebook is geplaatst ondat deze foto absoluut niet het karakter van de hengst aangaf

Gwahir

Berichten: 755
Geregistreerd: 16-08-10
Woonplaats: ʕ·ᴥ·ʔ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 17:22

Slecht karakter? Deze paarden zijn nog maar 3 jaar oud en er wordt behoorlijk veel van ze gevraagd. Je kunt het ook een wonder noemen dat de anderen het zo goed doen.

Once you go vlek, you never go back!
[o]

Ineke2

Berichten: 33035
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Ook negen nieuwe dressuurhengsten in stamboek KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 17:29

Op Ijsland gaan paarden die zulke fratsen vertonen gewoon de worst in en terecht :=

Prima dat jonge paarden een keer wegspringen, een jolige bok geven of een keer gaan rennen. Maar zo vies steigeren? Dat is ontoelaatbaar gedrag, altijd!

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 17:31

Ineke2 schreef:
Op Ijsland gaan paarden die zulke fratsen vertonen gewoon de worst in en terecht :=

Prima dat jonge paarden een keer wegspringen, een jolige bok geven of een keer gaan rennen. Maar zo vies steigeren? Dat is ontoelaatbaar gedrag, altijd!


Mijn mening... Er is een verschil tussen normaal schrikgedrag en loodrecht omhoog komen. Heb Charmeur ook mogen aanschouwen in de losrijbaan en daar word je niet vrolijk van. Lijkt mij dat het KWPN zich teveel richt op de paarden die erg hoog in het bloed staan tot het punt dat enkel professionals ze nog kunnen rijden. Prima op zich, maar zo wordt het natuurlijk wel een erg elite clubje..

fokfanaat

Berichten: 20205
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Ook negen nieuwe dressuurhengsten in stamboek KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 17:35

Als hij met longeren echt niet fit was, waarom is hij dan na het longeren weer de baan in gestuurd? Hij ging meerdere malen zo vuil omhoog, was geen schrikreactie oid. Bovendien zijn er meer mensen die hem op andere dagen ook lastig hebben gezien.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ChelseaAyLee, Eefje_Sammy, Enzo_Ollie, gonniee, Joesje, manonutjuh, Mariska_vD, Merel___, Mirranda, Nickee_ooe, nikkel, Swift, Switch2016, Vagabondo en 33 bezoekers